Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf Zombie » 17. sep 2015, 20:16

Ok, lidt rodet titel.

Jeg har en bedste ven. Han er bare en super fin fyr og et af de få mennesker, jeg virkelig klikker med. Vi har været gode venner i et årti.

Vores venskab er baseret på den ene præmis, at vi altid er bundærlige over for hinanden. Det betyder ikke, at vi deler alt - det er helt legalt at sige "Det vil jeg ikke snakke om", og det er blevet sagt mere end én gang gennem årene af os begge to.

Hans kæreste laver så en statusopdatering på Facebook om, at min ven er en idiot. Jeg skriver en sms til ham om, hvad der sker, og han svarer, at hun tror han var været utro. Jeg ringer til ham og han benægter alt, siger at det er en misforståelse og vi snakker rimelig længe om det.

Om aftenen ringer en fælles veninde for at koordinere cheesecake - hun har så SET utroskaben ske, for han havde åbenbart scoret mens de var ude sammen på en bar med nogle andre. Jeg spørger så forsigtigt en af de andre som var ude med dem, om "det, Xs kæreste skriver på FB, er sandt?" og vedkommende svarer "Ja".


Lige nu får min ven fred og ro, til at få styr på sit bagland. Men jeg er godt nok pissed over, at han har følt at han skulle lyve over for mig. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Han ved godt, at jeg hader utroskab, men jeg har tidligere sagt, at jeg har hans ryg, så længe jeg ikke skal lyve for ham. Jeg har altid haft hans fucking ryg, når han trådte i spinaten (shit happens, og han er normalvis en rigtig god fyr, hvilket også gør det nemt at støtte ham, for han er bare et menneske og ikke ond eller egoistisk, eller noget). Der er INGEN grund til, at han skulle tro at jeg ikke ville være der for ham denne gang også, og som nævnt havde det været helt legalt og i tråd med tidligere, at sige "Jeg vil ikke snakke om det" eller lignende.

Jeg bliver nødt til at snakke med ham, engang når uroen i hans forhold er drevet over. Jeg har ikke behov for at fare frem med bål og brand. Hvad der sker i hans forhold, er mellem ham og hans kæreste, men det er i dén grad min business, at han lyver over for mig.


Øv med øv på.
0
aka Forbies

:gammel:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8896

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf D.itsen » 17. sep 2015, 20:28

Jeg tror manden har været i totalt panik, og derfor har kørt den samme "nej det er ikke sket" over for alle. Der kan også være noget loyalitet over for kæresten i det, at det officielt aldrig er sket, eller alt muligt andet.
Jeg forstår godt du er ramt af at han har løjet, men jeg tror at det kan være en meget naturlig reaktion i øjeblikket når panikken er stor nok, selvom man kort tid efter slet ikke forstår hvorfor.

Jeg ville i hvert fald forsøge at lade være med at tænke det er andet end et udtryk for panik
5
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf Nicolait » 17. sep 2015, 20:29

Min umiddelbare tanke er at han har nok at tænke på på hjemmefronten og i venneflokken på nuværende tidspunkt, så det har været nemmere at stikke dig en historie, så der ikke var endnu en person, han skulle konfronteres af, særligt hvis han er bekendt med din holdning til utroskab.

Ikke sagt at det er af ond vilje som sådan, men hvis man har dummet sig, og andre bruger meget tid på at gøre en bekendt med, at man har dummet sig, så er det måske ikke noget, man reelt har lyst til at tale om.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf Aima » 17. sep 2015, 23:11

Puh, sikken lortesituation.

Jeg kan godt forstå, du er skuffet over, han lyver for dig, men uanset har jeg det også sådan lidt, at et venskab, eller en hvilken som helst anden relation, der har som et direkte italesat grundpræmis, at man for enhver pris skal være ærlig altid, er ligevel idealistisk til at jeg på samme tid ser det være særligt realistisk.

Din ven kender dig vel? Han kender formentlig også til din ret skarpe holdning til utroskab? Han ved også, at uanset hvad han havde svaret, da du skrev og spurgte, hvad det der foregik på facebook handlede om, havde han risikeret din fordømmelse. For hvis han havde skrevet, at han ikke havde lyst til at tale om det, ville du vel uanset finde ud af tingenes sammenhæng før eller senere, og havde han ikke, i et eller andet omfang forsøgt at påvirke dig inden, men blot afvist at tale om det, var han vel bange for, hvad du ville synes og hvilke konsekvenser det ville have for jeres venskab?
Jeg tror, hans løgn var en slags impulsiv og uovervejet damage-control, som han tyede til, fordi alt andet virkede uoverskueligt i situationen.

Og selvom du siger, han burde vide, at du ville acceptere ham uanset, så tænker jeg, at det måske bare ikke er forventeligt at se ting i deres rette perspektiv, hvis man i forvejen er stresset og i krise?
Han burde have tænkt: "Zombie har vildt skarpe holdninger til utroskab, men hun er min veninde, hun har kendt mig i 10 år, og hun er også et vildt rummeligt og veltænkende menneske, så hun har mig uanset, hun kan se igennem det her"
Det han tænkte lige dér, har nok nærmere været, tror jeg: "Fuck, nu skriver Zombie. Hun har vildt skarpe holdninger til utroskab, hun kommer sikkert aldrig til at forstå, jeg kunne være så idiotisk, hun vil hade mig for det her"

Jeg måtte i øvrigt selv opgive et meget nært venskab for et års tid siden. Han løj også for mig, flere gange endda, og han gjorde det for at redde sin egen røv fra min fordømmelse. Han vidste, at det lort, han havde lavet, ville være noget, jeg ville have svært ved at acceptere, og det havde han sådan set fuldstændigt ret i. Jeg fandt også ud af både handling og løgn gennem andre end ham, men selvom hans illoyalitet sårede mig, for det gjorde den, så kunne jeg godt se det fra hans side. Det var ikke det, der ødelagde vores venskab, det var først da han gentog den handling, han i første omgang havde løjet om.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf Zombie » 18. sep 2015, 09:40

Altså, når jeg skriver han får ro til at tackle forholdet først osv., mener jeg det. Og det indebærer, at jeg er der som ven for ham nu og her - vi skal ses lørdag, og jeg har allerede sagt at jeg laver pandekager og kakao til ham, og vi kan godt bare se en film eller noget, det styrer HAN. Han fortalte, at vennerne ignorerer ham lidt, fordi han har været en kegle. Jeg sagde bare, at JEG ikke har tænkt mig at ignorere ham og at jeg er her.

Hvilke konsekvenser det får på sigt, må tiden vise. Jeg kan mærke, det har slået nogle skår og skabt en usikkerhed, men jeg har ikke så stort et ego, at alt hans hjertesorg og utroskabsdrama og pis og kanel skal vige fordi, uh-oh Zombie har et problem. Det er slet ikke sådan.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf thomassneum » 18. sep 2015, 10:04

Errare humanum est
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Min bedste ven har været utro, og det koster måske venskabet

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. sep 2015, 12:21

Tilsyneladende har han forsøgt at overbevise kæresten om at det IKKE er sket.
Du henvender dig via SMS

Det er da nærmest logik for burhøns at han svarer NEJ på et sådan spørgsmål
For sansynligheden for at hun enten kræver adgang til telefonen, som i et ultimatum af en slags
eller at hun uden hans tilladelse og viden tjekker hans telefon, den er så absolut tilstedeværende, i meget høj grad faktisk.
Så havde han svaret ja til dig, så havde beviset jo været DER, sort på hvidt, let tilgængeligt, og det ønsker han formodentligt IKKE.

Jeg synes du skal give ham en chanse for at komme til bekendelse, uden at klandre ham for den første løgn -
for det må vel, emnet uagtet - din holdning uagtet, være okay at beskytte sig selv, her og nu.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"