Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Tux » 24. maj 2016, 08:19

ajnaM skrev:
Tux skrev:Det er jo et helt gak gak argument, da der selvfølgelig er fundamental forskel på bat en elev låner en bærbar, og en medarbejder der skal have stillet et arbejdsredskab til rådighed.

Hold nu op hvor er jeg træt af virksomheder, offentlige som ikke, der ikke fatter de mest simple ting man skal leve op til som arbejdsgiver..


Ret beset får eleverne vel også stillet et arbejdsredskab til rådighed... Og hvis det er en betingelse for at deltage i undervisningen, at de låner det, så ser jeg egentlig ikke den store forskel på situationerne.

Det sagt, så bør skolen naturligvis erstatte. Det er bare ikke lige dér, pengene er flest, så jeg forstår godt, man prøver at finde smuthuller at snige sig igennem.


Det står eleverne frit for, hvis de vil bruge deres egne computere. Jeg ser udlån af computere til skoleelever som en service, synes nu godt man kan forlange at det er elevernes egen forsikring der skal dække den slags. Hvem der skal erstatte elevernes eventuelt ødelagte computere, er så en lidt anden diskussion, som jeg ikke synes vi skal blande ind i denne diskussion.

Jeg har så ikke nogen forståelse for at man prøver at tørre den slags af på sine ansatte. Så samme måde som jeg ikke har forståelse for, hvis man man prøvede at snyde med tillæg, feriepenge osv.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Akehurst2 » 24. maj 2016, 08:22

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:Det er jo et helt gak gak argument, da der selvfølgelig er fundamental forskel på bat en elev låner en bærbar, og en medarbejder der skal have stillet et arbejdsredskab til rådighed.

Hold nu op hvor er jeg træt af virksomheder, offentlige som ikke, der ikke fatter de mest simple ting man skal leve op til som arbejdsgiver..


Ret beset får eleverne vel også stillet et arbejdsredskab til rådighed... Og hvis det er en betingelse for at deltage i undervisningen, at de låner det, så ser jeg egentlig ikke den store forskel på situationerne.

Det sagt, så bør skolen naturligvis erstatte. Det er bare ikke lige dér, pengene er flest, så jeg forstår godt, man prøver at finde smuthuller at snige sig igennem.


Det står eleverne frit for, hvis de vil bruge deres egne computere. Jeg ser udlån af computere til skoleelever som en service, synes nu godt man kan forlange at det er elevernes egen forsikring der skal dække den slags. Hvem der skal erstatte elevernes eventuelt ødelagte computere, er så en lidt anden diskussion, som jeg ikke synes vi skal blande ind i denne diskussion.

Jeg har så ikke nogen forståelse for at man prøver at tørre den slags af på sine ansatte. Så samme måde som jeg ikke har forståelse for, hvis man man prøvede at snyde med tillæg, feriepenge osv.


Som wizzze også har påpeget, så er der jo taget stilling til det med computere udlån til elever - så det er for det første et dårligt argument i den forstand, at der for lærerne er tale om et arbejdsredskab, for det andet fordi, skolen også hæfter for eleverne:

Wizzze skrev:
Den holder så ikke, selvom skolerne stadig prøver!! Det ER slået fast at det er skolens ansvar.
http://www.forsikringogpension.dk/press ... nsvar.aspx
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Annione » 24. maj 2016, 08:34

Har din kæreste en ulykkesforsikring? Eller har ejeren af computeren en indboforsikring?
0
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Purple » 24. maj 2016, 09:44

Annione skrev:Har din kæreste en ulykkesforsikring? Eller har ejeren af computeren en indboforsikring?


Ejer er en virksomhed - ikke en privat person :)
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Kasper » 25. maj 2016, 09:26

Det lyder lidt gakkelak, at arbejdsgiveren ikke automatisk tager ansvaret for en skade på arbejdsudstyr i arbejdstiden. Og jeg synes det er ret uprofessionelt og ekstrem dårlig stil, at de gør det til en sag mellem to kollegaer.

Hvis de holder fast i den vinkel, ville jeg tage fat i min fagforening.

"Hvis en arbejdsgiver har måttet udrede en erstatning som følge af en ansats uforsvarlige adfærd, kan arbejdsgiveren ifølge erstatningsansvarslovens § 23 kun kræve erstatningen betalt af den ansatte, hvis man finder det rimeligt under hensyn til udvist skyld, arbejdstagerens stilling og omstændighederne i øvrigt. Udgangspunktet er således, at arbejdsgiveren ikke kan kræve, at den ansatte betaler erstatningen."

http://www.bupl.dk/loen__og__vilkaar/re ... endocument
6
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf HerErJeg » 25. maj 2016, 19:36

Min forsikring betale et kamera fra arbejde som jeg havde lånt med hjem. Jeg fik så stillet kameraet på en varm kogeplade i køkkenet. Der meldte arbejdspladsens forsikring alligevel hus forbi.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Pølsemix » 25. maj 2016, 20:00

ajnaM skrev:I øvrigt tænker jeg, at man i mange situationer er nødt til at tænke lidt ud over forsikringsretten, hvis man vil være på nogenlunde god fod med andre mennesker.

Eksempelvis har man jo også 'ret' til at smadre ting hos andre mennesker, hvis man bare er indbudt som gæst, og man ikke opfører sig totalt uforsvarligt. Er man til fest, er snoren ret lang for, hvor åndssvagt man kan forvente, at folk opfører sig. Men det betyder jo ikke, at dem, du besøger, synes det er fedt, at du kaster øl i deres computer, smadrer sengen i et forsøg på at lave hovedspring eller vælter ind i deres fjernsyn på høje hæle (alle eksempler fra fester hos mine venner...)

I min omgangskreds er det kutyme, at man erstatter det, man ødelægger. Alternativet var vist, at vi alle sammen var blevet så irriterede på hinanden, at der ikke blev holdt nogen fester. ;)


I andre omgangskredse er det sjældent der bliver smadret noget, så en sådan kutyme er slet ikke nødvendig. :danse:
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf ajnaM » 26. maj 2016, 06:19

Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:I øvrigt tænker jeg, at man i mange situationer er nødt til at tænke lidt ud over forsikringsretten, hvis man vil være på nogenlunde god fod med andre mennesker.

Eksempelvis har man jo også 'ret' til at smadre ting hos andre mennesker, hvis man bare er indbudt som gæst, og man ikke opfører sig totalt uforsvarligt. Er man til fest, er snoren ret lang for, hvor åndssvagt man kan forvente, at folk opfører sig. Men det betyder jo ikke, at dem, du besøger, synes det er fedt, at du kaster øl i deres computer, smadrer sengen i et forsøg på at lave hovedspring eller vælter ind i deres fjernsyn på høje hæle (alle eksempler fra fester hos mine venner...)

I min omgangskreds er det kutyme, at man erstatter det, man ødelægger. Alternativet var vist, at vi alle sammen var blevet så irriterede på hinanden, at der ikke blev holdt nogen fester. ;)


I andre omgangskredse er det sjældent der bliver smadret noget, så en sådan kutyme er slet ikke nødvendig. :danse:


Vi har nok bare holdt usædvanligt mange fester. I dag er det mere sådan nogle skader, hvor ens børn ødelægger noget, tegner på væggene eller noget i den stil. :D

Ej, det er ikke altid, den, der ødelægger noget, rent faktisk er den, der ender med at betale. Nogle gange vælger man jo bare at sige, det er ligemeget. Men man tilbyder da altid at erstatte! Det synes jeg er god stil, og jeg ville ikke have lyst til at invitere folk, der ikke tilbød det, igen en anden gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Bimmerdyret » 26. maj 2016, 07:29

Tux skrev:
ajnaM skrev:
Tux skrev:Det er jo et helt gak gak argument, da der selvfølgelig er fundamental forskel på bat en elev låner en bærbar, og en medarbejder der skal have stillet et arbejdsredskab til rådighed.

Hold nu op hvor er jeg træt af virksomheder, offentlige som ikke, der ikke fatter de mest simple ting man skal leve op til som arbejdsgiver..


Ret beset får eleverne vel også stillet et arbejdsredskab til rådighed... Og hvis det er en betingelse for at deltage i undervisningen, at de låner det, så ser jeg egentlig ikke den store forskel på situationerne.

Det sagt, så bør skolen naturligvis erstatte. Det er bare ikke lige dér, pengene er flest, så jeg forstår godt, man prøver at finde smuthuller at snige sig igennem.


Det står eleverne frit for, hvis de vil bruge deres egne computere. Jeg ser udlån af computere til skoleelever som en service, synes nu godt man kan forlange at det er elevernes egen forsikring der skal dække den slags. Hvem der skal erstatte elevernes eventuelt ødelagte computere, er så en lidt anden diskussion, som jeg ikke synes vi skal blande ind i denne diskussion.

Jeg har så ikke nogen forståelse for at man prøver at tørre den slags af på sine ansatte. Så samme måde som jeg ikke har forståelse for, hvis man man prøvede at snyde med tillæg, feriepenge osv.


Det er ikke helt korrekt.
Der kan fra skolens side være krav om hastighed, kapacitet, programmer mv.
Dertil kommer man mange skoler har licenser til undervisningsprogrammer, hvor der fra kommunal side stilles nogle betingelser for brug, opdatering osv osv.

Hvis en udlånt enhed går i stykker og det er et hændeligt uheld - UANSET om det er på skolen eller i hjemmet, så er eleven IKKE erstatningsansvarlig.
Hvis det er bevidst, så er eleven naturligvis erstatningsansvarlig.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40582

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 08:11

Er der fundet en løsning i sagen?

Jeg håber, arbejdspladsen har besindet sig.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf MissDitte » 30. maj 2016, 08:39

Kollegaen kan godt se, at min kæreste ikke skal erstatte. Og skolen er vist ved at finde ud af, om han skal have en ny computer.
Der er ikke nogen afklaring endnu, men det ser ud til, at det er blevet klart, at min kæreste ikke betaler :)
5

Tilbage til "Livets forhold"