Anbefalinger til gravide

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Anbefalinger til gravide

Indlægaf Torn » 18. maj 2016, 15:13

Hvordan ændrede du dine spisevaner, hvis overhovedet, under din graviditet? Ikke forhold til cravings, men i forhold til anbefalinger.

Fulgte du sundhedsstyrelsens anbefalinger https://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed-og-livsstil/graviditet-og-foedsel/anbefalinger-til-gravide, lægens, venindens, mediernes, eller dig selv suverænt? Var der forskel på første og anden graviditet?

Hvad med rygning og alkohol?

Tog du nye tilskud?



Jeg er nysgerrig, fordi jeg har netop læst, at flere forskere stærkt anbefaler gravide at spise økologisk under graviditet pga. høje mængder pesticider i Danmark (åbenbart højere end i USA, hvis det siger noget): http://www.altinget.dk/artikel/forskere-slaar-alarm-hoej-maengde-pesticider-hos-danske-boern. Og tja, jeg ved ikke om jeg ville spise økologisk under graviditet, men min motivation er ville nok være større.



Lige for god ordens skyld: Det er et følsomt emne for mange, så træd varsomt.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf HappyPaww » 18. maj 2016, 15:39

Jeg ændrede ikke det store, men gik efter alt med måde. Spiste både røde bøffer, sushi, Ikke-pasteuriserede oste, røget laks, fik en kop kaffe og et lille glas rødvin indimellem osv..

Ift økologiske madvarer ændrede jeg ikke som sådan vaner - men valgte, og vælger, gerne økologisk Generelt.

Jeg tog de vitaminer jeg skulle, og skiftede i øvrigt over til overvejende paraben- og parfumefri produkter, men ellers levede jeg som normalt.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 18. maj 2016, 15:51

Jeg fulgte nogenlunde de anbefalinger der er til gravide over hele linjen. Bortset fra jeg desværre tager en del medicin.

I første graviditet spiste jeg ikke økologisk, det gør jeg denne gang, det er dog ikke pga ovennævnte artikel.

Denne gang tager jeg også D vitamin, det er siden jeg blev gravid første gang, blevet en anbefaling til gravide, jeg tager det dog primært fordi jeg aborterede to gange og det mener man kan skyldes for lavt D vitamin.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Danseprinsesse » 18. maj 2016, 15:52

Det er generelt meget få vaner, jeg har ændret i forbindelse med min graviditet.
Nogle ting har ikke været aktuelle at ændre på (fordi jeg ikke gjorde det i forvejen f.eks. og derfor ikke har taget stilling det).

Jeg skiftede til en multivitaminpille med folinsyre omkring starten af min graviditet (ville egentlig være startet op inden, men endte med at blive gravid i første hug), jern tager jeg pga. graviditet.
Mine andre daglige tilskud tog jeg i forvejen, nogle af dem falder så sammen med anbefalingerne, men jeg tager en del mere D-vitamin end Sundhedsstyrelsen anbefaler.

Jeg er normalt hygge/festryger, men rygning stoppede fuldstændig fra den første positive test. Det er nok det eneste, jeg har været helt firkantet med på mine egne vegne. Rent holdningsmæssigt så ville jeg se afslappet på at ryge en enkelt cigaret 2 gange i løbet af graviditeten, men det har jeg bare slet ikke haft lyst til, eller kunne få mig selv til.

Hvad angår alkohol følger jeg ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger om komplet afholdenhed, hvilket er et helt bevidst valg. Jeg har flere gange nydt et glas vin eller en øl. Stærkere spiritus har jeg ikke rørt, og jeg har ikke drukket mere end 1/2-1 genstand på samme tidspunkt. Jeg har drukket mindre end jeg ville have gjort, hvis jeg ikke var gravid, men det jeg har drukket, har jeg nydt. :)

Madmæssigt har jeg stort set ikke ændret noget. Eller det passer ikke. Jeg har været fokuseret på at spise sundt, fordi jeg ikke ville tage for meget på - og så har jeg fået graviditetsbetinget sukkersyge, så det har jeg naturligvis spist efter.
Men alle de der anbefalinger om ting, man skal undgå, har jeg ikke gjort noget særligt for at følge. Jeg spiser ikke lever i forvejen og heller ikke rødt kød. Jeg har ikke med vilje undgået visse typer ost.
I forvejen spiser jeg ikke uhæmmede mængder tun eller drikker voldsomt meget kaffe, og jeg har ikke talt dåser/kopper.

Det med økologi har jeg hørt før fra en forsker. I forvejen vælger jeg meget økologi, det er jeg selvfølgelig fortsat med, men jeg har ikke ændret noget, og jeg har valgt, at jeg ikke vil være bekymret/have dårlig samvittighed over det grillsnask og ikke-økologiske grønt, som jeg også har indtaget undervejs.

I forhold til makeup, hudpleje, neglelak, frisør osv. har jeg intet ændret. Vores plejeprodukter/rengøringsmidler/vaskemiddel/etc. er som hovedregel parfumefri. Jeg har ingen skrupler med at tage neglelak på eller få lavet striber hos frisøren.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Knirkemis » 18. maj 2016, 16:01

HappyPaww skrev:Jeg ændrede ikke det store, men gik efter alt med måde. Spiste både røde bøffer, sushi, Ikke-pasteuriserede oste, røget laks, fik en kop kaffe og et lille glas rødvin indimellem osv..

Ift økologiske madvarer ændrede jeg ikke som sådan vaner - men valgte, og vælger, gerne økologisk Generelt.

Jeg tog de vitaminer jeg skulle, og skiftede i øvrigt over til overvejende paraben- og parfumefri produkter, men ellers levede jeg som normalt.

Præcis det samme her. Jeg levede før graviditeten generelt sundt, så det har heller ikke krævet de store omlægninger.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Knirkemis » 18. maj 2016, 16:07

Den eneste anbefaling jeg bevidst ikke har fulgt, er jerntilskuddet. Jeg har prøvet flere typer jern, og min mave kan slet ikke klare det. Så jeg har prøvet at få ekstra jern gennem maden, hvilket min læge har sagt god for. Måske får jeg ikke helt så meget som anbefalet, men jeg har ikke været overdrevet træt og baby har hele vejen igennem vokset fint, og endda lidt større end gennemsnittet, så jeg regner med at hun i hvert fald tager hvad hun skal have.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sangius » 18. maj 2016, 16:20

Spiser overvejende økologisk, og spiser så vidt muligt kun økologisk opdrættet fisk.

Tager ikke nogen former for tilskud. Jeg er så dårlig til at huske det, men burde nok være lidt mere på med d-vitaminen og jern.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Minionine » 18. maj 2016, 16:58

Kostmæssigt har jeg stort set ikke ændret noget. Alt med måde.
Jeg har Gravitamin og jern stående, og forsøger at tage det dagligt, men det svipser lidt engang imellem :genert:
Jeg var festryger og fik alkohol, i en eller anden form, næsten hver weekend før min graviditet. Smøgerne har jeg ikke rørt, siden den positive test. Sammenlagt har jeg nok fået 1 glas vin 5 gange fordelt over det sidste halve år.
0
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sorenspige » 18. maj 2016, 18:31

Jeg spiser gravitamin, jern og fiskeolie hver dag. Eller dage med fisk på menuen springer jeg fiskeolien over.

Ellers spiser jeg stort set, som jeg vil. Jeg har spist både brie, laks, rødt kød, sushi og tun med god samvittighed - dog ikke i store mængder.

Jeg drikker ikke kaffe, da jeg ikke kan lide det. Til gengæld drikker jeg cola 2-3 gange om ugen. Jeg forsøger at undgå for mange kunstige sødestoffer og drikker derfor "rigtig" cola.

Jeg hverken ryger eller drikker, men kunne gody finde på at nippe til fx et glas asti.

Jeg spiser ikke økologisk ud over mælkeprodukter og æg. Jeg spiser fastfood, chips, slik, is og kage - nok noget mere end anbefalet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Fru Sunshine » 18. maj 2016, 18:35

Jeg ændrede ikke kostvaner, rørte ikke alkohol, men røg en smule. Sidstnævnte er jeg ikke stolt af, men de har heldigvis ingen men af det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf achillaxedprune » 21. maj 2016, 07:47

Jeg ryger ikke, drikker ikke alkohol og holder mig fra sukkerfrie produkter... Og så drikker jeg økologisk mælk og har skåret kraftigt ned på kaffeindtaget (drikker 1-2 kopper kaffe om dagen nu).

Jeg har taget Gravitamin, men er skiftet over til jernpiller. Min mave kan ikke klare begge dele, desværre. Og så tager jeg ikke længere Longo Vital (jeg ellers har spist i mange år pga. forkølelsessår).

Ellers gør jeg ikke rigtigt noget... Jeg tror ikke på, at man i de 9 måneder en graviditet tager, kan sikre sundheden i alt fremtid for barnet. Jeg ville gerne dyrke lidt mere motion, men kommer desværre ikke rigtigt igang med det.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Lulu
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2760

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lulu » 21. maj 2016, 15:21

Altså jeg røg ikke i forvejen og drak meget lidt alkohol. Så de to ting gør jeg ikke i graviditeten. Hvis vi er inviteret til et specielt arrangement eller da jeg gravid med min søn der faldt hen over nytår så kan jeg godt drikke et glas vin eller champagne.

Ellers tager jeg vitaminer til gravide og amino jern.
Det er det eneste jeg har ændret i mine graviditeter. Jeg lever generelt efter princippet alt med måde og det synes jeg også holder når jeg er gravid. Hverken jeg eller baby tager skade af at spise lidt laks en rød bøf eller andet så længe det ikke er 500g pr gang eller mange gange på en uge.

Jeg skæver i.øvrigt heller ikke til andre gravide hvis de putter noget i munden jeg ikke selv ville gøre som gravid. Det er hver sin kvindes ret at vælge hvilke kostråd man følger som gravid.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 22. maj 2016, 19:52

Da jeg var gravid (nåede det kun i 3 måneder) fulgte jeg stort set alle rådene, men det var ikke de store skift fra hverdagen. Har aldrig røget, så tænkte det ville være sært at starte :lol: Alkohol drak jeg måske en gang om måneden før jeg blev gravid, men stoppede da jeg var gravid, og når jeg bliver gravid igen kommer jeg ikke til at røre alkohol på noget tidspunkt. Vi køber i forvejen primært økologisk, så det ville også være sært at ændre den forkerte vej :P Ligeledes drikker jeg aldrig kaffe, og de sjældne gange jeg drak sodavand skiftede jeg fra cola til noget uden koffein, men det var ikke den store ændring, sidst der var en stor fest drak jeg appelsinsodavand i stedet for cola selvom jeg ikke var gravid, så det var heller ikke noget der føltes som et afkald.

Den eneste egentlig ændring var at jeg spiste mindre kage/slik/sukker, jeg tror det påvirkede mig at det ikke kun var skidt for mig, men også barnet, så det stoppede jeg helt med.

Og så blev jeg ekstra sart med fluorerede stoffer, men det er fortsat og var som sådan ikke kun pga graviditeten, men læste nogle spændende forskningsartikler om emnet, og så bliver man bare sart.

Jeg begyndte omvendt af rådene at motionere mindre, jeg var så træt at jeg gik på uni, sov til middag, lavede aftensmad og læste og gik i seng. Der var bare ikke tid til andet med så meget søvn jeg havde behov for.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf JoyNips » 22. maj 2016, 20:07

Jeg gør ikke rigtig noget anderledes end jeg plejer og jeg gider ikke at blive hysterisk. Det er sgu næppe sundt for hverken baby eller mig, og vi skal trods alt dele den her krop de næste par måneder...
Jeg spiser fornuftigt i forvejen og motionerer dagligt, så det eneste er at jeg har købt preggo-vitaminer.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 22. maj 2016, 20:32

Hold nu op hvor jeg synes det er ærgerligt at man er 'hellig' og 'hysterisk', hvis man faktisk følger de anbefalinger, der er stukket ud. :(

Altså jeg siger da heller ikke nedladende/negativt ladede ord til dem, der vælger ikke at følge alle råd. Det har jeg slet ikke noget behov for.

Skal vi ikke bare antage at folk gør det, de har det bedst med, og at nogle har større grund til at være 'hellig' og 'hysterisk' end andre?

I min sidste graviditet blev jeg indlagt fordi jeg ikke kunne få luft, så bliver man sgu en anelse striks med hvad man ellers udsætter den lille for. Jeg ville ønske, at jeg ikke bekymrede mig om sådan nogle ting, og bare tog let på anbefalingerne, men efter den oplevelse, kan jeg ikke lade være. Og sådan er det.
Det gør mig ikke hysterisk eller hellig. Jeg vil bare gerne gøre det så godt som muligt, lige som alle andre.


Og jeg ved godt ingen af de ord var myntet på mig, men følte mig ramt alligevel.
4

Tilbage til "Graviditet"