Er det her sundt?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er det her sundt?

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 09:17

Marathonløb, der var et i går i København, er det sundt? :gruble:

At dømme ud fra dette, ser det ikke sådan ud :8:
http://politiken.dk/motion/loeb/copenha ... -marathon/

Men imponerende er det.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det her sundt?

Indlægaf kidkomb » 23. maj 2016, 09:23

Nej, selvfølgelig er det ikke sundt.
Men det er jo heller ikke det ekstremsport handler om.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er det her sundt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. maj 2016, 09:24

Det er det næppe, og som Kidkomb så rigtig pointerer i en anden tråd, er det derfor påfaldende, at den slags så tydeligt associeres med fysisk sundhed.

Om det er imponerende? Jeg vil ikke underkende, at det kræver en særlig dedikation og evne til også at komme igennem hårde de dele af processen, men personligt bliver jeg bare mere imponeret, når folk udretter noget, der også har direkte positiv gevinst for andre end dem selv.
Senest rettet af DetSorteCirkus 23. maj 2016, 09:30, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12375

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Guilded_Lily » 23. maj 2016, 09:26

Sådan ser jeg ud efter tre-fire km - hvor jeg vel at mærke har løbet og gået på skift! :lol: :lol:
5
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Anigav » 23. maj 2016, 09:27

Jeg tror at det er sundt for sjælen i hvert fald. At gennemføre noget man har trænet sig op til, må da om noget give en fantastisk følelse.

Og så synes jeg faktisk ikke at de ser værre ud, end jeg selv gør efter en time i træningscenter :lol: Seje mennesker efter min mening :)
4
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Animi » 23. maj 2016, 09:28

Nej, det er bestemt ikke sundt. Men altså, sådan som de ser ud efter 42 km, sådan ser jeg ud efter 5 km :P
Det er lidt vildt at nr. 5 har løbet 300 maratoner på 5 år! Det er i gennemsnit ét om ugen :nerve:
Jeg synes det er sejt, dem der får gennemført et maraton. Jeg er imponeret over at de kan holde ud i så lang tid. Jeg elsker at løbe, men jeg kan ikke løbe mere end 10km, før jeg bliver træt af det. Det længste jeg har løbet var Eremitageløbet, og det gider jeg ikke igen.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 09:31

DetSorteCirkus skrev:
Om det er imponerende? Jeg vil ikke underkende, at det kræver en særlig dedikation og evne til også at komme igennem hårde de dele af processen, men personligt bliver jeg bare mere imponeret, når folk udretter noget med direkte positiv gevinst for andre end dem selv.


Som Søren Fauli sagde det i Mads & Monopolet for noget tid siden: Det jeg hører, når folk løber af sted på maraton er "mig-mig-mig-mig".

Nu synes jeg ikke, folk kun skal gøre noget, der har betydning for andre og jeg anerkender fuldt ud, at man gør ting, der kun er for en selv. Man skal bare være bevidst om, at det er kun for en selv.

Så jeg er sådan set ret enig med dig. Bliver mere imponeret, når folk gør noget svært og krævende, hvis det fører et eller andet sted hen andet end den rent personlige tilfredsstillelse.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er det her sundt?

Indlægaf kidkomb » 23. maj 2016, 09:31

Jeg kan i øvrigt konkludere, at de fleste mennesker får større øjne af at løbe marathon :lol:
Prøv at se billederne :lol:

Altså jeg synes det er sygt imponerende. Dedikationen er jo enorm. Tænk hvor længe man skal træne til sådan noget :8:

Men jeg ville være ked af det, hvis min kæreste feks gjorde det. Jeg ville ikke bryde mig om, at han dyrkede nogen former for ekstremsport, der er for stor chance for skader. Vi leger rigeligt med ilden, når vi står på ski :P
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er det her sundt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. maj 2016, 09:37

Akehurst2 skrev:Som Søren Fauli sagde det i Mads & Monopolet for noget tid siden: Det jeg hører, når folk løber af sted på maraton er "mig-mig-mig-mig".

Nu synes jeg ikke, folk kun skal gøre noget, der har betydning for andre og jeg anerkender fuldt ud, at man gør ting, der kun er for en selv. Man skal bare være bevidst om, at det er kun for en selv.

Så jeg er sådan set ret enig med dig. Bliver mere imponeret, når folk gør noget svært og krævende, hvis det fører et eller andet sted hen andet end den rent personlige tilfredsstillelse.


Jeg har også lige rettet lidt i mit indlæg, for jeg mener bestemt ikke, at man kun skal gøre, hvad der er godt for andre :)
For mig er gerninger, som er "både-og" bare meget mere imponerende, hvilket helt sikkert hænger sammen med, at jeg personligt slet ikke oplever samme tilfredsstillelse, hvis jeg udretter noget, der kun har med mig selv at gøre.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Er det her sundt?

Indlægaf HappyHippo » 23. maj 2016, 09:49

Nej, det er ikke sundt. Der er en grund til lidelser som "runners knee" og skinnebensbetændelse er blevet så normalt
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Er det her sundt?

Indlægaf D.itsen » 23. maj 2016, 09:56

Nej, det er ikke sundt. Træningen op til kan være sund nok, men selve løbet er ikke.
Så længe folk er klar over det, så skal de da bare løbe. Men jeg synes en del af dem der løber ekstemløb, forsøger at forsvare det med at det er Sundt, og den synes jeg er problematisk. Nogle af dem virker også en smule besatte og hvor træningen bliver prioriteret over alt andet og det er sgu også noget rod
3
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Minionine » 23. maj 2016, 10:28

Rent fysisk er det ikke sundt, men jeg synes ikke man skal undervurdere sundheden i, at nå et mål man har sat sig. Alt her i livet kan kamme over i usundhed, hvis det bliver en besættelse, men det tror jeg nu ikke det er for størstedelen. Mine forældre har løbet marathon nogle gange, og glæden ved at gennemføre er ikke til at tage fejl af.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 11:01

D.itsen skrev:Nej, det er ikke sundt. Træningen op til kan være sund nok, men selve løbet er ikke.
Så længe folk er klar over det, så skal de da bare løbe. Men jeg synes en del af dem der løber ekstemløb, forsøger at forsvare det med at det er Sundt, og den synes jeg er problematisk. Nogle af dem virker også en smule besatte og hvor træningen bliver prioriteret over alt andet og det er sgu også noget rod


Der er nok en årsag til at vi har et begreb som runners high, jeg tror at for nogen, som ham med de 300 marathonløb, der kan løbet/træningen udvikle sig til en form for afhængighed, man jagter rusen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Aima » 23. maj 2016, 11:40

Billederne er sjove nok, men der er vist ikke noget vildt alarmerende i dem isoleret set, jeg ser cirka sådan ud efter en god solskinsløbetur på 35 minutter.

Som med så meget andet motion er marathon vel uhensigtsmæssigt, hvis det tager overhånd, men passer man på sin krop, træner fornuftigt og ved hvilke signaler, man skal være opmærksom på, er jeg ret sikker på det ikke er mere risikobetonet at løbetræne med det formål at gennemføre et marathon 1-2 gange om året, end det er at spille badminton en gang om ugen. Jeg kender en del marathonløbere, der bruger løbesporten fordi den generelt tiltaler dem og det er en god og nem måde at integrere fysisk aktivitet i en typisk hverdag, og hvor marathonløbet fungerer som en motiverende faktor der holder dem ved ilden. Udover selve marathonløbet som højst praktiseres et par gange årligt, er der intet 'ekstremt' ved deres sport, de er både oplyste og fornuftige, de kan bare godt lide at have et mål. Det kan jeg godt relatere til.

Der findes mange løbeskader, det anerkender jeg, men der findes virkeligt også mange løbere. Jeg tror ikke, de løbere der er så dedikerede at de løber marathon, er det segment der får flest skader, jeg tror nærmere, typer som mig selv der er lidt mere la-la omkring mit løb og bare prøver mig lidt frem, har større tendens til at tage det mindre seriøst, overse faresignaler og øge risikoen for skader. Derudover tror jeg, at mennesker der løbetræner, om det er med marathon som formål eller ej, generelt set har et stærkere helbred, end mennesker der ikke dyrker motion. Det er muligt de potentielt rammes af skader, men så er der jo nok en del andre helbredsmæssige udfordringer de undgår, fordi konditionstræning generelt bare er pissegodt for alt muligt.

Og så kan man sætte spørgsmålstegn ved, om man for de gode effekters skyld så ikke bare kunne finde en anden motionsform, og well, nu kan jeg jo ikke tale på hele verdens vegne, men dét med at få gjort motion til en fast del af en travl hverdag, er i forvejen lidt af en udfordring for de fleste, så bliver man fanget af en motionsform der både passer ind, rent praktisk, i ens omstændigheder og derudover også rammer nogle præferencer, er mit indtryk faktisk, at man er mere heldig end som så. Så skidenemt er det bare ikke at sørge for høj puls 30-60 minutter 4-6 gange om ugen. I teorien, måske, men ikke i praksis.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Er det her sundt?

Indlægaf Fuck.exe » 23. maj 2016, 11:46

Jeg vil så gå imod flokken og sige at ja, i mine øjne er det sundt. De er mennesker som har brugt evigheder på at træne deres krop op til så vild en præstation, og bagefter er de trætte,brugte og vigtigst af alt: GLADE!
At dyrke motion på højt plan behøver ikke være usundt. Vores kroppe og psyke er forskellige, og hvad der er sundt for en marathonløber, er ikke nødvendigvis det samme der er sundt for mig. Jeg kommer aldrig til at løbe et marathon, men jeg har respekt for dem der gør det. Og jeg kan sagtens forstå hvorfor de gør det.

Sundhed kan være så mange ting. Jeg kan ikke få ondt i røven over at nogen er glade og stolte over at have løbet 300 marathonløb, og jeg ville ikke kalde det usundt. Man må jo gå ud fra at han er i ok løbeform og at han kender sin krop bedre end andre gør.

Til gengæld synes jeg af det er ret usundt at sidde på debatten hele dagen, men det er også bare mig ;)
4
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Fit og/eller lækker"