Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 10:37

fisken80 skrev:Der er altså noget galt her. Arbejdspladsen må have en forsikring, der dækker deres medarbejderes arbejdscomputere, desuden må der være en it-mand, der kan rense den computer.

Det er ikke ret længe siden min kollega var ude for, at der gik hul på en flaske i hendes taske, det medførte en computer, der ikke ville tænde. hun afleverede den ved vores it-service og kort efter var det fikset.


Det lyder også meget mærkeligt på mig.

På min arbejdsplads (statslig) får man repareret eller udskiftet telefon og computer, hvis de går i stykker, også selvom man måske har været lidt uforsigtig (fx vandflaske i taske, hvilket iPhones ikke har godt af eller tabte telefoner med smadret skærm til følge). Kommer man for ofte vil det nok blive påtalt, men hændelige uheld med arbejdspladsens udstyr, det dækker arbejdspladsen.
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf dykkersild » 23. maj 2016, 10:38

Prøv at rens og hvis ikke så køb et nyt tastatur - det er lige til at skifte så absolut ingen grund til ny PC.

Og virksomheden skal da betale - det er et uheld der sker i forbindelse med jobbet - så er den ikke længere. Jeg har haft masser af sager hvor vi har leveret nyt udstyr på baggrund af uheld som ovenstående - det er virksomhedens forsikring som skal betale.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 11:19

Hverken egen indbo- eller arbejdsgivers forsikring vil typisk dække væske i tastatur, især ikke når computer stadig virker. Det er hændeligt uheld. Der kan være tegnet noget udviddet forsikring der dækker, men det er ikke standard. Men det burde heller ikke være nødvendigt, et par cleanwipes, nogle vatpinde, og evt. lidt trykluft burde være alt som skal til at rengøre computeren.
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 11:20

MissDitte skrev:
Spjaerten skrev:Det er vel ikke et spørgsmål og hvad medarbejderen kan kræve - men hvad virksomheden forlanger?


Jeg vil tro virksomheden bare forlanger, at de selv må ordne det. Og ingen af dem har lyst til at købe ny computer.


Har virksomheden konkretiseret lidt nærmere, hvorfor de mener, det er noget, de ansatte skal sørge for?

Det virker helt uforståeligt, hvis der har været tale om et hændeligt uheld.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf kidkomb » 23. maj 2016, 11:28

Jeg er ret sikker på at arbejdspladsen SKAL erstatte. Det er sket PÅ arbejde, ergo er det deres ulykkesforsikring. Det er lovpligtigt for arbejdsgivere at have forsikring.
Hvis det er fordi de siger, at den jo stadig virker og kollegaen med den knasende computer er utilfreds, så ved jeg ikke.
Rens den dog?

Edit: De kan selvfølgelig også sige, at der ikke bliver indkøbt ny computer og at den knasende kollega så må undvære.
Det tror jeg gerne de må, hvis og såfremt det hele står rigtigt i retningslinjer for arbejdspladsen og på forsikringen.
Senest rettet af kidkomb 23. maj 2016, 11:30, rettet i alt 1 gang.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf MissDitte » 23. maj 2016, 11:30

Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Pjeps » 23. maj 2016, 11:30

Er jeg bare naiv når jeg tror at ens ansvarsforsikring dækker, hvis man ved et uheld kommer til at ødelægge noget der ikke er ens eget ?

Og jeg har forøvrigt aldrig haft en arbejdscomputer, som ikke blev erstattet af arbejdspladsen når den gik i stykker, uanset årsagen.
0
:ninja:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf kidkomb » 23. maj 2016, 11:31

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.

Sådan fungerer loven vist ikke. Er man ansat af en arbejdsgiver er der nogle regler ifb forsikringer.
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf MissDitte » 23. maj 2016, 11:34

Jeg synes det I skriver giver mening. At arbejdsgiver dækker sine medarbejdere. På min arbejdsplads vil jeg også forvente, at den slags vil blive ordnet uden problemer.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:34

Rakel skrev:Jeg ville tjekke med fagforeningen og dernæst med min egen forsikring, da sagen vil gå til dem i så fald, at jeg har pligt til at erstatte computeren. De kender begge til reglerne på området og kan vejlede kvalificeret.


TS kæreste skal da ikke erstatte noget som helst. Der er tale om et arbejdsværktøj. Hvis det går i stykker så er det arbejdspladsens ansvar at erstatte det.

Egen forsikring vil ikke dække. Så meget kan jeg sige. Der er tale om en arbejdscomputer som er blevet skadet på arbejdspladsen. Det dækkes ikke af en indboforsikrings ansvars del. Så den er ude.

Hvad angår ansvar så er man udelukkende erstatningsansvarlig hvis man har handlet med en eller anden grad af uagtsomhed. Og man vil som medarbejder ALDRIG nogensinde kunne blive erstatningsansvarlig overfor brugeren af en arbejdscomputer. Man vil måske kunne blive det overfor firmaet som er den formelle ejer af maskinen. Men ALDRIG overfor brugeren. Hvad angår funktionaliteten af maskinen så er det en sag mellem virksomheden og brugeren af maskinen.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40591

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2016, 11:38

MissDitte skrev:Jeg synes det I skriver giver mening. At arbejdsgiver dækker sine medarbejdere. På min arbejdsplads vil jeg også forvente, at den slags vil blive ordnet uden problemer.


Ja - som Skumfidusen også meget rigtig skriver: Hvad nu, hvis det var en entreprenørmaskine til 25 mio., man havde ødelagt?

Man kan da ikke kræve, at medarbejdere skal erstatte arbejdspladsens ting.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:39

MissDitte skrev:Det er en arbejdscomputer, men arbejdspladsen har sagt, at de ikke erstatter.

Computeren fungerer stadig fint, men sukkeret knaser lidt i tastaturet. Så hvor meget skal erstattes? En helt ny computer?


Din kæreste er udelukkende erstatningspligtig overfor ejeren af computeren. I dette tilfælde arbejdspladsen. Ikke overfor brugeren. Hvis arbejdspladsen har sagt at de ikk erstatter fordi den fortsat fungerer så er det bare sådan det er.

Din kæreste bør give kollegaen besked om at hun kun agter at erstatte såfremt der kommer et formelt krav fra virksomheden eftersom de er den formelle ejer af computeren. Det kan hun roligt sige. At vælte en kop kaffe betragtes som et hændeligt uheld. Og så er man ikke erstatningsansvarlig.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Wizzze » 23. maj 2016, 11:41

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.


Den holder så ikke, selvom skolerne stadig prøver!! Det ER slået fast at det er skolens ansvar.
http://www.forsikringogpension.dk/press ... nsvar.aspx
8
Do as I say! :whip:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8897

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf D.itsen » 23. maj 2016, 11:42

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.

Det tror jeg nu ikke skolen skal regne med, altså at eleverne selv skal erstatte dem. Det var i hvert fald ikke det der kom frem, da jeg Google det
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:50

Rakel skrev:
vibbsen skrev:
Rakel skrev:Jeg ville tjekke med fagforeningen og dernæst med min egen forsikring, da sagen vil gå til dem i så fald, at jeg har pligt til at erstatte computeren. De kender begge til reglerne på området og kan vejlede kvalificeret.


TS kæreste skal da ikke erstatte noget som helst. Der er tale om et arbejdsværktøj. Hvis det går i stykker så er det arbejdspladsens ansvar at erstatte det.

Egen forsikring vil ikke dække. Så meget kan jeg sige. Der er tale om en arbejdscomputer som er blevet skadet på arbejdspladsen. Det dækkes ikke af en indboforsikrings ansvars del. Så den er ude.

Hvad angår ansvar så er man udelukkende erstatningsansvarlig hvis man har handlet med en eller anden grad af uagtsomhed. Og man vil som medarbejder ALDRIG nogensinde kunne blive erstatningsansvarlig overfor brugeren af en arbejdscomputer. Man vil måske kunne blive det overfor firmaet som er den formelle ejer af maskinen. Men ALDRIG overfor brugeren. Hvad angår funktionaliteten af maskinen så er det en sag mellem virksomheden og brugeren af maskinen.


Og den viden kan man så få ved at kontakte fagforeningen og forsikringen. Det ville for mig være mere dækkende end det, der skrives her, da de kender regeljunglen og kan vejlede specifikt.

Fagforeningen kan også tage en snak med arbejdsgiver, hvis det er nødvendigt og det er jo ret tydeligt, at arbejdsgiver bare prøver at tørre den af medarbejderen. Går den, så går den og der er fagforeningen en god medspiller.


Jeg kender faktisk lige præcis den her del af regel junglen som omfatter forsikring..Fordi jeg er forsikringsuddannet.Derfor udtaler jeg mig som jeg gør. Det er et særdeles simpel forsikringsspørgsmål af den slags som alle der tager en uddannelse på forsikringshøjskolen lærer på basismodulet.

Brugeren af den famøse computer skal da bare have at vide at TS's kæreste slet ikke er erstatningspligtig overfor vedkommende eftersom han ikke er den formelle ejer af computeren.Og derfor ikke komme til at betale nogen erstatning. Længere er den faktisk ikke. Det er i bedste fald spild af tid at kontakte fagforeningen. Hvad er det du vil have de skal gøre ???
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"