Da jeg var barn....

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Da jeg var barn....

Indlægaf icelady » 27. maj 2016, 08:45

Foranlediget af en mindre snak i en anden tråd fik mig til at tænke over ting jeg gjorde som barn, som nok næppe ville blive set velvilligt på idag.

Som barn havde vi metalpistoler med krudtruller i. Det lød jo tæskesejt, med det der minimale bang der kom, når vi skød. :D

Men...når vi så løb tør for krudtruller, så brugte vi da bare knive, vi enten havde taget i forældrenes værksteder, eller i knivskuffen i køkkenet. :genert:


Fuldstændig galamitias, når man tænker over det.

Vi fik også save, hamre, søm osv, og så gik vi børn i skoven og prøvede at bygge hytter. Uden opsyn eller noget.

Vi legede ved en sø og roede ud på den, uden veste eller opsyn.

Eller når vi blev smidt på ladet af en varebil, og lå der og bumlede rundt, mens vi kørte. :) Ingen seler på i bilerne. osv osv.


Hvad kan du huske fra din barndom, som næppe er velset idag?
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf dykkersild » 27. maj 2016, 09:03

Vi tog også cyklerne og drønede i skoven - var det hele dagen uden opsyn. Cowboys og indianer incl. ret voldsomme slåskampe - helt uden forældre. Og der har jeg været 9-10 år gammel.

Vi tog til badesøen hele sommeren når skolernes ferie startede - uden voksne og der var ikke livreddere - fra 10 år og opefter.

Vi svømmede ud til øen i søen hvor vi boede - det var der ingen voksne der vidste - og der var langt derud - fra 10 år og opefter

Vi lavede hjemmelavede kramper af metal og arrangerede krig mod nabovejen - incl. at smide alt hvad vi kunne finde ved storskald i hoved på hinanden. Vi fik en hel del skrammer - Ingen voksne vidste hvor vi var - vi skulle bare komme ind når lamperne blev tændt - jeg har været mellem 8-10 år.

Jeg lærte at cykle uden hænder på den asfalteret fodboldbane - jeg var 8 år - og fuld af sår den sommer. Dvs. vi børn lærte det sammen - der var ingen voksne involveret over hoved. Stylter var også in - men det var heldigvis på græsplænen.

Vi byggede et 2-etagers legehus af div. materialer - på en tom byggegrund. Vi var 12 år gamle - og ingen forældre blandede sig i, at vi tog alt muligt værktøj og gik afsted med det. Jeg mindes ikke at nogen forældre kom og tjekkede det hus´sikkerhed - min forældre har med garanti ikke været på grunden.

Min ven Buller og jeg gik på motorvejen om søndagen da der var bilfri søndag - jeg var 6 år gammel.

Mine brødre og jeg stod for at afleverer og hente min lillesøster fra vi var 10 år gamle - incl. at krydse en stor befærdet vej.
5
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Animi » 27. maj 2016, 09:03

Vi fik lov til at få et tomt cigaretfilter, så vi rigtig kunne gå rundt og lege at vi røg.

Min mor sendte os ofte til kiosken for at købe smøger til hende - altså, vi ville gerne selv for det var jo sejt at handle alene.

Vi fik lov til at smage af vores forældres øl og vin
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf dykkersild » 27. maj 2016, 09:08

Animi skrev:Vi fik lov til at få et tomt cigaretfilter, så vi rigtig kunne gå rundt og lege at vi røg.

Min mor sendte os ofte til kiosken for at købe smøger til hende - altså, vi ville gerne selv for det var jo sejt at handle alene.

Vi fik lov til at smage af vores forældres øl og vin


Vi købte også smøger - men det var til os selv - men vi havde helt fantastiske historier med til købmanden om, at det var til vores forældre.
2
Mamaseraptor
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1429

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Mamaseraptor » 27. maj 2016, 10:42

Gik jeg rundt på bare fødder hele sommeren, undtagen når vi skulle noget og være fine i tøjet :)
0
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Sevii » 27. maj 2016, 10:47

Da jeg var barn købte jeg tit smøger til min mor hos købmanden. :)
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Danseprinsesse » 27. maj 2016, 11:01

Sommerferierne i vores Renault 12 stationcar med 4 børn blev klaret på den måde, at en af os sad bagudvendt i bagagerummet på et par havehynder. Der var kamp om den plads!

Nytårsaften blev altid holdt hjemme hos os med den samme gruppe venner + deres børn. Det var nogle venner mine forældre var politisk aktive med, bl.a. med fredsmarcher og demonstrationer mod atomkraft og den slags. En del af al deres materiale blev opbevaret hos os, herunder de der badges, man sætter på tøjet med en nål.
Vi børn opfandt en sjov leg. I vores kontor kunne der blive helt mørkt. Legen gik ud på at placere åbne badges med nålen op rundt omkring i lokalet, og så skulle vi kravle rundt på møblerne i mørke og undgå at stikke os. :stoned:
2
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6485
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14371

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Mangoness » 27. maj 2016, 18:21

Danseprinsesse skrev:Vi børn opfandt en sjov leg. I vores kontor kunne der blive helt mørkt. Legen gik ud på at placere åbne badges med nålen op rundt omkring i lokalet, og så skulle vi kravle rundt på møblerne i mørke og undgå at stikke os. :stoned:


:nerve:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf superboa » 27. maj 2016, 18:24

Jeg fik lov til at drikke kaffe med masser af mælk og sukker fra jeg var en 2-3 år :D Jeg mindes også "sukkermadder" som en sjælden eftermiddagssnack. Hvad ville dagens sukkerpoliti ikke sige til dette?!? :shock: :D
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15285
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Delfin » 27. maj 2016, 18:52

Kravlede gennem hegnet, over jernbanesporene og så videre over i skoven at lege. Somme tider blev vi også bare og legede på banelegemet. Det var sjovt at lægge mønter på skinnerne. Jeg kan ikke huske, om det var 1 eller 2ører, men de var lavet af noget meget let metal, som blev fladt, når de blev kørt over. Det var der ingen voksne, der vidste. Vi skulle bare være hjemme til aftensmad kl. 18.

Vi spillede også land med knive. Det gik ud på at kaste kniven, så den blev stående med spidsen i jorden, og så tegnede man streger efter nogle regler og tog land hos hinanden. Jeg arvede min fars lommekniv til det.

Soppede rundt i åen.

Legede med hamre og søm på byggelegepladsen uden voksenopsyn. En af forældrene byggede en svævebane, men tænkte ikke på at afskærme taljehjulet, så der røg en finger hos en af ungerne. Bagefter slog han bare en knude på snoren og sagde hertil og ikke længere med hænderne, og det gjorde vi så. Vi havde jo set, hvad der kunne ske, hvis vi ikke hørte efter.

Vi havde ikke selv bil, men hos feriefamilien blev bagsæderne slået ned, og så lå vi og sov bagi bilen.

Cyklede som 7-8årige alene de 3-4 km til friluftsbadet og var der mange timer - uden mobiltelefoner og andet pjank, så forældrene vidste først, om vi var i live, når vi kom hjem til aftensmad.
2
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15285
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Delfin » 27. maj 2016, 19:02

Allmost_Famous skrev:
Delfin skrev:En af forældrene byggede en svævebane, men tænkte ikke på at afskærme taljehjulet, så der røg en finger hos en af ungerne. Bagefter slog han bare en knude på snoren og sagde hertil og ikke længere med hænderne, og det gjorde vi så. Vi havde jo set, hvad der kunne ske, hvis vi ikke hørte efter.

Hardcore :tie:


Jeg ville ikke selv have lagt barn til den spøg, selvom tøjlerne stadig var løsere, da hun var barn, end de er i dag.
0
14 11 14
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Danseprinsesse » 27. maj 2016, 22:46

Mangoness skrev:
Danseprinsesse skrev:Vi børn opfandt en sjov leg. I vores kontor kunne der blive helt mørkt. Legen gik ud på at placere åbne badges med nålen op rundt omkring i lokalet, og så skulle vi kravle rundt på møblerne i mørke og undgå at stikke os. :stoned:


:nerve:


Ja, sådan ca. så min far også ud, da jeg fortalte ham det for et par år siden.
2
Brugeravatar
Justified Ancients of Mu Mu
Indlæg: 180
Tilmeldt: 18. maj 2016, 18:33
Kort karma: 54
Geografisk sted: Live from The Lost Land of Lemuria
Likede indlæg: 295

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Justified Ancients of Mu Mu » 27. maj 2016, 22:56

Allmost_Famous skrev:Min søster og jeg fandt på en leg, hvor den ene skulle holde en saks åben, og den anden stikke hånden ind. Hvis man fjernede hånden for tidligt, var man en kylling. Det sagde vores mor ikke noget til. Ikke før der var blod på min søsters tøj. Jeg vandt nemlig :D


:gruble: Blødte du på din søsters tøj? For altså hvis det var hende selv, der blødte på sit tøj, så lyder det lidt som om hun vandt, når hun slet ikke fjernede hånden, da du saksede med saksen - køligt. :cool:
0
This is what the Billede is about
Following the white rabbit
Oh, I am so absolutely the most lobstromonous here!
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Anlewi » 28. maj 2016, 00:27

Var der heldigvis ikke mobiltelefoner så vores forældre havde ikke mulighed for at følge/forstyrre os.

Der var heller ikke computer i alle hjem og iPad var stadigvæk kun på tegnebordet

Det betød at områdets børn var ude. Der blev spillet rundbold til den store guldmedalje og vi var mange
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Da jeg var barn....

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. maj 2016, 01:32

icelady skrev:Hvad kan du huske fra din barndom, som næppe er velset idag?


Vi boede på 2. sal, men jeg fik lov at sove til middag i barnevognen i godt vejr, på græsplænen nede foran opgangen. Der var ingen baby-alarm. De åbnede bare køkkenvinduet, og kom ned hvis de kunne høre mig græde.

På fritidshjemmet var der indendørs værksted, hvor vi kunne save og lodde i træ, banke søm, bruge file, osv. uden opsyn. Der var også en udendørs lege-byggeplads, hvor vi kunne bygge hvad vi ville i træ. Der lå tit gammelt træ med søm stikkende ud. Det skete indimellem at man trådte en søm op i foden eller faldt på et og tog fra med hænderne.

Som 8-12-årige lege vi tit jordkamp. Vi delte os i to hold. Det ene stod på toppen af en 5-10 skrænt/jordvold, der skrånede i ca. 50-60 graders vinkel. Det andet hold var for foden. Så tyrede vi jordklumper i alle størrelse, og sten der ikke var for store eller for skarpe, efter hinanden. Det gjaldt om at ramme hinanden. Skide sjov leg - det synes jeg stadig - og den træner éns motorik.

Hvis vi ikke opførte os ordentligt eller ikke vil høre efter, så kunne man godt få en endefuld. Vi har helt sikkert gjort os fortjent til hver og en vi fik i tidens løb!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Generelt"