Pædagoger alene med børn fortæller

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Hunkat » 21. maj 2016, 17:24

http://politiken.dk/indland/ECE3216802/paedagog-sender-koekkendamen-paa-skadestuen-med-saaret-dreng/

Hele artiklen men her er lidt uddrag:

Et barn faldt og slog hul i hovedet, og jeg var alene med alle børnene. Så jeg måtte gå fra børnegruppen for at finde en anden voksen, der kunne hjælpe og tage over


Jeg var alene på min stue med seks børn, da min kollega fra den anden stue havde brug for hjælp, da et barn havde fået feberkrampe. Hun ringede til Falck, en forældre hjalp med barnet, jeg ringede til moren. En forælder fra min stue blev ved børnene. Vores studerende tog sig af børnene fra den pågældende stue

Jeg har oplevet at være på legepladsen, hvor jeg fysisk må fjerne et udadreagerende barn fra et andet barn, og have barnet over til snak og ro på bænken. Men jeg kunne ikke også trøste det forurettede barn.


En dag hvor der var sygdom blandt personalet, var vi kun to i hele børnehaven med 35-40 børn. Børnene skulle skiftes og tørres på toilettet, så ofte var der kun én person ved alle børnene. Jeg kunne umuligt støtte alle børnene, der var i konflikt med hinanden. Jeg havde ikke overblik over, hvor alle børn befandt sig


Jeg har ikke selv børn men det er virkelig skræmmende læsning. Jeg tror på ingen måde af de her mennesker gør det af ond vilje, tværtimod er jeg sikker på at de gør vold på sig selv for at blive ved med at gå på arbejde under den slags forhold.

Jeg forstår simpelthen ikke at de her ting, for de må jo være dukket op i rapporter før, ikke har fået politikerne til at reagerer. Eksemplerne er jo utallige hvis man taler med folk med børn i den alder.

Og ja, det her er retorisk men jeg forstå ikke hvordan det kan finde sted i dagens Danmark. Det burde det ikke kunne.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Lykke » 21. maj 2016, 17:39

Det er så skræmmende som noget kan være. Det er som om samfundet slet ikke hænger sammen.
På den ene side skal vi få en masse børn, kvinder især skal have topposter, at gå hjemme med børn, især som kvinde, skal man undgå. Men samtidig laver man så dårlige vilkår for børn i institutionerne.

Læste på et tidspunkt at nogle børn blev hjerneskadet af at være i vuggestue, fordi de blev stimuleret så lidt. Ej, jeg synes det er skræmmende.

Jeg er nok også farvet af at have en baby på 8 måneder og snart være færdiguddannet pædagog.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Zombie » 21. maj 2016, 18:02

Jeg er jo pædagog med speciale i børn og unge, og skrev bachelor om tilknytningsteori i relation til vuggestuebørn.

Efter min bedste overbevisning foregår der systematisk psykisk og emotionelt vanrøgt af børn i de danske dagtilbud, og jeg har valgt at læse videre, fordi jeg ikke kan arbejde under de vilkår.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Rapfisk » 21. maj 2016, 18:06

Zombie skrev:Jeg er jo pædagog med speciale i børn og unge, og skrev bachelor om tilknytningsteori i relation til vuggestuebørn.

Efter min bedste overbevisning foregår der systematisk psykisk og emotionelt vanrøgt af børn i de danske dagtilbud, og jeg har valgt at læse videre, fordi jeg ikke kan arbejde under de vilkår.

Jeg har bestemt hørt om gode institutioner og tilbud, men jeg har også en veninde, hvis søn nu er i "tidlig indsats" (børnehaven). En del af årsagen er, at han systematisk blev overset i vuggestuen. Han var på en stue med nogle drenge, det var meget større end ham og alle udadreagerende, og de trak så mange ressourcer, at der var alt for lidt tilbage til en lille dreng, der bare gik for sig selv og nynnede.
0
Livslinjen: 70 201 201
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Lulu » 21. maj 2016, 20:10

Lathyrus skrev:Det er skræmmende læsning, men er heldigvis ikke noget jeg genkender i vores hverdag. Mine børn går i en dejlig institution med masser af nærvær, stimuli og god kontakt mellem børn og voksne.
Det er en integreret institution hvor vuggestue og børnehave er samlet i fællesrummet i yder tidspunkterne, men ellers er på egne stuer.
De to ledere springer gerne til når tingene er pressede pga sygdom, uheld eller bare på dage hvor bølgerne - af uvisse årsager - går højt i børnegruppen og en ekstra voksen kan skabe ro i huset.

Jeg har absolut intet at klage over, hvilket jeg er meget taknemmelig for når jeg hører eller læser om andre institutioner og når jeg tænker på den første børnehave vores søn gik i hvor der var meget kaotisk.


Det er præcis det samme i vores søns institution og jeg elsker det sted! Det er så godt for ham, og det er tydeligt at han nyder at være der.

Af hvad jeg hører fra mine bekendte er det dog ikke et ukendt problem med alt for lidt personale i Odenses institutioner, men "vores" er altså virkelig god!
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Bimmerdyret » 21. maj 2016, 21:53

Lulu skrev:
Lathyrus skrev:Det er skræmmende læsning, men er heldigvis ikke noget jeg genkender i vores hverdag. Mine børn går i en dejlig institution med masser af nærvær, stimuli og god kontakt mellem børn og voksne.
Det er en integreret institution hvor vuggestue og børnehave er samlet i fællesrummet i yder tidspunkterne, men ellers er på egne stuer.
De to ledere springer gerne til når tingene er pressede pga sygdom, uheld eller bare på dage hvor bølgerne - af uvisse årsager - går højt i børnegruppen og en ekstra voksen kan skabe ro i huset.

Jeg har absolut intet at klage over, hvilket jeg er meget taknemmelig for når jeg hører eller læser om andre institutioner og når jeg tænker på den første børnehave vores søn gik i hvor der var meget kaotisk.


Det er præcis det samme i vores søns institution og jeg elsker det sted! Det er så godt for ham, og det er tydeligt at han nyder at være der.

Af hvad jeg hører fra mine bekendte er det dog ikke et ukendt problem med alt for lidt personale i Odenses institutioner, men "vores" er altså virkelig god!


Til næste år vil der efter planerne ryge 160 lærer og pædagogstillinger i Odense kommune.
:nerve:
Underlig prioritering
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Slettet bruger » 21. maj 2016, 22:16

Rapfisk skrev:
Zombie skrev:Jeg er jo pædagog med speciale i børn og unge, og skrev bachelor om tilknytningsteori i relation til vuggestuebørn.

Efter min bedste overbevisning foregår der systematisk psykisk og emotionelt vanrøgt af børn i de danske dagtilbud, og jeg har valgt at læse videre, fordi jeg ikke kan arbejde under de vilkår.

Jeg har bestemt hørt om gode institutioner og tilbud, men jeg har også en veninde, hvis søn nu er i "tidlig indsats" (børnehaven). En del af årsagen er, at han systematisk blev overset i vuggestuen. Han var på en stue med nogle drenge, det var meget større end ham og alle udadreagerende, og de trak så mange ressourcer, at der var alt for lidt tilbage til en lille dreng, der bare gik for sig selv og nynnede.


:8:
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Zombie » 22. maj 2016, 07:08

Rapfisk skrev:
Zombie skrev:Jeg er jo pædagog med speciale i børn og unge, og skrev bachelor om tilknytningsteori i relation til vuggestuebørn.

Efter min bedste overbevisning foregår der systematisk psykisk og emotionelt vanrøgt af børn i de danske dagtilbud, og jeg har valgt at læse videre, fordi jeg ikke kan arbejde under de vilkår.

Jeg har bestemt hørt om gode institutioner og tilbud, men jeg har også en veninde, hvis søn nu er i "tidlig indsats" (børnehaven). En del af årsagen er, at han systematisk blev overset i vuggestuen. Han var på en stue med nogle drenge, det var meget større end ham og alle udadreagerende, og de trak så mange ressourcer, at der var alt for lidt tilbage til en lille dreng, der bare gik for sig selv og nynnede.


Som en del af min bachelor var jeg ude at observere i forskellige institutioner. Helt overordnet kunne jeg konstatere, at de eneste steder et barn fik mere end 5-7 minutters gennemsnitlig voksentid på en dag, var de steder som systematisk og bevidst arbejdede med tilknytningspædagogik, også kaldet primærpædagogik. Her var én pædagog tilknyttet fire børn, som vedkommende fulgte dagen (og instotutionstiden) igennem. Det var denne pædagog, der tog imod barnet til aftalt tid om morgenen. Denne pædagog lavede aktiviteter med barnet, nogle gange i grupper med en anden pædagog og dennes børn. Denne pædagog spiste med barnet, puttede barnet og tog barnet op fra lur. Først efter eftermiddagsmaden begyndte nogle af pædagogerne at gå hjem, men børnene var også meget tryg og glad for deres sekundærpædagog (den, som tager over for den primære ved sygdom og ferie).

Det kræver noget af både forældre og pædagogerne sådan et sted. Forældrene skal tilstræbe at aflevere deres børn når primærpædagogen er mødt, og pædagogerne har ikke et fleksibelt skema, hvor de kan bede om at gå tidligt hver torsdag f.eks., fordi deres arbejdstider er afhængig af, hvornår "deres børn" er i institution. Ferier er heller ikke fleksible, da de er lagt efter børnenes ferie, og hvornår sekundærpædagogen kan tage over.

Men alle disse institutioner havde en masse positivt til fælles: Markant lavere antal sygedage blandt personalet, og generelt en følelse af større meningsfuldhed.
Samtidig var der stort set ingen gråd ved aflevering af børnene (jeg registrerede i snit 3 grædende børn på tre uger, ud af en børnegruppe på 24. Det giver jo så 24 afleveringer om dagen, fem dage om ugen i tre uger... Og kun tre grådepisoder som sagt!), 76% færre konflikter mellem voksne/børn og 89% (!!!!!!!!!!) færre konflikter mellem børnene!

Der er flere årsager til, at ikke alle steder arbejder med denne type pædagogik. Ikke alle forældre er interesseret i det niveau af samarbejde som kræves, ikke alle pædagoger vil slippe den gode fleksibilitet kan anses som, og så er det normeringsmæssigt dyrt, da man tilstræber uddannet personale.

Men stod det til mig, skulle alle vuggestuer arbejde med det først og fremmest.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Ekliptika » 23. maj 2016, 07:16

Tror I, at der kan være en sammenhæng med forholdene i institutionerne og den trivsel eller mangel på samme, som der skrives så meget om i øjeblikket? Jeg tænker på de rapproter, der fornylig udkom omkring børns trivsel og psykiske sundhed, der viste, at temmelig mange døjer med forskellige problemstillinger. Berlingske kører også i øjeblikket en artikelserie omkring særlig sensitivitet, og hvorvidt det er et karaktertræk eller tegn på dybereliggende problemstillinger - og det ser ud til at man langt fra er enig i, hvordan dette begreb skal håndteres.
Kan særlig sensitivitet evt ses som et tegn på at børnene ikke bliver stimuleret nok? Eller er den fokus, der er på dette mere et udtryk for, at de særligt sensitive børn ikke længere rummes så godt i institutionerne?
Jeg har selv haft børn i daginstitutioner de sidste 10 år, og efter min mening er der sket et meget stort skred i, hvad der kan rummes i institionerne siden min ældste var lille og til min yngste gik ud af børnehaven sidste år. Samtidig er mængden af personale reduceret kraftigt, alt er blevet institutionaliseret (feks maden, som i min yngstes børnehave blev lavet i et storkøkken, der leverede til alle områdets institutioner: i min ældstes lavede de den selv i institutionen, hvor de havde en køkkendame ansat (som indgik som pædgogmedjhælper i ydertimerne), der lavede maden sammen med 5-6 børn). På mig virker det som om, at der nu er så få ressourcer i institutionerne, at alle børn er nødt til at falde indenfor et meget snævert normalområde i deres udvikling, for hvis de ikke gør det, så skal der bruges ekstra personale til at håndtere dette, og de ekstra ressourcer er der bare ikke.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Bimmerdyret » 23. maj 2016, 09:23

Ekliptika skrev: Berlingske kører også i øjeblikket en artikelserie omkring særlig sensitivitet, og hvorvidt det er et karaktertræk eller tegn på dybereliggende problemstillinger - og det ser ud til at man langt fra er enig i, hvordan dette begreb skal håndteres.
Kan særlig sensitivitet evt ses som et tegn på at børnene ikke bliver stimuleret nok? Eller er den fokus, der er på dette mere et udtryk for, at de særligt sensitive børn ikke længere rummes så godt i institutionerne?


Særlig sensitivitet skal blot rummes, og ikke så meget diller daller der og de skal have lov til at være og være i fred.
Det kan absolut være fatalt at forsøge at stimulere særlig sensitive generelt, da de netop fanger personer og stemninger langt hurtigere end de fleste og så reagerer derefter.
2
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf primle » 23. maj 2016, 09:26

Det er heldigvis ikke noget jeg kan genkende fra vores børnehave. Jeg er eks meget positivt overrasket over hvor meget pædagogerne ved om mit barns dag når jeg henter. Jeg havde forventet mindre.
Personalet er altid i godt humør og virker til indbyrdes at have det godt og der er ikke meget sygdom. Lederen er også meget 'på' børnene.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Torn » 23. maj 2016, 12:53

Min veninde var i en periode mellem to studier vikar i en vuggestue. Hun følte, at der var så lidt tid og så få ressourcer, at omgangen med børnene blev fabriksindustrialiseret. Fx virkede bleskift som et samlebåndsproduktion. :mellow: Jeg ved, at der er stor forskel på institutionerne og kommunerne, men efterhånden virker sektoren for presset og sparet. Det er ikke sundt for børnene og pædagogerne, og det er ikke sundt for samfundets fremtid.
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Pædagoger alene med børn fortæller

Indlægaf Sukisaki » 23. maj 2016, 17:33

Min erfaring er at selv den bedste institution, hurtigt kan blive et skrækkeligt sted at være.
Ressourcerne er så skrabede, at der ikke skal meget til at vælte læsset. I de institutioner jeg har arbejdet i, har det f.eks. været når der forsvandt en voksen pga. barsel eller langtidssygemelding, og der ikke kom nogen vikar at det er gået helt galt.
Ud af de 9 år jeg var pædagog havde jeg desuden ikke nogen leder i de 2. Opgaverne skal jo klares alligevel, så igen er der en voksen mindre på gulvet.

Det sidste sted jeg arbejdede, var vi i en lang periode, sjældent mere end 2 voksne til 20-24 børnehavebørn. Nogle af dem havde særlige behov, af alle mulige forskellige slags. Vi voksne havde hverken tid til at hjælpe dem eller de andre børn ordentligt
For udover de mange børn, er der jo også en bunke praktiske opgaver der skal løses. Og jo flere børn med særlige behov - jo mere papirarbejde og møder, som jo skal dækkes internt.

I vores institution var reglen, at der skulle mangle 3 voksne (ud af 14, inkl køkkendamen) før at man måtte ringe efter en vikar.. Og hvis der ikke var nogen af vores egne vikarer som kunne, måtte man jo bare klare sig alligevel. Og det svarer noglelunde til hvad jeg har oplevet andre steder.

Jeg tror ikke mange af forældrene havde nogen anelse om hvordan hverdagen så ud. Min formodning er, at de valgte at tage skyklappere på, for at kunne holde ud at aflevere deres børn. Og samtidig er der en kultur blandt mange pædagoger, hvor man ikke rigtig fortæller forældrene om hvad der foregår, fordi at man ikke vil give forældrene dårlig samvittighed eller måske indrømme at man faktisk svigter børnene.

Efter 9 år og to stress-sygemeldinger måtte jeg smide håndklædet i ringen og indse at jeg aldrig kan arbejde som pædagog mere. Og jeg er lykkelig for at jeg heller ikke skal lægge børn til!
1

Tilbage til "Livets forhold"