Spørgsmål til haven

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Spørgsmål til haven

Indlægaf Juki » 7. apr 2016, 14:54

Mangler vi ikke en have-tråd? :)
Har prøvet at søge, men kan ikke finde en, så nu er den her her, en tråd til spørgsmål, råd eller bare blær :slem:


Jeg har et lille frimærke af en have som jeg gerne vil have gjort hyggelig, men jeg har overhovedet ikke grønne fingre eller flair for havearbejde :genert: Men jeg har fundet nogle inspirationsbilleder, og jeg vil bl.a. høre om det er noget der kan lade sig gøre.

Ind til min ene nabo er et lille, mørkt træværk som jeg gerne vil have nogle krydderurter og planter, men her opstår første problem for jeg aner ikke hvad der vil egne sig. Der er meget sol/varme det meste af dagen, men også let skygge og læ. Dernæst hvilken type potte vil egne sig?

Jeg tænker det skal være noget i den her stil:

Billede

Billede
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 7. apr 2016, 19:44

Hvad med lange altankasse-agtige ting? Evt bygget selv. Altså ala dit første billede, bare med mere jord til planterne.

Jeg har kun en altan, men den er sydvendt med masser af sol. Jeg har endnu ikke fundet nogle krydderurter der ikke er fan. Det eneste er det blæser for emget så basilikum går ikke da de vil have læ, så de bor i vindueskarmen.

Pluksalat er en af de ting det er nemt at være selvforsynende i, vi har én altankasse med salat og har aldrig brug for at købe i sæsonen. Dog må salat ikke tørre ud da det så går i stok og bliver bittert, så måske de ville tørre ud hvis der er meget varmt på den væg? Jeg ved det ikke, men jeg ville prøve :)
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Flora » 21. apr 2016, 06:22

Jailbird skrev:^ Slet ingen? Er bange for jeg bringer skam over min altan ved at naboerne kan se disse mishandlede planter (som jeg tror er hhv. timian og purløg). Hvis de ikke kan tåle at overvintre udendørs ville jeg jo bare smide dem ud :genert:


De kan sagtens tåle at overvintre udendørs :) Jeg har haft purløg i min altankasse i årevis og de visner altid ned om vinteren og om foråret vokser de så op igen. Jeg har ikke prøvet at dyrke timian, men jeg vil tro det samme gælder for dem.

Du kan eventuelt fjerne de visne blade og så ellers bare vande dem hvis de trænger. Så skal de nok komme op igen :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 21. apr 2016, 11:12

Ikke have, men dog planter i vinduet:

Jeg ville gerne bygge en kasse til planter i vinduet, har desværre ikke kunne finde en der passer i målene (og priserne på specialbyggede kasser er for dyre) men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør. Vil bygge den af træ, men der skal jo så noget i der gør den tæt. Tænker om man vil kunne fore den med noget kraftigt plastik? Og i så fald, hvor finder jeg sådan noget plastik?

Råd modtages gerne :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Juki » 21. apr 2016, 11:52

Jailbird skrev:^ Slet ingen? Er bange for jeg bringer skam over min altan ved at naboerne kan se disse mishandlede planter (som jeg tror er hhv. timian og purløg). Hvis de ikke kan tåle at overvintre udendørs ville jeg jo bare smide dem ud :genert:

Min erfaring med timian er at den er ret hårdfør. Jeg er har haft timian i haver af to omgange, og ingen af gangene har jeg gjort noget særligt for at passe og pleje dem. Jeg tror faktisk ikke engang jeg har vandet dem, men bare ladet dem klare sig med regnvand (det kan dog være problematisk på en altan :D) De har også fint klaret vinteren :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 26. apr 2016, 18:16

godtnavn skrev:Ikke have, men dog planter i vinduet:

Jeg ville gerne bygge en kasse til planter i vinduet, har desværre ikke kunne finde en der passer i målene (og priserne på specialbyggede kasser er for dyre) men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør. Vil bygge den af træ, men der skal jo så noget i der gør den tæt. Tænker om man vil kunne fore den med noget kraftigt plastik? Og i så fald, hvor finder jeg sådan noget plastik?

Råd modtages gerne :)


Ingen bud?
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf didaa » 27. apr 2016, 08:49

godtnavn skrev:Hvad med lange altankasse-agtige ting? Evt bygget selv. Altså ala dit første billede, bare med mere jord til planterne.

Jeg har kun en altan, men den er sydvendt med masser af sol. Jeg har endnu ikke fundet nogle krydderurter der ikke er fan. Det eneste er det blæser for emget så basilikum går ikke da de vil have læ, så de bor i vindueskarmen.

Pluksalat er en af de ting det er nemt at være selvforsynende i, vi har én altankasse med salat og har aldrig brug for at købe i sæsonen. Dog må salat ikke tørre ud da det så går i stok og bliver bittert, så måske de ville tørre ud hvis der er meget varmt på den væg? Jeg ved det ikke, men jeg ville prøve :)


Jeg fik altan i oktober, så nu skal der ske noget. Har købt et brev pluksalat der skal sås, for har netop læst at det skulle være nemt og give godt. Hvor meget plejer du at så af gangen? Tænkte faktisk at jeg ville starte med at så lidt i en altankasse sammen med radiser og ærter, men måske det bliver for presset?

Har du andre gode tips til altanen? Måske erfaring med tomater eller andet?
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf didaa » 27. apr 2016, 08:55

godtnavn skrev:
godtnavn skrev:Ikke have, men dog planter i vinduet:

Jeg ville gerne bygge en kasse til planter i vinduet, har desværre ikke kunne finde en der passer i målene (og priserne på specialbyggede kasser er for dyre) men jeg er i tvivl om hvordan jeg gør. Vil bygge den af træ, men der skal jo så noget i der gør den tæt. Tænker om man vil kunne fore den med noget kraftigt plastik? Og i så fald, hvor finder jeg sådan noget plastik?

Råd modtages gerne :)


Ingen bud?


Hvad er det for nogen planter du vil have i den? Hvis det er spiselige, så vær obs på hvilket træ du bruger så det ikke afgiver skadelige stoffer til jorden og planterne. Hvis du er ferm på fingrene, så kan det sagtens lade sig gøre at bygge en kasse der holder helt tæt. Men det er kontakten med den fugtige jord som vil gøre at det rådner hurtigt. Du kan bruge imprægneret træ, og så bare fore med en alm. klar affaldssæk.

Tag under alle omstændigheder i et velassorteret byggemarked; de ved en del om den slags.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 29. apr 2016, 12:14

didaa skrev:
Hvad er det for nogen planter du vil have i den? Hvis det er spiselige, så vær obs på hvilket træ du bruger så det ikke afgiver skadelige stoffer til jorden og planterne. Hvis du er ferm på fingrene, så kan det sagtens lade sig gøre at bygge en kasse der holder helt tæt. Men det er kontakten med den fugtige jord som vil gøre at det rådner hurtigt. Du kan bruge imprægneret træ, og så bare fore med en alm. klar affaldssæk.

Tag under alle omstændigheder i et velassorteret byggemarked; de ved en del om den slags.


Jeg er ikke ferm på fingrene :lol: Og jeg ville være bange for at stå med en stor regning når vi en gang flytter grundet fugtskade, så den skal fores. Tænker at træet vel er mindre vigtigt når den ikke kommer i kontakt med planterne? Måske tager jeg fejl, ved som nævnt intet om det.
Tror du en affaldsæk er tæt nok? Altså at rødder ikke kan få lavet huller i den. Og må man bruge sådan en når det er spiselige planter?
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf didaa » 1. maj 2016, 19:21

^ der er heller ikke grund til at vande hver morgen og aften. Det er for meget.

Jeg ville putte dem i nye potter, sætte plastfolie over, og lige så snart spirerne er oppe og har nået et par cm. potter du om.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 1. maj 2016, 19:28

Jeg vander ikke en gang spirer hver dag, jorden skal være fugtig, ikke våd :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2016, 20:48

Jailbird skrev:Jeg så ikke jeres svar fordi der ikke var citeret, havde bare fået at vide af andre at de skulle vandes 2 gange dagligt når plastikken var taget af.

Men et andet spørgsmål, hængekrukker! Hvor finder jeg dem, gerne billigt? :D Diameter ca. 11cm.


De har forskellige i Ikea, de kalder dem vidst nok ampel, har ikke set hvad de har i år men har købt nogle ganske fine der for et par år tilbage :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 27. maj 2016, 20:18

KitKat skrev:Jeg har en overdækket terasse og en drøm om en lille jungle med en hængekøje i midten :)

Step 1 må rigtig gerne være vinplanter, men hvordan griber jeg det nemmest an?
(når jeg absolut ingenting ved om noget som helst der har med planter at gøre)


Jeg ville købe vinplanter hos en planteskole hvor du kan udvælge lige den sort du vil have, de står ofte beskrevet meget godt så man kan udvælge hvad der er vigtigt for en selv. Jeg har lige købt en fra lundhede. Der går jo en del år før det er en hel jungle, desværre, men vin vokser relativt hurtigt :)
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf godtnavn » 31. maj 2016, 18:47

Jailbird skrev:Måske ikke helt til haven, men jeg har sådan en sag her, hvad skal jeg behandle den med for at den holder sig pæn længst tid? Olie? Træbejdse? Bivoks? Jeg er forvirret :lol:


Er det ikke den fra Ikea? Eller har et bord der minder meget op fra Ikea :P På ikeas hjemmeside om bordet står der træbejdse :)

Hvilket jeg vel også burde give mit bord efterhånden...
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Spørgsmål til haven

Indlægaf Frk._Strawberry » 2. jun 2016, 13:22

Jailbird skrev:Hvad er forskellen på stål og galvaniseret? (siden den ene er dobbelt så dyr som den anden?)

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... 8&point=11

https://www.bilka.dk/have/hegn-og-afska ... /100202458

Og hvor finder jeg sådan noget i København i gåafstand til offentlig transport? Det ligner at de kun forhandles online og Bilkas "Klik og hent" (hent gratis i Bilka/Føtex) gælder ikke store varer, så jeg skal betale 300kr i porto (alle andre steder jeg har fundet dem er porto 500kr :8: Man skulle tro de kun kører ud til 1 kunde af gangen med den horrible pris). Jeg har ikke bil, så det er jo egentlig skide besværligt, men jeg vil gerne have sådan en espalier, ca. 80 x 170.


Det ene ruster, det andet gør ikke (galvaniseret)..
0

Tilbage til "Bolig"