Terminstråd - alle er velkomne :)

Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 13. maj 2016, 15:19

Sangius skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?


Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.


Hvad er bistik?

Jeg kan mærke jeg virkelig ikke ved meget om fødsler, og ved derfor overhoved ikke hvor jeg skulle begynde, hvis jeg skulle lave en fødselsplan... :O

Vi er lige kommet hjem fra scanning. Det er en lille pige!! :love2:
Hun lå og holdte om begge fødder under hele scanningen, så det var lidt svært at få et ordentlig billede af hjertet, da hun krummede sådan sammen... :D


Bistik er tre sprøjter med saltvand de sprøjter forskellige steder ind i kroppen (kan ikke huske hvor de sætter dem) det skulle gøre vanvittigt ondt.

Du kommer til at snakke mere om fødsel jo længere du kommer i graviditeten både med jdm og evt fødselsforberedelse/forelæsninger hvad du nu vælger.

Tillykke med den lille akrobat pige :love:
1
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 13. maj 2016, 15:25

De bliver også kaldt saltvandspapler og lægges lige under huden, ofte på lænden. Og dem skal jeg dælme heller ikke have! Jdm til hjemmefødselsforberedelse fortalte også at væggene på fødegangen pludselig er meget tynde når folk får dem. Haha.

Tillykke med den lille pige Sangius! Lyder vildt kært med at holde om fødderne. Fik I et billede?
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 13. maj 2016, 17:01

Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?


Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.


Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 13. maj 2016, 17:41

Tillykke med den lille pige Sangius. :lun:


Jeg har hørt flere omtale en fødselsplan nærmest som et must, så blev nysgerrig efter, hvad I havde gjort jer af tanker om det.

Egentlig har jeg ikke rigtig noget at skrive i sådan en. Eller jo, jeg har få ting - men ikke noget jeg tænker, jeg eller min kæreste ikke selv kan give udtryk for.
Jeg er som nævnt rigtig bange for bristninger - mere tanken om det end selve bristningen og smerten. Så jeg vil meget gerne guides i min vejrtrækning og have hjælp til at gispe hovedet ud.
Og så vil jeg gerne føde stående eller på alle fire, hvis det føles rigtigt og rart med de stillinger undervejs.

Ellers har jeg ikke nogle særlige præferencer i forhold til f.eks. smertelindring, være i vand, etc. Det vil jeg helst bare tage som det kommer. Normalt er jeg ret meget kontrol- og listefreak, men lige hvad angår fødsel, er jeg ret åben for og i zen med bare at lade tingene ske og tage stilling undervejs.

Nå jo, så er det ekstremt vigtigt for mig, at de skanner hans hofter efter fødslen (det har som sådan jo intet med selve fødslen at gøre). Men det har de allerede lovet mig, at de gør + vi har talt om det herhjemme, og min kæreste er helt klar på at være den, der banker i bordet, hvis det skulle blive nødvendigt - jeg har en fornemmelse af, at jeg godt kunne være alt for følsom til det, lige dér.
0
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mittemis » 13. maj 2016, 17:45

Jeg havde ingen fødeplan som sådan. Men snakkede med JM om at jeg bare gerne som udgangspunkt ville tage det trin for trin.. Altså ingen smertestillende som udgangspunkt, men hvis jeg var meget presset, så ville vi starte fra "bunden" med lattergas, vand, og så arbejde os op til epidural hvis det kom dertil.. Det kom dertil :D Men epidural havde ingen virkning, da den blev lagt for sent. Så jeg kom i vand og fik lattergas.
Denne gang regner jeg med at tage den på samme måde.

Sangius: tillykke med pigen :lun:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 13. maj 2016, 18:19

Jeg nåede ikke at lave en fødselsplan sidst, det skulle gøres ved næste konsultation, som jeg jo så ikke nåede.
Inde i mit hoved havde jeg besluttet jeg ikke ville have epidural, men efter jeg havde taget de tre første cm på 45 min var jeg villig til ALT! Så jeg fik epidural. Og heldigvis for det. Jeg brugte knap 1,5 time på de sidste 7 cm.

Jeg fik også ilt undervejs mellem presseveerne, da jeg fik følelsen af ikke at kunne få luft.

Nå ja, og så ville jeg ikke i vand. Men det var jo ret nemt at undgå.

Umiddelbart har jeg ikke de store ønsker til næste gang. Ikke endnu i hvert fald.
Kun at vente til efter uge 37, men det hjælper nok ikke at skrive nogle steder.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 13. maj 2016, 18:43

Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?


Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.


Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.


Jeg bryder mig ikke om at få en maske henover hovedet. Og i en situation, hvor jeg i forvejen var så meget på udebane som under en fødsel, ville den nok skade meget mere end den kunne gavne, så det var vigtigt for mig ikke at få sådan en. Jeg havde også forklaret min mand det inden fødslen (ligesom med bistikket), så han var helt med på, hvornår han skulle stampe i jorden og sige nej, det vil hun ikke, og hvornår de måtte gøre hvad de ville (næsten).
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 13. maj 2016, 18:47

Lulu skrev:
Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?


Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.


Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.


Jeg bryder mig ikke om at få en maske henover hovedet. Og i en situation, hvor jeg i forvejen var så meget på udebane som under en fødsel, ville den nok skade meget mere end den kunne gavne, så det var vigtigt for mig ikke at få sådan en. Jeg havde også forklaret min mand det inden fødslen (ligesom med bistikket), så han var helt med på, hvornår han skulle stampe i jorden og sige nej, det vil hun ikke, og hvornår de måtte gøre hvad de ville (næsten).


Kan du ikke bede om sådan en ilt dims til næsen i stedet, hvis det bliver nødvendigt? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 13. maj 2016, 18:49

Bøtte skrev:Jeg nåede ikke at lave en fødselsplan sidst, det skulle gøres ved næste konsultation, som jeg jo så ikke nåede.
Inde i mit hoved havde jeg besluttet jeg ikke ville have epidural, men efter jeg havde taget de tre første cm på 45 min var jeg villig til ALT! Så jeg fik epidural. Og heldigvis for det. Jeg brugte knap 1,5 time på de sidste 7 cm.

Jeg fik også ilt undervejs mellem presseveerne, da jeg fik følelsen af ikke at kunne få luft.

Nå ja, og så ville jeg ikke i vand. Men det var jo ret nemt at undgå.

Umiddelbart har jeg ikke de store ønsker til næste gang. Ikke endnu i hvert fald.
Kun at vente til efter uge 37, men det hjælper nok ikke at skrive nogle steder.


Håber du får dit ønske opfyldt denne gang. :kys:

Hvornår plejer man at snakke fødsel med jordemoderen - er der nogen rettesnor for det?
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 13. maj 2016, 19:07

Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

På min står der f. eks at afnavling skal foretages forsinket, når navlesnoren ikke længere pulserer. Jeg har også planer om at skrive at jeg helst ikke vil forstyrres med velmenende råd om vejrtrækning da jeg har tænkt mig at bruge laboro vejrtrækning i det omfang jeg kan.

Der står også at jeg som udgangspunkt ikke ønsker medicinsk smertelindring med mindre jeg bliver forpint. Nu skal jeg jo føde hjemme så det punkt er kun relevant i tilfælde af overflytning til sygehus. Men punktet har til formål at jordemoder og min mand så længe som overhovedet muligt skal opmuntre mig til at følge mit oprindelige ønske.

Men ja, det er en ønskeliste så selvfølgelig kan der afviges fra den om nødvendigt.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 13. maj 2016, 19:10

Snowdrop skrev:Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

På min står der f. eks at afnavling skal foretages forsinket, når navlesnoren ikke længere pulserer. Jeg har også planer om at skrive at jeg helst ikke vil forstyrres med velmenende råd om vejrtrækning da jeg har tænkt mig at bruge laboro vejrtrækning i det omfang jeg kan.

Der står også at jeg som udgangspunkt ikke ønsker medicinsk smertelindring med mindre jeg bliver forpint. Nu skal jeg jo føde hjemme så det punkt er kun relevant i tilfælde af overflytning til sygehus. Men punktet har til formål at jordemoder og min mand så længe som overhovedet muligt skal opmuntre mig til at følge mit oprindelige ønske.

Men ja, det er en ønskeliste så selvfølgelig kan der afviges fra den om nødvendigt.


Hvad er tanken bag det? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 13. maj 2016, 19:11

Sangius skrev:
Lulu skrev:
Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?


Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.


Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.


Jeg bryder mig ikke om at få en maske henover hovedet. Og i en situation, hvor jeg i forvejen var så meget på udebane som under en fødsel, ville den nok skade meget mere end den kunne gavne, så det var vigtigt for mig ikke at få sådan en. Jeg havde også forklaret min mand det inden fødslen (ligesom med bistikket), så han var helt med på, hvornår han skulle stampe i jorden og sige nej, det vil hun ikke, og hvornår de måtte gøre hvad de ville (næsten).


Kan du ikke bede om sådan en ilt dims til næsen i stedet, hvis det bliver nødvendigt? :)


Nej, det er mindst ligeså ubehageligt, det er hele den der med at få ekstra ilt ind jeg virkelig ikke bryder mig om.
Men sidst havde jeg heller ikke behov for det. Jeg var god til at trække vejret dybt og roligt, og de få gange jeg ikke fik det gjort ordentligt (hvor det forøvrigt gør 10x mere ondt :tie: ), var min mand rigtig god til at minde mig om at trække vejret dybt og helt ned i maven og gjorde det med mig , indtil jeg igen var inde i rytmen.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 13. maj 2016, 19:34

Danseprinsesse skrev:
Bøtte skrev:Jeg nåede ikke at lave en fødselsplan sidst, det skulle gøres ved næste konsultation, som jeg jo så ikke nåede.
Inde i mit hoved havde jeg besluttet jeg ikke ville have epidural, men efter jeg havde taget de tre første cm på 45 min var jeg villig til ALT! Så jeg fik epidural. Og heldigvis for det. Jeg brugte knap 1,5 time på de sidste 7 cm.

Jeg fik også ilt undervejs mellem presseveerne, da jeg fik følelsen af ikke at kunne få luft.

Nå ja, og så ville jeg ikke i vand. Men det var jo ret nemt at undgå.

Umiddelbart har jeg ikke de store ønsker til næste gang. Ikke endnu i hvert fald.
Kun at vente til efter uge 37, men det hjælper nok ikke at skrive nogle steder.


Håber du får dit ønske opfyldt denne gang. :kys:

Hvornår plejer man at snakke fødsel med jordemoderen - er der nogen rettesnor for det?


Tak :kys:

Jeg ved ikke om der er nogle faste tidspunkter, set i bakspejlet havde det været praktisk at jeg havde nået det før uge 35.
Jeg tror så også vores snak om det var udskudt en del, fordi jeg var ret syg undervejs så både det og bekymringer for om S tog skade af alt det medicin eller af mine vejrtrækningsproblemer fyldte meget af mine (mange) konsultationer.

Men det var ikke sådan at jeg følte mig total på bar bund, havde en virkelig god oplevelse omkring fødselsforberedelsen, som gav mig en god ide om hvad jeg gerne ville.
Og selve fødslen var en rigtig god oplevelse, efterforløbet var til gengæld ikke særlig rart :tie:
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 13. maj 2016, 19:59

Sangius skrev:
Snowdrop skrev:Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

På min står der f. eks at afnavling skal foretages forsinket, når navlesnoren ikke længere pulserer. Jeg har også planer om at skrive at jeg helst ikke vil forstyrres med velmenende råd om vejrtrækning da jeg har tænkt mig at bruge laboro vejrtrækning i det omfang jeg kan.

Der står også at jeg som udgangspunkt ikke ønsker medicinsk smertelindring med mindre jeg bliver forpint. Nu skal jeg jo føde hjemme så det punkt er kun relevant i tilfælde af overflytning til sygehus. Men punktet har til formål at jordemoder og min mand så længe som overhovedet muligt skal opmuntre mig til at følge mit oprindelige ønske.

Men ja, det er en ønskeliste så selvfølgelig kan der afviges fra den om nødvendigt.


Hvad er tanken bag det? :)


Teorien er at baby får den sidste næring og ilt med sig fra moderkagen på den måde. Men der er mange diskussioner både for og imod. Nogle studier viser faktisk en højere risiko for gulsot ved sen afnavling, men til gengæld et højere niveau af jern og ferritin i flere måneder efter fødslen :) Så det er helt klart et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper før man tager lige præcis den beslutning. Jeg tænker dog at fordelen er størt for de børn der eventuelt har haft lidt iltmangel under fødslen, fordi moderkagen lynhurtigt genopretter balancen.
Mit formål er egentlig mest at tingene ikke skal gøres så "fortravlet". Nu har jeg set rigtig mange fødselsvideoer hvor baby dælme knapt er kommet op på mors mave, før et par ivrige hænder fifler rundt med den navlesnor og jeg tænker bare: :panik: - så slap dog af :lol:

Jeg har det også fint med at der bare går et par minutter hvor baby lige får lov at sunde sig, før andre hænder blander sig. Det behøver ikke partout vente til navlesnoren ikke længere pulserer for det kan godt tage op til 30-60 minutter. Men jeg kan jo sige til når jeg synes at roen har sænket sig tilstrækkeligt hvis jeg har skrevet som ovenfor i ønskelisten ;)

Jeg overvejer i øvrigt, i forhold til det med hænderne, om jeg skal skrive at jeg gerne selv vil forsøge at tage imod baby, men nu får vi se. Det er også lidt skræmmende, hehe.
1
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Dr_bp » 13. maj 2016, 20:37

Hej i tråden piger.
Jeg fødte en lille Ellie i går. Eller; hun var ikke lille. 4600 gram og 56 cm! Vi er indlagte pga min svangerskabsforgiftning og vi har det rigtig godt. Fødslen var fantastisk selvom jeg måtte hjælpes på vej af et vedrop der ikke virkede optimalt under presseveerne, og selvom hun var stor, og selvom hun kom ud med albuen over hovedet.
Jeg glæder mig til at skrive fødselsberetningen , men indtil da kan jeg bare sige; Det Gør så ondt og det er så meget alle smerterne værd! :love:
15

Tilbage til "Graviditet"