Royal snik-snak tråd

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf LadyFox » 26. maj 2016, 16:56

Akehurst2 skrev:Man kan altid diskutere, hvorvidt kongehuset skal reagere på de mange historier, gætterier og gisninger, der kommer i pressen, men her forstår jeg godt, de siger fra: http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/ ... ab/6097769

Jeg synes klart de skal sige fra overfor det der. Altså, der er sådan noget "jeg har hørt", der er umildbart ingen beviser for det skulle være rigtigt. Hende der har oplevet det er endda anonym, så vi hr kun ham der Olrik's ord for det, og han har jo som sagt ikke oplevet det. Det er jo bare ondsindet sladder, jeg synes dog det er sladder af den kaliber at det kan gå hen og være skadeligt for kronprinsens ry.

Så jeg forstår det også godt. Jeg synes det er en grov beskyldning.
0
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Wizzze » 26. maj 2016, 17:31

Akehurst2 skrev:Man kan altid diskutere, hvorvidt kongehuset skal reagere på de mange historier, gætterier og gisninger, der kommer i pressen, men her forstår jeg godt, de siger fra: http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/ ... ab/6097769


Her & Nu trækker historien tilbage, igen igen. :rulle:

http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/ ... ge/6099313

Havde det her været UK eller USA, så ville det medie nu være konkurs, efter at have skulle betale enorme summer i erstatninger. Det er utroligt at der ikke er mere konsekvens for medier i DK!!
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 08:09

Så rumler apanage-snakken: http://politiken.dk/indland/ECE3227245/ ... ave-penge/

Jeg synes egentlig, det er ret logisk, at der ikke skal gives apanage til de medlemmer af kongehuset, der ikke har en funktion som kongelige. Og der er vel ikke opgaver nok til at holde alle otte børnebørn fuldtidsbeskæftigede med kongelige opgaver - medmindre man finder på langt flere områder, hvor de skal engagere sig på en mere omfattende måde.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. maj 2016, 08:22

Akehurst2 skrev:Så rumler apanage-snakken: http://politiken.dk/indland/ECE3227245/ ... ave-penge/

Jeg synes egentlig, det er ret logisk, at der ikke skal gives apanage til de medlemmer af kongehuset, der ikke har en funktion som kongelige. Og der er vel ikke opgaver nok til at holde alle otte børnebørn fuldtidsbeskæftigede med kongelige opgaver - medmindre man finder på langt flere områder, hvor de skal engagere sig på en mere omfattende måde.


Jeg er chokeret over, at udgangspunktet for diskussionen synes at have været, at de alle nærmest automatisk ville have fået apanage.
Jeg er tilhænger af en model, hvor prins Christian modtager årspenge, fra han fylder 18, og hvor der budgetteres med 1-2 yderligere kongelige stillinger, som med tiden evt. kan besættes af de af hans søskende og fætre/kusine, som vil passe bedst ind, og som har lyst til det officielle liv.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 08:29

DetSorteCirkus skrev:
Jeg er chokeret over, at udgangspunktet for diskussionen synes at have været, at de alle nærmest automatisk ville have fået apanage.
Jeg er tilhænger af en model, hvor prins Christian modtager årspenge, fra han fylder 18, og hvor der budgetteres med 1-2 yderligere kongelige stillinger, som med tiden evt. kan besættes af de af hans søskende og fætre/kusine, som vil passe bedst ind, og som har lyst til det officielle liv.


Det siger måske lidt om, at man meget hurtigt har vænnet sig til at se Joakim - og derfor hans børn - som ligestillede kongelige, altså i forhold til at Joakim jo var "reserven" og det ikke var utænkeligt, at han kunne ende på tronen. Det gav måske meget god mening, da der "kun" var to prinser og Joakim var den eneste, der tog på sig at blive gift og i øvrigt opføre sig som man ville forvente sig af en kongelig, også med en meget flittig prinsesse, men sidenhen har Frederik jo leveret både ægteskab og en skov af tronfølgere, så det mærkelige er at man først nu, hvor Nikolai bliver myndig, begynder åbent at diskutere, hvilken plads alle disse børn skal have.

Allerede nu, hvor Frederik og Mary har overtaget en hel del opgaver fra Margrethe og markerer sig mere med en selvstændig profil er Joakim blevet noget marginaliseret som kongelig.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Rapfisk » 30. maj 2016, 08:33

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Så rumler apanage-snakken: http://politiken.dk/indland/ECE3227245/ ... ave-penge/

Jeg synes egentlig, det er ret logisk, at der ikke skal gives apanage til de medlemmer af kongehuset, der ikke har en funktion som kongelige. Og der er vel ikke opgaver nok til at holde alle otte børnebørn fuldtidsbeskæftigede med kongelige opgaver - medmindre man finder på langt flere områder, hvor de skal engagere sig på en mere omfattende måde.


Jeg er chokeret over, at udgangspunktet for diskussionen synes at have været, at de alle nærmest automatisk ville have fået apanage.
Jeg er tilhænger af en model, hvor prins Christian modtager årspenge, fra han fylder 18, og hvor der budgetteres med 1-2 yderligere kongelige stillinger, som med tiden evt. kan besættes af de af hans søskende og fætre/kusine, som vil passe bedst ind, og som har lyst til det officielle liv.

Det er en model, der blev indført, inden nogen af børnene blev født (men omkring den tid, hvor Joachim giftede sug med Alexandra, og Frederik levede et udsvævende ungkarleliv). Det var der bred enighed om i Folketinget, fordi man gerne ville støtte kongehuset. Da der så kom flere og flere børn, var ingen modige nok til at åbne diskussionen om at ændre reglerne, og her står vi så, og nu er det ret presserende, da efterårets finanslov er den, der kommer til at give apanage til Nikolai, hvis man ikke ændrer.
0
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 08:42

Rapfisk skrev:Det er en model, der blev indført, inden nogen af børnene blev født (men omkring den tid, hvor Joachim giftede sug med Alexandra, og Frederik levede et udsvævende ungkarleliv). Det var der bred enighed om i Folketinget, fordi man gerne ville støtte kongehuset. Da der så kom flere og flere børn, var ingen modige nok til at åbne diskussionen om at ændre reglerne, og her står vi så, og nu er det ret presserende, da efterårets finanslov er den, der kommer til at give apanage til Nikolai, hvis man ikke ændrer.


Det er vel ikke mere presserende end at man også på et senere tidspunkt kan give Nikolai (og de andre) apanage, hvis det viser sig hensigtsmæssigt - Joakim fik jo også først fra sit ægteskab og ikke da han blev myndig.

Pt. er Nikolai jo bare gymnasieelev og skal passe sin skole - han har vel aldrig haft en officiel opgave i sit liv og det ligger heller ikke lige for, at det skal han. Udover at han vel skal ind og underskrive et eller andet, så han kan være rigsforstander.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. maj 2016, 19:53

Der er åbenbart ikke rigtig nogen historie.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/kongeh ... -christian
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 21:34

DetSorteCirkus skrev:Der er åbenbart ikke rigtig nogen historie.
http://www.dr.dk/nyheder/indland/kongeh ... -christian


Det kunne de sgu da bare have sagt med det samme.

Men okay, der er nok ingen, der vil beskylde kongehuset for at være proaktive i deres kommunikation :-D
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40580

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Akehurst2 » 10. jun 2016, 13:28

Nåda: http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/ ... st/6131611

Er det nu Henrik, der ikke orker at det skal være officiel begivenhed, eller måske dem begge?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf HappyPaww » 10. jun 2016, 13:44

Jeg tror, at de i bund og grund lever hvert deres liv nu - men "man" bliver jo ikke skilt når man er kongelig, og 75-80 år gamle...
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf icelady » 10. jun 2016, 14:08

Måske de ved noget om fremtidig apanage og derfor spænder livremmen ind? :gruble:


Det kan da ikke være helt billigt at skulle holde noget hurlumhej.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Rapfisk » 10. jun 2016, 14:25

Jeg synes, det er ærgerligt. Man kan altid bruge noget pomp og pragt.

Så må vi vente til 2018, hvor Kronprinsen fylder 50.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf Daine » 10. jun 2016, 14:58

icelady skrev:Måske de ved noget om fremtidig apanage og derfor spænder livremmen ind? :gruble:


Det kan da ikke være helt billigt at skulle holde noget hurlumhej.

Jeg læste på TV2s hjemmeside, at kongehuset sidste år kom ud med et underskud på 4 millioner, vist bla pga Dronningens 75 års fødselsdag. Så det kan være derfor, de ikke holder noget stort og pompøst.

Der bliver også gættet på, at Henrik har sagt nej til at deltage i en offentlig begivenhed, fordi han er gået på pension. Jeg håber godt nok ikke det er derfor, det er bare så upassende. Fint nok, at han ikke længere har "alm" arbejde for kongehuset når han er pensionist, men hvis han helt nægter at deltage i store(!) officielle familiebegivenheder, så burde han også nøjes med en alm folkepension ...
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Royal snik-snak tråd

Indlægaf landsbytossen » 10. jun 2016, 15:28

Udmeldingen om guldbryllup holdes privat kan kun skyldes prinsgemalen, undskyld prinsen, som han vil kaldes.

At det kan være pga. økonomi tror jeg ikke på. Folketinget kan bevilge ekstra penge til kongehuset, hvis den årlige apanage ikke kan betale for 3 store begivenheder på få år - Daisy 75 år, guldbryllup og Fidde X 50 år
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Generelt"