Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 15. maj 2016, 06:47

Hej d'damer :)

Nu kom jeg lige til at google. (ups)

Jordmoderen sagde, at jeg havde en foranliggende moderkage, både ved nakkefoldscanningen og her ved MD-scanningen. Hun sagde ellers ikke noget om det, så jeg tænkte at det bare er et ren tilfælde, hvor moderkagen befinder sig. Men nu fik jeg lige googlet det, og det er jo egentlig ikke så godt? Jeg læser mig frem til, at der er en 20-30% risiko for at den forbliver forliggende, og jeg derfor nok ikke får lov at føde selv :forvirret:

Jeg forstår også at der burde holdes øje med mig, så man ved om moderkagen rykker sig væk, eller bliver siddende. Men jordmoderen sagde absolut ingenting om ekstra scanninger, eller kommenterede videre på, at den var foranliggende.

Jeg skal til scanning igen på fredag, fordi lillepigen lå som hun gjorde (med benene om ørerne), så det var svært at få et ordentligt billede af hendes hjerte. Så jeg må spørge ind til det der.

Er der andre med en foranliggende moderkage? Fik I noget som helst at vide?
Senest rettet af Sangius 15. maj 2016, 07:09, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 15. maj 2016, 07:07

primle skrev:
achillaxedprune skrev:
primle skrev:Herhjemme begynder jeg efterhånden at tvivle på om lillebror får et navn :lol: Håber I bliver enige noget hurtigere, når I ved hvad der gemmer sig. Jeg ville i hvert fald ønske, at han hed noget andet end lillebror, men sådan er det ikke denne gang :)

Spark er mega hyggeligt - indtil til sidst, ja :-D

Jeg sover med en pude mellem benene. Jeg krydser ikke benene mere, min mand har købt sådan en drejepude til bilen. Jeg var til massage i går. Jeg sidder med varmepude på lænd og iskias. Synes virkelig jeg prøver :(


Ja, lillebror giver sådan lidt creepy Riget-vibes. Sorry! :lol: ... Men hvad med Bror? Et gammelt dansk navn... :)

Og tak - begge navne er gode og pæne navne. Så hvad end vi lander på, så skal det nok blive godt...

Ok... Ja, så gør du vist hvad man kan. Har du været i svømmehallen? Det kunne også lindre i hvert fald når du er i vandet... Tror jeg, jeg ved det ikke. Jeg håber i hvert fald, at det bliver bedre!


Bror er talt om - og afvist ;) Vi har også gode navne i spil, men det den ene synes er bedst, synes den anden ikke. Og jeg har svært ved at min dreng skal hedde det næstbedste (ifølge mig) :blush: Jeg gad godt høre jeres navne - evt i et kort? :)

Jeg er begyndt til gravidsvømning hver mandag, så den er også på listen :genert:


Beklager det sene svar. :) men min mand har siden teenageårene været glad for navnet Frederik. Jeg synes dog, det er temmelig kedeligt, men hvis min fars fornavn bliver sat bagefter, så synes jeg det er fint og et OK navn. Min far hedder Frank, dvs. navnet skulle være Frederik Frank [vores efternavne].

Mit navn er Klint... Jeg synes, det er det mest fantastiske navn, der passer helt perfekt til spadsebassen derinde. :love: jeg vil pga. hele forløbet gerne have et meget stærkt navn. For det er sgu en stærk lille dreng, det er derinde! Det er en nordisk fortolkning af Clint efter Clint Eastwood, der i mine øjne er noget nær den mest mandlige mand i verden. :-p
Der er pt. 16, der hedder Klint til fornavn i Danmark, så det er ikke et overdrevent specielt navn, men stadig ikke så udbredt. Samtidig med at det er nemt at forstå og ikke "mærkeligt". Og så er det én stavelse, hvilket jeg godt kan lide, da vores efternavne er relativt lange.
Og ikke mindst, så ligger det til min mands familie at søskende starter med det samme bogstav... Så hvis vi får en søskende til baby, så er der langt flere gode navne, der starter med K end med F...

Ja, I kan godt se at alt logik taler for Klint, ikk'? :-D ... Min mand skal bare lige forstå det også. :ninja:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 15. maj 2016, 07:14

Bøtte skrev:Tak, der er tydeligvis nogle ting jeg lykkelig havde fortrængt om at være en 'tyksak' :-D

Min mand siger jeg var på præcis samme måde sidst :genert:

Problemet er at jeg ikke har lyst til mad. Og hvis jeg endelig har lyst til noget giver det kvalme efter jeg har spist det en 4-5 gange.
Og jeg mærker ikke sulten før den er der. Den kommer bare væltede på er spiltsekund. Sammen med kvalmen.

Håber på det går over til andet trimester.


Håber det er blevet bedre nu!
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 15. maj 2016, 07:21

Sangius skrev:Hej d'damer :)

Nu kom jeg lige til at google. (ups)

Jordmoderen sagde, at jeg havde en foranliggende moderkage, både ved nakkefoldscanningen og her ved MD-scanningen. Hun sagde ellers ikke noget om det, så jeg tænkte at det bare er et ren tilfælde, hvor moderkagen befinder sig. Men nu fik jeg lige googlet det, og det er jo egentlig ikke så godt? Jeg læser mig frem til, at der er en 20-30% risiko for at den forbliver forliggende, og jeg derfor nok ikke får lov at føde selv :forvirret:

Jeg forstår også at der burde holdes øje med mig, så man ved om moderkagen rykker sig væk, eller bliver siddende. Men jordmoderen sagde absolut ingenting om ekstra scanninger, eller kommenterede videre på, at den var foranliggende.

Jeg skal til scanning igen på fredag, fordi lillepigen lå som hun gjorde (med benene om ørerne), så det var svært at få et ordentligt billede af hendes hjerte. Så jeg må spørge ind til det der.

Er der andre med en foranliggende moderkage? Fik I noget som helst at vide?

Der er stor forskel på om din moderkage ligger foran, altså ud mod maveskindet, eller om den er forliggende, placenta prævia. Det sidste betyder at moderkagen dækker livmodermunden, og er en alvorlig tilstand, hvis ikke moderkagen flytter sig senere i graviditeten.

Du skal jo helt sikkert spørge lidt mere, men mit bud er at din moderkage bare ligger foran, uden at dække for udgangen. Det gjorde min sidste graviditet, og det fik jeg også at vide, uden at det betød mere. Nogle mærker liv senere end hvis moderkagen ligger mod ryggen, og livet føles måske lidt mere "blødt".
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 15. maj 2016, 07:26

Lilleluftballon skrev:
Sangius skrev:Hej d'damer :)

Nu kom jeg lige til at google. (ups)

Jordmoderen sagde, at jeg havde en foranliggende moderkage, både ved nakkefoldscanningen og her ved MD-scanningen. Hun sagde ellers ikke noget om det, så jeg tænkte at det bare er et ren tilfælde, hvor moderkagen befinder sig. Men nu fik jeg lige googlet det, og det er jo egentlig ikke så godt? Jeg læser mig frem til, at der er en 20-30% risiko for at den forbliver forliggende, og jeg derfor nok ikke får lov at føde selv :forvirret:

Jeg forstår også at der burde holdes øje med mig, så man ved om moderkagen rykker sig væk, eller bliver siddende. Men jordmoderen sagde absolut ingenting om ekstra scanninger, eller kommenterede videre på, at den var foranliggende.

Jeg skal til scanning igen på fredag, fordi lillepigen lå som hun gjorde (med benene om ørerne), så det var svært at få et ordentligt billede af hendes hjerte. Så jeg må spørge ind til det der.

Er der andre med en foranliggende moderkage? Fik I noget som helst at vide?

Der er stor forskel på om din moderkage ligger foran, altså ud mod maveskindet, eller om den er forliggende, placenta prævia. Det sidste betyder at moderkagen dækker livmodermunden, og er en alvorlig tilstand, hvis ikke moderkagen flytter sig senere i graviditeten.

Du skal jo helt sikkert spørge lidt mere, men mit bud er at din moderkage bare ligger foran, uden at dække for udgangen. Det gjorde min sidste graviditet, og det fik jeg også at vide, uden at det betød mere. Nogle mærker liv senere end hvis moderkagen ligger mod ryggen, og livet føles måske lidt mere "blødt".


Hm. Mon ikke det er det, jeg har så. :P

Jeg kan sagtens mærke liv, men mest ude i siderne. Er begyndt at mærke en smule i midten også, men ikke lige så kraftigt som ude i siderne. Jeg må bare spørge på fredag, hvordan jeg egentlig skal forstå det. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 15. maj 2016, 07:33

Sangius skrev:
Lilleluftballon skrev:
Sangius skrev:Hej d'damer :)

Nu kom jeg lige til at google. (ups)

Jordmoderen sagde, at jeg havde en foranliggende moderkage, både ved nakkefoldscanningen og her ved MD-scanningen. Hun sagde ellers ikke noget om det, så jeg tænkte at det bare er et ren tilfælde, hvor moderkagen befinder sig. Men nu fik jeg lige googlet det, og det er jo egentlig ikke så godt? Jeg læser mig frem til, at der er en 20-30% risiko for at den forbliver forliggende, og jeg derfor nok ikke får lov at føde selv :forvirret:

Jeg forstår også at der burde holdes øje med mig, så man ved om moderkagen rykker sig væk, eller bliver siddende. Men jordmoderen sagde absolut ingenting om ekstra scanninger, eller kommenterede videre på, at den var foranliggende.

Jeg skal til scanning igen på fredag, fordi lillepigen lå som hun gjorde (med benene om ørerne), så det var svært at få et ordentligt billede af hendes hjerte. Så jeg må spørge ind til det der.

Er der andre med en foranliggende moderkage? Fik I noget som helst at vide?

Der er stor forskel på om din moderkage ligger foran, altså ud mod maveskindet, eller om den er forliggende, placenta prævia. Det sidste betyder at moderkagen dækker livmodermunden, og er en alvorlig tilstand, hvis ikke moderkagen flytter sig senere i graviditeten.

Du skal jo helt sikkert spørge lidt mere, men mit bud er at din moderkage bare ligger foran, uden at dække for udgangen. Det gjorde min sidste graviditet, og det fik jeg også at vide, uden at det betød mere. Nogle mærker liv senere end hvis moderkagen ligger mod ryggen, og livet føles måske lidt mere "blødt".


Hm. Mon ikke det er det, jeg har så. :P

Jeg kan sagtens mærke liv, men mest ude i siderne. Er begyndt at mærke en smule i midten også, men ikke lige så kraftigt som ude i siderne. Jeg må bare spørge på fredag, hvordan jeg egentlig skal forstå det. :)


Det lyder sådan ;) eftersom det andet i værste fald kan være livstruende, er jeg ret sikker på at de ikke ville glemme at informere om det. Og det var præcis sådan jeg mærkede liv sidst, i siderne, midt på var det mere afdæmpet.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 15. maj 2016, 07:45

Nuttede-Nuser skrev:
Danseprinsesse skrev:
Nuttede-Nuser skrev:Åh shit hvor er jeg træt i dag, sådan helt uoverskueligt træt. Jeg vågnede først kl 10.30, spiste morgenmad uden for, og lagde mig så på sofaen med benene op af for at se om jeg kunne komme lidt af væsken i fødderne til livs, og vågnede så igen kl 14.30 og jeg føler stadig at jeg kunne sove. Har ikke været så træt siden første trimester. Kvalmen har heldigvis været til at holde ud den sidste uges tid, så det har jo kun været et plus. Altså den er der jo stadig, men bare ikke så overskyggende og jeg har kunne holde ud at lave noget. Om 29 dage overgår jeg til barsel i stedet for sygemelding, og måske min dårlige samvittighed så holder op med at plage mig.


Kan varmen evt. spille ind? Jeg synes også, jeg har været ekstra træt de sidste dage, men har tilskrevet det kombination af varme og pollenallergi.
Hos jordemoderen i dag måtte jeg lave en ekstra urinprøve fordi den første viste forhøjede leukocytter, mens den næste var clean - hun sagde, jeg var den 4. fjerde i dag, der lavede det nummer og mente, at det godt kunne skyldes varmen/ændret væskebehov. Hvis det kan give sig udslag i urinen, kan det helt sikkert også forårsage ekstra træthed, tænker jeg.

Jeg overgår til barsel om 1 uge - og jeg synes virkelig jeg kan mærke på mit humør, at jeg efterhånden kan slippe det med arbejde helt. Håber også det letter for dig.
Det kan godt være du har haft en uge med lidt mere fysisk overskud, men mon ikke det snarere havde været et fortsat underskud, hvis du ikke var sygemeldt. :kys:


Jo varmen spiller nok ind, men også at jeg i sidste uge jo har lavet noget mere end jeg ellers har været vant til de sidste mange måneder, og været sammen med mange flere mennesker lige pludselig. Og så sover jeg ikke så godt om natten.
Jeg kan også mærke at jo tættere tiden kommer på officiel barsel, jo mere kan jeg give slip. Det første lange stykke tid har jeg haft så dårlig samvittighed og jeg har været bange for st blive "opdaget" på en af mine sjældne ture til byen.
Dejligt med en uge til barsel :blomst:


Det er da synd, du skal rende rundt og være nervøs pga. arbejdet... Du er blevet sygemeldt, og derfor er du ikke på arbejde. At være sygemeldt behøver ikke betyde, at du ikke engang kan gå en tur - tværtimod. Man får det jo normalt lidt bedre af at være udenfor... Så jeg synes, du skal gå alt det i byen som du orker (haha, ja, du ved hvad jeg mener) og så forsøge at smide den dårlige samvittighed. Den er der ingen der får noget ud af... Heller ikke din arbejdsgiver.

:blomst:
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 15. maj 2016, 07:52

]
Snowdrop skrev:Vi mangler en udluftningskanal i soveværelset og jeg er ikke så vild med at have vinduet åben om natten pga. myg og andet kravl. Men jeg sover så til gengæld splitterragende hans jørgen og kun med et dynebetræk i stedet for en dyne. Det hjælper rigtig meget! :)


Jeg kan anbfale et myggenet til vinduet... Vi har et til vores dør, så vi kan have døren på klem, når det er for varmt. Det vi har er vildt smart - sat op med magneter. Vores blev købt i en eller anden billigbutik a la Silvan eller sådan noget til under 100 kr. Super godt køb!

Kan også købes her: http://www.billiggrej.dk/myggenet/89-my ... nduer.html

Billede
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 15. maj 2016, 07:56

Dr_bp skrev:Hej i tråden damer.
Jeg er blevet indlagt med svangeeskabsforgiftning. Jeg kommer først hjem når baby er sikkert ude.
Jeg tager det stole og roligt og håber på en snarlig exit.


:( åh nej... Håber du har det bedre nu (er lidt bagud i tråden)... Stakkels dig. Rigtig god bedring!!

EDIT: Du har så født... Stort tillykke med kæmpebaby. Og sikke et fint navn. :lun:
Senest rettet af achillaxedprune 15. maj 2016, 08:21, rettet i alt 1 gang.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 15. maj 2016, 07:58

achillaxedprune skrev:]
Snowdrop skrev:Vi mangler en udluftningskanal i soveværelset og jeg er ikke så vild med at have vinduet åben om natten pga. myg og andet kravl. Men jeg sover så til gengæld splitterragende hans jørgen og kun med et dynebetræk i stedet for en dyne. Det hjælper rigtig meget! :)


Jeg kan anbfale et myggenet til vinduet... Vi har et til vores dør, så vi kan have døren på klem, når det er for varmt. Det vi har er vildt smart - sat op med magneter. Vores blev købt i en eller anden billigbutik a la Silvan eller sådan noget til under 100 kr. Super godt køb!

Kan også købes her: http://www.billiggrej.dk/myggenet/89-my ... nduer.html

Billede


Ja manden foreslog faktisk at lave en ramme og sætte myggenet på, men hvis man kan få et der er lavet til vinduer, så billigt... Så kan det nok ikke svare sig han selv går igang :D
1
DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf DGrayish » 15. maj 2016, 08:57

Sangius skrev:Hej d'damer :)

Nu kom jeg lige til at google. (ups)

Jordmoderen sagde, at jeg havde en foranliggende moderkage, både ved nakkefoldscanningen og her ved MD-scanningen. Hun sagde ellers ikke noget om det, så jeg tænkte at det bare er et ren tilfælde, hvor moderkagen befinder sig. Men nu fik jeg lige googlet det, og det er jo egentlig ikke så godt? Jeg læser mig frem til, at der er en 20-30% risiko for at den forbliver forliggende, og jeg derfor nok ikke får lov at føde selv :forvirret:

Jeg forstår også at der burde holdes øje med mig, så man ved om moderkagen rykker sig væk, eller bliver siddende. Men jordmoderen sagde absolut ingenting om ekstra scanninger, eller kommenterede videre på, at den var foranliggende.

Jeg skal til scanning igen på fredag, fordi lillepigen lå som hun gjorde (med benene om ørerne), så det var svært at få et ordentligt billede af hendes hjerte. Så jeg må spørge ind til det der.

Er der andre med en foranliggende moderkage? Fik I noget som helst at vide?

Det er kun et problem hvis den også ligger så dybt at den helt eller delvist dækker fødeudgangen. Min lå dybt og jeg blev tilbudt 2 ekstra scanninger - allerede ved den første scanning havde den rykket sig rigeligt op, men de synes stadig at jeg skulle tage den næste bare sådan for at være helt sikker. De er generelt meget, meget forsigtige når det kommer til det placenta previa, så jeg vil gætte på at den ligger højt nok :) Spørg Dinjordemoder hvis du er i tvivl.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 15. maj 2016, 12:36

achillaxedprune skrev:
Bøtte skrev:Tak, der er tydeligvis nogle ting jeg lykkelig havde fortrængt om at være en 'tyksak' :-D

Min mand siger jeg var på præcis samme måde sidst :genert:

Problemet er at jeg ikke har lyst til mad. Og hvis jeg endelig har lyst til noget giver det kvalme efter jeg har spist det en 4-5 gange.
Og jeg mærker ikke sulten før den er der. Den kommer bare væltede på er spiltsekund. Sammen med kvalmen.

Håber på det går over til andet trimester.


Håber det er blevet bedre nu!


Tak. Det er faktisk lidt bedre. Har stadig ikke den store lyst til mad, men jeg bliver ikke helt så hurtigt sulten, og bliver heller ikke dårlig, når jeg bliver sulten.
1
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sorenspige » 15. maj 2016, 12:48

Sangius, når du ikke er blevet tilbudt en ekstra scanning skyldes det, at moderkagen ligger højt, selvom den er ud mod maveskindet. Min har ligget foran begge gange, men fordi den lå/ligger højt, er det ikke noget problem.
1
Nuttede-Nuser
Indlæg: 772
Tilmeldt: 21. okt 2015, 14:24
Kort karma: 105
Likede indlæg: 937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Nuttede-Nuser » 17. maj 2016, 10:10

Så har vi været til vækst skanning og lillemanden ligger så fint lige på gennemsnittet. Han er skudt til 1472gram. :dåne: :love: :banan:
6
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mittemis » 17. maj 2016, 10:46

I morgen skal jeg til JM. Er spændt på om jeg bliver sendt til en scanning. Det er en ekstra tid ved JM, da hun ikke kunne lave fosterskøn sidst, og mente at mit symfyse mål var stort. I mellemtiden er jeg heldigvis blevet frikendt for graviditets diabetes. Men hvis ikke hun kan lave et ordenligt forsterskøn i morgen, vil jeg blive scannet.

Idag er der kun 10 arbejdsdage til jeg går på barsel :banan: Shiiiit jeg glæder mig. Orker ikke mere arbejde. Jeg har lige nu lyst til at tage hjem og sove. Er bare færdig hver dag når vi kommer til middag.
1

Tilbage til "Graviditet"