Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Joe » 23. maj 2016, 21:17

Jeg er hverken privat eller skamfuld omkring det - i de rigtige fora.
I lørdags var der feks polterabend i min lejlighed, hvor en af legene var at bruden og en gæst skulle konkurrere i, hvem der hurtigst fandt mine tamponer. Og kort tid efter hev jeg min (ubrugte) menstruationskop frem, da nogle var interesserede i, hvordan den ser ud.
Så er jeg i et forum, hvor det er naturligt at tale om, så har jeg bestemt ikke noget imod det.
Men jeg går ikke på toilet med andre, hvor jeg skal skifte tampon, og jeg ville finde det helt forfærdeligt at være blødt igennem og ikke opdage det i dag. Der er forskel på at være åben omkring det, og så at være ligeglad. Da jeg havde maveinfektion i et par måneder for halvandet år siden, talte jeg også ret meget med min kæreste om hvornår jeg havde haft diarré. Men jeg lukkede stadig døren hver gang jeg gik på toilettet.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. maj 2016, 21:39

Joe skrev:Jeg er hverken privat eller skamfuld omkring det - i de rigtige fora.
I lørdags var der feks polterabend i min lejlighed, hvor en af legene var at bruden og en gæst skulle konkurrere i, hvem der hurtigst fandt mine tamponer. Og kort tid efter hev jeg min (ubrugte) menstruationskop frem, da nogle var interesserede i, hvordan den ser ud.
Så er jeg i et forum, hvor det er naturligt at tale om, så har jeg bestemt ikke noget imod det.
Men jeg går ikke på toilet med andre, hvor jeg skal skifte tampon, og jeg ville finde det helt forfærdeligt at være blødt igennem og ikke opdage det i dag. Der er forskel på at være åben omkring det, og så at være ligeglad. Da jeg havde maveinfektion i et par måneder for halvandet år siden, talte jeg også ret meget med min kæreste om hvornår jeg havde haft diarré. Men jeg lukkede stadig døren hver gang jeg gik på toilettet.



:lol: :lol: fed udfordring..men lidt ond ikk' :klap:
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Annione » 23. maj 2016, 21:47

Jeg har det vel ca på samme måde med mens, som jeg har det med at pille næse, fjerne trussen fra måsen når den kravler for langt op, pille i en bums, skide, tisse og prutte... Jeg praler ikke med det, men gør det diskret. Og jeg snakker ikke vildt meget om det - det har jeg ikke noget behov for.

Jeg synes også det er kikset at kalde det, at man har sit lort. Jeg siger mens eller mensværk (sidste mest fordi det er sjovt).
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. maj 2016, 21:49

Torn skrev:Mand: Synes du menstruationen er skamfuld? Ulækker? Er din kæreste, veninde, søster, kollega, m.fl. åben omkring sin menstruation? Er du tilfreds med opfattelsen af menstruationen i samfundet? Ønsker du, at vi taler om menstruation på en anden måde?


Det er min erfaring, at langt de fleste kvinder er skamfulde over det. Så skamfulde at de ikke engang kan tale voksent om det, selvom man kun taler om fænomenet, og ikke deres konkrete cyklus. Tit bruger de omskrivninger og metaforer a la "(Jeg har mit) lort" eller "(Jeg har) gæster fra Rødby" og den slags. Nope, vense - du har menstruation, det er hvad du har. Og mens vi er ved det, så kommer det ud af din skede/vagina. Så lad os nu bare lades som om at vi er mere end 14 år gamle og kalde tingene ved rette navn.

Mange af mine kærester har kun nødtvungent talt om menstruation, hvis situationen er gående mod sex, og de tilfældigvis har menstruation. Det synes jeg er fjollet og unødvendigt, når det er ens egen partner. Så er man sgu for sart.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Karkluden » 23. maj 2016, 23:02

Jeg skammer mig ikke. Kun når andre siger "lort" eller lignende. Så skammer jeg mig lidt på deres vegne - og ingen nogen trækker "det ér lort, det gør pisseondt"-kortet: jeg er i dobbelt-hormonbehandling samt får stærke smertestillende, fordi mine menstruationer er så smertefulde. Og det er stadig min holdning.

Jeg går ikke og svinger et bind rundt på arbejdet eller ude at spise fx, og jeg brøler ikke op om det. Ligesom jeg ikke gør om snot eller tis. Men jeg sniger mig heller ikke ud til toilettet med et bind i hånden, og jeg kan udmærket sige "puh ja, jeg har godt nok mange menstruationssmerter i dag" eller lignende, hvis det er relevant. Det generer mig heller ikke, udover smerterne, at dyrke sex eller motion under menstruation, og jeg kan fint tale med veninder og venner om det. når det er relevant.

Jeg ville ikke kunne have en kæreste, der fandt det klamt. Det er simpelthen for infantilt til mig. Min kæreste har ikke lyst til at dyrke sex de par dage min mens er værst, men det er fordi jeg har så mange smerter, og det har han svært ved at koble sammen. Og det respekterer jeg og forstår egentlig godt. Men han finder det ikke klamt, og han har ingen problemer med hverken bind, tamponer eller nu hvor jeg er gået over til stofbind.
5
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Sevii » 23. maj 2016, 23:22

Jeg tænker mere at jeg var påvirket af andres tanker om det er skamfuldt/uhygiejnisk da jeg var yngre og fik min menstruation. Det var noget man skulle skjule og egentlig var det bare nederen at have det. Jeg skjulte bind op i mit ærme, når jeg skulle ud på toilettet, fordi alle andre gjorde. Glemmer aldrig da min veninde sagde hun havde sit "lort". Jeg troede hun kæmpede med forstoppelse. :genert: Jeg har aldrig selv brugt det udtryk.

Men i dag synes jeg ikke det er skamfuldt. Jeg har dog ikke behov for at snakke om det, fordi så interessant er det nok ikke. Så tit har jeg heller ikke muligheden for at snakke om det, da jeg er god til at springe mine pauser over. Men jeg er ret åben overfor min kæreste. Det er dog noget jeg har lært med tiden.

Men det betyder ikke jeg er afslappet med at bløde igennem. Jeg giver ret i at det er ligeså pinligt som hvis jeg tissede i bukserne. Nej, tak. :nej:
1
:banan: :banan:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Karkluden » 23. maj 2016, 23:44

I forhold til at bløde igennem: Jeg ville ikke bryde mig om det, ligesom jeg også synes, det er ubehageligt, hvis jeg nyser ukontrolleret og har snot i hele hovedet eller får næseblod fx. Det er jo en samfundsting med, at voksne har styr på deres kropsvæsker.
Skete det, ville jeg dog ikke haste grædende ind på nærmeste toilet og dø af skam-agtigt. Jeg ville få skaffet noget rent tøj og bind/something somehow, og jeg ville faktisk forvente, at folk omkring enten ville have pli nok til at lade som ingenting og lade mig ordne det eller hjælpe mig hvis jeg kendte dem.
Hvis det fx skete på job, ville jeg synes, det var helt naturligt, at man lige tilbød at hente et par nye uniformsbukser, et par underbukser og et bind et sted til den det skete for. Og så ikke kommentere det yderligere.


Jeg synes i øvrigt heller ikke lort, tis, snot etc er skamfuldt. Jeg foretrækker, at andre ikke skal konfronteres med mine kropsvæsker midt i Netto eller på job fx, men jeg er fx kommer mig pænt meget over ikke at gå på WC i arbejdstiden eller ikke at pudse næse i offentligheden. Jeg gider fandeme ikke have forstoppelse eller bihulebetændelse fordi jeg skal være yndig.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 24. maj 2016, 00:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Mand: Synes du menstruationen er skamfuld? Ulækker? Er din kæreste, veninde, søster, kollega, m.fl. åben omkring sin menstruation? Er du tilfreds med opfattelsen af menstruationen i samfundet? Ønsker du, at vi taler om menstruation på en anden måde?


Det er min erfaring, at langt de fleste kvinder er skamfulde over det. Så skamfulde at de ikke engang kan tale voksent om det, selvom man kun taler om fænomenet, og ikke deres konkrete cyklus. Tit bruger de omskrivninger og metaforer a la "(Jeg har mit) lort" eller "(Jeg har) gæster fra Rødby" og den slags. Nope, vense - du har menstruation, det er hvad du har. Og mens vi er ved det, så kommer det ud af din skede/vagina. Så lad os nu bare lades som om at vi er mere end 14 år gamle og kalde tingene ved rette navn.

Mange af mine kærester har kun nødtvungent talt om menstruation, hvis situationen er gående mod sex, og de tilfældigvis har menstruation. Det synes jeg er fjollet og unødvendigt, når det er ens egen partner. Så er man sgu for sart.

Seriøst? Det kan jeg slet ikke genkende eller forestille mig, men det er måske en kulturting i visse kredse. Jeg har da godt kunnet være lidt akavet omkring det, hvis jeg skulle knalde en fyr første gang, mens jeg havde menstruation, men det er mest, fordi det er noget svineri og derfor lidt upraktisk. Nu informerer jeg bare om det, og så kan han vælge til eller fra i forbindelse med sex. Min egen kæreste ved da godt, når jeg har menstruation. Det er cirka lige så dramatisk, som hvis jeg børster tænder. Han ved, hvilket tandpastamærke, jeg foretrækker, og hvad jeg bruger af produkter, så han køber bare til mig, når jeg mangler.

Jeg kan heller ikke genkende fra veninder, at de er specielt infantile eller skamfuldt omkring det, så det undrer mig. Mit lort var noget, vi sagde i gymnasiet for 20 år siden. Jeg diskuterer det ikke med mine kolleger som sådan, men jeg ved godt, når et par af dem er ved at krepere af menstruationssmerter. Det prøver vi andre så at aflaste lidt.

Min erfaring er, at det bare er et vilkår, som man lever med som voksen kvinde - og som mand, når man er kæreste med en voksen kvinde. De fleste mænd, jeg har kendt på den bibelske måde, har været ligeglade. Enkelte har foreslået bruseren, hvis vi skulle knalde, men de fleste har været ligeglade.

Nå, men der er åbenbart sarte madammer derude. Det finder jeg sært. Jeg har altså svært ved at forestille mig, at det er flertallet.
9
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 24. maj 2016, 00:30

Angående de hvide bukser stod jeg for nylig til kampsport med en (kvindelig) instruktør, som ville vide, hvorfor jeg var troppet op i sorte løbetights i stedet. Foran resten af holdet bestående af overvejende yngre mænd og teenagedrenge. Da måtte jeg altså svare (i plenum), at jeg da godt kunne fortælle det, men at publikum måske var lidt maskulint :D Det var så ikke, fordi jeg selv skammede mig, men fordi de store knejter måske ville løbe skrigende bort ved for meget oplysning. Hun forfulgte heller ikke emnet.
4
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Karkluden » 24. maj 2016, 01:33

Som nævnt i en anden tråd, Novella, er jeg helt enig med dig.

Jeg kan dog måske god følge advokaten på den konto, at jeg har oplevet veninders veninder/bekendte til fx fester eller middage være sådan "eeeew, hvor upassende", hvis man sagde: "undskyld mig, hvor er toilettet?" eller lignende, der indikerede man skulle derud. altså uden at indikere om man skulle skifte bind, tisse, have afføring, tjekke makeuppen eller onanere. Agtigt. Eller bare have en pause fra anstrengende mennesker.
Og vi er alle i start-midt-tyverne. Men jeg omgås altså ikke den slags mennesker. Jeg er alt for fri omkring mine kropslige udgydelser og funktioner til at "hvor er toilettet?" kan være stødende.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 24. maj 2016, 11:21

Karkluden skrev:Som nævnt i en anden tråd, Novella, er jeg helt enig med dig.

Jeg kan dog måske god følge advokaten på den konto, at jeg har oplevet veninders veninder/bekendte til fx fester eller middage være sådan "eeeew, hvor upassende", hvis man sagde: "undskyld mig, hvor er toilettet?" eller lignende, der indikerede man skulle derud. altså uden at indikere om man skulle skifte bind, tisse, have afføring, tjekke makeuppen eller onanere. Agtigt. Eller bare have en pause fra anstrengende mennesker.
Og vi er alle i start-midt-tyverne. Men jeg omgås altså ikke den slags mennesker. Jeg er alt for fri omkring mine kropslige udgydelser og funktioner til at "hvor er toilettet?" kan være stødende.


Det er endnu mere mærkeligt. Alle skal sgu da ud at tisse eller rette på trusserne, der er kravlet op i røven, i løbet af en fest.
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2016, 11:32

Nej, jeg skammer mig ikke over det. Men jeg synes ikke, der er nogen grund til at tale om menstruation. Jeg har simpelthen ikke behov for at dele det med nogen. Heller ikke min kæreste.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Slettet bruger » 24. maj 2016, 12:10

Torn skrev:http://politiken.dk/magasinet/premium/ECE3219330/menstruationsblod-skal-ud-af-trusserne-og-ind-i-samtalen/



Efter at have læst overstående artikel og efter at have læst free bleeder-tråden herinde, undrede jeg mig over menstruationen som fænomen. Er den skamfuld?



Kvinde: Skammer du dig over din menstruation? Skjuler du dine bind/tampon/whatever og bliver du pinligt berørt, hvis du bløder igennem eller på anden vis afslører, at du menstruerer? Kan du frit tale om menstruationen? Og er du tilfreds med den og din nuværende tilgang til fænomenet (altså ikke fysisk, men kulturelt). Synes du, det er ubehageligt eller unødvendigt at italesætte menstruationen?

Mand: Synes du menstruationen er skamfuld? Ulækker? Er din kæreste, veninde, søster, kollega, m.fl. åben omkring sin menstruation? Er du tilfreds med opfattelsen af menstruationen i samfundet? Ønsker du, at vi taler om menstruation på en anden måde?


Nøh jeg synes ikke det er skamfuldt, jeg syns da kæresterne har været fint åbne om det. Det er nu ikke noget man sætter aftener af til at snakke igennem :) Det kører bare derudad som det skal.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Slettet bruger » 24. maj 2016, 12:11

JoyNips skrev:Nej, jeg skammer mig ikke over det. Men jeg synes ikke, der er nogen grund til at tale om menstruation. Jeg har simpelthen ikke behov for at dele det med nogen. Heller ikke min kæreste.


Præcist sådan jeg har det med at fjerne hår i næsen. Jeg skammer mig ej om det, men der er bare ikke rigtigt kød nok på det emne til at man gider snakke meget om det med nogen.
1
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf MissDitte » 24. maj 2016, 12:14

Jeg er totalt ligeglad med menstruationer. Blodet generer mig ikke. Og døren derhjemme er lige så åben uanset om man er alm på toilet eller skifter menstruations-hejs. Vi er pt 3 fertile kvinder i hjemmet og det er nu en gang nemmest og rarest, at det er til at tale om hvis det er nødvendigt. Det er det ikke så tit, dog, men ind imellem kan der godt komme en kommentar om ondt i maven, hvorfor man har førsteret til toilettet eller andet :)
0

Tilbage til "Helbred"