Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Ado » 12. maj 2016, 19:55

Ej, men altså. Det handler da ikke om, at de falske studenter bilder sig ind, at de er studenter. Godt nok har de ikke en studentereksamen, men mon ikke, at de trods alt godt ved, at deres lyserøde bånd på huen ikke er det samme som et rødt?
De vil da bare have en festdag og også fejre deres eksamen. Puha, slemme mennesker. Hvor vover de.

Og ja, bevares, de gør det samme som studenterne, men alle efterligner da hinanden. I Randers var der engang en pige, der midt i tribaltidsalderen bestemte sig for: "Hov, jeg vil have tatoveret en kage på armen". Og vupti - pludselig ville rigtig mange kvinder også have kager på armene.
Fotografer efterligner hinanden. Hvor mange babyer har vi ikke set efterhånden i naturfarvede/pastelfarvede portrætter, hvor barnet ligger i en flettet kurv?
Og det er der intet galt med. Hvis der er et marked for det, så ville det da være dumt ikke at efterligne.


Lad nu bare folk have en glad dag, uden at gøre dem til hungrende nuller, der leger fin dame og bilder sig selv ind, at de også er studenter.
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. maj 2016, 20:10

Ado skrev:Ej, men altså. Det handler da ikke om, at de falske studenter bilder sig ind, at de er studenter. Godt nok har de ikke en studentereksamen, men mon ikke, at de trods alt godt ved, at deres lyserøde bånd på huen ikke er det samme som et rødt?
De vil da bare have en festdag og også fejre deres eksamen. Puha, slemme ennesker. Hvor vover de.


Jeg har efterhånden mødt i hvert fald 10 forskellige personer gennem tiden, som i ramme alvor mente at de var studenter med studentereksamen, fordi de havde en hg.

Og ja, bevares, de gør det samme som studenterne, men alle efterligner da hinanden. I Randers var der engang en pige, der midt i tribaltidsalderen bestemte sig for: "Hov, jeg vil have tatoveret en kage på armen". Og vupti - pludselig ville rigtig mange kvinder også have kager på armene.
Fotografer efterligner hinanden. Hvor mange babyer har vi ikke set efterhånden i naturfarvede/pastelfarvede portrætter, hvor barnet ligger i en flettet kurv?
Og det er der intet galt med. Hvis der er et marked for det, så ville det da være dumt ikke at efterligne.


Jamen, hvis nu (visse) folk har den der "det kan da være ligegyldigt" eller "det er jeg fuldstændig ligeglad med om de gør", i forhold til hvorvidt folk fra erhvervsuddannelserne leger studenter for en dag, så træk jer da tilbage og lad os, for hvem det betyder noget, få vores vilje - eller er det kun bagateller når det går den ene vej?

Lad nu bare folk have en glad dag, uden at gøre dem til hungrende nuller, der leger fin dame og bilder sig selv ind, at de også er studenter.


Det sjove er, at det ikke er studenterne, der siger de er nuller fordi de har en erhvervsuddannelse i stedet for en studentereksamen. Det er deres eget mindreværd der laver den kobling, at det så må betyde at deres uddannelse (eller dem selv) er mindre værd end studenterne. Men det er de jo så selv ansvarlige for.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. maj 2016, 20:13

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:Nogle gange kan det være en god ide at læse hele tråden, så folk ikke skal svare på det samme flere gange


Hvad har det med det citerede at gøre?

Nogle gange tænker jeg, der ligger et stort mindreværd og lurer hos de folk, der insisterer på "kun for de rigtige studenter". Der er lidt nyrig-opførsel over det.


Mindreværdsproblemerne ligger jo nok hos dem, der snobber opad, og gerne vil identificeres som noget, de egentlig ikke er, fordi der er mere prestige i at være student end der er i at være det, som de nu reelt er.



For mig er det næsten nuttet, at der findes nogen, der finder en studentereksamen prestigefuld i dag. Men det udsagn understøtter sådan set bare min opfattelse


Du kan negligere prestigens betydning for uddannelsesvalg alt det du vil. Talrige undersøgelser og samfundsdebatter viser at det forholder sig sådan. http://www.kl.dk/Momentum/momentum2015-3-3-id173633/

Fagniveauet er højere på de gymnasiale uddannelser, end de er på erhvervsuddannelserne. Adgangskravene på de gymnasiale uddannelser er skrappere end på erhvervsuddannelserne, og de forhandler for tiden om at gøre dem endnu skrappere. Der er jo nok en grund til at det er svendene der snylter på studenternes traditioner med studenterkørsel og studenterhuer, og ikke omvendt.


Som sagt: Det er som at være nyrig.

Og direkte pinligt at kæde fagligt niveau på en ungdomsuddannelse sammen med prestige.


Det er da en pinlig modargumentation på en undersøgelse, lavet af fagfolk, der konkret undersøger sammenhængen mellem uddannelsesvalg og prestige. Og hvis du absolut vil benytte den metafor, så er det EUD-folkene, der er de nyrige og studenterne, der er old money.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Ado » 12. maj 2016, 20:14

Men vi ER enige om, at det bare handler om vognkørsel og ikke at landets HG'erne planlægger at bombe landets gymnasier? Det ER bare en druktur på et stort lad, ikke?
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 12. maj 2016, 20:26

Ado skrev:Men vi ER enige om, at det bare handler om vognkørsel og ikke at landets HG'erne planlægger at bombe landets gymnasier? Det ER bare en druktur på et stort lad, ikke?


Der er ikke tale om at de planlægger at bombe noget. Præcis som der ikke "bare" er tale om vognkørsel med druk. Der er tale om at snylte sig ind på nogle andres traditioner, som der er prestige i at deltage i, uden at de har kvalificeret sig til det. Det er traditioner som studenterne er meget stolte af og som de værner om og som de ikke ønsker at dele med andre ikke-studenter.

Hvis det "bare" handlede om tilfældig druk på en ladvogn eller hovedbeklædning, hvorfor er det så SÅ vigtigt for ikke-studenterne at trænge sig på og snylte på studenternes traditioner mod studenternes vilje? De kan jo drikke sig fuld hver eneste dag i ugen, de har lyst. De kan køre på ladvogn på en aflukket mark, hver eneste dag de har lyst. For det handler jo ikke om prestige, men om druk og køretur, ikk'?

Alligevel så vælger de at kopiere studenternes hævdvundne tradition skamløst. Det gør de fordi de vil have del i den prestige, der følger med.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf musel » 12. maj 2016, 20:33

Jeg er fuldstændig ligeglad, for min skyld må alle køre rundt i vogn med hatte på, uanset hvilken anledning der måtte være. Jeg har nok lidt svært ved at forstå, hvorfor nogle går så meget op i det.

Men jeg var også den mærkelige student der helt frivilligt valgte både vognkørsel og hue fra, så måske er der bare nogle grundlæggende følelser omkring det jeg slet ikke har.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2016, 20:59

Ado skrev:Men vi ER enige om, at det bare handler om vognkørsel og ikke at landets HG'erne planlægger at bombe landets gymnasier? Det ER bare en druktur på et stort lad, ikke?

Og at hvis de ting der sker på sådan en vogntur skete under alle andre omstændigheder ville blive anset som værende seriøst prollet! Høj musik, bag på en vogn, litervis af tyskerbajere, råbe sjofle ting efter fremmede, gerne med bryster eller numse bar.
3
...
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Danseprinsesse » 12. maj 2016, 21:07

Advocatus-Diaboli skrev:
Der er ikke tale om at de planlægger at bombe noget. Præcis som der ikke "bare" er tale om vognkørsel med druk. Der er tale om at snylte sig ind på nogle andres traditioner, som der er prestige i at deltage i, uden at de har kvalificeret sig til det. Det er traditioner som studenterne er meget stolte af og som de værner om og som de ikke ønsker at dele med andre ikke-studenter.


Jeg vil gerne dele traditionen med ikke-studenter, hellere end gerne.
3
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf fisken80 » 13. maj 2016, 05:30

Ado skrev:Men vi ER enige om, at det bare handler om vognkørsel og ikke at landets HG'erne planlægger at bombe landets gymnasier? Det ER bare en druktur på et stort lad, ikke?


Men - hvad ville du tænke om en kvinde, der planlagde at blive gift uden at have en at blive gift med. Og som holdt polterabend, købte den helt store hvide kjole og ring og gik op i kirken og gennemførte et vielseslignende ritual og bagefter holdt en stor fest?

Det er ikke forbudt (måske ritualet i kirken, det er der vist ikke enighed om), men jeg tror simpelthen ikke på, at du ikke ville finde denne kvinde dybt mærkelig. Men i bund og grund så ER det jo bare en fest hun holder.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf fisken80 » 13. maj 2016, 05:33

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:Nogle gange kan det være en god ide at læse hele tråden, så folk ikke skal svare på det samme flere gange


Hvad har det med det citerede at gøre?

Nogle gange tænker jeg, der ligger et stort mindreværd og lurer hos de folk, der insisterer på "kun for de rigtige studenter". Der er lidt nyrig-opførsel over det.


Mindreværdsproblemerne ligger jo nok hos dem, der snobber opad, og gerne vil identificeres som noget, de egentlig ikke er, fordi der er mere prestige i at være student end der er i at være det, som de nu reelt er.



For mig er det næsten nuttet, at der findes nogen, der finder en studentereksamen prestigefuld i dag. Men det udsagn understøtter sådan set bare min opfattelse


Du kan negligere prestigens betydning for uddannelsesvalg alt det du vil. Talrige undersøgelser og samfundsdebatter viser at det forholder sig sådan. http://www.kl.dk/Momentum/momentum2015-3-3-id173633/

Fagniveauet er højere på de gymnasiale uddannelser, end de er på erhvervsuddannelserne. Adgangskravene på de gymnasiale uddannelser er skrappere end på erhvervsuddannelserne, og de forhandler for tiden om at gøre dem endnu skrappere. Der er jo nok en grund til at det er svendene der snylter på studenternes traditioner med studenterkørsel og studenterhuer, og ikke omvendt.


Som sagt: Det er som at være nyrig.

Og direkte pinligt at kæde fagligt niveau på en ungdomsuddannelse sammen med prestige.


Det er da en pinlig modargumentation på en undersøgelse, lavet af fagfolk, der konkret undersøger sammenhængen mellem uddannelsesvalg og prestige. Og hvis du absolut vil benytte den metafor, så er det EUD-folkene, der er de nyrige og studenterne, der er old money.


Næh. Det er de studenter, der føler sig finere end andre pga noget så,fjollet som en ungdomsuddannelse.


Jeg synes egentlig ikke det handler om at føle sig finere. Det handler om, at det virker underligt at planke traditioner, der ikke er knyttet til ens uddannelse, bare fordi det er sjovt.
Igen, jeg gifter mig jo heller ikke med mig selv bare fordi jeg synes et bryllup er så smukt og romantisk og det kunne være fedt. Og hvis jeg gjorde ville folk synes jeg var sådan rimelig kuku.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55904
Kontakt:

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Ado » 13. maj 2016, 05:51

fisken80 skrev:
Ado skrev:Men vi ER enige om, at det bare handler om vognkørsel og ikke at landets HG'erne planlægger at bombe landets gymnasier? Det ER bare en druktur på et stort lad, ikke?


Men - hvad ville du tænke om en kvinde, der planlagde at blive gift uden at have en at blive gift med. Og som holdt polterabend, købte den helt store hvide kjole og ring og gik op i kirken og gennemførte et vielseslignende ritual og bagefter holdt en stor fest?

Det er ikke forbudt (måske ritualet i kirken, det er der vist ikke enighed om), men jeg tror simpelthen ikke på, at du ikke ville finde denne kvinde dybt mærkelig. Men i bund og grund så ER det jo bare en fest hun holder.

Jeg ville undre mig. Men jeg ville ikke begynde at brøle op. Det er for pokker hendes liv. Og så længe hun ikke skader andre, kan det jo jo ikke blive andres problem.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan folk kan reagere så kraftigt på noget der er så uskyldigt. Det er dybt underligt.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf A 7 » 13. maj 2016, 05:59

fisken80 skrev:Men - hvad ville du tænke om en kvinde, der planlagde at blive gift uden at have en at blive gift med. Og som holdt polterabend, købte den helt store hvide kjole og ring og gik op i kirken og gennemførte et vielseslignende ritual og bagefter holdt en stor fest?

Det er ikke forbudt (måske ritualet i kirken, det er der vist ikke enighed om), men jeg tror simpelthen ikke på, at du ikke ville finde denne kvinde dybt mærkelig. Men i bund og grund så ER det jo bare en fest hun holder.

Det er der for nylig en, der har gjort. Jeg kan virkelig ikke tænke andet end at hvis det gør hende og hendes omgangskreds glade, så go nuts. Jeg synes så, det var rimelig mærkeligt at vise det i landsdækkende nyheder, men det var jo ikke hendes skyld.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. maj 2016, 06:11

Culpøs skrev:
Prestigen er forlængst væk.



Nope. Den er undersøgt så sent som sidste år. Fra september 2012 og til februar 2015:

"Erhvervsuddannelserne er dermed den ungdomsuddannelse, der har mistet mest prestige i befolkningen med et fald på 21 procent på kun lidt over to år."

"I en måling, som YouGov har foretaget for Momentum blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning hen over nytår, svarer 22 procent, at de forbinder en erhvervsuddannelse med høj status"

"Ikke blot erhvervsuddannelserne, men også de gymnasiale uddannelser, har oplevet et fald i prestige fra 2012 til i dag. 52 procent af danskerne svarer i Momentums undersøgelse, at de forbinder den klassiske, almene studentereksamen med høj status, mens 62 procent forbandt den rødbåndede skipperkasket med høj status i 2012. Andelen med høje tanker om de erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx er også faldet fra henholdsvis 55 og 53 procent i 2012 til, at begge uddannelser nu tillægges høj status blandt 46 procent af danskerne. Relativt set er de gymnasiale uddannelser dog alle faldet mindre i status end erhvervsuddannelserne."
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. maj 2016, 06:17

Dikus skrev:
Næh. Det er de studenter, der føler sig finere end andre pga noget så,fjollet som en ungdomsuddannelse.


Hvem føler sig finere? Det er noget EUD-folkene antager at studenterne gør, fordi de har lavt mindreværd over at gennemføre noget mindre prestigefyldt end studenterne.

Hvis de endelig skulle føle sig finere end EUD-folkene, så er det jo nok ikke fordi de har en ungdomsuddannelse, for det har den anden part også. Så ville det jo nok være fordi at studentereksamen er noget sværere at opnå end et svendebrev - og jeg ved det, for jeg har begge dele - men så har de jo også noget at have det i!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. maj 2016, 15:37

Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Culpøs skrev:
Prestigen er forlængst væk.



Nope. Den er undersøgt så sent som sidste år. Fra september 2012 og til februar 2015:

"Erhvervsuddannelserne er dermed den ungdomsuddannelse, der har mistet mest prestige i befolkningen med et fald på 21 procent på kun lidt over to år."

"I en måling, som YouGov har foretaget for Momentum blandt et repræsentativt udsnit af den voksne befolkning hen over nytår, svarer 22 procent, at de forbinder en erhvervsuddannelse med høj status"

"Ikke blot erhvervsuddannelserne, men også de gymnasiale uddannelser, har oplevet et fald i prestige fra 2012 til i dag. 52 procent af danskerne svarer i Momentums undersøgelse, at de forbinder den klassiske, almene studentereksamen med høj status, mens 62 procent forbandt den rødbåndede skipperkasket med høj status i 2012. Andelen med høje tanker om de erhvervsgymnasiale uddannelser hhx og htx er også faldet fra henholdsvis 55 og 53 procent i 2012 til, at begge uddannelser nu tillægges høj status blandt 46 procent af danskerne. Relativt set er de gymnasiale uddannelser dog alle faldet mindre i status end erhvervsuddannelserne."


Tjahhh... De procenttal underbygger ganske fint min opfattelse af, hvem der forbinder noget så simpelt som en studenteruddannelse med status.


Ja, halvdelen af befolkningen. Det hænger ikke så godt sammen med "prestigen er væk", vel? Medmindre du selvfølgelig taler om prestigen ved erhvervsuddannelserne...
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"