Fler-koneri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Fler-koneri

Indlægaf dykkersild » 26. maj 2016, 14:53

Afstedkommet af en aktuelt situation beskrevet i medierne i disse dage , kommer jeg i tvivl om noget.

Hvad sker der rent juridisk for en mand, som kommer til Danmark som flygtning, får opholdstilladelse, manden har 3 koner i sit oprindelige hjemland. Disse bliver familiesammenført - er manden så gift med tre koner jf. dansk lovgivning eller hvordan hænger det sammen ret lovmæssigt?
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Fler-koneri

Indlægaf Bimmerdyret » 26. maj 2016, 15:18

dykkersild skrev:Afstedkommet af en aktuelt situation beskrevet i medierne i disse dage , kommer jeg i tvivl om noget.

Hvad sker der rent juridisk for en mand, som kommer til Danmark som flygtning, får opholdstilladelse, manden har 3 koner i sit oprindelige hjemland. Disse bliver familiesammenført - er manden så gift med tre koner jf. dansk lovgivning eller hvordan hænger det sammen ret lovmæssigt?


Efter sidste eksempel, så sker det slet ikke og de rejser hjem igen.
Det var det, der skete med den irakiske tolk, der havde 3 børn og 2 koner - de rejste tilbage, da Familiestyrelsen krævede at han tvangsskilte sig fra den ene kone og det fik han heller ikke lov til i England - så de flyttede som sagt tilbage.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Fler-koneri

Indlægaf Torn » 26. maj 2016, 15:44

Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Fler-koneri

Indlægaf Akehurst2 » 26. maj 2016, 15:59

Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?


Jeg ved ikke, hvorfor det er ulovligt, men jeg ved, at der er nogle rettigheder og pligter, som følger med ægteskab, som kan være vanskelige at føre ud i livet hvis man har flere ægtefæller.

Fx kan man overføre ubrugte fradrag mellem ægtefæller og hvordan så, hvis man har flere? Vælger man den, der har det bedste fradrag eller får fra alle?

Man har forsørgelsespligt i ægteskabet. Hvordan vælger man hvilken ægtefælle man skal forsørge - eller skal man forsørge hele banden?

Hvordan med arv? Uskiftet bo giver ikke meget mening og skifterne må også blive noget indviklede.

I ægteskabet er manden automatisk far til børnene. Hvad så, hvis man har flere mænd?

Sådan nogle ting er i hvert fald ikke umiddelbart forenelige med at man har flere ægtefæller.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Fler-koneri

Indlægaf fisken80 » 26. maj 2016, 16:40

Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?


Måske fordi det rent juridisk kan blive noget rod, tænker jeg. Men altså, jeg véd det ikke med sikkerhed. LA ville have det tilladt på et tidspunkt kan jeg huske, men dengang synes de fleste vist, at de var ret mærkelig, så der ligger nok også noget kulturbestemt i det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fler-koneri

Indlægaf Slettet bruger » 26. maj 2016, 16:53

fisken80 skrev:
Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?


Måske fordi det rent juridisk kan blive noget rod, tænker jeg. Men altså, jeg véd det ikke med sikkerhed. LA ville have det tilladt på et tidspunkt kan jeg huske, men dengang synes de fleste vist, at de var ret mærkelig, så der ligger nok også noget kulturbestemt i det.


Det er vel begge dele.

Juridisk er alle reglerne lavet efter mono-ægteskaber, så det hele skal vel laves om hvis der er flerkoneri.

F.eks. hvis en af konerne vil skilles, manden har ikke nogen penge, men de andre koner har - skal de rige koner så betale hustrubidrag til hende der bliver skilt? Eller hvis de alle sammen vil skilles, hvem betaler så bidrag til hvem? Hvem arver hvis nogen af dem dør?

Der skulle vel laves et gigantisk regelsæt for flerkoneri, og det gider man ikke.

Jeg tænker flerkoneri kun fungerer med det juridiske setup hvor retighederne samt økonomien er centreret om manden, og det ville blive noget rod hvis de var fordelt på manden og alle konerne?
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fler-koneri

Indlægaf dgd2007 » 26. maj 2016, 17:37

Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?

Det kommer vel egentlig fra religionen :D
Men på den anden side mener jeg heller ikke vikingerne havde det i før-kristen tid.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21831

Re: Fler-koneri

Indlægaf Purple Haze » 26. maj 2016, 18:06

Mener at de kan blive familiesammenført på den måde at manden får sine børn herop, og børnene derefter kan få deres mødre herop. Hvilket jeg personligt ikke ser noget problem i. Sådan er reglerne.
Hvis manden ikke kan få opholdstilladelse i DK, så kan han heller ikke blive familiesammenført - hvis han kan... så skal han selvfølgelig føres sammen med sin familie. At han så har en familie der er større end den normale danske, det er sådanner fint nok - bliver vi måske ikke tudet ørene fulde af at vi skal få flere børn.

Tror også det rent juridisk bliver noget rod med bigami, og det er derfor det ikke er lovligt. Tænker at dansk lovgivning trænger til en gevaldig opdatering, herunder på det område, men tror ikke at det kommer til at ske foreløbig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Gray_Adam
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6. jan 2016, 08:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Re: Fler-koneri

Indlægaf Gray_Adam » 26. maj 2016, 18:09

dgd2007 skrev:
Torn skrev:Hvorfor er flerkoneri/flermanderi egentligt ulovligt?

Det kommer vel egentlig fra religionen :D
Men på den anden side mener jeg heller ikke vikingerne havde det i før-kristen tid.

Ret beset havde de kristne det vel egentlig heller ikke; som jeg husker det fra gammel testamente, så er flerkoneri mere normen end undtagelsen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fler-koneri

Indlægaf dgd2007 » 26. maj 2016, 20:21

Gray_Adam skrev:Ret beset havde de kristne det vel egentlig heller ikke; som jeg husker det fra gammel testamente, så er flerkoneri mere normen end undtagelsen.

Du mener jøderne, regner jeg med?
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Fler-koneri

Indlægaf Lurende Peber » 26. maj 2016, 20:44

I kulturer, hvor der er en støre dødelighed af mænd grundet krig/togter/blodfejder, giver det mening, at en mand tager sig af flere koner.
Så mon ikke det "er et tegn på civilisation", at vi blev par fikseret?
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Fler-koneri

Indlægaf Lurende Peber » 26. maj 2016, 21:14

Liseletpåtå skrev:
Lurende Peber skrev:I kulturer, hvor der er en støre dødelighed af mænd grundet krig/togter/blodfejder, giver det mening, at en mand tager sig af flere koner.
Så mon ikke det "er et tegn på civilisation", at vi blev par fikseret?


I følge en artikel jeg læste (og ikke kan finde lige nu) mener nogle forskere, at det mere hænger sammen med fremkomsten af kønssygdomme. De har kørt nogle computere stimuleringer, hvor det eneste der rigtig kunne forklare monogami som opstod, da vi begyndye at bo et sted, var kønssygdom.
Også en interessant vinkel. :gruble:
Men også risikoen for indavl vokser vel også, når mange børn har samme far eller mor?
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fler-koneri

Indlægaf Slettet bruger » 26. maj 2016, 21:14

Liseletpåtå skrev:
Lurende Peber skrev:I kulturer, hvor der er en støre dødelighed af mænd grundet krig/togter/blodfejder, giver det mening, at en mand tager sig af flere koner.
Så mon ikke det "er et tegn på civilisation", at vi blev par fikseret?


I følge en artikel jeg læste (og ikke kan finde lige nu) mener nogle forskere, at det mere hænger sammen med fremkomsten af kønssygdomme. De har kørt nogle computere stimuleringer, hvor det eneste der rigtig kunne forklare monogami som opstod, da vi begyndye at bo et sted, var kønssygdom.


Virker lidt søgt - man er jo lige så godt beskyttet mod kønssygdomme i flerkoneri som i monogami, forudsat at alle holder sig til deres officielle partnere.

Jeg tror mere det er noget med at flerkoneri automatisk skaber en social klasse af koneløse mænd, og de tror jeg har været et socialt problem, de har jo ikke kunnet gøre andet end at rende efter de gifte kvinder.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fler-koneri

Indlægaf Slettet bruger » 26. maj 2016, 21:37

Liseletpåtå skrev:
eks-Maupassant skrev:
Liseletpåtå skrev:
Lurende Peber skrev:I kulturer, hvor der er en støre dødelighed af mænd grundet krig/togter/blodfejder, giver det mening, at en mand tager sig af flere koner.
Så mon ikke det "er et tegn på civilisation", at vi blev par fikseret?


I følge en artikel jeg læste (og ikke kan finde lige nu) mener nogle forskere, at det mere hænger sammen med fremkomsten af kønssygdomme. De har kørt nogle computere stimuleringer, hvor det eneste der rigtig kunne forklare monogami som opstod, da vi begyndye at bo et sted, var kønssygdom.


Virker lidt søgt - man er jo lige så godt beskyttet mod kønssygdomme i flerkoneri som i monogami, forudsat at alle holder sig til deres officielle partnere.

Jeg tror mere det er noget med at flerkoneri automatisk skaber en social klasse af koneløse mænd, og de tror jeg har været et socialt problem, de har jo ikke kunnet gøre andet end at rende efter de gifte kvinder.


Hvis man går udfra at polygami kun er en mand og flere koner, ja så er det et problem. Men sådan har det jo nødvendigvis ikke været, de kan jo have levet i familiegrupper, hvor man har knaldet på kryds og tværs.
Desuden var jæger-samlet tiden mere farligt for mænd, end landbrugssamfundet var, så det har jo selvfølgelig ændret kønssammensætningen og skabt den ubalance du er inde på. Det er nok næppe en ting, der har ændret måden at leve på, men flere.

Jeg har i øvrigt intet problem med polygami så længe det er frivilligt, dog finder jeg det problematisk at det oftest kun er forbeholdt et køn, at have flere partnere.


At flerkoneri er meget mere almindeligt end flermanderi har uden tvivl en hel masse med biologi at gøre.

Vi er designet, mere eller mindre godt, til at prioritere at bruge flest ressourcer på dem vi deler flest gener med. Vi oplever det jo bare som om at der spontant opstår stærkere følelser for vores børn end for en barn vi går forbi på gaden, men det er altså biologien der skaber rammen for de følelser.

En vigtig forskel på mænd og kvinder er at kvinder pr definition ved hvilke børn der er deres, mens os mænd jo ikke kan være sikre.

Det gør at det er et issue for hanner at være sikker på at kvinden ikke har sex med andre hanner - derfor menneskehanner har meget stærkere tilbøjelighed til kontroladfærd og overdreven jalousi.

Så et system hvor alle deler partnere, det fungerer slet ikke for hanner hvis der skal bruges mange ressourcer for børnene. Omvendt er det perfekt for kvinderne.

Der er nogen arter hvor det er sådan, f.eks. bonoboer, hvor alle har sex med alle i flæng. I de arter har hannerne slet ikke nogen tilknytning til nogen specielle børn - fordi de ikke ved hvilke børn der er deres. Fordi de hanner der brugte en masse tid på børn, de har brugt al den tid på andres børn, mens ham der brugte alt krudtet på at knalde og ingenting på børnerne så har fået flere gener videre i næste generation.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fler-koneri

Indlægaf Slettet bruger » 26. maj 2016, 21:40

Mennesker er fleksible, så det kan sikkert lade sig gøre at håndtere mænds naturlige possesivitet. Det vil så bare blive et system hvor mændene skal bruge enormt meget tid på emotional management hele tiden. Og med risiko for eksplosioner af jalousi og for at mændene mister interessen i hele børneflokken og bare vandrer væk fra det hele.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"