Dresscode på kontor

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Dresscode på kontor

Indlægaf limitededition » 19. maj 2016, 16:19

Er der mon nogen, der har erfaring med hvordan det er med dresscode på kontorer? Jeg starter som kontorelev i en stor statsejet virksomhed og er i tvivl om hvad normalen er? Jeg har tatoveringer på underarmene - ikke noget stødende men jeg havde lange ærmer til jobsamtalen så ved ikke om den slags burde gemmes væk? :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Bimmerdyret » 19. maj 2016, 16:33

Jeg arbejder i et ministerium - der er ingen dresscode.
1
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3316

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Minionine » 19. maj 2016, 16:39

Jeg er elev i en stor dansk virksomhed, og på vores kontorer har vi ikke nogen dresscode. Nogle ligner at de lige er rullet ud af sengen, mens andre er noget mere fine i tøjet. Personligt går jeg i hvad jeg vil kalde pænt hverdagstøj, ofte bestående af kjoler og sko med hæl, eller jeans og sneakers. Hvis overskuddet er småt om morgenen tager jeg også gerne på arbejde i afslappende bukser, top og cardigan.
Du finder hurtigt ud af hvordan de andre går klædt, når du starter :)
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Purple Haze » 19. maj 2016, 16:49

Som de andre siger. Start evt med noget semi konservativt, så kan du lige lodde stemningen, inden du kaster dig ud i lak og læder :-p
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf limitededition » 19. maj 2016, 16:57

Tak for input! :) Ja tænker også at starte i noget pænt, men ikke galla pænt for lige at lodde stemningen for selvfølgelig er det forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Jeg var mere i en overvejelse om jeg burde opgradere min garderobe lidt :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf HappyPaww » 19. maj 2016, 18:32

Zara, Mango og H&M har jo meget fint basis work wear - som du kan supplere din garderobe med. Man kommer rimelig langt med pæne jeans/bukser i en mørk farve uden slid, pæne bluser og skjorter og kjoler/nederdele der ikke er for korte og stramme.

Ift tatoveringerne, er det nok bedst at dække dem til at starte med, og så veje stemningen og stilen efter lidt tid. Men de fleste steder ville jeg forvente at de skulle være rimelig tildækkede.
2
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf limitededition » 19. maj 2016, 20:41

HappyPaww skrev:Zara, Mango og H&M har jo meget fint basis work wear - som du kan supplere din garderobe med. Man kommer rimelig langt med pæne jeans/bukser i en mørk farve uden slid, pæne bluser og skjorter og kjoler/nederdele der ikke er for korte og stramme.

Ift tatoveringerne, er det nok bedst at dække dem til at starte med, og så veje stemningen og stilen efter lidt tid. Men de fleste steder ville jeg forvente at de skulle være rimelig tildækkede.


Det tænker jeg også. Mener at den ene til min jobsamtale havde en tatovering på ringfingeren men det var det. Så jeg tænker også at dække dem til indtil jeg ved hvordan deres holdning er til tatoveringer :)
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf JoyNips » 20. maj 2016, 08:06

Jeg arbejder i en stor styrelse, hvor vi hovedsagligt er jurister, statskundskabere og et par økonomer foruden selvfølgelig HK'erne. Vi har ikke nogen dresscode. Jeg har kolleger, der kommer i blå jeans og ninja turtles t-shirt. Eller ripped jeans. Og jeg har andre, der har habitbukser og skjorte på hver dag. På nogle af kontorerne, som har mange møder med eksterne kan man godt se, at de er mere businessklædt end i eksempelvis mit kontor, hvor vi har få møder med eksterne.
Selv tager jeg aldrig blå jeans på, men jeg kan godt finde på at have et par sorte jeans. Er det en jeans-dag smider jeg til gengæld et par hæle til.

Men som kontorelev kan du komme i nogenlunde hvad du vil.
Jeg vil dog også anbefale at dække tatoveringerne lidt til i starten.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf limitededition » 20. maj 2016, 08:34

JoyNips skrev:Jeg arbejder i en stor styrelse, hvor vi hovedsagligt er jurister, statskundskabere og et par økonomer foruden selvfølgelig HK'erne. Vi har ikke nogen dresscode. Jeg har kolleger, der kommer i blå jeans og ninja turtles t-shirt. Eller ripped jeans. Og jeg har andre, der har habitbukser og skjorte på hver dag. På nogle af kontorerne, som har mange møder med eksterne kan man godt se, at de er mere businessklædt end i eksempelvis mit kontor, hvor vi har få møder med eksterne.
Selv tager jeg aldrig blå jeans på, men jeg kan godt finde på at have et par sorte jeans. Er det en jeans-dag smider jeg til gengæld et par hæle til.

Men som kontorelev kan du komme i nogenlunde hvad du vil.
Jeg vil dog også anbefale at dække tatoveringerne lidt til i starten.


Vil heller ikke komme på arbejde i joggingtøj eller noget, men det er meget rart at vide hvor formelt det er andre steder. :) Og ja, tænker selv at det er en dårlig ide at vise dem til at starte med, også derfor har jeg haft dem dækket til alle samtaler jeg har været til da jeg ikke vil vælges fra på det, for hvis nødvendigt så dækker jeg del bare til i arbejdstiden :)
0
Oxan
Indlæg: 124
Tilmeldt: 28. okt 2015, 11:50
Kort karma: 9
Likede indlæg: 90

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Oxan » 20. maj 2016, 09:58

Da jeg arbejdede i nordea fik jeg faktisk en medarbejderguide udleveret hvor dresscoden var skrevet. Det er det eneste sted jeg har arbejdet med dresscode, så jeg går lidt ud fra at de ville informere om det hvis der var nogen kutyme :-) Du kan jo eventuelt starte ud med tøj hvor man kun kan ane lidt, og se om det bliver kommenteret - så er du ihvertfald ikke fullblown provokerende hvis nu de er imod at det vises :-)
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Lulu » 20. maj 2016, 10:32

Jeg vil mene det nok også kommer an på hvor du skal sidde. Sidder du inde bag ved hvor eksterne aldrig rigtig får dig se så er det nok en noget mere loose dresscode sidder du som receptionist eller i nærheden af denne så eksterne dermed altid ser dig når de kommer ind så er der nok lidt flere forventninger til dit udseende.

På mit kontor er vi meget loose når vi er i dk. Kommer der nogle eksterne til møde en dag så er det dog lidt pænere. Når vi er på kontoret i Berlin er det noget strengere. Men det er generelt også fordi der kun findes to former for arvejdapåklædning i Tyskland. Enten får den fuld skrue så mænd er i jakkesæt inklusiv slips og ellers er det det stik modsatte. Mellemtingen findes ikke dernede.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Rapfisk » 20. maj 2016, 10:40

Oxan skrev:Da jeg arbejdede i nordea fik jeg faktisk en medarbejderguide udleveret hvor dresscoden var skrevet. Det er det eneste sted jeg har arbejdet med dresscode, så jeg går lidt ud fra at de ville informere om det hvis der var nogen kutyme :-) Du kan jo eventuelt starte ud med tøj hvor man kun kan ane lidt, og se om det bliver kommenteret - så er du ihvertfald ikke fullblown provokerende hvis nu de er imod at det vises :-)

Det ville jeg ikke gøre. Det er aldrig rart at blive irettesat, og det er ikke rart at skulle opstille regler for en medarbejder, dom træder uden for normerne (særligt ikke, når man leger på grænsen).

I stedet vil jeg råde til, at du spørger din overordnede på et tidspunkt, hvor I sikkert har et møde. Sådan helt åbent: 'Du, chef, nu begynder det at blive varmere, og jeg ar de her tatoveringer. Er det okay, at jeg går i t-shirt, for ellers dækker jeg dem selvfølgelig til, ligesom jeg ellers har gjort?".

Min egen erfaring med den slags arbejdspladser er også, at de er ret tilbagelænede.
3
Livslinjen: 70 201 201
limitededition
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1788

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf limitededition » 20. maj 2016, 10:44

Umiddelbart skal jeg ikke have noget med eksterne at gøre, men vil lige se an hvad de andre har på og om der er andre der viser tatoveringer inden jeg gør det :)
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf Charly » 20. maj 2016, 11:29

Jeg ville bare spørge - vi har dresscode på mit arbejde, og den står beskrevet i vores medarbejderhåndbog.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Dresscode på kontor

Indlægaf girl_beat » 20. maj 2016, 11:44

Jeg arbejder i en mellemstor international virksomhed, og vores (usagte) dresscode er 'almindelig pænt'. Mændene kommer næsten altid i pæne bukser og skjorte, komplet jakkesæt hvis der er kunder i huset eller man skal ud til arrangementer. Selv foretrækker jeg kjole eller pæne bukser med skjorte eller en pæn top til. Mørke jeans bruger jeg som regel med en blazer til, så det stadig ser lidt corporate ud.

Man kommer i øvrigt langt med en klassisk blazer i sort/grå/mørkeblå. Så kan næsten alle outfit lige trækkes et niveau op :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Mode"