ajnaM skrev:Bimmerdyret skrev:ajnaM skrev:Bimmerdyret skrev:Grundlæggende er det en fejl at det er djøffere (og jeg er ikke engang djøffer), det er LC'ere, HK'ere AC'ere osv. Det er ikke en eneste faggruppe der kan frasige sig ansvaret for at sidde med de der excelark.
Meeeeeen...det lyder jo bedre at kunne skyde skylden på djøfferne end sin egen fagforening
Ret beset er det vel politikerne, der har ansvaret for at indføre målstyring. Og i sidste ende befolkningen, der vælger politikere ind i troen om, at målstyring og managementprincipper kan gøre noget som helst godt for vores offentlige sektor.
Jo, men ofte (ikke altid) ved politikere og ministre ikke altid særlig meget om hvad deres områder egentlig går ud på, og godkender det arbejde som embedsmændene udfører, der bare passer til en målsætning om "noget"
Det tror jeg nu ikke, man kan forklare indførelsen af 'målstyringspolitikken' med. Jeg kender godt garbagecan-begrebet og er sådan set også enig (og synes faktisk, det er rigtig fint, at embedsværket sikrer en form for kontinuitet), men politikerne er jo heller ikke helt uden indflydelse - og jeg ser ønsket om mere målstyring som et klart politisk ønske.
Eksempelvis kan man tale om, at Venstre har fået målstyring som sin primære politik på skoleområdet. Det handler ikke længere om faglighed eller dannelse, det handler om målbare resultater. Det er ikke embedsværket, der har været på spil, men et samspil mellem politikerne og befolkningens tro på, at bedre PISA-resultater er noget, vi skal gå efter (og kan opnå gennem mere målstyring).
Jeg siger jo heller ikke at det altid er sådan, men med embedsværket er det jo sådan at det arbejder ud fra den retning som politiken angiver, og dermed vil det være som vinden blæser.
Jeg kan netop på skoleområdet sige, at det ikke er Venstre der har fået målstyring som den primære politik - den må den anden fløj tage æren for da hele reformtanken startede der, hvor den nuværende regering så bare følger med på noget, de har lidt svært ved at bryde ud af, fordi de selv bakkede op om det.
Og Jo...her er embedsværket helt klart på spil.
PISA-resultater har man snakket om i mere end 10 år, og det er primært de embedsmænd med pædagogisk indsigt og uddannelse, der sørger for at vende og dreje målstyringen den vej som politikerne jo gerne vil vise som den rigtige vej.
Det er også faglige grupper med den faglige baggrund, der har skabt FFM, når ekspertgrupper sammensættes er det jo tydeligt at der er fageksperter, der for enkeltes vedkommende vil gøre alt for at få deres 15 min of fame.
Men der er aldrig snakket om at sådan noget som læringsmålstyret undervisning har til formål at give bedre PISA resultater, eller skal give bedre resultater.
Når alt så kommer til alt, så er målstyret undervisning ikke et krav - det er op til den enkelte skole/leder/kommune.