Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Annione » 16. maj 2016, 08:33

Maoam skrev:Vi gemmer dem til næste gang, men udover Euro, er det småpenge vi har liggende. Jeg har sorteret dem i små poser efter land med navn på, så de er nemme at tage, når de skal bruges.


Smart. Inden vi skulle afsted sad jeg med et kg mønter og skulle vurdere hvilke der var thailandske, japanske og arabiske. Ganske besværligt.
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Firebird » 16. maj 2016, 09:12

Åh. Det er et rigtigt pisse emne for mig. Jeg er en samler, hvilket er noget rigtigt lort. I min møntskuffe gemmer der sig Østrigiske shilling, Italienske lire, Tyske mark, Sovjet rubler, Jugoslaviske dinarer, Spanske pesetas og en helvedes bunke metalskrot.

Det eneste der stadig kan betales med, er nogle Schweizer francs, 54 svenske kronor og nogle Thailandske baht. :sur:
2
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. maj 2016, 09:20

Det kommer an på, hvor de er fra.
Som regel bruger vi dem, med mindre det er Euro.

Og jeg er virkelig for nærig til at bruge kort. Med de gebyrer, er det jo hul i hovedet og penge ud af vinduet at hæve i udlandet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Myresluger » 16. maj 2016, 09:27

Vi gemmer også.. Jeg har en pung med euro og en kasse hvor andre valutaer ligger i små poser.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. maj 2016, 09:43

Valuta der er brugbart i flere lande, eller formodes at skulle bruges igen inden for det første års tid eller 2, det gemmer vi.
Vi har punge og kuverter med valuta i, gemt i en skuffe, klar til afgang :) Indimellem er der er en pæn sum, andre gange lidt håndører.
Valuta vi ikke regner med at få behov for igen foreløbig sørger vi for at bruge op, enten på destination eller i lufthavn, tit bliver punge tømt for småmønt og lagt som drikkepenge på hotellet.


I vores skuffe ligger der normalt
- Euro
- Dollars
- Svenske
- Norske
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf kidkomb » 16. maj 2016, 09:57

I øvrigt er jeg tilbageholdende med at bruge kort i Spanien, for det er bestemt ikke alle der husker at spørge om man vil debiteres i kroner eller euro.
De SKAL spørge, men enten glemmer de det eller også er de ikke kommet videre end den vandrehistorie, der opstod for mange år tilbage, at hvis man debiterede turisterne i deres lokale valuta kommer der flere penge i den spanske statskasse.
Der var massiv arbejdsløshed i Spanien da den opstod, så jeg forstår dem da godt.
Der er kan være ret stor forskel på kursen.
En af vores venner købte et kamera og betalte 180kr mere end han ville have gjort i euro.
Og manden i forretningen nægtede at lave det om bagefter.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf TomKah » 16. maj 2016, 10:23

Veksler dem tilbage. Har dog altid euro og dollar og tit kan man jo også kun veksle tilbage til de valutaer.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Daine » 16. maj 2016, 10:40

Jeg har ikke været ude at rejse i over 10 år, så det giver lidt sig selv :D Men jeg har vist stadig nogle euromønter liggende et sted, for dem kunne jeg ikke veksle om da jeg kom hjem. Det er dog ikke alverden og jeg glemmer at tage dem med, når vi kører til grænsen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2016, 14:37

Elvispop skrev:Her stort set ikke rejst udenlands, siden jeg var teenager og på efterskole.
Andet end Oslo-ture.
Og der bruger jeg kun mit Mastercard.
Det har sin egen konto, hvor der kun er de penge på, jeg selv overfører.
Og det gør jeg i sjatter, så det ikke er hele månedsindtægten der ryger, hvis kortet (eller kortoplysninger) kommer i forkerte hænder.


Det er alligevel lidt sjovt, at du starter med at skrive, at du kun tager til Oslo og så efterfølgende simpelthen mener at vide, at man da bare kan bruge sit kort...

Som flere skriver er der mange lande, hvor brugen af kort slet ikke er så udbredt som i Danmark og hvor det er hundedyrt at hæve kontanter i en automat.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Elvispop » 16. maj 2016, 14:58

fisken80 skrev:
Elvispop skrev:Her stort set ikke rejst udenlands, siden jeg var teenager og på efterskole.
Andet end Oslo-ture.
Og der bruger jeg kun mit Mastercard.
Det har sin egen konto, hvor der kun er de penge på, jeg selv overfører.
Og det gør jeg i sjatter, så det ikke er hele månedsindtægten der ryger, hvis kortet (eller kortoplysninger) kommer i forkerte hænder.


Det er alligevel lidt sjovt, at du starter med at skrive, at du kun tager til Oslo og så efterfølgende simpelthen mener at vide, at man da bare kan bruge sit kort...

Som flere skriver er der mange lande, hvor brugen af kort slet ikke er så udbredt som i Danmark og hvor det er hundedyrt at hæve kontanter i en automat.


Jeg mener ikke noget som helst, da jeg (som nævnt) ikke har rejst i 20 år.
Jeg prøver bare at forstå problematikken i kontanterne, når nu flere anbefalinger siger:
Rejs med få kontanter, og veksel til valuta når du kommer frem, fordi det er billigere end at veksle hjemmefra.

Og måske fordi jeg ikke shopper, forstår jeg ikke behovet for at slæbe rundt på kontanter, fordi "hvad-nu-hvis."
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
down.boy
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. feb 2016, 17:25
Kort karma: 40
Geografisk sted: Silkebronx
Likede indlæg: 159

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf down.boy » 16. maj 2016, 15:09

Elvispop skrev:
girl_beat skrev:
Elvispop skrev:Hvis ikke butikker vil godtage mit kort som betaling, går jeg et andet sted hen.
(Selvfølgelig noget andet med markeder. )

Så kommer du til at gå temmelig meget rundt i Tyskland :-p


Nope..
For som tidligere antydet, så shopper jeg ikke når jeg rejser.
Og med hensyn til at købe mad, så vil jeg hæve det beløb som jeg har tænkt mig at spise for, og så finde stedet der matcher.

Hver dag? :gruble: :nerve:
0
Brugeravatar
down.boy
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. feb 2016, 17:25
Kort karma: 40
Geografisk sted: Silkebronx
Likede indlæg: 159

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf down.boy » 16. maj 2016, 15:12

Maoam skrev:Vi gemmer dem til næste gang, men udover Euro, er det småpenge vi har liggende. Jeg har sorteret dem i små poser efter land med navn på, så de er nemme at tage, når de skal bruges.

This! :)
0
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Elvispop » 16. maj 2016, 15:23

down.boy skrev:
Elvispop skrev:
girl_beat skrev:
Elvispop skrev:Hvis ikke butikker vil godtage mit kort som betaling, går jeg et andet sted hen.
(Selvfølgelig noget andet med markeder. )

Så kommer du til at gå temmelig meget rundt i Tyskland :-p


Nope..
For som tidligere antydet, så shopper jeg ikke når jeg rejser.
Og med hensyn til at købe mad, så vil jeg hæve det beløb som jeg har tænkt mig at spise for, og så finde stedet der matcher.

Hver dag? :gruble: :nerve:


Ja eller hæver til det antal dage jeg er der.
Men jeg gider heler ikke at spise for flere hundrede kroner.
Og nej det bliver ikke en kedelig ferie.
Jeg er der for at opleve landet, og spiser fordi det er nødvendigt.

Og nu daffer jeg ud af tråden.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf TomKah » 17. maj 2016, 05:10

Da vi var på Cuba skulle man endda have alle penge med hjemmefra i Euro. Tror dog vi havde betalt de fleste hoteller med kreditkort via internettet men man kunne ikke betale med kort på Cuba.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6582

Re: Hvad gør I med overskydende penge fra rejser?

Indlægaf Sophaya » 17. maj 2016, 05:58

Det jeg plejer at have tilbage er småmønter, og dem bruger jeg i lufthavnen på sodavand/slik eller putter dem i sådan en velgørenhedsboks.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Rejser"