Alkohol-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Animi » 13. maj 2016, 16:36

Sophies-mor skrev:
Animi skrev:Så kan jeg jo spørge her - nogen der kender en god, men ikke alt for dyr rosévin der kan drikkes til mad? :)

Det afhænger af hvordan du definerer ikke for dyr
Selv foretrækker jeg Rosa Regale fra Banfi. Men dem koster ca 160-180 kr når den ikke er på tilbud.


Haha, det er selvfølgelig rigtig at dyrt Kan defineres meget forskelligt :D Tak for forslaget, men jeg skal have købt et par flasker til min fødselsdag, så det er nok lige en tand for dyrt :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Animi » 13. maj 2016, 16:37

girl_beat skrev:I den lidt billigere ende af vin-skalaen har Netto ofte tilbud på Lindemann's; der er både rød-, hvid- og rosévin i serien, og de er bestemt fine til prisen (45-55 kr.) :)


Tak for forslaget :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Sophies-mor » 13. maj 2016, 16:52

Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Miss_no_More » 13. maj 2016, 17:03

Den ene drink jeg vender tilbage til, er noget så simpelt som en rom og cola. Med Morgan rom.

Men.min kæreste opdagede en ny drink i sidste uge: astronaut-is, vodka og cola. Smagte overraskende godt. Bare ned med isen i glasset, vingummi und alles, og så hælde væsken på.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Wizzze » 13. maj 2016, 17:17

Animi skrev:Så kan jeg jo spørge her - nogen der kender en god, men ikke alt for dyr rosévin der kan drikkes til mad? :)


Det kommer jo lidt an på maden, men sådan en rose som har lidt saft og kraft og ikke bare er farvet vand, er det der generel karakteriserer Rose for Provence, især er jeg glad for Rose fra Bandol, men det er typisk flasker i 150-300kr. området. Men billigere provence versioner i god kvalitet findes også men regn med omkring +70kr. Noget af det der generelt gør Provence versionerne gode, er brugen af grenache druen, så kig efter rosevin med omkring 2/3 grenache så er den generelt ikke helt værst.
Et par gode og lidt billigere alternativer, er white Zinfandel fra Californien, og så italiensk rose fra Veneto.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Wizzze » 13. maj 2016, 17:30

HappyPaww skrev:
Lykke skrev:
HappyPaww skrev:Irma har et rigtig godt vinudvalg - og ofte gode tilbud. Vi køber nok 80-90% af vores vin der.


Har ikke lige en Irma. Men er der nogen du kan anbefale?

Med vores vinforbrug er det svært at anbefale specifikke vine - kan sjældent huske dem :D

Men et tilbagevendende valg af hvidvin, er en østrigsk Grüner Veltliner, der hedder Grasshopper. Den er ofre på tilbud med to for 120-ish og er en dejlig frisk vin, der er god i sommervarmen og både for sig selv og til lette retter :)


Grasshopper er faktisk ikke fra Østrig, selvom den laves på den østrigske nationaldrue. Grasshopper er fra Ungarn! Men dernede er der ikke den store forskel, afstanden er jo ikke så stor, og klima er meget ens.

Er man til de lette sommer hvidvine, så glem ikke Vinho Verde fra Portugal, det er ikke en kompliceret vin, men den er frisk, prikkende med lidt æblesyre, og også rigtig god køleskabskold. Bilka/Føtex/Netto har den her, som er en fin billig intro til typen.
https://www.bilka.dk/vin-og-kaffe/hvidv ... /100212343
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Studsgaard » 13. maj 2016, 17:57

Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Sophies-mor » 13. maj 2016, 18:07

Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør

Det bryder den sprittede smag i alkoholen. Jeg troede ikke på det. Men prøvede en blindsmagning hos vores vinpusher. Den er god nok.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Mani » 13. maj 2016, 18:13

HappyPaww skrev:
Mani skrev:Jeg vil gerne have en caprihina i min hængekøje, men er i tvivl om hvilken spiritus jeg skal købe til den og hvor jeg kan få den her i DK. Mine brasilianske indkøb er brugt op :o

Du skal bruge cachaca - mon ikke det kan fås hos velassorterede vinhandlere? :gruble:

Vores lokale havde i al fald ikke noget :(
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Mani » 13. maj 2016, 18:14

Fio skrev:
HappyPaww skrev:
Mani skrev:Jeg vil gerne have en caprihina i min hængekøje, men er i tvivl om hvilken spiritus jeg skal købe til den og hvor jeg kan få den her i DK. Mine brasilianske indkøb er brugt op :o

Du skal bruge cachaca - mon ikke det kan fås hos velassorterede vinhandlere? :gruble:


Man kan få Cachaca Pitu i Føtex og Bilka :) .

:gogo:
Så må jeg derforbi næste gang jeg er i Aarhus :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Studsgaard » 13. maj 2016, 18:24

Sophies-mor skrev:
Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør

Det bryder den sprittede smag i alkoholen. Jeg troede ikke på det. Men prøvede en blindsmagning hos vores vinpusher. Den er god nok.


Det lyder spændende. Rådet er hermed givet vidre.
Er det virkelig bare en enkelt dråbe? Eller hvormeget ca? Det er sprit smagen der gør jeg ikke kan lide det.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Sophies-mor » 13. maj 2016, 18:29

Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør

Det bryder den sprittede smag i alkoholen. Jeg troede ikke på det. Men prøvede en blindsmagning hos vores vinpusher. Den er god nok.


Det lyder spændende. Rådet er hermed givet vidre.
Er det virkelig bare en enkelt dråbe? Eller hvormeget ca? Det er sprit smagen der gør jeg ikke kan lide det.

Om det kun er en eller måske 2-6 stykker , gør ikke så meget. Men vi snakker små mængder.
Som fx dyp fin finger i et glas vand, løft fingeren og hold den ind over alkoholen og lad dråben/ dråberne ryge ned i. That's it :)
Jeg vil sige max 2 gange som det.
Men igen det dæmper det og bryder smagen . Men der er nok stadig en skarphed tilbage som ikke forsvinder pga alkoholprocenten. Så... små sip og ikke store mundfulde - og inhaler lidt af duften også når du drikker.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Studsgaard » 13. maj 2016, 18:30

Sophies-mor skrev:
Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør

Det bryder den sprittede smag i alkoholen. Jeg troede ikke på det. Men prøvede en blindsmagning hos vores vinpusher. Den er god nok.


Det lyder spændende. Rådet er hermed givet vidre.
Er det virkelig bare en enkelt dråbe? Eller hvormeget ca? Det er sprit smagen der gør jeg ikke kan lide det.

Om det kun er en eller måske 2-6 stykker , gør ikke så meget. Men vi snakker små mængder.
Som fx dyp fin finger i et glas vand, løft fingeren og hold den ind over alkoholen og lad dråben/ dråberne ryge ned i. That's it :)
Jeg vil sige max 2 gange som det.
Men igen det dæmper det og bryder smagen . Men der er nok stadig en skarphed tilbage som ikke forsvinder pga alkoholprocenten. Så... små sip og ikke store mundfulde - og inhaler lidt af duften også når du drikker.


Ok mange tak for råd
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Wizzze » 13. maj 2016, 18:38

Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Studsgaard skrev:
Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Lykke skrev:I aften skal vi have en Dark'n'stormy med denne rom.

Hvad er en Dark'n Stormy?


Mørk Rom med Ingefærøl

Personligt synes jeg jo, at det er decideret synd at bruge en Ron Zapaca i dén aldersklasse til at blande, men det er jo en smagssag :gruble:
Den skal da nydes helt ren, uden is, bare med én enkelt dråbe vand :savl:


Hvad gør den dråbe vand?

Min mand drikker dem rent, noglegange lunet over en kop kaffe (det gør noget med spritten tror jeg nok, jeg kan ikke lide det) så jeg er bare nysgerrig over hvad vandet gør

Det bryder den sprittede smag i alkoholen. Jeg troede ikke på det. Men prøvede en blindsmagning hos vores vinpusher. Den er god nok.


Det lyder spændende. Rådet er hermed givet vidre.
Er det virkelig bare en enkelt dråbe? Eller hvormeget ca? Det er sprit smagen der gør jeg ikke kan lide det.


Det er et af de helt store debatemner indenfor Whisky og Rom verdenen, om vand bør/skal bruges, og hvis ja, så hvor meget, og så typen af vand.
Nogen mener at den optimale alkoholvolumen ligger omkring 30% der kan man smage flest nuancer, men da Rom/Whisky typisk er 40-50% betyder det at man skal helt op og tilsætte omkring eb 1/3del vand, hvilket andre mener er helligbrøde. Konsensus eller det flest mener, er at 2-3 dråber blødt vand fra en pipette pr. 2cl alkohol er det optimale. Men der er også en kerne der mener hårdt vand er bedre, og så dem der mener at alt vand er forbudt. Det eneste alle er enige om, er at is i en single malt eller kvalitets Rom er strengt forbudt!!!
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkohol-tråden

Indlægaf Sophies-mor » 13. maj 2016, 18:45

Wizzze skrev:Det eneste alle er enige om, er at is i en single malt eller kvalitets Rom er strengt forbudt!!!

Helt enig.
Og nu vil jeg lige hente lidt A.H.Riise Non Plus Ultra :savl:
Senest rettet af Sophies-mor 14. maj 2016, 07:48, rettet i alt 1 gang.
1
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"