Danske forældre - chok for en Amerikaner

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Wizzze » 17. sep 2015, 10:24

En amerikansk mor har boet 2 år i dk, og har fået et mindre kulturchok over forskellen i børneopdragelsen :D

http://time.com/4033896/how-to-parent-like-a-dane/

De sender børn i vuggestue og børnehave uden dårlig samvittighed, de lader børne udsætte sig for potentielle farer og så smører de ens madpakker :lol: Nogen gange er det ganske interessant at se verden og sig selv med andre øjne :D
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Neenah » 17. sep 2015, 10:32

Jeg tror nu også de fleste danske forældre ville få et chok over amerikansk børneopdragelse :D

Et fantastisk eksempel er noget så simpelt som fodtøj. Jeg har set en del småpiger i USA rende rundt i flip-flops stort set fra de kan gå - ikke noget med ergonomiske sko og ankelstøtte her.

Eller når det kommer til teenagere - at lade sin teenager overnatte med kæresten er også fuldstændig uhørt for de fleste af dem jeg kender. Jeg boede i USA sidste efterår, hvor min ene roomie havde en kæreste der aldrig overnattede, før de var blevet forlovet.

Nåja, og så klassikeren med de forældre er blevet meldt til børneværnet fordi de lod deres 6- og 8-årige gå på legepladsen alene, og børnene så blev hentet af politiet.
2
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf DenSkarpeLaks » 17. sep 2015, 10:55

Ret sjov artikel..

Jeg havde engang et job i USA der bl.a. indebar børnepasning, og jeg kan tydeligt huske de der kulturforskelle. Der var fx flere af familierne der brugte sådan en sele til deres (små) børn når de skulle gå en tur, og jeg var helt chokeret over den praksis - som om børnene var hunde. Omvendt blev de vildt forargede da jeg fortalte at kravlegårde var ret almindelige i Danmark - "I putter jeres børn i bur, det kan man da ikke!".
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Akehurst2 » 17. sep 2015, 11:02

Jeg synes, det virker lidt bizart at blive så forundret over daycare og himle op om, hvordan man da ikke har brug for hjælp til at passe sit barn. Altså, hvis mor skal på arbejde, så er der jo nogen andre, der skal passe barnet.

Kommer hun i øvrigt ikke fra landet nærmest uden barsel? De må da være vant til at andre skal passe selv små børn. Men det er måske noget helt andet, når det er nannys og ikke daycare?
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Tibbler » 17. sep 2015, 11:25

Akehurst2 skrev:Jeg synes, det virker lidt bizart at blive så forundret over daycare og himle op om, hvordan man da ikke har brug for hjælp til at passe sit barn. Altså, hvis mor skal på arbejde, så er der jo nogen andre, der skal passe barnet.

Kommer hun i øvrigt ikke fra landet nærmest uden barsel? De må da være vant til at andre skal passe selv små børn. Men det er måske noget helt andet, når det er nannys og ikke daycare?


Som jeg læser det, er det ikke pasningen i sig selv, hun blev overrasket over, men at det blev forventet af hende (i hverfald af dem hun stødte på) at hun afleverede sit barn i pasning, selvom hun ikke arbejdede.

Jeg kan godt lide artiklen, og læser det som nogle positive forundringer. For mig er det i hvertfald nogle positive ting. Selvom jeg nu sagtens tænker, at man kan passe sit barn hjemme, og alligevel trives lige så fint med det.
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Akehurst2 » 17. sep 2015, 12:45

Tibbler skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, det virker lidt bizart at blive så forundret over daycare og himle op om, hvordan man da ikke har brug for hjælp til at passe sit barn. Altså, hvis mor skal på arbejde, så er der jo nogen andre, der skal passe barnet.

Kommer hun i øvrigt ikke fra landet nærmest uden barsel? De må da være vant til at andre skal passe selv små børn. Men det er måske noget helt andet, når det er nannys og ikke daycare?


Som jeg læser det, er det ikke pasningen i sig selv, hun blev overrasket over, men at det blev forventet af hende (i hverfald af dem hun stødte på) at hun afleverede sit barn i pasning, selvom hun ikke arbejdede.

Jeg kan godt lide artiklen, og læser det som nogle positive forundringer. For mig er det i hvertfald nogle positive ting. Selvom jeg nu sagtens tænker, at man kan passe sit barn hjemme, og alligevel trives lige så fint med det.


Det kan sagtens være, jeg har misforstået hende. Det du skriver giver i hvert fald meget mere mening :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Akehurst2 » 17. sep 2015, 13:29

Rakel skrev:Jeg har brugt sele til alle mine tre. Det er bedre at gå selv end sidde passivt i en klapvogn. Det kan være ubehageligt for et lille barn at have armen over hovedet i lang tid og det fremmer ikke balancen. Vi bor ikke, så det er fornuftigt at lade børnene løbe uden at have fat i dem. Og vi er godt klar over, at det ikke er en hund!



Jeg har også været i sele som barn. Jeg husker det overhovedet ikke som slemt - og slet ikke så slemt som at skulle holde i hånd hele tiden.
4
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf milisa » 17. sep 2015, 18:51

^Det var jeg også, og jeg har faktisk tænkt mig, at min egen unge ryger i sele så snart, hun kan gå. Allerede nu gider hun ikke sidde i klapvognen, men hun kan ikke gå uden støtte. Jeg er RET sikker på, at i det øjeblik hun ikke længere behøver støtten, så vil hun da også nægte at holde i hånd... Og det er bare ikke pokkers smart, når man bor i centrum af en storby!
0
Tally-ho
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf HappyPaww » 17. sep 2015, 18:53

Jeg synes også de der seler er smarte - men det er ikke lykkedes mig at finde nogen...? Hverken i udlandet eller herhjemme... Ville være ideelt til ferier når man har en knægt led krudt i røven og som ikke vil holde i hånd :D
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Fru Sunshine » 17. sep 2015, 21:03

Min søn gik i gåsele. Jeg mener stadig, at det må være hårdt for en lille arm, at skulle række op til voksen hånden.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Peanutbutt » 17. sep 2015, 21:15

Der er jo endda lavet en hel bog (og forsøg på en bevægelse?) om dansk opdragelse:
http://thedanishway.com
https://www.facebook.com/TheDanishWay
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf DenSkarpeLaks » 18. sep 2015, 08:16

Rakel skrev:
DenSkarpeLaks skrev:Ret sjov artikel..

Jeg havde engang et job i USA der bl.a. indebar børnepasning, og jeg kan tydeligt huske de der kulturforskelle. Der var fx flere af familierne der brugte sådan en sele til deres (små) børn når de skulle gå en tur, og jeg var helt chokeret over den praksis - som om børnene var hunde. Omvendt blev de vildt forargede da jeg fortalte at kravlegårde var ret almindelige i Danmark - "I putter jeres børn i bur, det kan man da ikke!".



Jeg har brugt sele til alle mine tre. Det er bedre at gå selv end sidde passivt i en klapvogn. Det kan være ubehageligt for et lille barn at have armen over hovedet i lang tid og det fremmer ikke balancen. Vi bor ikke, så det er fornuftigt at lade børnene løbe uden at have fat i dem. Og vi er godt klar over, at det ikke er en hund!



Da jeg først havde vænnet mig til ideen om selen, kunne jeg jo også sagtens se det smarte i den - og der var heller ikke nogen af mine amerikanske bekendte der i øvrigt behandlede deres børn som hunde, så jeg var ikke sådan for alvor bekymret. Og da jeg lige fik forklaret dem hvad en kravlegård egentlig blev brugt til, kunne de også godt se at det måske ikke var helt det samme som at putte dyr i bur... Men det var bare meget sjovt, og lidt af en øjenåbner, at begge parter var helt chokerede over noget der var helt almindeligt i børnelogistikken i den anden kultur.
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf Neenah » 18. sep 2015, 19:09

Rakel skrev:
Er det egentlig almindeligt i Danmark at bruge kravlegård?
Jeg tænker, at tiden med kravlegårde forlængst er overstået. Af den grund, at jeg ikke kender nogen, der bruger eller har brugt det andet end mine forældre (og det er jo ca 100 år siden). Men det er måske en helt anden tråd.


Mine forældre havde også en til os børn. Den yngste er fra '94.

Men jeg synes man ser meget få af dem nu.
0
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf DenSkarpeLaks » 18. sep 2015, 19:10

Hmm, jeg ved ikke om det er almindeligt med kravlegårde, eller om vi bare er lidt sære... Vi arvede vores fra en veninde der havde været ret glad for den, og da vi var færdige med den blev den hurtigt ekspederet videre til en tredje veninde. Baseret på det gigantiske empiriske grundlag gik jeg vel egentlig bare ud fra at det var normalt :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Danske forældre - chok for en Amerikaner

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. sep 2015, 19:38

Dikus skrev:Er kravlegården ikke mest, hvis man har voldsomme dyr eller børn? For at beskytte baby?


Nej. Jeg er enebarn, og vi havde ingen dyr.
Mine forældre brugte typisk kravlegård, når en af dem var alene med mig og fx. skulle i bad eller nedenunder og hente noget.
Og så var det en mulighed for, at jeg i kortere perioder kunne sidde for mig selv og pusle med mine ting uden at have en voksen "på nakken", der skulle følge med i, om jeg nu kravlede hen til noget farligt, jeg ikke skulle pille i. Jeg var også glad for at øve mig på at stå i kravlegården.
2

Tilbage til "Forældre"