Folkekirken

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 10:41

Nu kører debatten så igen. En præst vil ikke vie homoseksuelle og er imod kvindelige præster. Den debat har jo kørt længe. Men hvornår tror du at kirke og stat adskilles? eller sker det ikke?
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Folkekirken

Indlægaf Zorglup » 13. maj 2016, 10:53

Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Folkekirken

Indlægaf Elvispop » 13. maj 2016, 10:54

Jeg tror aldrig at det kommer til at ske..

Der er ingen (eller ihvertfald ikke nok) politikere, der har hår nok på brystet til at indføre det.
For iiih nej.. Man piller ikke ved traditionerne..
Og danmark har altid været et kristent land.
(Jeg ved godt at vi har var hedenske vikinger før i tiden)
Og 70% af danskerne er medlem af folkekirken...
(Selvom mange ikke bruger folkekirken til noget som helst og tror at det er svært at melde sig ud, eller bare ikke gider at melde sig ud.)

Man kan næsten høre DF råbe op om at vi risikerer at blive islamiserede, eller noget i den dur.

Det hele er noget fis i en hornlygte, efter min mening.
Jeg ser gerne kirke og stat adskilt, så de får nøjagtig samme vilkår som andre godkendte trosretninger.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 10:56

Zorglup skrev:Det er hans ret. De må finde en anden præst.
Jeg fatter ikke folk vil have en guds velsignelse for noget, de ved Han syntes er gris. Det svarer til, at min søn vil have min accept til, at begå et bankrøveri. Det sker ikke.


Jeg er enig. Han er uddannet i det der står i Biblen, hvorfor skal han så gøre det modsatte. Jeg forstår godt præsten. Tiden er bare løbet fra kirken.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 10:57

Elvispop skrev:Jeg tror aldrig at det kommer til at ske..

Der er ingen (eller ihvertfald ikke nok) politikere, der har hår nok på brystet til at indføre det.
For iiih nej.. Man piller ikke ved traditionerne..
Og danmark har altid været et kristent land.
(Jeg ved godt at vi har var hedenske vikinger før i tiden)
Og 70% af danskerne er medlem af folkekirken...
(Selvom mange ikke bruger folkekirken til noget som helst og tror at det er svært at melde sig ud, eller bare ikke gider at melde sig ud.)

Man kan næsten høre DF råbe op om at vi risikerer at blive islamiserede, eller noget i den dur.

Det hele er noget fis i en hornlygte, efter min mening.
Jeg ser gerne kirke og stat adskilt, så de får nøjagtig samme vilkår som andre godkendte trosretninger.


Jeg tror det ryger sammen med monarkiet eller i tiden deromkring... og jeg tror Frederik bliver den sidste.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Folkekirken

Indlægaf Animi » 13. maj 2016, 12:20

Men jeg kom til at tænke på... Hvis kirke og stat blev adskilt, vil det vel også betyde at alle helligdage blev afskaffet, så man ikke har fri mere på de dage. Og det har jeg ikke lyst til :genert:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Folkekirken

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. maj 2016, 12:25

Animi skrev:Men jeg kom til at tænke på... Hvis kirke og stat blev adskilt, vil det vel også betyde at alle helligdage blev afskaffet, så man ikke har fri mere på de dage. Og det har jeg ikke lyst til :genert:


Det er da ikke sket i Sverige, såvidt jeg ved.
Der er næppe noget, som kommer til at foregå automatisk. Det vil blive en kæmpe organisatorisk proces.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Folkekirken

Indlægaf Animi » 13. maj 2016, 12:26

DetSorteCirkus skrev:
Animi skrev:Men jeg kom til at tænke på... Hvis kirke og stat blev adskilt, vil det vel også betyde at alle helligdage blev afskaffet, så man ikke har fri mere på de dage. Og det har jeg ikke lyst til :genert:


Det er da ikke sket i Sverige, såvidt jeg ved.
Der er næppe noget, som kommer til at foregå automatisk. Det vil blive en kæmpe organisatorisk proces.


Nårh okay, så er jeg mere rolig :D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Folkekirken

Indlægaf Akehurst2 » 13. maj 2016, 12:28

DetSorteCirkus skrev:
Animi skrev:Men jeg kom til at tænke på... Hvis kirke og stat blev adskilt, vil det vel også betyde at alle helligdage blev afskaffet, så man ikke har fri mere på de dage. Og det har jeg ikke lyst til :genert:


Det er da ikke sket i Sverige, såvidt jeg ved.
Der er næppe noget, som kommer til at foregå automatisk. Det vil blive en kæmpe organisatorisk proces.


Næ - der er meget få lande, der har statskirker, men de fleste steder har man da helligdage alligevel.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Folkekirken

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. maj 2016, 12:31

Akehurst2 skrev:Næ - der er meget få lande, der har statskirker, men de fleste steder har man da helligdage alligevel.


Lige præcis. Sverige er bare et ret godt land at sammenligne med, fordi statskirker af forskellige teologiske og historiske grunde primært er et protestantisk fænomen, og så selvfølgelig fordi de fornylig har været processen igennem.
1
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 12:34

Rakel skrev:Stat og kirke bliver delt den dag, at politikkerne vil betale regningen.

Det er ikke kirkens økonomiske tab at slippe personregistering og begravelsesvæsen (det koster langt mere end folk almindeligvis tror i kontorer i hvert kirkesogn, kontortimer for ansatte (kordegnen og kirkebogsførende præster) krematoriedrift og kirkegårdsdrift) og blive 100% selvforvaltende - så lad det bare ske.


Men det ved man ikke vel? altså det er jo et argument kirken altid kommer med. Men sønderjylland klarer det da fint uden at gå nedenom og hjem.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 12:36

Animi skrev:Men jeg kom til at tænke på... Hvis kirke og stat blev adskilt, vil det vel også betyde at alle helligdage blev afskaffet, så man ikke har fri mere på de dage. Og det har jeg ikke lyst til :genert:


Det er i dag underlagt ens overenskomst, så det sker ikke.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Folkekirken

Indlægaf Akehurst2 » 13. maj 2016, 12:43

mulledit skrev:
Rakel skrev:Stat og kirke bliver delt den dag, at politikkerne vil betale regningen.

Det er ikke kirkens økonomiske tab at slippe personregistering og begravelsesvæsen (det koster langt mere end folk almindeligvis tror i kontorer i hvert kirkesogn, kontortimer for ansatte (kordegnen og kirkebogsførende præster) krematoriedrift og kirkegårdsdrift) og blive 100% selvforvaltende - så lad det bare ske.


Men det ved man ikke vel? altså det er jo et argument kirken altid kommer med. Men sønderjylland klarer det da fint uden at gå nedenom og hjem.


Selvfølgelig kan det klares - man skal bare ikke gå og bilde sig ind, at det er statsstøtte af kirken at have dem til at stå for personregistreringen. Det er en stor opgave, og for så vidt er det faktisk kirken, der understøtten staten, for det ville være dyrere for staten selv at gøre det.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Folkekirken

Indlægaf mulledit » 13. maj 2016, 12:52

Akehurst2 skrev:
mulledit skrev:
Rakel skrev:Stat og kirke bliver delt den dag, at politikkerne vil betale regningen.

Det er ikke kirkens økonomiske tab at slippe personregistering og begravelsesvæsen (det koster langt mere end folk almindeligvis tror i kontorer i hvert kirkesogn, kontortimer for ansatte (kordegnen og kirkebogsførende præster) krematoriedrift og kirkegårdsdrift) og blive 100% selvforvaltende - så lad det bare ske.


Men det ved man ikke vel? altså det er jo et argument kirken altid kommer med. Men sønderjylland klarer det da fint uden at gå nedenom og hjem.


Selvfølgelig kan det klares - man skal bare ikke gå og bilde sig ind, at det er statsstøtte af kirken at have dem til at stå for personregistreringen. Det er en stor opgave, og for så vidt er det faktisk kirken, der understøtten staten, for det ville være dyrere for staten selv at gøre det.


Jeg tænker at man i det offentlig kan komme lidt der ud af for en milliard.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Folkekirken

Indlægaf Akehurst2 » 13. maj 2016, 13:00

mulledit skrev:Jeg tænker at man i det offentlig kan komme lidt der ud af for en milliard.


Det her forstår jeg ikke?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"