Andre med mave-tarm problemer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Mangoness » 5. maj 2016, 09:53

Er der andre herinde, som har mave-tarm problemer? :)

Hvad hjælper jer, og hvad hjælper ikke? :)

Jeg har fået at vide af min læge, at jeg har irriteret tyktarm (mit primære symptom er, at min mave bliver oppustet). Jeg blev anbefalet, at jeg kan prøve Low FODmap diæten. Så jeg har anskaffet mig Monash University's app, og indtil videre ser det lovende ud :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Chrisolade
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21. apr 2016, 19:19
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Chrisolade » 8. maj 2016, 20:06

Jeg har også mave/tarm problemer. Jeg har prøvet et homøopatisk dråbe-halløj, der hedder Masin, der hjælper mig. Jeg har også irriteret tyktarm - men low Fodmap virkede ikke for mig. Der var mange af de "godkendte" ting som jeg slet ikke kunne tåle og en del af de forbudte, der er gode for mig. Dråberne hjælper til at jeg ikke bliver lige så oppustet og at jeg kan tåle lidt flere havregryn mm. Men det er ikke et mirakelmiddel. Motion hjælper, men maveøvelser gør det værre. Vand hjælper, men drikker jeg for meget så bliver jeg oppustet osv. osv. Så det er simpelthen så bøvlet...
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf kidkomb » 8. maj 2016, 20:39

Jeg har meget bøvl.
Jeg er dog overfølsom overfor kalium sorbat (potassium sorbat) og det er bare i alting (føles det som om)
Kartofler, tomater, peberfrugt, løg, syrnede mælkeprodukter går heller ikke.
Jeg er ofte helt vanvittig oppustet, jeg ligner en der har 6 uger til termin (jeps, har sammenlignet) og det gør ondt og jeg får ofte også kvalme og nogle gange vild kløe.

Min muslimske kollega fortalte at man spiser dadler under ramadanen. Lige før aftensmåltidet og også gerne om morgenen inden solen står op.
Det skulle virke beroligende på maven.
Jeg kan ikke lide rene dadler, så jeg har købt figenstænger. Jeg købte dem med nødder.
Jeg ved jo ikke om det er det, der har hjulpet, men min mave er blevet meget bedre.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1675
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3442

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf malou_43 » 11. maj 2016, 19:13

Jeg har siden 12-års alderen haft bøvl. Jeg har haft daglige smerter - sidst på dagen så slemt, at jeg måtte krybe sammen af smerte, i form af sådanne nogle jag. Jeg har brugt masser af tid på toilettet og har i 15 år altid stået op over 2 timer før jeg skal ud af døren, blot for at kunne bruge 30-40 min på toilettet. Siden teenårene har jeg grundet smerter ikke spist mellem 9-18 (nogle gange senere) og meldt fra til mange arrangementer, enten fordi der var spisning eller fordi jeg allerede havde ondt.

Jeg fik diagnosen IBS for et halvt år siden, da jeg endelig gik til læge. Jeg har siden oktober 15 levet efter Low Fodmap diæten. Og det var halveret mine smerter og gener. Jeg har stadig smerter, er oppustet, har toiletvaner/problemer - men det har hjulpet.

Jeg har fundet ud af, at jeg ikke kan "tåle" rigtig, rigtig mange ting :boo: . Løg, løgpulver, hvidløg, hvid porrer er min værste fjende. Gluten kan jeg heller ikke med, mange skønne frugter heller ej.

Det er hårdt at leve efter low fodmap, synes jeg. Der er mange ting, man skal holde sig fra i introduktionsfasen, og det er meget svært at spise ud.
Så efter 6 uger skal man begynde at reinducere madvarer, og hvis du er heldig, kan du begynde at udelukke de ting, du godt kan tåle :gogo:
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf milisa » 12. maj 2016, 20:38

Jeg fik konstateret irriteret tyktarm - vist mest af alt efter udelukkelsesmetoden. Ej, jeg er ikke sikker, men det føltes lidt sådan.... Talrige analyser og scanninger og jeg skal komme efter dig, og så var det sådan lidt "nåmen, så har du jo nok irriteret tyktarm, når vi nu ikke kan finde andet".... Hm!!!

Anyways, når det er sagt, så må jeg jo erkende, at det passer meget godt. Da jeg droppede de hurtige kulhydrater (ris, pasta, hvidt brød, kartofler osv), tabte jeg mig 1 kg på vægten og 8 cm om livet - I kid you not. I dag er jeg ikke lige så streng med min kost, som jeg var i starten, men den er sikker som amen i kirken: Spiser jeg hurtige kulhydrater, så har jeg muffinform i bukserne dagen efter. Særlig ris er no-go.

Efter jeg har været gravid har det dog ændret sig. Symptomerne er kommet tilbage, og hvor jeg tidligere kunne tage en "udrensningskur" (altså meget, meget streng 'ingen kulhydrater diæt'), hvis jeg lige havde ligget på den lade side, så er der intet, der hjælper i dag. Det er ikke slemt-slemt, men det er for mig ret tydeligt, at der er kommet noget mere på listen af ting, jeg bør holde mig fra - jeg har bare desværre ikke fundet det endnu...
0
Tally-ho
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Vixen » 12. maj 2016, 21:29

Jeg fik konstateret colitis ulcerosa i mild form for snart fire år siden. Og mild form er slemt nok, skal jeg hilse at sige. Jeg kæmpede især med det i begyndelsen af min bachelor, og når jeg tænker tilbage er det simpelthen et mysterie for mig, at jeg ikke knækkede fuldstændig. Jeg var SÅ syg. Dagene gik med at rende på toilettet 15-20 gange eller gå rundt i dagevis med forstoppelse og afgang af blod og slim.


Det er relativt i ro nu, men hvis jeg er stresset eller har meget travlt, blusser det op. Så får jeg smerter, ubehag, bliver oppustet, udmattet og får besvær med at have ordentlig afføring. Som regel føles det som om, jeg ikke kan komme ordentlig af med det hele.

Der er ikke noget, jeg decideret undgår at spise. Jeg sørger for at spise mange grøntsager og kerner for at holde systemet igang, men jeg undgår ikke ris eller kartofler f.eks. Derudover har jeg fundet ud af, at jeg får det bedre og mere stabilt, hvis jeg fast spiser yoghurt om morgenen - problemet er, at jeg virkelig ikke kan li' det, så det er ikke alle dage, det lykkes mig at tvinge noget ned.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 20. maj 2016, 21:38

KinderBueno skrev:Jeg fik konstateret colitis ulcerosa i mild form for snart fire år siden. Og mild form er slemt nok, skal jeg hilse at sige. Jeg kæmpede især med det i begyndelsen af min bachelor, og når jeg tænker tilbage er det simpelthen et mysterie for mig, at jeg ikke knækkede fuldstændig. Jeg var SÅ syg. Dagene gik med at rende på toilettet 15-20 gange eller gå rundt i dagevis med forstoppelse og afgang af blod og slim.


Det er relativt i ro nu, men hvis jeg er stresset eller har meget travlt, blusser det op. Så får jeg smerter, ubehag, bliver oppustet, udmattet og får besvær med at have ordentlig afføring. Som regel føles det som om, jeg ikke kan komme ordentlig af med det hele.

Der er ikke noget, jeg decideret undgår at spise. Jeg sørger for at spise mange grøntsager og kerner for at holde systemet igang, men jeg undgår ikke ris eller kartofler f.eks. Derudover har jeg fundet ud af, at jeg får det bedre og mere stabilt, hvis jeg fast spiser yoghurt om morgenen - problemet er, at jeg virkelig ikke kan li' det, så det er ikke alle dage, det lykkes mig at tvinge noget ned.

Jeg har også cu. Har haft det i over 18 år. Blev diagnosticeret som 16 årig efter at min mave havde været et kæmpe problem hele min barndom.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Oddinary » 22. maj 2016, 06:48

milisa skrev:Jeg fik konstateret irriteret tyktarm - vist mest af alt efter udelukkelsesmetoden. Ej, jeg er ikke sikker, men det føltes lidt sådan.... Talrige analyser og scanninger og jeg skal komme efter dig, og så var det sådan lidt "nåmen, så har du jo nok irriteret tyktarm, når vi nu ikke kan finde andet"... Hm!!!

Anyways, når det er sagt, så må jeg jo erkende, at det passer meget godt. Da jeg droppede de hurtige kulhydrater (ris, pasta, hvidt brød, kartofler osv), tabte jeg mig 1 kg på vægten og 8 cm om livet - I kid you not. I dag er jeg ikke lige så streng med min kost, som jeg var i starten, men den er sikker som amen i kirken: Spiser jeg hurtige kulhydrater, så har jeg muffinform i bukserne dagen efter. Særlig ris er no-go.

Efter jeg har været gravid har det dog ændret sig. Symptomerne er kommet tilbage, og hvor jeg tidligere kunne tage en "udrensningskur" (altså meget, meget streng 'ingen kulhydrater diæt'), hvis jeg lige havde ligget på den lade side, så er der intet, der hjælper i dag. Det er ikke slemt-slemt, men det er for mig ret tydeligt, at der er kommet noget mere på listen af ting, jeg bør holde mig fra - jeg har bare desværre ikke fundet det endnu...


Det er faktisk også sådan man stiller diagnosen. Irritabel tyktarm er lidt en slags uspecifik "skraldespandsdiagnose" når man har kunnet udelukke andre muligheder. :)
2
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6480
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14344

Re: Andre med mave-tarm problemer?

Indlægaf Mangoness » 22. maj 2016, 08:55

Oddinary skrev:
milisa skrev:Jeg fik konstateret irriteret tyktarm - vist mest af alt efter udelukkelsesmetoden. Ej, jeg er ikke sikker, men det føltes lidt sådan.... Talrige analyser og scanninger og jeg skal komme efter dig, og så var det sådan lidt "nåmen, så har du jo nok irriteret tyktarm, når vi nu ikke kan finde andet"... Hm!!!

Anyways, når det er sagt, så må jeg jo erkende, at det passer meget godt. Da jeg droppede de hurtige kulhydrater (ris, pasta, hvidt brød, kartofler osv), tabte jeg mig 1 kg på vægten og 8 cm om livet - I kid you not. I dag er jeg ikke lige så streng med min kost, som jeg var i starten, men den er sikker som amen i kirken: Spiser jeg hurtige kulhydrater, så har jeg muffinform i bukserne dagen efter. Særlig ris er no-go.

Efter jeg har været gravid har det dog ændret sig. Symptomerne er kommet tilbage, og hvor jeg tidligere kunne tage en "udrensningskur" (altså meget, meget streng 'ingen kulhydrater diæt'), hvis jeg lige havde ligget på den lade side, så er der intet, der hjælper i dag. Det er ikke slemt-slemt, men det er for mig ret tydeligt, at der er kommet noget mere på listen af ting, jeg bør holde mig fra - jeg har bare desværre ikke fundet det endnu...


Det er faktisk også sådan man stiller diagnosen. Irritabel tyktarm er lidt en slags uspecifik "skraldespandsdiagnose" når man har kunnet udelukke andre muligheder. :)


Præcis. Hvis der intet er på blodprøver, afføringsprøver og talrige andre undersøgelser, så får man at vide, at man nok har noget irriteret tyktarm. De kunne heller ikke finde noget galt med mig :)

Personligt vil jeg godt have taget en pusteprøve for sorbitol og fruktose (for at tjekke for bl.a. fruktose malabsorption) - men de tests skulle være meget upræcise.

Men dybest set er det for mig lidt ligemeget, hvad diagnosen er, hvis det ikke er noget alvorligt - for uanset om det er fruktose malabsorption eller irriteret tyktarm, så er behandlingen den samme: "Prøv low FODmap". Jeg fik anbefalet at prøve low FODmap diæten, som de har forsket i på Monash University i Australien. Så i den her uge skal jeg snakke med sygehusets diætist :)

Det er dog lidt træls at få at vide, at det er noget, man må leve med :/

1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Helbred"