Er menstruationen skamfuld?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2016, 05:05

Anilara skrev:Altså, jeg føler mig klart mindre lækker når jeg har menstruation, end når jeg ikke har. Jeg synes vitterligt ikke det er særligt rart, når der kommer blod ud af mig.

Jeg tror ikke jeg skammer mig, men jeg undgår at få menstruation. Sidste gang er ved at være et år siden nu.
Jeg kan sagtens tale om det, hvis jeg synes det er nødvendigt, men ofte er det med negative ord fremfor positive. Faktisk har jeg intet positivt at sige om menstruation for mit eget vedkommende. Jeg er ikke bange for at være blevet gravid (da jeg tager p-piller hver eneste dag og stort set aldrig har sex), og jeg ønsker ikke børn, så menstruation er et irritationsmoment for mig, der ikke tjener noget godt.


Det kunne jeg have skrevet, bortset fra, at jeg holder pause i p-pillerne hver 3. måned udelukkende fordi jeg vil sikre mig, at jeg ikke er blevet gravid ved et uheld. Jeg har fast kæreste og regelmæssig sex og intet er jo 100% sikkert, så derfor synes jeg det er fint lige at sikre mig.

Men ellers undgår jeg også min menstruation. Jeg ser intet positivt ved den, den er bare træls. Og nok så meget snak om, at den er naturlig, en del af det at være kvinde og yada yada yada får mig ikke til at ændre holdning. Menstruation har fanden skabt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2016, 05:52

Hmm. Ja, det er den måske lidt?

Ikke i ordets mest klassiske forstand, for jeg skammer mig kun for alvor over noget, jeg kan gøre for. Men den er 'pinlig' på en eller anden måde. Jeg føler mig akavet, når jeg køber bind/tamponer, og jeg ville gå hjem fra arbejde, hvis jeg blødte igennem og ikke havde mulighed for at skjule det. Det ville jeg ikke, hvis jeg eksempelvis spildte på blusen eller havde svedpletter.
Jeg kunne aldrig drømme om at have sex under menstruationen, og det er heller ikke superlænge siden, min kæreste (gennem mange år, far til mine børn osv.) kommenterede, at jeg altså ikke behøver skjule mine bind ude på toilettet. :genert:

For mig hænger det sammen med en generel akavethed i forhold til det kvindelige underliv. Det er ikke blod, jeg har det svært med, ej heller uhygiejne - jævnfør forskellen på at bløde og svede igennem...
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2016, 05:56

I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2016, 07:59

ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P


Hvor langt er du nået? :-D

Jeg kan huske, at pigerne der omkring 7. klasse alle sammen var meget optagede af at få menstruation og man skulle i hvert fald ikke være den sidste, der fik det i klassen. Man var lige lidt mere voksen, når man fik lov at bade før tid i lærerens badeværelse til idræt.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Novella » 25. maj 2016, 08:31

Haha fuck, jeg er på omkring 300 gange, når jeg prøver at regne efter :D Gad vide om de seks uger konstant efter hver fødsel regnes med - og kun som én?
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2016, 08:59

Novella skrev:Haha fuck, jeg er på omkring 300 gange, når jeg prøver at regne efter :D Gad vide om de seks uger konstant efter hver fødsel regnes med - og kun som én?


Eftersom det jo ikke er en menstruation, tænker jeg, det tæller for ingen? :P
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2016, 09:01

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt havde jeg et lille nedtællingsskema i min dagbog, da jeg fik menstruation i 7. klasse... Jeg læste mig frem til, at en kvinde ville have menstruation omkring 500 gange i livet, og så talte jeg ellers ned. :lol: Jeg satte et lille kryds hvermåned, og glædede mig ellers til at gå i overgangsalderen. :P


Hvor langt er du nået? :-D

Jeg kan huske, at pigerne der omkring 7. klasse alle sammen var meget optagede af at få menstruation og man skulle i hvert fald ikke være den sidste, der fik det i klassen. Man var lige lidt mere voksen, når man fik lov at bade før tid i lærerens badeværelse til idræt.


Haha, jeg holdt op med at tælle efter et års tid. ;)

På min skole var det lige omvendt - det var pinligt, og vi prøvede vist allesammen at skjule det så længe som muligt. Det var ikke noget man snakkede om, og hvis det blev opdaget, blev man drillet med det. Der var en pige, der fik mens som 10-årig, længe før os andre, og hun fik virkelig nogle lede kommentarer.

Men jeg kan godt huske, jeg læste om andre, der var stolte af det. Jeg syntes bare, det var superweird, at nogen kunne være stolt af sådan noget.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf vibbsen » 25. maj 2016, 09:31

Det er ikke skamfuldt. Men jeg opfatter det som noget privat. Og temmelig uinteressant som samtaleemne, Jeg gider ikke høre om andres menstruation. Og jeg ser ingen grund til at dele min egen med andre. Hvad angår det der med at bløde igennem så synes jeg at det er pænt ulækkert og rimelig pinligt. På samme måde som jeg har det med at slå en prut med "bonus". Det er ikke mere ulækkert eller pinligt fordi det er menstruation.

Den tilgang har jeg det helt fint med.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf twinkle » 25. maj 2016, 09:54

Novella skrev:
Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.

:forvirret:
Jamen hvad fanden skulle man ellers gøre? Vi er vel ikke indere? Vor herre bevares, hvor neurotisk.


Jojo, du skal bare bløde ud i trussen, og så skifte flere gange dagligt.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf icelady » 25. maj 2016, 11:10

Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.


Jeg har en niece sidst i 30erne og hun har født 3 børn..

Hun skammer sig stadig når hun skal købe bind og får sin kæreste til at købe dem :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2016, 11:12

icelady skrev:
Karkluden skrev:Jeg læste engang på den gamle debat, at nogle debattører simpelthen skammede sig over at købe wc-papir og menstruationsprodukter. De syntes, det var flovt. Voksne kvinder i 20'erne. Jeg var simpelthen så chokeret.
Det synes jeg faktisk er lidt crazy.


Jeg har en niece sidst i 30erne og hun har født 3 børn..

Hun skammer sig stadig når hun skal købe bind og får sin kæreste til at købe dem :D


Jeg forstår det simpelthen ikke. Men igen, jeg ville nok selv være flov over at købe inkontinensbind, og det bør jo for faen heller ikke være pinligt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2016, 11:17

ajnaM skrev:
På min skole var det lige omvendt - det var pinligt, og vi prøvede vist allesammen at skjule det så længe som muligt. Det var ikke noget man snakkede om, og hvis det blev opdaget, blev man drillet med det. Der var en pige, der fik mens som 10-årig, længe før os andre, og hun fik virkelig nogle lede kommentarer.

Men jeg kan godt huske, jeg læste om andre, der var stolte af det. Jeg syntes bare, det var superweird, at nogen kunne være stolt af sådan noget.


Vi læste alle sammen den bog, der hed "Er du der Gud? Det er mig, Margaret" om en amerikansk pige og hendes veninder, hvor en meget stor del af deres samvær gik med snak om, hvornår man mon fik menstruation.

Tænk, at de og vi gik så meget op i det :genert: Nu er menstruation bare sådan noget, man har.
0
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Marichen12 » 25. maj 2016, 11:38

Skamfuldt, nej. Privat, ja. Jeg ville dog ikke bryde mig om at bløde igennem i offentligt rum eller på jobbet og jeg ville faktisk nok tage hjem hvis det skete (hvis jeg ikke havde mulighed for ret hurtigt at skaffe skiftetøj). Min mand er helt cool omkring det, han køber gerne bind (nogengange tager han billeder og sender hjem for at være sikker på han køber de rigtige). Mht. sex er det mig der sætter grænsen, så ingen sex de dage jeg bløder mest, jeg orker ikke blod "ud over det hele"...min mand er ligeglad :D

I øvrigt er jeg MEGET mere blufærdig omkring toiletbesøg. Jeg har skiftet bind og tamponer mens min mand har opholdt sig på badeværelset, men aldrig i livet skal han være det når jeg skal mere end at tisse (jeg kan ikke engang skrive om det :blush: ). Jeg har lidt traumer fra min sidste fødsel, for jeg ved der kom noget med ud under presseveerne :panik: Heldigvis ved min mand godt hvordan jeg har det, så det har vi ikke talt om :D
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf fisken80 » 25. maj 2016, 12:34

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
På min skole var det lige omvendt - det var pinligt, og vi prøvede vist allesammen at skjule det så længe som muligt. Det var ikke noget man snakkede om, og hvis det blev opdaget, blev man drillet med det. Der var en pige, der fik mens som 10-årig, længe før os andre, og hun fik virkelig nogle lede kommentarer.

Men jeg kan godt huske, jeg læste om andre, der var stolte af det. Jeg syntes bare, det var superweird, at nogen kunne være stolt af sådan noget.


Vi læste alle sammen den bog, der hed "Er du der Gud? Det er mig, Margaret" om en amerikansk pige og hendes veninder, hvor en meget stor del af deres samvær gik med snak om, hvornår man mon fik menstruation.

Tænk, at de og vi gik så meget op i det :genert: Nu er menstruation bare sådan noget, man har.



Haha, det var lige den bog jeg sad og tænkte på :lol: der var menstruation nærmest en begivenhed.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er menstruationen skamfuld?

Indlægaf Animi » 25. maj 2016, 12:45

Jeg synes tilgengæld at det er latterligt at man sætter lighedstegn mellem privat og skamfuld.
Jeg synes fx at både det at skide og det at have sex er noget privat, men jeg synes da ikke det er skamfuldt - heller ikke selvom jeg ikke har lyst til at tale om diarré eller sådan noget.
9
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Helbred"