Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf annella » 21. maj 2016, 05:01

Kode: Vælg alt

http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/ikke-flere-familietragedier-som-den-paa-langeland.-samfundet-maa-gribe-langt-mere-aktivt-ind-i



Når medier og myndigheder omtaler drab på kvinder som familietragedier eller jalousidrab klinger det hult, da ugerningen kommer til at ligne en form for hændeligt uheld. Begreberne siger intet om, hvad der først og fremmest er tale om, nemlig overlagt mord udført med fortsæt og med koldt blod.

Hvis disse kvinder var blevet dræbt som følge af en mystisk epidemi, ville det have givet grund til stor bekymring i samfundet. Hvis der var tale om terror- eller krigshandlinger ligeså. Men når der er tale om denne form for mord, taler medierne og myndighederne snarere blot om familietragedier, hvilket klinger af at være lidt forståelig tumult, som desværre endte galt. Eller de taler om jalouisidrab, hvilket klinger af at være udført af en ulykkelig mand i sine følelsers vold. I begge tilfælde får læseren derved mulighed for at tage mandens parti som den forsmåede part. Men reelt set er der hver eneste gang tale om et gement mord på et uskyldigt menneske.

Senest skete det i april på Langeland, hvor en seksårig pige blev vidne til sin fars mord på hendes gravide mor og dennes nye kæreste. Men når disse mord og mordforsøg rubriceres som ”familietragedier” eller som resultatet af ”uoverensstemmelser”, kommer ugerningen til at ligne en form for hændeligt uheld: Det ene ord tager det andet, og pludselig er den ene person i konstellationen desværre død.

For hvordan kan der være tale om en familietragedie, når der ikke længere eksisterer nogen parrelation? Kvinden har afsluttet forholdet, og der er dermed ingen relation længere ud over den, som forældreansvarsloven af 2007 påbyder i tilfælde af, at der er kommet børn ud af relationen.



Jeg har aldrig tænkt over, hvorfor medierne omtaler et mord på en kvinde, som det omtalte kvindemord på Langeland, som en familitragedie, for jeg opfatter det også som en familietragedie, at en lille pige blev moderløs.


Jeg kan ikke forestille mig, at en eneste læser tager mandes parti (som skrevet i artiklen) som den forsmåede part. Kan du?

Er det forkert af medierne at omtale sådan et mord som familietragedie? hvis ja hvordan skal mordet så omtales i medierne? kun tragedie eller mord?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Sophies-mor » 21. maj 2016, 06:10

Et mord er vel en tragedie for ikke mindst de efterladte, uanset hvem der myrder hvem.
Alle har jo en familie, og selv hvis de ikke myrdes af familie, men af udefra kommende, så er det da slemt nok.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf A 7 » 21. maj 2016, 06:22

Jeg kan heller ikke se, hvorfor det skulle give udtryk for at være synd for manden at man kalder noget for en familietragedie. En menneske, der myrder den anden forældre mens barnet ser på - det er da om noget en familietragedie, og en af de mest modbydelige handlinger, man kan forestille sig.

Jalousidrab ser jeg heller ikke som andet end en neutral betegnelse, hvor motivet til drabet indgår. Der er vel heller ingen, der ser 'hævndrab' som en stakkels rocker, der er i sine følelsers vold efter at hans gode ven er blevet myrdet.
2
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf HerErJeg » 21. maj 2016, 06:46

Jeg tror tanken går på, at hvis nu kvinden myrder manden, så er det ikke en familietragedie, men en lettelse for kvinden og børnene at et dumt svin er udryddet.
Men det er måske forkert tolket ud fra oplægget.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Sophies-mor » 21. maj 2016, 06:51

HerErJeg skrev:Jeg tror tanken går på, at hvis nu kvinden myrder manden, så er det ikke en familietragedie, men en lettelse for kvinden og børnene at et dumt svin er udryddet.
Men det er måske forkert tolket ud fra oplægget.

Og kvinder kan jo pr samfundsdefinition ikke være dumme svin :sarkasme:
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf A 7 » 21. maj 2016, 06:54

HerErJeg skrev:Jeg tror tanken går på, at hvis nu kvinden myrder manden, så er det ikke en familietragedie, men en lettelse for kvinden og børnene at et dumt svin er udryddet.
Men det er måske forkert tolket ud fra oplægget.

Den bagtanke har jeg meget svært ved at se? :8:
0
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf HerErJeg » 21. maj 2016, 06:54

Sophies-mor skrev:
HerErJeg skrev:Jeg tror tanken går på, at hvis nu kvinden myrder manden, så er det ikke en familietragedie, men en lettelse for kvinden og børnene at et dumt svin er udryddet.
Men det er måske forkert tolket ud fra oplægget.

Og kvinder kan jo pr samfundsdefinition ikke være dumme svin :sarkasme:

Det er jo ikke helt forkert. Det er ligesom de få der fører deres barn og smider det i containeren. Det er uforståeligt, men det forbindes aldrig men ren ondskab og en kvinde der bare ser barnet som et stykke affald.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32470

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf icelady » 21. maj 2016, 07:04

Jeg synes der er nogen der har drukket af natpotten.

Edit: Langeland er da netop et familietragedie; det er moderen der dræbte sin invalidt/udviklingshæmmede datter også.

Det virker mere som om der sidder en, der hader mænd og nu bare skal have noget galde ud.

Kan man have empati med en morder? Ja, det kan man. Men det er da langtfra det samme som at tage "morderens parti".
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Studsgaard » 21. maj 2016, 07:24

Jeg forstår ikke hvordan en betegnelse som familietragedie kan være med til at jeg får sympati med morderen.
At nogen kalder det en tragedie har da intet med hvordan jeg opfatter morderen. Eller om der har været jalousi - det kan næsten gøre det modsatte for mig, at jeg syntes han var et endnu større fjols, ikke at jeg får sympati med ham.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. maj 2016, 07:31

Jeg er enig så langt, at det er problematisk, hvis ordet bliver brugt til at beskrive selve mordet og/eller morderens motiver, men det er sjældent sådan, jeg opfatter journalistens intention. I stedet forstår jeg underteksten til "familietragedie" som noget i retning af: "Tænk at morderen kunne udsætte mennesker, han/hun kender/engang kendte, for så meget sort og smerte!"

Det er klart, at der ved hvert eneste mord er pårørende; det unikke ved familietragedier er, at morderen faktisk præcis ved, hvem de her mennesker er og måske endda direkte spekulerer i at gøre dem ondt.
1
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf annella » 21. maj 2016, 08:27

HerErJeg skrev:Jeg tror tanken går på, at hvis nu kvinden myrder manden, så er det ikke en familietragedie, men en lettelse for kvinden og børnene at et dumt svin er udryddet.
Men det er måske forkert tolket ud fra oplægget.


Jo det synes jeg også er en familietragedie, børnene mister deres far, men manden behøver jo ikke have være et dumt svin, det er ingen undskyldning, men der er sikkert mange årsager til, hvis en kvinde myrde en/sin mand.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 10:21

annella skrev:Er det forkert af medierne at omtale sådan et mord som familietragedie? hvis ja hvordan skal mordet så omtales i medierne? kun tragedie eller mord?


Jeg tager det som et udtryk for en af de evindelige floskler, som journalister uden professionel stolthed, dybde eller faglighed har svært ved at lægge fra sig. Det er ligesom når de eksempelvis skriver "19-årig frifundet for voldtægt". Nej, bassemand - 19-årig frifundet for voldtægtsanklage - hvilket er noget helt andet.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 22:09

Studsgaard skrev:Jeg forstår ikke hvordan en betegnelse som familietragedie kan være med til at jeg får sympati med morderen.
At nogen kalder det en tragedie har da intet med hvordan jeg opfatter morderen. Eller om der har været jalousi - det kan næsten gøre det modsatte for mig, at jeg syntes han var et endnu større fjols, ikke at jeg får sympati med ham.


Tja sådan er vi jo forskellige. Jeg er sådan, at hvis nogen nævner ordet "tragedie", så vender jeg omgående om på en tallerken og er fyldt med sympati for morderen og hater på dem han har slået ihjel.

Der er bare noget ved det ord der gør at jeg holder med mordere! Jeg har været nødt til at blokere det i min browser og erstatte det med stjerner fordi det bare var så mega kraftfuldt og fuckede for vildt med min hjerne så jeg ikke vidste hvem jeg skulle holde med.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf dgd2007 » 22. maj 2016, 02:25

Hmm ... jeg har nu aldrig tænkt over, at man generelt brugte den slags udtryk (jeg læser dog heller ikke noget videre om den slags sager).
Men jeg er sådan set lidt enig i den kritik, der er citeret i startindlægget.
Altså ikke sådan at jeg tror, nogen kommer til at holde med morderen af, at man bruger det ord. Men "tragedie" opfatter jeg vist også som noget ... ja, tragisk :) men hvor man ikke nødvendigvis kan placere skylden ensidigt.
Hvis det er en ex, som slet ikke bor der, men møder op med et haglgevær eller whatever, så er dette jo ikke så svært. Så "Ex'ens hævnmord" ville måske være mere rammende. Men det lyder på den anden side lidt lovlig Ekstrabladsagtigt ...
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 478
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Hvorfor kalder vi mord på kvinder for "familietragedier"?

Indlægaf Sukisaki » 24. maj 2016, 13:32

dgd2007 skrev:Hmm ... jeg har nu aldrig tænkt over, at man generelt brugte den slags udtryk (jeg læser dog heller ikke noget videre om den slags sager).
Men jeg er sådan set lidt enig i den kritik, der er citeret i startindlægget.
Altså ikke sådan at jeg tror, nogen kommer til at holde med morderen af, at man bruger det ord. Men "tragedie" opfatter jeg vist også som noget ... ja, tragisk :) men hvor man ikke nødvendigvis kan placere skylden ensidigt.
Hvis det er en ex, som slet ikke bor der, men møder op med et haglgevær eller whatever, så er dette jo ikke så svært. Så "Ex'ens hævnmord" ville måske være mere rammende. Men det lyder på den anden side lidt lovlig Ekstrabladsagtigt ...


Jeg tror også at det kommer an på hvordan man opfatter ordet "tragedie". Jeg opfatter det også som at der er sket noget forfærdeligt, men at det ikke specielt er nogens skyld, eller ihvertfald ikke var intentionen. Så for mig er en "famlie-tragedie" f.eks. når en stor del af en familie dør i en bilulykke, falder ned af Møns Klint eller dør af kræft inden de er fyldt 30.

Når en person aktivt tager en beslutning om at deres følelse af svigt, jalousi, vrede eller andet er SÅ vigtig, at det skal koste et eller flere mennesker livet - så er det mord. Og jeg synes egentlig også at ordet "familie-tragedie" er med til at fratage morderen noget af ansvaret.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"