Mad til bryllup.

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59515

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. maj 2016, 12:07

Til en af mine veninders bryllup lavede gommen og jeg al maden dagen i forvejen. Det var til reception med frokost, hvor der blev serveret kold stegt kylling med forskellige salater, charcuteri og oste med brød, frugt og en buffet af købte kvalitetskager.
Hele brylluppet kostede i alt 5000 kr. for omkring 30 gæster, så maden har ikke været dyr at købe ind til, men min venindes mand er også kok og havde helt styr på at finde de rigtige opskrifter på mad, der kunne laves dagen før.

Parret havde entreret med en køkkenhjælp, som efter min mening gik for tidligt (altså det var efter aftalen, at hun gik der!), og der kunne man pludselig godt mærke, hvad det vil sige både at være gæst/vært og praktisk gris. Det var ikke så sjovt, og det ville jeg ikke gide til mit eget bryllup.

Alt i alt tror jeg, at det grunlæggende handler om at finde på det rigtige koncept og planlægge alt ned i detaljen.
Det kan betyde alt fra at tjekke op på, om man har midlerne (og lyst, selvfølgelig) til en totalløsning til at være realistisk omkring, hvad man egentlig selv magter og evner indenfor festkoordinering, madlavning, osv.
Skulle jeg holde et bryllup med minimal hjælp udefra, ville jeg gøre en dyd ud af enkeltheden og det afslappede og fx. servere små enkeltmandsflasker med mousserende vin med sugerør som velkomstdrink, hvorimod jeg aldrig ville binde an med indviklede retter, osv.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59515

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. maj 2016, 12:17

En anden veninde fik maden udefra, og jeg mener, at de gav et sted mellem 175 og 225 kr. for portionsanrettet forret, buffet med to forskellige hovedretter og tilbehør samt ost og brød inden desserten. Desserten var hjemmelavet bryllupskage.

Med i prisen var en såkaldt buffist, der havde overblik over maden og præsenterede retterne, ligesom en kok ville have gjort.
Det var faktisk en rigtig god ide, der gav noget ekstra til spisningen.
Dertil kom 2-3 serveringsdamer, som ikke var en del af cateringpakken.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf Fuck.exe » 13. maj 2016, 12:30

Vi var 63 til vores bryllup.

Forretten lavede et familiemedlem. Tunmousse med salat og rejer. Jeg mener at det løb op i 1200 kr.

Hovedretten var buffet vi havde bestilt hos Smageriet. Jeg mener at det løb op i 12.100. Det var altså en meget overkommelig pris, og vi fik noget rigtig godt kød med det lækreste tilbehør. Der var så meget mad til overs, at vi var nødt til at sende noget mad med vores gæster hjem, for vi havde ikke plads til det i køleskabet :lol:

Desserten var vores 4 lags bryllupskage som en hobby-konditor veninde lavede for 2000 kr

Natmad bestod af hjemmelavede lasagner som vi selv havde lavet. Det tog en lørdag og kostede 700 kr.

En veninde bagte brød til os kvit og frit.

Af drikkevare havde vi:
Rødvin: 32 flasker (8 flasker til overs)
Hvidvin: 18 flasker (6 flasker til overs)
Velkomstdrink (asti): 18 flasker (alle blev drukket)
Øl: 9 rammer (4 rammer til overs)
Sodavand: 9 rammer (kan ikke huske hvor meget der blev til overs)
Cider-sprut: 3 rammer (1 ramme til overs)

Andet tilbehør (kaffe, te, chokolade, småkager etc) løb op i 500 kr samlet


Vores bryllup var uden børn (personer under 18), hvis det har nogen betydning :)
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf Fuck.exe » 13. maj 2016, 12:36

Vi havde i øvrigt 2 bekendte til at stå i køkkenet, rette an, servere, rydde op og gøre rent fra kl.17 til 03. Det passede helt perfekt.
Den ene gik aldrig hjem, men blev og dansede, drak rødvin og scorede en af vores gæster :lol:

De fik 900 kr hver :)
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf kidkomb » 13. maj 2016, 17:43

Sophies-mor skrev:
kidkomb skrev:
Sophies-mor skrev:Pingvinfodbold?

Som almindelig fodbold, men man spiller med et kegleformet stykke pap foran øjnene, sådan at man kun kan se ud af et lille rundt hul ca 30cm fra øjnene.
Det er helt vanvittig morsomt.
Og man må gerne klæde om til joggintøj og danse på bordene.

Jeg forestillede mig, at man fik bundet benene sammen ved knæene, så man løb som en pingvin :-D
:genert:

Hæh, den idé bør overvejes :devil:
En kombi ville være frydefuld at skue :-D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf StripesAddict » 13. maj 2016, 18:43

Tak for jeres inputs - det er en stor hjælp :)
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf billiebean » 13. maj 2016, 19:49

Vi holdt frokos/eftermmiddagsreception hjemme og fik mad udefra. Det var tapasanretninger stillet an som buffet til 30 personer fra en spansk restaurant, som vi godt kan lide. Det gav vi 3600 for. Supplerede lidt op selv med nogle småretter vi lavede i dagene op til og frøs ned. Alt i alt (inkl. tre smukke kager lavet af et familiemedlem) slap vi ca. 5500 for mad og drikke (vin, øl, vand). Virkelig billigt faktisk.

Vi gik efter en uformel og afslappet event, hvor folk flyttede plads og kunne sidde i både sofa, ved borde og på altanen, og derfor var buffet en god løsning.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf StripesAddict » 13. maj 2016, 20:08

billiebean skrev:Vi holdt frokos/eftermmiddagsreception hjemme og fik mad udefra. Det var tapasanretninger stillet an som buffet til 30 personer fra en spansk restaurant, som vi godt kan lide. Det gav vi 3600 for. Supplerede lidt op selv med nogle småretter vi lavede i dagene op til og frøs ned. Alt i alt (inkl. tre smukke kager lavet af et familiemedlem) slap vi ca. 5500 for mad og drikke (vin, øl, vand). Virkelig billigt faktisk.

Vi gik efter en uformel og afslappet event, hvor folk flyttede plads og kunne sidde i både sofa, ved borde og på altanen, og derfor var buffet en god løsning.


Det lyder godt nok billigt :) må jeg spørge hvor meget I ca. havde købt ind af drikkevarer? - og hvor længe jeres fest varede (jeg tænker det har betydning for mængderne, om man fester til den lyse morgen, eller slutter noget tidligere).
0
avdotja
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14707

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf avdotja » 13. maj 2016, 20:12

girl_beat skrev:Jeg ved ikke, om du kan bruge min sammenligning til så meget :) Vi har valgt en totalløsning på hotel med snacks/appetizers, bobler og øl/vand til lidt receptions-agtig minglen rundt efter vielsen, herefter buffet med forretter, (grill)hovedretter og desserter samt al tilhørende drikkelse, og til sidst kaffe/te og petit fours samt fri bar med øl/vand/vin/cocktails. I alt ender vi på en kuvertpris omkring 1100 kr. Et bud vil være at I sagtens kan gøre det for halve eller under, men hvis I ønsker et bredt udvalg af drikkelse gennem hele arrangementet, kan det godt løbe lidt op :)

Det synes jeg da egentlig ikke lyder dyr, var det standardprisen eller noget I forhandlede jer til? og var/er det i København :)?
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf billiebean » 13. maj 2016, 20:20

StripesAddict skrev:
billiebean skrev:Vi holdt frokos/eftermmiddagsreception hjemme og fik mad udefra. Det var tapasanretninger stillet an som buffet til 30 personer fra en spansk restaurant, som vi godt kan lide. Det gav vi 3600 for. Supplerede lidt op selv med nogle småretter vi lavede i dagene op til og frøs ned. Alt i alt (inkl. tre smukke kager lavet af et familiemedlem) slap vi ca. 5500 for mad og drikke (vin, øl, vand). Virkelig billigt faktisk.

Vi gik efter en uformel og afslappet event, hvor folk flyttede plads og kunne sidde i både sofa, ved borde og på altanen, og derfor var buffet en god løsning.


Det lyder godt nok billigt :) må jeg spørge hvor meget I ca. havde købt ind af drikkevarer? - og hvor længe jeres fest varede (jeg tænker det har betydning for mængderne, om man fester til den lyse morgen, eller slutter noget tidligere).


Det sluttede før aftensmaden dvs. 18-19-ish. Vi købte ind ved grænsen og købte vel for 1000-1200 kr drikkevarer. Købte også lidt´forskelligt på tilbud i ugerne optil. Mine forældre sponsorerede champagne, så det ved jeg ikke, hvor meget kostede. Men ja, hvis man skal holde folk kørende over både reception og fest om natten, så løber det nok op i hvert fald det dobbelte og måske også det tredobbelte.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf StripesAddict » 13. maj 2016, 20:22

billiebean skrev:
StripesAddict skrev:
billiebean skrev:Vi holdt frokos/eftermmiddagsreception hjemme og fik mad udefra. Det var tapasanretninger stillet an som buffet til 30 personer fra en spansk restaurant, som vi godt kan lide. Det gav vi 3600 for. Supplerede lidt op selv med nogle småretter vi lavede i dagene op til og frøs ned. Alt i alt (inkl. tre smukke kager lavet af et familiemedlem) slap vi ca. 5500 for mad og drikke (vin, øl, vand). Virkelig billigt faktisk.

Vi gik efter en uformel og afslappet event, hvor folk flyttede plads og kunne sidde i både sofa, ved borde og på altanen, og derfor var buffet en god løsning.


Det lyder godt nok billigt :) må jeg spørge hvor meget I ca. havde købt ind af drikkevarer? - og hvor længe jeres fest varede (jeg tænker det har betydning for mængderne, om man fester til den lyse morgen, eller slutter noget tidligere).


Det sluttede før aftensmaden dvs. 18-19-ish. Vi købte ind ved grænsen og købte vel for 1000-1200 kr drikkevarer. Købte også lidt´forskelligt på tilbud i ugerne optil. Mine forældre sponsorerede champagne, så det ved jeg ikke, hvor meget kostede. Men ja, hvis man skal holde folk kørende over både reception og fest om natten, så løber det nok op i hvert fald det dobbelte og måske også det tredobbelte.


Tak for dit svar :)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf girl_beat » 13. maj 2016, 21:21

avdotja skrev:Det synes jeg da egentlig ikke lyder dyr, var det standardprisen eller noget I forhandlede jer til? og var/er det i København :)?

Vi blev heller ikke afskrækkede :) Det er som sådan en standardpris, hvor snacks/chips/cocktails er tilvalg, men udgangspunktet var et 7-timers arrangement, som vi har forhandlet op til i alt 10 timer. Taget i betragtning af, hvad de 'sene timer' normalt koster på et hotel med tjenere, bartendere osv. er det en meget fair pris.

Det er i øvrigt udenfor hovedstaden :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 13:47

Jeg ved ikke om I *skal* holde det i København. Men jeg er ved at indhente tilbud om frokostbuffet til 30-35 mennesker fra Café X og kan godt smide prisen ind, når jeg får deres svar, hvis det er noget I kan overveje. :)

Og så selvfølgelig et stort tillykke, det er super dejligt for jer. :sol:
Senest rettet af Zombie 31. maj 2016, 09:37, rettet i alt 1 gang.
2
aka Forbies

:gammel:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Mad til bryllup.

Indlægaf Lulu » 30. maj 2016, 13:54

Vi gav 7500 for mad (forret, buffet, ostebord og natmad) yderligere 1000 for bryllupskage og 2500kr for drikkevarer. Dertil kom 2x 500 til vores serveringspiger (nogle jeg læste med). De kom ved 18 tiden og arbejdede til omkring kl 22 og så igen efter natmaden. I mellemtiden og efter festede de med.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"