Fredag d. 13...(andet overtro)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf icelady » 17. maj 2016, 09:14

Har altid tænkt "Fredag d. 13" er noget fis....

Men i fredags stod først min ovn af, og om aftenen stod fiberboksen af. :rulle:

Og fordi Verdos fibernetkunder overgår til Stofa, og fordi Stofa ikke vil ofre penge på ekstra hjælp i overgangsperioden kan jeg se frem til besøg fra en tekniker torsdag...med mindre vedkommendes andre besøg trækker i langdrag.....

(Har så heldigvis 35 GB data på mobilen så helt uden net er jeg ikke) :klap:


Logisk set ved jeg godt, det er tilfældigt, at det skete fredag d. 13.... men hvad nu hvis...... :gruble: :afro:

Der findes jo en del overtro og umiddelbart kom disse til mig:
"Ikke gå under en stige", "kaste salt over venstre skulder", "Ikke slå en paraply op indendøre", "Ikke sætte babyseng ind før babyen er der"

Tror I på overtro? Eller er I ligeglade?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Lurende Peber » 17. maj 2016, 09:22

Jeg går ikke under stiger, men det er mest for ikke at få noget i hovedet, som evt falder ned.
Der er som regel også bedre plads udenom stigen.
Fylder stigen hele gangarealet, skifter den status til stillads, og kan passeres nedenom :)

Ellers er alle de der ulykkesting bare et kuriosum fra en anden tid og tankegang.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. maj 2016, 09:27

Jeg er ikke overtroisk, og har aldrig oplevet noget fredag d. 13 agtigt.
Jeg er ligeglad med om en sort kat krydser min vej, jeg går gerne under stiger, har (rene) sko på bordet, og hvad der ellers findes af "det må man ikke for så...."

Jeg tror mere på talemåden, "en ulykke kommer sjældent alene"
Synes "rådne ting" har det med at klumpe sig samme, og komme tæt på hinanden.

Husker med gru stadig november-december-januar 2010-2011
- vores gamle hund bliver alvorligt syg, må aflives
- vi får ny hund, der er vant til at være en del af en flok, og der skal trænes MEGET med hende, hun æder flere dørkarme i processen
- vi har indbrud natten til juleaften, med bl.a. stjålet bil, vi selv er 300 km hjemmefra
- forsikringen er knap 1 måned om at sende taksator ud, fordi de stadig halter efter på efterårets skybrudsskader.
- firmaet bilen var leaset igennem syltede vores sag, og de kunne "ikke finde ud af" at afmelde den, og stoppe leasingen
- vaskemaskinen gik i stykker og vi måtte vente på hhv reperatør og reservedel i ialt 2 uger :tie: ( i en 3 børns familie)
- da vaskemaskinen kørte igen, stod tumbleren af, HALLELUJA
- da tumbleren kørte igen gik vaskemaskinen i stykker, IGEN - så fik vi en ny.
- Hunden smækker mig ude, med sig selv og baby indendøres, jeg er i t-shirt og klipklapper. INGEN naboer er hjemme så jeg kan låne en telefon, må til sidst smadre rude for at komme ind til dem.


Men der, der havde jeg seriøst lyst til at grave mig ned i et hul!
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf BlueBunny » 17. maj 2016, 10:42

Banker tit 7-9-13, sådan bare for en sikkerhedsskyld :)
Synes fredagen er lidt mere spændende når den falder på en fredag. Uhhh...
Bliver ekstra opmærksom når jeg ser en sort kat krydse vejen, selvom jeg prøver at overbevise mig selv om det er noget pjat.
Går nødigt under stiger - mest af praktiske årsager for ikke at få et eller andet i hovedet.
Sidder lige nu med mit "lykkearmbånd" på (min søn har lavet det), fordi jeg snart skal til eksamen

... men overtroisk mig! - nej! det er jeg ikke :/ hmmm...
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Annione » 17. maj 2016, 13:04

Jeg synes ikke jeg er overtroisk - men jeg banker altid 7-9-13 hvis jeg siger noget der kan jinxe og jeg kyler ofte salt over skulderen, hvis der er salt i nærheden, fo at toppe op på 7-9-13 :-D

13 har været mit lykketal i mange år, så fredag den 13. har jeg lavet om til min lykke-dag. Den slags bestemmer jeg nemlig selv :lol:
3
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Studsgaard » 17. maj 2016, 13:15

Nej jeg er ikke overtroisk.
Det med det er fredag d 13 tænker jeg sjældent over. Den sorte kat på vejen får opmærksomhed fordi den er fin. Jeg sætter tit sko på bordet. Og har smadret op til flere spejle uden der er sket noget.
Jeg går gerne under stiger, dog sikre jeg mig lige jeg ikke får noget ned i hovedet. :D

Dog syntes jeg også tit at trælse ting kommer i tre. Eksempler på det har vi haft flere gange Vaskemaskinen stod af, en eller anden mega dyr ting i mandens bil gik i stykker og derefter gik fryseren i stykker. Alt dette på to uger. :cuss:
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Anne Droid » 17. maj 2016, 13:48

BlueBunny skrev:Banker tit 7-9-13, sådan bare for en sikkerhedsskyld :)
Synes fredagen er lidt mere spændende når den falder på en fredag. Uhhh...
Bliver ekstra opmærksom når jeg ser en sort kat krydse vejen, selvom jeg prøver at overbevise mig selv om det er noget pjat.
Går nødigt under stiger - mest af praktiske årsager for ikke at få et eller andet i hovedet.
Sidder lige nu med mit "lykkearmbånd" på (min søn har lavet det), fordi jeg snart skal til eksamen

... men overtroisk mig! - nej! det er jeg ikke :/ hmmm...


Hvilke fredage er det der IKKE falder på en fredag :ninja:
11
Klimatosse
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Flora » 17. maj 2016, 13:54

Jeg er ikke overtroisk overhovedet. Havde ikke engang opdaget det var den 13 i fredags hvis ikke det var blevet nævnt her i tråden. Banken under bordet, sorte katte, stiger osv. går jeg heller ikke op i. Så nej, ingen overtro :)
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf zembra1986 » 17. maj 2016, 21:08

Jeg tror ikke på noget af det, så at spilde salt, gå under en stige osv. røre mig ikke det fjerneste
1
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Avino » 18. maj 2016, 16:52

Annione skrev:Jeg synes ikke jeg er overtroisk - men jeg banker altid 7-9-13 hvis jeg siger noget der kan jinxe og jeg kyler ofte salt over skulderen, hvis der er salt i nærheden, fo at toppe op på 7-9-13 :-D



Det samme her :stoned:
Helt knald i kasketten, men jeg gør det alligevel
Man har vel lov til- at være lidt sær. :banan:
1
Brugeravatar
Lady Murtagh
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. maj 2016, 09:49
Kort karma: 1
Geografisk sted: Varde
Likede indlæg: 21

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Lady Murtagh » 19. maj 2016, 21:56

Jeg er meget lidt overtroisk. Jeg siger en gang imellem 7-9-13, ikke fordi jeg tror på at det gør nogen forskel, men bare fordi det er noget man siger
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Persnikedy » 19. maj 2016, 22:05

Banker under border og siger 7-9-13 fra tid til anden...
Men kaster med salt næsten dagligt. I ved, over skulderen når der spildes salt og ja, jeg er lidt en klodsmajor. Jeg er sikker på at jeg har kastet de første par kilo i mit liv.

Ikke sådan fordi jeg tror der sker noget, mere sådan for en sikkerheds skyld :tie:
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 14:18

Jeg synes den med at banke under bordet eller sige 7-9-13 er lidt speciel og ikke 100% overtro.

Forstået på den måde, at det til dels også bare er en måde at minde sig selv om, at bare fordi man måske kan sige, at et eller andet altid er gået godt, så er det ikke i ens egen kontrol, at det altid vil. Det er jo lige som, når man i gamle dage tilføjede "om Gud vil" (og muslimerne gør det jo stadigvæk). Eller når an siger "man skal ikke udfordre skæbnen".

Der, hvor det selvfølgelig bliver overtro, er hvis man mener, at det sikrer en mod uheld, hvis man banker under bordet eller siger den talremse :)

Jeg er vist ikke særlig overtroisk ... men ting, man har hørt som barn, svæver jo sikkert rundt derinde et sted, uden at man tænker over det. Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er noget.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 14:19

icelady skrev:Har altid tænkt "Fredag d. 13" er noget fis....

Men i fredags stod først min ovn af, og om aftenen stod fiberboksen af. :rulle:

Og fordi Verdos fibernetkunder overgår til Stofa, og fordi Stofa ikke vil ofre penge på ekstra hjælp i overgangsperioden kan jeg se frem til besøg fra en tekniker torsdag...med mindre vedkommendes andre besøg trækker i langdrag.....

(Har så heldigvis 35 GB data på mobilen så helt uden net er jeg ikke) :klap:


Logisk set ved jeg godt, det er tilfældigt, at det skete fredag d. 13.... men hvad nu hvis...... :gruble: :afro:

Der findes jo en del overtro og umiddelbart kom disse til mig:
"Ikke gå under en stige", "kaste salt over venstre skulder", "Ikke slå en paraply op indendøre", "Ikke sætte babyseng ind før babyen er der"

Tror I på overtro? Eller er I ligeglade?


Fuldstændig ligeglad - medmindre jeg opdager at nogen af de tilstedeværende tror på den slags. Så kan jeg godt finde på at gøre alle de forbudte ting, bare for at rokke båden lidt.

Jeg opdager i øvrigt heller aldrig når det er fredag den 13. medmindre nogen fortæller mig det. Bortset fra at fredage normalt varsler weekend, så er det en ubetydelig mærkedag... ligesom FN-dag, valentines dag og mors dag.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Fredag d. 13...(andet overtro)

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 14:28

dgd2007 skrev:[...]
Jeg er vist ikke særlig overtroisk ... men ting, man har hørt som barn, svæver jo sikkert rundt derinde et sted, uden at man tænker over det. Jeg skal prøve at lægge mærke til om der er noget.

Jeg hørte for øvrigt en QI, hvor Stephen Fry fortalte en anekdote om den danske atomfysiker Niels Bohr.
En ven, han havde på besøg, undrede sig over, at sådan en stor videnskabsmand havde en hestesko hængende over sin indgangsdør.
Hvortil Niels Bohr skulle have svaret: "Nej, men jeg tror da selvfølgelig ikke på sådan noget ... Men jeg har hørt, at det virker, selv om man ikke tror på det." :D
3

Tilbage til "Livets forhold"