Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Undtagelsen » 28. maj 2016, 09:36

Hvordan opbevarer I avocadoer?
Jeg har købt 6 stk formodnede af slagsen, men hvordan får jeg dem til at holde mere end det lille splitsekund de er perfekte?
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 28. maj 2016, 09:44

Undtagelsen skrev:Hvordan opbevarer I avocadoer?
Jeg har købt 6 stk formodnede af slagsen, men hvordan får jeg dem til at holde mere end det lille splitsekund de er perfekte?


Jeg plejer bare at opbevare dem i køleskabet. Det synes jeg er det der forlænger levetiden mest.
1
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyHippo » 28. maj 2016, 10:58

Pandesteg skrev:Har hentet en portion hvedesurdej hos Meyers Bageri - hvordan passer jeg den bedst? Skal den på køl? Hvordan og hvor tit opfrisker jeg den? Regner med kun at bruge af den ca. hver 14. dag om muligt...


Opfriskning 1dl hvedemel og 1dl vand. Den kan sagtens opbevares på køl i 14dage uden opfriskning.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Fru Sunshine » 28. maj 2016, 22:03

Hvad kan man bruge "friskrevet", sødede kokosflager til?
Gerne med opskrifter.

På forhånd tak.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. maj 2016, 07:22

Torn skrev:Jeg har fået en mynteolie og en appelsinolie foræret. Hvad pokker bruger man dem til? Søger opskrifter, der ikke er dessert.


Jeg ville umiddelbart bruge dem til salatdressing sammen med noget eddike.
Mynten vil sikkert gå godt sammen med nogle mellemøstlig inspirerede salater.
Appelsinolien ville jeg prøve at blende sammen med hvidvinseddike og hindbær og hælder over grøn salat. Måske med lidt hakkede, ristede, saltede nødder som topping.
Senest rettet af DetSorteCirkus 29. maj 2016, 07:25, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. maj 2016, 07:23

Catfish og sandart.
Det er altså ikke lige det, jeg plejer at have mest af i fryseren...

Hvad stiller jeg op med sådan nogle fiskefætre?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Torn » 29. maj 2016, 07:32

DetSorteCirkus skrev:
Torn skrev:Jeg har fået en mynteolie og en appelsinolie foræret. Hvad pokker bruger man dem til? Søger opskrifter, der ikke er dessert.


Jeg ville umiddelbart bruge dem til salatdressing sammen med noget eddike.
Mynten vil sikkert gå godt sammen med nogle mellemøstlig inspirerede salater.
Appelsinolien ville jeg prøve at blende sammen med hvidvinseddike og hindbær og hælder over grøn salat. Måske med lidt hakkede, ristede, saltede nødder som topping.


Det lyder lækkert! Appelsinolien brugte jeg faktisk med en juleinspireret rødkålssalat. Det var ikke varmt den dag. :-p Men mynteolien mangler stadig at blive afsat, så ja, jeg søger på salater. Hvis du kender til en mellemøstlig-ish salat, må du gerne sige til.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 29. maj 2016, 07:35

Torn skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Torn skrev:Jeg har fået en mynteolie og en appelsinolie foræret. Hvad pokker bruger man dem til? Søger opskrifter, der ikke er dessert.


Jeg ville umiddelbart bruge dem til salatdressing sammen med noget eddike.
Mynten vil sikkert gå godt sammen med nogle mellemøstlig inspirerede salater.
Appelsinolien ville jeg prøve at blende sammen med hvidvinseddike og hindbær og hælder over grøn salat. Måske med lidt hakkede, ristede, saltede nødder som topping.


Det lyder lækkert! Appelsinolien brugte jeg faktisk med en juleinspireret rødkålssalat. Det var ikke varmt den dag. :-p Men mynteolien mangler stadig at blive afsat, så ja, jeg søger på salater. Hvis du kender til en mellemøstlig-ish salat, må du gerne sige til.


Måske ovre i noget couscous med agurk, sukkerærter og citron?
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Torn » 29. maj 2016, 08:45

HappyPaww skrev:
Torn skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Torn skrev:Jeg har fået en mynteolie og en appelsinolie foræret. Hvad pokker bruger man dem til? Søger opskrifter, der ikke er dessert.


Jeg ville umiddelbart bruge dem til salatdressing sammen med noget eddike.
Mynten vil sikkert gå godt sammen med nogle mellemøstlig inspirerede salater.
Appelsinolien ville jeg prøve at blende sammen med hvidvinseddike og hindbær og hælder over grøn salat. Måske med lidt hakkede, ristede, saltede nødder som topping.


Det lyder lækkert! Appelsinolien brugte jeg faktisk med en juleinspireret rødkålssalat. Det var ikke varmt den dag. :-p Men mynteolien mangler stadig at blive afsat, så ja, jeg søger på salater. Hvis du kender til en mellemøstlig-ish salat, må du gerne sige til.


Måske ovre i noget couscous med agurk, sukkerærter og citron?


Ja, det lyder godt. Jeg ser hvad køleskabet byder på og laver en variation over det.
Tak! :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 31. maj 2016, 15:33

Jeg får gæster til grill i morgen og jeg er lidt i tvivl om tilbehøret. Jeg regner med at købe nogle pølser og noget andet kød vi kan grille. Derudover har jeg en vandmelon, som jeg regner med at putte i en salat med feta, basilikum og balsamicoeddike, men det mætter jo ikke særlig meget i længden.

Derfor overvejer jeg noget med kartofler, men om det skal være det ene eller andet og hvad der passer bedst kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om. Mulighederne er:

Flødekartofler
Pommes frites/ovnbagte kartofler
Kold kartoffelsalat

Hvad synes I passer/mætter bedst?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 31. maj 2016, 15:38

Til grill klart kold kartoffelsalat :)

Et alternativ kunne være pasta- eller bulgursalat, og/eller grillet grøntsager.
3
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3219

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf klumphen » 31. maj 2016, 17:56

Er der nogen der har gode erfaringer med "overnight oats" de vil dele? Evt. anbefale en bestemt opskrift?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2016, 20:18

klumphen skrev:Er der nogen der har gode erfaringer med "overnight oats" de vil dele? Evt. anbefale en bestemt opskrift?


Jeg laver det næsten hver morgen, så ja :) hvad vil du vide?

Min yndlingsopskrift: 1,5 tsk chiafrø, 1 spsk peanutbutter og et nip salt røres ud i 1 dl mandelmælk + 0,5 dl vand. Tilsæt 1 dl havregryn og rør godt. Sæt på køl natten over.
Man kan også tilsætte nogle bær, enten natten over eller om morgenen. Man kan sikkert udelade peanutbutter, men det ville være synd, det giver en superlækker smag.

Jeg søger forresten inspiration på amerikanske blogs, har ca. tusind uafprøvede over night oats opskrifter jeg skal have afprøvet :P
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 1. jun 2016, 07:13

Har I lyst til at dele jeres bedste opskrifter på salat med (rød) spidskål? Jeg har købt et rødt spidskål, fordi jeg ikke har prøvet den udgave før. Jeg har en go to salat med det almindelige grønne/hvide spidskål, men af en eller anden grund synes jeg, at der skal ske noget nyt med det røde kål her. Så jeg vil gerne have lidt inspiration.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3219

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf klumphen » 1. jun 2016, 20:31

Pandesteg skrev:Jeg laver det næsten hver morgen, så ja :) hvad vil du vide?

Min yndlingsopskrift: 1,5 tsk chiafrø, 1 spsk peanutbutter og et nip salt røres ud i 1 dl mandelmælk + 0,5 dl vand. Tilsæt 1 dl havregryn og rør godt. Sæt på køl natten over.
Man kan også tilsætte nogle bær, enten natten over eller om morgenen. Man kan sikkert udelade peanutbutter, men det ville være synd, det giver en superlækker smag.

Jeg søger forresten inspiration på amerikanske blogs, har ca. tusind uafprøvede over night oats opskrifter jeg skal have afprøvet :P

Det er forholdet mellem gryn og væske jeg var usikker på. Ved almindelig havregrød er det jo 1 dl gryn til 2 dl vand. Jeg vil forsøge mig med forholdet 1:1.5 så. Tænker også om det kan lade sig gøre kun at bruge vand, og ikke mælk af nogen art. Det kan det jo når man laver havregrød, men jeg er lidt bange for at det bliver en kende for kedeligt så.
0

Tilbage til "Mad og drikke"