Bogbingo 2016

Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5395
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10424

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf lillebjoern » 26. mar 2016, 14:03

Jeg prøver også, men får helt sikkert ikke udfyldt dem alle.

A Classic over 50 years old:
A book with an award:
An author’s debut: Drageløberen af Khaled Hosseini
A book with a one-word title:
A book over 400 pages: Tempelriddernes Arv af Steve Berry
Re-read a book I marked DNF:
A book I’ve been meaning to read:
A book published in 2016:
A book of poems or short stories:
A non-fiction book:
A book set in the summer:
A book with a person’s name in the title:
A book you’ve started and really need to finish:
Re-read a favorite book:
A book recommended by someone else:
A book about mental illness:
A book I chose because of the cover:
A graphic novel or graphic memoir:
A book with a number in the title:
A book by an author of color:
A book-to-screen (movie/TV adaption): Misterioso af Arne Dahl
A book I wouldn’t usually read:
An audiobook:
A book with a female heroine:
A book by an author I’ve never read before: En mand der hedder Ove af Fredrik Backman
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf superboa » 27. mar 2016, 19:00

superboa skrev:Det vil da være sjovt at se, hvor mange felter man kan nå at få udfyldt når man nu alligevel læser :)´
I gang med
Færdig med
A Classic over 50 years:
A book with an award:
An author’s debut: "Hyrder på bjerget" af Anne Fortier
A book with a one-word title: "Lavendelhaven" af Lucinda Riley
A book over 400 pages: "Olympens helte" af Rick Riordan
Re-read a book I marked DNF:
A book I’ve been meaning to read:
A book published I 2016:
A book of poems or short stories:
A non-fiction book: "Pigen fra Auschwitz" af Morten Vestergaard
A book set in the summer:
A book with a person’s name in the title:
A book you’ve started and really need to finish:
Re-read a favorite book:
A book recommended by someone else:
A book about mental illness: "OCD - Sygdom og behandling" af Malene Bohni & Birgit Bennedsen
A book I chose because of the cover:
A graphic novel or graphic memoir:
A book with a number in the title:
A book by an author of color:
A book-to-screen (movie/TV adaption):
A book I wouldn’t usually read:
An audiobook:
A book with a female heroine:
A book by an author I’ve never read before: "Pigen på klippen" af Lucinda Riley
1
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf getitright » 13. maj 2016, 22:27

Hvordan går det for jer derude? :)

Jeg har virkelig svært ved at komme i tanke om en bog, som jeg rent faktisk har lyst til at give en chance til. Jeg kan komme i tanke om I Stålstormen af Ernst Jünger (som jeg har skrevet på ved en bog, jeg normalt ikke ville læse, fordi jeg stoppede, da jeg manglede 20 sider af den...) og Robinson Crusoe - og ingen af dem har jeg lyst til at læse igen.
Har I nogle kandidater til jeres DNF-kategori? :)
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Anne Droid » 16. maj 2016, 12:58

getitright skrev:Hvordan går det for jer derude? :)

Jeg har virkelig svært ved at komme i tanke om en bog, som jeg rent faktisk har lyst til at give en chance til. Jeg kan komme i tanke om I Stålstormen af Ernst Jünger (som jeg har skrevet på ved en bog, jeg normalt ikke ville læse, fordi jeg stoppede, da jeg manglede 20 sider af den...) og Robinson Crusoe - og ingen af dem har jeg lyst til at læse igen.
Har I nogle kandidater til jeres DNF-kategori? :)


Jeg har mange :fløjt: men er lige gået i gang med Ringenes Herre. Jeg købte bøgerne for 25 år siden (cirka) og jeg er ikke blevet færdig med den første endnu.

Jeg gider ikke spilde min tid med bøger jeg synes er kedelige, er skrevet dårligt eller andet der gør at jeg ikke har lyst til at læse dem færdige. Jeg har skrottet Jussi Adler pga meningsforstyrrende slåfejl i en af hans bøger. Det orker jeg ikke at bruge tid på.
1
Klimatosse
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf getitright » 16. maj 2016, 14:52

Anne Droid skrev:
Jeg har mange :fløjt: men er lige gået i gang med Ringenes Herre. Jeg købte bøgerne for 25 år siden (cirka) og jeg er ikke blevet færdig med den første endnu.

Jeg gider ikke spilde min tid med bøger jeg synes er kedelige, er skrevet dårligt eller andet der gør at jeg ikke har lyst til at læse dem færdige. Jeg har skrottet Jussi Adler pga meningsforstyrrende slåfejl i en af hans bøger. Det orker jeg ikke at bruge tid på.


Uha, Ringenes Herre! Det lyder ambitiøst - held og lykke ;)

Jeg gider nemlig heller ikke læse bøger, jeg ikke bryder mig om. For nogle år siden var jeg meget stædig og ville læse dem færdig af princip, men det synes jeg ikke, jeg får meget ud af. De bøger, jeg tvinger mig helt eller halvt igennem (som f.eks. Robinson Crusoe og I Stålstormen) er nogle, jeg skal læse til mit studie.
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Fru Sunshine » 16. maj 2016, 17:19

getitright skrev:Hvordan går det for jer derude? :)

Jeg har virkelig svært ved at komme i tanke om en bog, som jeg rent faktisk har lyst til at give en chance til. Jeg kan komme i tanke om I Stålstormen af Ernst Jünger (som jeg har skrevet på ved en bog, jeg normalt ikke ville læse, fordi jeg stoppede, da jeg manglede 20 sider af den...) og Robinson Crusoe - og ingen af dem har jeg lyst til at læse igen.
Har I nogle kandidater til jeres DNF-kategori? :)

Jeg kan kun komme i tanke om noget Guillou, og det giiiiider jeg ikke.
Der er virkelig en grund til, at den er DNF.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf getitright » 16. maj 2016, 19:37

Fru Sunshine skrev:Jeg kan kun komme i tanke om noget Guillou, og det giiiiider jeg ikke.
Der er virkelig en grund til, at den er DNF.


Sådan har jeg det også med mine kandidater. Jeg ender nok med at springe let og elegant over den kategori... ;) :genert:
1
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf TomKah » 18. maj 2016, 08:58

Jeg er lidt sent i gang og jeg har ikke læst meget i år, men min baby skal i dagpleje om lidt og så har jeg tre uger til at læse. Det håber jeg at jeg får udnyttet. Så jeg er med.

A Classic over 50 years: Three men in a boat by Jerome K Jerome
A book with an award: Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr
An author’s debut: Brun mands byrde af Hassan Preisler
A book with a one-word title Drabschefen af Ove Dahl
A book over 400 pages: De uegnede af Hjoth Rosenfeldt
Re-read a book I marked DNF: Orphan Train by Christina Baker Kline
A book I’ve been meaning to read:
A book published I 2016: Brændte sjæle af Inger Wolf
A book of poems or short stories: Sommerfugledalen af Inger Christensen
A non-fiction book: Kan man se jeg har grædt af Pernille Rahbek
A book set in the summer: Vores ø af Tracey Garvis Graves (ved godt den varer længere tid end en sommer, men det var godt nok sommer hele tiden)
A book with a person’s name in the title: En mand der hedder Ove af Frederik Backman
A book you’ve started and really need to finish:
Re-read a favorite book: Pride and Prejudice som lydbog
A book recommended by someone else: Gøgens kalden af Robert Galbraith
A book about mental illness:
A book I chose because of the cover: Hvor blev du af, Bernadette? af Maria Sempel
A graphic novel or graphic memoir: Persepolis
A book with a number in the title: Tre år, Ni måneder, Tre dage af Henrik Qvortrup
A book by an author of color: En halv gul sol af Chimamanda Ngozi Adichie
A book-to-screen (movie/TV adaption): Shutter Island
A book I wouldn’t usually read: Velkommen til mit mareridt af Susanne Staun
An audiobook: Silkeorm af Robert Galbraith
A book with a female heroine: Britt Marie var her af Fredrik Backman
A book by an author I’ve never read before: Girl on the Train by Paula Hawkins
Senest rettet af TomKah 8. aug 2016, 20:15, rettet i alt 6 gange.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7637
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Nesnay » 22. maj 2016, 11:09

getitright skrev:Hvordan går det for jer derude? :)

Jeg har virkelig svært ved at komme i tanke om en bog, som jeg rent faktisk har lyst til at give en chance til. Jeg kan komme i tanke om I Stålstormen af Ernst Jünger (som jeg har skrevet på ved en bog, jeg normalt ikke ville læse, fordi jeg stoppede, da jeg manglede 20 sider af den...) og Robinson Crusoe - og ingen af dem har jeg lyst til at læse igen.
Har I nogle kandidater til jeres DNF-kategori? :)


Det går rigtig fint, mangler kun at læse halvdelen af Night Train to Lisbon (som jeg synes er tung at komme igennem) og derefter at genlæse en favoritbog, hvilket burde blive noget sjovere :)

Min DNF-bog var en fantasybog, jeg opgav for et par år siden, fordi den var virkelig lang tid om at komme i gang. Jeg tog den med ud i solen i et par timer og kom ordentligt ind i den, og den viste sig faktisk at være helt o.k. Overvejer, om jeg skal have læst de andre i serien også.
1
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf TomKah » 26. maj 2016, 07:10

Hvad kan anbefales til folk som aldrig læser digte og virkelig aldrig har følt noget for digte i det hele taget?
Hvad kan anbefales som bog af farvet person? Hvor finder man f.eks. sådan en liste i goodreads? Jeg kan se at der er læst Beloved af Toni Morrison, men er den skrevet i et sprog som sorte talte dengang efter slaveriet? Som farven lilla? For det kan jeg nemlig slet ikke holde ud at læse.
Og så er der klassikere. Jeg overvejer Tre mand i en båd, men har prøvet den før, så måske kan den gøre det ud for både DNF og klassiker.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7637
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Nesnay » 26. maj 2016, 07:46

TomKah skrev:Hvad kan anbefales til folk som aldrig læser digte og virkelig aldrig har følt noget for digte i det hele taget?
Hvad kan anbefales som bog af farvet person? Hvor finder man f.eks. sådan en liste i goodreads? Jeg kan se at der er læst Beloved af Toni Morrison, men er den skrevet i et sprog som sorte talte dengang efter slaveriet? Som farven lilla? For det kan jeg nemlig slet ikke holde ud at læse.
Og så er der klassikere. Jeg overvejer Tre mand i en båd, men har prøvet den før, så måske kan den gøre det ud for både DNF og klassiker.


Der er fx denne liste over Bokkriots læseres yndlingsbog af "authors of color", selv om de måske har en lidt bredere definition af "color" end de fleste herhjemme:
http://bookriot.com/2014/01/16/25-favorite-authors-color/

Af de listede har jeg selv læst Octavia E. Butler — Kindred (god, men også lidt hård - der er slavetid med, men husker det ikke som et anstrengende sprog), Zadie Smith — White Teeth (ikke min kop te, jeg fandt den rodet, men mange er rigtig glade for den), Chimamanda Ngozi Adichie — Half of a Yellow Sun (den kunne jeg rigtig godt lide, mest fordi jeg lærte en masse om Nigeria undervejs, og jeg ved pinligt lidt om dagligdagen i Afrika), Haruki Murakami — Norwegian Wood (rigtig fin, meget roligt tempo), Gabriel Garcia Marquez — One Hundred Years of Solitude (speciel og fabulerende), Kazuo Ishiguro — Never Let Me Go (rigtig god, spændende emne) og Khaled Hosseini — The Kite Runner (den kender alle vist efterhånden - rigtig fin).
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Akehurst2 » 26. maj 2016, 07:50

TomKah skrev:Hvad kan anbefales til folk som aldrig læser digte og virkelig aldrig har følt noget for digte i det hele taget?
Hvad kan anbefales som bog af farvet person? Hvor finder man f.eks. sådan en liste i goodreads? Jeg kan se at der er læst Beloved af Toni Morrison, men er den skrevet i et sprog som sorte talte dengang efter slaveriet? Som farven lilla? For det kan jeg nemlig slet ikke holde ud at læse.
Og så er der klassikere. Jeg overvejer Tre mand i en båd, men har prøvet den før, så måske kan den gøre det ud for både DNF og klassiker.


Digte kunne fx være Tove Ditlevsen - jeg synes, hun er meget tilgængelig. Og meget smukke, bevægende digte, også. Jeg ved ikke, om hun også kan tælle for en klassiker - men hun er da derhenad.

Bøger af sorte forfattere kan jo være afrikanske i stedet for sorte amerikanere - så kommer du væk fra "slavesproget" (som jeg også syntes var dødirriterende i Borte med blæsten). Fx er der en forfatter som Chimamanda Ngozi Adichie fra Nigeria - hun har blandt andet skrevet Half of a Yellow Sun, som er helt fantastisk. Men der kommer virkelig meget litteratur fra Afrika i disse år, synes jeg.
0
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf getitright » 26. maj 2016, 10:40

TomKah skrev:Hvad kan anbefales til folk som aldrig læser digte og virkelig aldrig har følt noget for digte i det hele taget?
Hvad kan anbefales som bog af farvet person? Hvor finder man f.eks. sådan en liste i goodreads? Jeg kan se at der er læst Beloved af Toni Morrison, men er den skrevet i et sprog som sorte talte dengang efter slaveriet? Som farven lilla? For det kan jeg nemlig slet ikke holde ud at læse.
Og så er der klassikere. Jeg overvejer Tre mand i en båd, men har prøvet den før, så måske kan den gøre det ud for både DNF og klassiker.


Af digte kommer det an på, hvad du gerne vil have ud af oplevelsen. Jeg synes f.eks. at Caspar Erics 7/11 var virkelig sjov at læse, fordi den er skrevet meget lige til i et ungt sprog. Der er ikke nogen snørklede metaforer der. Det er et ret friskt øjebliksbillede, i hvert fald. I en helt anden boldgade kan jeg anbefale Inger Christensens Sommerfugledalen, som jeg synes er så smuk.

Jeg har ikke læst Farven Lilla, så jeg ved ikke helt, hvad du sammenligner med - men Beloved er under alle omstændigheder skrevet meget specielt. Jeg tilslutter mig også anbefalingen af Chimamanda Ngozi Adichie, som har en mere lige til, men stadig meget kraftfuld, stemme.
0
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf TomKah » 26. maj 2016, 10:46

Jeg har aldrig hørt om hende før, men det må jeg prøve. Kender kun lidt til Nigeria da jeg har en ven der er indvandret derfra.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7637
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Bogbingo 2016

Indlægaf Nesnay » 26. maj 2016, 10:47

getitright skrev:Af digte kommer det an på, hvad du gerne vil have ud af oplevelsen. Jeg synes f.eks. at Caspar Erics 7/11 var virkelig sjov at læse, fordi den er skrevet meget lige til i et ungt sprog. Der er ikke nogen snørklede metaforer der. Det er et ret friskt øjebliksbillede, i hvert fald. I en helt anden boldgade kan jeg anbefale Inger Christensens Sommerfugledalen, som jeg synes er så smuk.

Jeg har ikke læst Farven Lilla, så jeg ved ikke helt, hvad du sammenligner med - men Beloved er under alle omstændigheder skrevet meget specielt. Jeg tilslutter mig også anbefalingen af Chimamanda Ngozi Adichie, som har en mere lige til, men stadig meget kraftfuld, stemme.


Jeg kan bestemt også anbefale Sommerfugledalen, den er skøn! Den er ikke så lang, hvilket måske er en fordel, når du ikke er så meget til digte, og så kan man om ikke andet blive imponeret over opbygningen - Sommerfugledalen er en sonetkrans, men en meget lettilgængelig én af slagsen :)
1

Tilbage til "Bøger"