Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Torn » 23. maj 2016, 20:10

http://politiken.dk/magasinet/premium/E ... -samtalen/



Efter at have læst overstående artikel og efter at have læst free bleeder-tråden herinde, undrede jeg mig over menstruationen som fænomen. Er den skamfuld?



Kvinde: Skammer du dig over din menstruation? Skjuler du dine bind/tampon/whatever og bliver du pinligt berørt, hvis du bløder igennem eller på anden vis afslører, at du menstruerer? Kan du frit tale om menstruationen? Og er du tilfreds med den og din nuværende tilgang til fænomenet (altså ikke fysisk, men kulturelt). Synes du, det er ubehageligt eller unødvendigt at italesætte menstruationen?

Mand: Synes du menstruationen er skamfuld? Ulækker? Er din kæreste, veninde, søster, kollega, m.fl. åben omkring sin menstruation? Er du tilfreds med opfattelsen af menstruationen i samfundet? Ønsker du, at vi taler om menstruation på en anden måde?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Animi » 23. maj 2016, 20:17

Nej, jeg skammer mig ikke over min menstruation. Jeg kan sagtens tale om det, selvom det ikke er noget jeg har behov for særlig ofte. Hvis jeg blødte igennem, ville jeg blive ligeså pinligt berørt som hvis jeg kom til at tisse i bukserne. Hvis jeg skal have bind med på toilettet, prøver jeg da at være diskret, men det er ikke fordi jeg er flov. Jeg har bare ikke behov for at alle skal vide at jeg har min menstruation, ligesom jeg ikke har behov for at alle skal vide hvis jeg skal ud og skide - på trods af at jeg heller ikke er skamfuld over at jeg skal af med min afføring.
Jeg føler ikke at vi i et land som DK har behov for at italesætte menstruationen, men i de lande hvor man bliver anset som uren, synes jeg der er et behov.
17
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf kidkomb » 23. maj 2016, 20:17

Jeg synes menstruation er skamfuldt på den måde, at det er noget man ikke taler med andre så meget om. Ligesom afføring.
Bare lidt lavere nede på klamhedsskalaen :D
Det er egentlig lidt sjovt, at det er mere tabu at snakke om issues omkring afføring end om menstruation :lol:
-det er det i hvert fald for mig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Torn » 23. maj 2016, 20:18

TS starter: Jeg tror ikke, at jeg skammer mig. Men jeg ville være flov over at bløde igennem. Og ser måske menstruation som noget uhygiejnisk.



edit. Startede næsten.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Studsgaard » 23. maj 2016, 20:20

Animi skrev:Nej, jeg skammer mig ikke over min menstruation. Jeg kan sagtens tale om det, selvom det ikke er noget jeg har behov for særlig ofte. Hvis jeg blødte igennem, ville jeg blive ligeså pinligt berørt som hvis jeg kom til at tisse i bukserne. Hvis jeg skal have bind med på toilettet, prøver jeg da at være diskret, men det er ikke fordi jeg er flov. Jeg har bare ikke behov for at alle skal vide at jeg har min menstruation, ligesom jeg ikke har behov for at alle skal vide hvis jeg skal ud og skide - på trods af at jeg heller ikke er skamfuld over at jeg skal af med min afføring.
Jeg føler ikke at vi i et land som DK har behov for at italesætte menstruationen, men i de lande hvor man bliver anset som uren, synes jeg der er et behov.


Enig i det her
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf LadyFox » 23. maj 2016, 20:24

Jeg ville ønske jeg kunne sige nej. Men jeg har blødt igennem i hvide bukser, og ærligt, det havde jeg det langt mere skamfuldt over end når jeg spilder mad på trøjen. Så ja, for mig er det.
0
...
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Torn » 23. maj 2016, 20:29

Allmost_Famous skrev:
Egentlig så jeg gerne, at menstruation blev italesat på en anden måde. Det behøver ikke død og pine blive et samtaleemne ved middagsbordet, men det ER et problem hvis man som kvinde finder emnet så pinligt, at man ikke kan købe menstruationsprodukter uden at have lyst til at krybe i et musehul.



Eller at menstruationsprodukter i det mindste kunne omtales som menstruationsprodukter jf. markedsføringen. Lidt ligesom med kvindelig barbering. Endnu en tråd, jeg vist lavede. *Trækker måske feminismekortet*.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Animi » 23. maj 2016, 20:37

Jeg har også hørt en del beklage sig over reklamer for bind - at det er for klinisk, og den blå farve i stedet for rød, viser at det er for skamfuldt til at vise. Jeg læste endda engang en hel bacheloropgave om emnet.
Men jeg synes nu ikke det kun forholder sig sådan for kvinder/menstruationen - prøv at tænk på toiletpapir reklamer. Der bliver det for det meste også demonstreret vha. vand, og jeg synes det er sjældent at en reklame viser papiret i faktisk brug på et toilet - og da bestemt ikke med brune lortepletter :P
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2581
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Anlewi » 23. maj 2016, 20:37

Skamfuldt - nej!!!
Privat - bestemt ja!!!

Jeg diskuterer ikke menstruation med andre, men på en kvindearbejdsplads er der ingen problem i at spørge om en har et bind hvis man er blevet overrasket, har glemt dem hjemme osv.
Det er heller ikke tabu at tale om menstruationssmerter eller gener, men personligt gider jeg ikke have det for detaljeret, På samme måde som jeg ikke gider høre om opkast, dirrea, betændte sår, bylder, bumser osv.

Det er en naturlig ting, men ikke noget man behøver at tale stolpe optog stolpe ned om
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Torn » 23. maj 2016, 20:39

Animi skrev:Jeg har også hørt en del beklage sig over reklamer for bind - at det er for klinisk, og den blå farve i stedet for rød, viser at det er for skamfuldt til at vise. Jeg læste endda engang en hel bacheloropgave om emnet.
Men jeg synes nu ikke det kun forholder sig sådan for kvinder/menstruationen - prøv at tænk på toiletpapir reklamer. Der bliver det for det meste også demonstreret vha. vand, og jeg synes det er sjældent at en reklame viser papiret i faktisk brug på et toilet - og da bestemt ikke med brune lortepletter :P



Jeg kom også til at tænke på, om plaster viser sin reelle funktion i reklamer? Eller om blod bare er uanstændigt i reklamer?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Animi » 23. maj 2016, 20:50

Torn skrev:Jeg kom også til at tænke på, om plaster viser sin reelle funktion i reklamer? Eller om blod bare er uanstændigt i reklamer?


Jeg kan faktisk ikke engang komme på nogen plaster reklamer :lol2: Men det ville bestemt ikke overraske mig, hvis de også der pænt kryber udenom dens reelle funktion
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Urtekussen » 23. maj 2016, 20:58

Jeg så til gengæld et eller andet opslag på Facebook for en dansk menstruationskop. De sælger dem i Kvickly og havde haft "infostand" ude i et storcenter. Kan desværre ikke huske navnet lige nu, men det var jeg positivt overrasket over
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Urtekussen » 23. maj 2016, 21:02

Betulacup. Og det var i Bilka/Kvickly.

Den poppede op hos mig som et foreslået link.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. maj 2016, 21:04

Torn skrev:http://politiken.dk/magasinet/premium/ECE3219330/menstruationsblod-skal-ud-af-trusserne-og-ind-i-samtalen/



Efter at have læst overstående artikel og efter at have læst free bleeder-tråden herinde, undrede jeg mig over menstruationen som fænomen. Er den skamfuld?



Kvinde: Skammer du dig over din menstruation? Skjuler du dine bind/tampon/whatever og bliver du pinligt berørt, hvis du bløder igennem eller på anden vis afslører, at du menstruerer? Kan du frit tale om menstruationen? Og er du tilfreds med den og din nuværende tilgang til fænomenet (altså ikke fysisk, men kulturelt). Synes du, det er ubehageligt eller unødvendigt at italesætte menstruationen?

Mand: Synes du menstruationen er skamfuld? Ulækker? Er din kæreste, veninde, søster, kollega, m.fl. åben omkring sin menstruation? Er du tilfreds med opfattelsen af menstruationen i samfundet? Ønsker du, at vi taler om menstruation på en anden måde?


Jeg har ingen problemer med menstruation - det er naturligt, og jeg ved at sådan har min mand det også med det (altså min :lol: )
Jeg har ingen problemer med at tale om det, fordi det jo er naturligt men det er ikke en debat jeg sådan sparker i gang for at bringe menstruation på banen.

Personligt så ville jeg være røvtræt som kvinde hvis en kollega konstant kæftede op om sin menstruation - altså hallo det er naturligt - ligesom afføring, nu skal du da lige høre....
Senest rettet af Bimmerdyret 23. maj 2016, 21:06, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf icelady » 23. maj 2016, 21:04

Skammer mig ikke over det, snakker gerne om det, ser intet uhygiejnisk i det, kan sagtens have sex mens jeg har mens, har tamponer stående frit fremme på toilettet, hader dog at bløde igennem
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Helbred"