Terminstråd - alle er velkomne :)

primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 18. maj 2016, 08:29

Minionine skrev:
Lilleluftballon skrev:
Minionine skrev:
Sorenspige skrev:Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.


Jeg har bedt ham om at undersøge det adskillige gange, da det også er sådan jeg mener det hænger sammen. Hvis det ikke bliver trukket fra min barsel, så får hans arbejdsplads vel heller ikke noget refunderet for hans barsel. Men ja, han skal lige have fat i en eller anden, der er 100% inde i deres barselsregler.


Der er forskel på om det påvirker din ret til fri eller din ret til dagpenge. Både far og mor har ret til FRI 32 uger efter de der 14 første uger. Men man har kun ret til dagpenge 32 uger samlet. Men hvis det ikke er vigtigt for jer at du kan få dagpenge, så har han jo ret, det påvirker ikke din ret til frihed.
Vi kommer fx nok til at overskride de dagpengeberettigede uger, men fordi vi deler vores barsel har vi faktisk ret til fri virkeligt længe. Men det kræver selvfølgelig at man ikke har sat sig så dyrt at man ikke kan klare at miste en indkomst nogle uger.


Well altså, som han lægger det ud, så får han fuld løn under de der 3 måneder, som han får af arbejdspladsen (og derudover skulle vi have de 32 uger til deling). Nu har jeg igen bedt ham om at undersøge det meget nøje.. åh jeg bliver træt i hovedet :lol:
Lige nu har det ikke den store betydning, om det er den ene eller anden vej, da vi ikke har sat os fast på hvordan vi gør - men vi skal naturligvis have helt styr på hvad vi har at gøre godt med.


Det ville da være fedt, hvis det var udover :) Jeg har aldrig hørt om at det skulle være tilfældet, men har heller ikke haft brug for at sætte mig ind i det.
Min venindes kæreste har også 12 eller 14 uger på fuld løn og ifølge hende trækkes de uger fra den periode de kan være på forældreorlov med barselsdagpenge. Og det er også det jeg hører fra andre.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Knirkemis » 18. maj 2016, 08:31

Jeg er på dagpenge, og hvor længe jeg holder barsel afhænger af, om der dukker et job op en gang efter nytår. Min kæreste tager 14 dages barsel ved fødslen + 1-2 ugers ferie i forlængelse. Han har kontrakt på sit job til nytår, så efter nytår håber vi at jeg kan komme i job, og så kan han tage noget mere barsel. Det ville passe mig meget fint at starte job til januar, da jeg har været ledig siden 1/1 i år. Det er længe at være væk fra arbejdsmarkedet synes jeg. Men da vi begge er arkæologer, og arbejder meget med projektansættelser, er der rigtig meget usikkerhed omkring jobsituationen. Det kan også være det ender med, at vi begge går ledige efter nytår. Heldigvis kan vores økonomi godt bære det, og måske er jeg slet ikke klar til, at undvære baby så mange timer hver dag efter ½ år :genert:
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 18. maj 2016, 08:31

Jeg er blevet deltidssygemeldt, så jeg arbejder halvtid indtil barsel. Så håber jeg det kan gøre en forskel så jeg kan holde ud de næste uger.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 18. maj 2016, 08:33

Knirkemis skrev:Jeg er på dagpenge, og hvor længe jeg holder barsel afhænger af, om der dukker et job op en gang efter nytår. Min kæreste tager 14 dages barsel ved fødslen + 1-2 ugers ferie i forlængelse. Han har kontrakt på sit job til nytår, så efter nytår håber vi at jeg kan komme i job, og så kan han tage noget mere barsel. Det ville passe mig meget fint at starte job til januar, da jeg har været ledig siden 1/1 i år. Det er længe at være væk fra arbejdsmarkedet synes jeg. Men da vi begge er arkæologer, og arbejder meget med projektansættelser, er der rigtig meget usikkerhed omkring jobsituationen. Det kan også være det ender med, at vi begge går ledige efter nytår. Heldigvis kan vores økonomi godt bære det, og måske er jeg slet ikke klar til, at undvære baby så mange timer hver dag efter ½ år :genert:


Det er jo netop det der også er svært at sige noget om, hvornår man egentlig er klar til at komme på job igen. Især første gang. Anden gang har man nok en bedre ide om, om man er til lang tid hjemme eller ej.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Danseprinsesse » 18. maj 2016, 09:04

primle skrev:Jeg er blevet deltidssygemeldt, så jeg arbejder halvtid indtil barsel. Så håber jeg det kan gøre en forskel så jeg kan holde ud de næste uger.


Det håber jeg virkelig også for dig. :ae:

Hvornår kan du gå på barsel?
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 18. maj 2016, 09:24

Danseprinsesse skrev:
primle skrev:Jeg er blevet deltidssygemeldt, så jeg arbejder halvtid indtil barsel. Så håber jeg det kan gøre en forskel så jeg kan holde ud de næste uger.


Det håber jeg virkelig også for dig. :ae:

Hvornår kan du gå på barsel?


Jeg har sidste arbejdsdag d 1/7 og så en uges afspadsering inden barsel starter 8/7. Det er jo lige om lidt. Men der er lang tid til, når man har ondt.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 18. maj 2016, 11:56

Netop vendt hjem fra lægen med sygemelding indtil barsel. Deltid er ikke en mulighed fordi det ændrer ikke på at jeg ikke kan forudse hvor fysisk tungt arbejde jeg evt ville få, hvis det skulle lykkes at få noget.
Det var nok også lidt mere end bare begyndende bækkenløsning. Forhåbentlig giver det lidt ro i mit hoved så kroppen også kan slappe af.

Primle hvor mange timer har du så i ugen nu med deltidssygemelding?
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Knirkemis » 18. maj 2016, 12:30

Øv, med alle de deltids- og fuldtidssygemeldinger. Jeg blev sygemeldt på dagpenge sidst i februar, og syntes virkelig det var træls. Det der med, at min krop ikke kan holde til at være gravid.
God bedring Primle og Snowdrop.
0
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf primle » 18. maj 2016, 16:36

Snowdrop skrev:Netop vendt hjem fra lægen med sygemelding indtil barsel. Deltid er ikke en mulighed fordi det ændrer ikke på at jeg ikke kan forudse hvor fysisk tungt arbejde jeg evt ville få, hvis det skulle lykkes at få noget.
Det var nok også lidt mere end bare begyndende bækkenløsning. Forhåbentlig giver det lidt ro i mit hoved så kroppen også kan slappe af.

Primle hvor mange timer har du så i ugen nu med deltidssygemelding?


Jeg er på halvtid, så ca 18 timer. Er spændt på om jeg kan holde til det.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 19. maj 2016, 08:20

primle skrev:
Snowdrop skrev:Netop vendt hjem fra lægen med sygemelding indtil barsel. Deltid er ikke en mulighed fordi det ændrer ikke på at jeg ikke kan forudse hvor fysisk tungt arbejde jeg evt ville få, hvis det skulle lykkes at få noget.
Det var nok også lidt mere end bare begyndende bækkenløsning. Forhåbentlig giver det lidt ro i mit hoved så kroppen også kan slappe af.

Primle hvor mange timer har du så i ugen nu med deltidssygemelding?


Jeg er på halvtid, så ca 18 timer. Er spændt på om jeg kan holde til det.


OK, det håber jeg for dig du kan :kram:
Hvis du ikke kan, så kan du vel få lavet din sygemelding om til fuld tid, selvom jeg selvfølgelig godt kan forstå, hvis du helst ikke vil det?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 19. maj 2016, 08:26

Så er nf veloverstået :love:
11
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 19. maj 2016, 08:32

Lægen igår så forresten i min vandrejournal at jeg gerne vil føde hjemme. Det gjorde hun store øjne af og spurgte hvorfor. Jeg forklarede jo så selvfølgelig mine grunde, herunder at have jdm for mig selv, at være i mine egne trygge omgivelser osv.
Så sagde hun "Jamen hvad så hvis der er noget galt med babyen? Det er jo din første..."
"Ja så har jeg 10 minutter til sygehuset i bil" svarede jeg "Jo, men nogle ganske skal det jo går hurtigere end det..."

Jeg var heldigvis forberedt på de spørgsmål, for det har jdm allerede advaret om, så jeg kunne jo kun smile og svare at jeg føler mig helt tryg i vores dygtige jordemødres hænder og at de i øvrigt reagerer meget hurtigere ved hjemmefødsler, hvor noget kunne tyde på ikke at være helt godt. Og så borede hun heller ikke mere i det. Hjemmefødsel er jo ikke farligere end hospitalsfødsel, heller ikke for førstegangsfødende.

Men jeg må indrømme at det ligger en lille bitte kim af tvivl i mit sind. Ikke at jeg har ændret mening. Vil stadig gerne føde hjemme, men synes egentlig det er ærgerligt, for jeg er måske sværere at rokke end andre som med det samme ville ændre mening fordi lægen ikke virker til at bakke om idéen.

Lilleluftballon, jeg ved du også skal føde hjemme, har din læge bakket op om det eller har han/hun også udvist tvivl om idéen?
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 19. maj 2016, 09:08

Snowdrop skrev:Lægen igår så forresten i min vandrejournal at jeg gerne vil føde hjemme. Det gjorde hun store øjne af og spurgte hvorfor. Jeg forklarede jo så selvfølgelig mine grunde, herunder at have jdm for mig selv, at være i mine egne trygge omgivelser osv.
Så sagde hun "Jamen hvad så hvis der er noget galt med babyen? Det er jo din første..."
"Ja så har jeg 10 minutter til sygehuset i bil" svarede jeg "Jo, men nogle ganske skal det jo går hurtigere end det..."

Jeg var heldigvis forberedt på de spørgsmål, for det har jdm allerede advaret om, så jeg kunne jo kun smile og svare at jeg føler mig helt tryg i vores dygtige jordemødres hænder og at de i øvrigt reagerer meget hurtigere ved hjemmefødsler, hvor noget kunne tyde på ikke at være helt godt. Og så borede hun heller ikke mere i det. Hjemmefødsel er jo ikke farligere end hospitalsfødsel, heller ikke for førstegangsfødende.

Men jeg må indrømme at det ligger en lille bitte kim af tvivl i mit sind. Ikke at jeg har ændret mening. Vil stadig gerne føde hjemme, men synes egentlig det er ærgerligt, for jeg er måske sværere at rokke end andre som med det samme ville ændre mening fordi lægen ikke virker til at bakke om idéen.

Lilleluftballon, jeg ved du også skal føde hjemme, har din læge bakket op om det eller har han/hun også udvist tvivl om idéen?


Jeg har ikke diskuteret det med min læge - det står også i min vandrejournal, men det spurgte hun ikke om. Men min læge virker også som om hendes tiltro til sygehusvæsenet er lidt svækket:) Jeg er selvfølgelig også 2. gang, så kan jo udtale mig med større sikkerhed om hvordan og hvorledes jeg vil have det, og med en helt ukompliceret fødsel i bagagen falder risikoen endnu mere. Men hvor er det fjollet af din læge. Med mindre der er noget galt - fx at barnet ikke vender rigtig, så er det jo ikke farligt! Er sikker på at du bliver SÅ glad for den beslutning. Og hvis du ombestemmer dig, så tager i jo bare på hospitalet!
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 19. maj 2016, 09:08

Bøtte skrev:Så er nf veloverstået :love:

Tillykke!!
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 19. maj 2016, 09:11

Og ja, hvor er det synd med alle de sygemeldinger.
Jeg er virkelig taknemmelig for at den her graviditet er så "nem" i forhold til den sidste. Bevares, jeg var ved at gå til med kvalme de første 14 uger, og en gang i mellem stikker og jager det lidt i bækkenet sidst på dagen, men overordnet set har jeg det bare helt fint.
At min motivation til at arbejde så er helt i bund... Nogle gange tager jeg mig selv i at tænke "hvem der bare var sygemeldt". Men jeg mener det jo ikke, det er virkeligt dejligt at have det fint stadigvæk, nu i uge 26. Forhåbentligt varer det ved!
0

Tilbage til "Graviditet"