Dansk Folkeparti gør det igen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Slettet bruger » 20. maj 2016, 23:59

Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:Jeg forstår godt at man kan ende med at stemme DF - af mange forskellige årsager - men det ændrer ikke på at jeg opfatter DF'ere som nogle der er lige så skadelige for samfundet som hadprædikanterne er. Og nej selvfølgeligt er DF'ere ikke ens. Men de har stemt på et parti der i mine øjne repræsenterer noget meget ødelæggende. Jeg går jo heller ikke rundt på gaden med et "DF er tosser" skilt. Og jeg er ikke venstrefløj - så jeg indgår ikke i det "I". Dækker din åbenhed alle slags mennesker? Uanset hvad de mener, gør og siger?


Sålænge de ikke bryder gældende lovgivning, så ja. Så har de for mig lov til at mene hvad de vil. Stemme på hvad de vil og se ud som de vil samt ikke mindst leve som de vil



Jeg mener nu også at de har lov til at mene hvad de vil og stemme hvad de vil. Men er du åben og omfavnende overfor alle grupperinger? Nynazisterne? Hadprædikanterne?


DF er jo slet ikke så slemme som dem her

Billede
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 00:01

Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev:
Code71 skrev:
Ennovy skrev: Er det ulovligt at gå ind for raceadskillelse eller at prædike had? Altså jeg snakker ikke om handlinger - men om holdninger.


Altså nu gider jeg ikke fluekneppe med dig. Men det de prædiker. Det samfund de hver især vil ha indført. Det bryder loven. Så ja. Det er ikke i orden og ikke noget jeg kan acceptere



Jeg mente nu spørgsmålet helt alvorligt - jeg var ikke klar over at det var ulovligt at være nynazist. Jo i Tyskland - men ikke her.


Det er ulovligt at opfordre til vold. Så jo det er ulovligt at prædike det nazister og de imamer som klassificeres som hadprædikanter prædiker



Men hvis vi trækker det ulovlige ud af det, og vi bare snakker nynazister, der mener at verden ville være en bedre sted med raceadskillelse, og at Hitler havde fat i de rette tanker. At man tænker sit, men ikke opfordrer andre til vold mm. Min påstand er at mange mennesker vil have det sådan at de ikke er åbne og omfavnende overfor nynazister. Og det er præcis det jeg prøver at forklare. At de fleste af os har grupperinger vi ikke er åbne og omfavnende overfor - også selvom de intet ulovligt gør.


Jeg er enig i den pointe, men spørgsmålet er nok mere om det er rimeligt at du smider DF ned i den kategori?

Det bliver jo lidt rodet hvis vi alle sammen bare smider store grupper af samfundet ned i "nazi-kassen" fordi vi gerne vil det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 00:10

Ennovy skrev:Og det forstår jeg godt (dropper lige de mange citater) - for mig er de bare i samme kasse. Ikke det nazityskland endte med at gøre - men forstadierne til nazityskland. Men det er helt fair at man ikke synes det er en rimelig ting at jeg smider dem i samme bås - men jeg mener nok bare at man ikke ser realiteterne i øjnene hvis man ikke er enig med mig.


Tværtimod er det dig der ikke ser realiteterne i øjnene.

For det første er nazister ikke noget der kun lever i historiebøgerne, de findes skam den dag idag. Du kan google og tjekke dem ud i Tyskland.

Det er heller ikke sådan at partierne findes i en slags "stadier" hvor DF så skulle være en slags nazisme der ikke er vokset op endnu. DF er som det er, og jeg tror ikke det er ved at vokse til noget andet end det det altid har været. De har jo eksisteret i temmeligt lang tid nu.

Jeg tror i øvrigt ikke der er nogen partier der er startet som "noget andet" og så har morfet sig om til nazister? Mig bekendt starter nazistpartier som regel som nazister hvad de så normalt bliver ved med at være.

Det kan da godt være man kan finde et parti her og der i Europa der er startet som X og så er blevet nazister sidenhen, men det vil kun være nogen få eksempler og det er slet ikke nogen "naturlov" at det virker sådan.

DF er et nationalistisk socialdemokrati - men de er ikke ude på at slå folk ihjel. Det er nazisterne. Jeg synes selv det er helt evident at de er "Noget andet" end DF er.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 00:11

Hvad jeg siger kan egentlig koges ned til: Check de rigtige nazister ud der findes nu og her i Tyskland, der er garanteret masser af ting om dem på youtube, og sig så til dig selv til sidst, hånden på hjertet, om du kan se den slags folk i DF eller omvendt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 00:26

Ennovy skrev:Og ja jeg står ved at de tidlige nazistadier og DF har rigtig mange (skræmmende mange) ting til fælles.


Jeg ved ikke hvad det med stadier er for noget? :)

Partier er jo ikke en slags dyr der har stadier, hvor man ved hvad de bliver til.

De ting de har tilfælles er vel det at de begge går ind for det nationale ting, men DF mangler så mange nazitræk at jeg er helt roligt med dem.

Hvis et naziparti havde 20% i Danmark, så var jeg nok ved at tænke på at pakke kufferten.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 06:19

At skære 1 million mennesker over med en (nazi)kam er ærlig talt mere nazistisk end DF'a vælgere nok er.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1882

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Precaseptica » 21. maj 2016, 06:24

Esmann er ude med en kritik, der lidt ligner konsensus her i tråden:
https://www.facebook.com/jakob.esmann/p ... 0916392775
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf LadyFox » 21. maj 2016, 07:33

Code71 skrev:
Ennovy skrev:
Code71 skrev:
kidkomb skrev:Jeg synes virkelig det er et nederen menneskesyn at synes, at en femtedel af Danmarks befolkning er dumme racister :(


Men det har jo altid været i orden? Der findes ikke nogen der er mere "lovlige" at mobbe end DF vælgere.



Jeg synes det er en ret spændende debat den der. Fordi jeg er en af dem, der mener at DF er racistiske - men jeg forstår også godt at det kan virke meget dobbeltmoralsk. Personligt er jeg nået frem til at der er moralske grænser for hvad man synes er i orden og hvad man ikke synes er i orden. Der er nogle samfundsgrupper, som vi gerne må tage af stand til - og for nogle (inkl. mig selv) er DF en del af de grupper - og for andre er det ikke.


Det dobbeltmoralske består for mig i at venstrefløjs vælgere som selv mener at være ih og åh så omfavnende og åbne, samtidig mener at det er mere end okay at svine de 25% af Danmarks befolkning til på det groveste som tilfældigvis ikke er enige med dem

Så det er en understregning af den der med at "vi er alle lige. Nogle er bare mere lige end andre"

Jeg stemmer ikke DF og kommer aldrig til det. Men jeg er borgerlig. Jeg kommer dog aldrig til at svine EL's vælgerskare til. Jeg kan være rygende uenige i partiets linje og også grine af dem fordi jeg nogle gange synes de er snotdumme at høre på og ikke har nogen former for virkeligheds forståelse. Men nogle af mine bedste venner og noget af min familie stemmer EL. Så at svine mennesker til pga deres stemme, kommer aldrig til at ske

Det synes jeg er en ret generaliserende. Og jeg synes heller ikke det er noget der ligger specielt til venstrefløjen, det med at "mobbe" dem man er uenig med. Der er da også en masse på højrefløjen der slynger om sig med hånlige kommentarer om folk der stemmer på Enhedslisten eller Alternativet.
Så mon ikke forklaringen lægger et andet sted, end hvilken blok folk tilhører.
0
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:13

Ennovy skrev:
kidkomb skrev:At skære 1 million mennesker over med en (nazi)kam er ærlig talt mere nazistisk end DF'a vælgere nok er.



Jeg mener at DF har gang i det som der skete i Tyskland forud for 2. verdenskrig, og ja det er meget skræmmende at så mange mennesker (ca. 750.000) stemmer på dem - jeg tror nu ikke at det ender ud som nazisterne endte ud med. Men jeg tager afstand til DF på samme måde som andre tager afstand til andre grupperinger. Og ja det betyder at jeg - lige som DF - ikke støtter alle mennesker i hvad som helst. Det tror jeg ikke man finder mange mennesker der gør.

Når man nedgør og håner mennesker af en anden overbevisning end een selv og kalder dem dumme og uoplyste, så trækker de sig længere og længere væk fra ens holdning.
Jeg bebrejder "sådan nogen som dig" at der er så mange, der stemmer DF.
-den skulle nok have været i "Det må man ikke sige...."
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:25

Ej, come on, når du kalder en befolkningsgruppe for socialt og moralsk uacceptable, så fremmedgør du dem og det er lige nøjagtig præcis det modsatte af, at forsøge at ændre på deres holdninger.
Den approach har aldrig virket.
Præcis som det ingenlunde virker fremmende for integration, hvis man behandler flygtninge med foragt og arrogance.
Du kan ikke, lige meget hvor rart det føles i maven at pege fingre ad mennesker du føler dig bedre end, ændre folks holdninger i retning af din, ved at nedgøre og fremmedgøre dem.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 468

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Ubiquitous » 21. maj 2016, 10:38

På trods af, hvad visse politikere forsøger at bilde os ind, så har vi i Danmark en levende debat om ytringsfrihed og om, hvor grænse skal gå. Det er der ikke noget i vejen med. Der findes, mig bekendt, ikke noget land i verden, der har uindskrænket ytringsfrihed, så en grænse skal altid sættes.

Jeg kan også godt forstå argumentet med at ulovliggøre "indirekte opfordringer til vold", selvom jeg personligt ikke mener, at det er nødvendigt. Det helt åbenlyse hykleri består i, at det åbenbart ikke skal gælde for politikere, men kun for religiøse forkyndere. Der er (desværre) også mange, der lytter til Marie Krarup.

Så jeg opfatter forslaget som standard muslimmobning, som der jo er stemmer i.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:41

Selvfølgelig gælder det også for DF-vælgeres ditto ageren? Det har jeg hverken sagt eller ment at det ikke gør.
Men det undskylder ikke andres opførsel.
Hvordan du agerer IRL ved jeg ikke noget om. Kun hvad du har skrevet herinde.
DF skaber splittelse mellem dem og muslimer.
"Du" skaber splittelse mellem DF og "dig". -igen, jeg ved ikke hvordan du approacher det ude i virkeligheden.
Begge dele er usmart efter min mening.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:43

Jeg vil gerne gøre opmærksom på at jeg ikke stemmer DF.
Jeg synes det er så ærgerligt at skulle lave den disclaimer, for det burde ikke være nødvendigt, men jeg ser nødigt at nogen drager den konklusion.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf Pølsemix » 21. maj 2016, 10:46

Ubiquitous skrev:På trods af, hvad visse politikere forsøger at bilde os ind, så har vi i Danmark en levende debat om ytringsfrihed og om, hvor grænse skal gå. Det er der ikke noget i vejen med. Der findes, mig bekendt, ikke noget land i verden, der har uindskrænket ytringsfrihed, så en grænse skal altid sættes.

Jeg kan også godt forstå argumentet med at ulovliggøre "indirekte opfordringer til vold", selvom jeg personligt ikke mener, at det er nødvendigt. Det helt åbenlyse hykleri består i, at det åbenbart ikke skal gælde for politikere, men kun for religiøse forkyndere. Der er (desværre) også mange, der lytter til Marie Krarup.

Så jeg opfatter forslaget som standard muslimmobning, som der jo er stemmer i.


Hvilke indirekte opfordringer til vold kommer Marie Krarup og DF med?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dansk Folkeparti gør det igen

Indlægaf kidkomb » 21. maj 2016, 10:50

Ennovy skrev:
kidkomb skrev:Selvfølgelig gælder det også for DF-vælgeres ditto ageren? Det har jeg hverken sagt eller ment at det ikke gør.
Men det undskylder ikke andres opførsel.
Hvordan du agerer IRL ved jeg ikke noget om. Kun hvad du har skrevet herinde.
DF skaber splittelse mellem dem og muslimer.
"Du" skaber splittelse mellem DF og "dig". -igen, jeg ved ikke hvordan du approacher det ude i virkeligheden.
Begge dele er usmart efter min mening.



Jeg ser en kæmpe forskel - det handler om hvorfor man gør tingene. Jeg gør det af de rigtige grunde i min mening.

Det letteste er skolegårdeksemplet.

Mobber - offer - medløbere og dem der siger fra overfor mobningen og dermed forsøger at stoppe mobningen.

Men de gør det jo af samme årsag? De synes jo også de gør det af de rigtige grunde.
Jeg forstår udmærket din analogi, men jeg synes det er et reelt problem samfundsmæssigt, at føre skyttegravskrig.
Og det gælder begge sider.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"