Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 19:09

Nej Wizze - dem har jeg altså aldrig set i mit svenske hus - jeg må lige undersøge om der er noget i nærheden.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf dykkersild » 2. sep 2015, 20:00

Rakel skrev:
dykkersild skrev:Lavede 5 glas blåbærsyltetøj i weekende ala sweden - så jeg kan bekræfte, at der er masser af blåbær og mosebøllebær. Sæt i gang Krølle - more to to about syltning.

Wizze - kræger har jeg aldrig hørt om. Lige nu må jeg finde ud af det der tyttebær mysterium - mest af alt om der er farligt forvekslingsmuligheder. Hvis ikke - så er der max. mange i skoven ved mit hus.


Krægen er i familie med slåen, hvis du kender den.


Dem kender jeg - de skal have nattefrost og så laves til snaps. Men det er en busk - jeg har set dem på et næs i nærheden af Kalundborg.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 20:55

Wizzze skrev:
dykkersild skrev:Lavede 5 glas blåbærsyltetøj i weekende ala sweden - så jeg kan bekræfte, at der er masser af blåbær og mosebøllebær. Sæt i gang Krølle - more to to about syltning.

Wizze - kræger har jeg aldrig hørt om. Lige nu må jeg finde ud af det der tyttebær mysterium - mest af alt om der er farligt forvekslingsmuligheder. Hvis ikke - så er der max. mange i skoven ved mit hus.


De kan godt minde om store blå druer, og gror i en slags klaser.

image.jpg


image.jpg


Det ligner i hvert fald slåen, som der også (surprise) er masser af på ydre Amager. Overvejer seriøst sadeltasker til pony, så hun kan slæbe høst hjem og dermed tjene lidt til føden :P
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 20:56

Daflo skrev:Jeg er pjattet med havtorn, vil I fortælle hvor i har fundet dem i naturen? Jeg har aldrig set dem nogen steder.


Sydpynten/Kongelunden for enden af Kalvebodvej på Amager. Der er læssevis, og der er ingen forurening i jordbunden.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 2. sep 2015, 21:04

Krølle skrev:
Wizzze skrev:
dykkersild skrev:Lavede 5 glas blåbærsyltetøj i weekende ala sweden - så jeg kan bekræfte, at der er masser af blåbær og mosebøllebær. Sæt i gang Krølle - more to to about syltning.

Wizze - kræger har jeg aldrig hørt om. Lige nu må jeg finde ud af det der tyttebær mysterium - mest af alt om der er farligt forvekslingsmuligheder. Hvis ikke - så er der max. mange i skoven ved mit hus.


De kan godt minde om store blå druer, og gror i en slags klaser.

image.jpg


image.jpg


Det ligner i hvert fald slåen, som der også (surprise) er masser af på ydre Amager. Overvejer seriøst sadeltasker til pony, så hun kan slæbe høst hjem og dermed tjene lidt til føden :P


Hvorfor nøjes :D

image.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 2. sep 2015, 21:31

Det er pænt svært at få sådan et monstrum med ind i skoven! Næh nej, sadeltasker og en pony, der er glad for (spise)pauser, er vejen frem!
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 4. sep 2015, 11:43

Nå. Ingen svampe (i hvert fald ikke kantareller - der er lidt andre spisesvampe men ikke mange) :whine:

Til gengæld har jeg efter otte år fundet ud af, at vi har masse af hassel på grunden. Som i 7 styks ti meter høje buske/træer :8: Til gengæld er der ganske få nødder på. Tænker om de måske har brug for andre sorter for at blive befrugtet og sætte nødder? Alternativt skal de måske klippes ned. Nogen ideer?

Jeg må vist hellere lave en havetråd til OT plantespørgsmål
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 4. sep 2015, 11:54

Krølle skrev:Nå. Ingen svampe (i hvert fald ikke kantareller - der er lidt andre spisesvampe men ikke mange) :whine:

Til gengæld har jeg efter otte år fundet ud af, at vi har masse af hassel på grunden. Som i 7 styks ti meter høje buske/træer :8: Til gengæld er der ganske få nødder på. Tænker om de måske har brug for andre sorter for at blive befrugtet og sætte nødder? Alternativt skal de måske klippes ned. Nogen ideer?

Jeg må vist hellere lave en havetråd til OT plantespørgsmål


Det er noget med at hassel befrugtes meget tidligt, så man skal helst have en meget mild februar/marts, og så selvfølgelig nogen til at klare bestøvningen, så du må vidst igang med nogle bistader også ;)
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 4. sep 2015, 11:58

Wizzze skrev:
Krølle skrev:Nå. Ingen svampe (i hvert fald ikke kantareller - der er lidt andre spisesvampe men ikke mange) :whine:

Til gengæld har jeg efter otte år fundet ud af, at vi har masse af hassel på grunden. Som i 7 styks ti meter høje buske/træer :8: Til gengæld er der ganske få nødder på. Tænker om de måske har brug for andre sorter for at blive befrugtet og sætte nødder? Alternativt skal de måske klippes ned. Nogen ideer?

Jeg må vist hellere lave en havetråd til OT plantespørgsmål


Det er noget med at hassel befrugtes meget tidligt, så man skal helst have en meget mild februar/marts, og så selvfølgelig nogen til at klare bestøvningen, så du må vidst igang med nogle bistader også ;)


Der er masser af insekter heroppe, så ingen ko på isen der. Tænker at det har været et generelt problem, eftersom jeg aldrig har lagt mærke til, at de (store!) buske/træer er hassel. Må forsøge at plante andre typer + beskære. Der er i hvert fald rigeligt til at prøve sig lidt frem, og indtil da har jeg jo Kongelunden, hvor krattende bugner af nødder :love:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 8. sep 2015, 19:59

Der er noget om at samle mad i naturen lige nu på DR, madmagasinet.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Kommodedyret » 18. sep 2015, 05:39

Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Wizzze » 18. sep 2015, 06:39

Kommodedyret skrev:Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.


Kongelunden på Amager, hvis man skal tro KrølleBølle.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf ina » 18. sep 2015, 07:34

Høst fra vores solbærbusk for noget tid siden. Lavede det til solbærmarmelade.

Derudover har vi lige plukket en masse brombær fra vores skov, og det blev - sammen med æbler - til en virkelig lækker marmelade. :savl: Har ikke noget billede desværre.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 18. sep 2015, 15:52

Kommodedyret skrev:Er der nogen som kender en god hjemmeside eller FB-side, eller et andet form for medie, hvor man kan søge informationer om lokaliteter til indsamling af bær og æbler i Kbh?

Jeg vil nemlig gerne skaffe nogle gratis æbler, (eller andre frugter, bær er nok for sent), men aner ikke hvor jeg kan tage hen.


Jeg synes, de sider, jeg har fundet (bl.a. Byhøst) er virkelig ringe, så jeg har droppet dem og er selv gået på jagt. Mht. æbler er der to store træer på Kongelundsfortet - de bugner pt :love:

Hvis du ser en lille tyk pony med sadeltasker ved et af træerne, er der gode odds for at finde en krøllet dame i gummirøjsere og islandsk strik oppe i træet :lol: Jeg skal i hver fald ud og hapse æbler i næste uge. Der er også stadig brombær, hasselnødder og masser af havtorn.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Vis os din seneste råvarehøst fra naturen

Indlægaf Krølle » 18. sep 2015, 15:53

Har købt en billig saftpresser til at forsøge mig med. Bliver det godt, må jeg nok investere i en ordentlig slowjuicer, men lige nu er jeg nærig og har købt en på tilbud i Sverige til den svimlende formue af SEK 249 :D
0

Tilbage til "Mad og drikke"