Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. maj 2016, 17:35

HerErJeg skrev:Vi har lidt udfordringer i firmaet. Det kniber med indtjeningen, tilgangen af kunder, og vi taber lidt på fejl vi selv er skyld i.
Der har været sagt rigtigt meget i plenum og gjort meget mindre i praksis.
Nu er der så blevet nedsat en mindre gruppe, som skal bore til bunds i problematikken, også komme med en plan til "ny luft".
Meget uventet er jeg selv blevet inviteret med, og det glæder mig faktisk, for jeg er ikke den der råber højest og ikke altid har en mening om alting.
Chefen tror vist stadig, at problemerne kan skyldes "noget mekanisk", altså arbejdsmetoder, rutiner mv., jeg er så nok af den opfattelse at vi i højere grad skal kigge på det menneskelige plan. Engagement, kvalitetssans og den slags.
Jeg har været der i mange år, og ser rigtig meget og hører rigtig meget. Jeg ser meget skidt som skyldes ligegyldighed og dovenskab. Jeg hører meget som intet godt gør for sammenhold og team spirit.
I det hele taget ved jeg nok en hel del mere om hver enkelt end de fleste lige tænker over. Jeg har aldrig brugt den viden til noget overfor ledelsen, men jeg har mange gange rystet på hovedet når jeg er gået hjem.
Nu sidder jeg så pludselig i sådan en gruppe, og jeg kan godt gå med på legen at det hele skyldes rutiner og interne ting, men hvis jeg virkelig ved i maven, at det er i mindst lige høj grad på det menneskelige plan der fejler, vil det hele være spildt hvis jeg ikke bringer min viden på banen.

Det har så bare nogle konsekvenser, eller kan have det. I værste fald fyresedler. I organisationen er jeg i den nedre halvdel, og er ligeværdig med mine nærmeste kolleger. Hvis noget skulle ske, så vil det ikke være utænkeligt at man regner ud hvor den viden kommer fra, som giver alverdens problemer.
Det er så der mit dilemma ligger, jeg ved ikke hvordan jeg vil have det med det. Jeg har aldrig prøvet det - eller er selv kommet i fedtefadet fordi nogen har sagt noget. Nu behøver det jo heller ikke være fyresedler, måske bare kraftige irettesættelser, men det vil føles lige ubehageligt uanset hvad.
Omvendt kan det jo heller ikke passe, at nogen kan køre på frihjul og have en sjusket tilgang til tingene.
Har I prøvet sådan noget, at komme med den viden I har op andre, og bruge overfor ledelsen eller tæt på ledelsen? Det gør det jo heller ikke lettere, at det først er efter så mange år jeg kommer ud af busken, men det kan jo ikke laves om.


Jeg synes du blæser det langt ud af proportioner. Det er en arbejdsgruppe, hvor du endda er en af de lavest placerede personer, og så får du det til at lyde som om at du skal veje og dømme hver eneste af dine kolleger i virksomheden og beslutte om de skal fyres eller fortsætte.. Ro på. For det første kan det være småt med indflydelse i sådan en gruppe for en person i din position, og hvem siger overhovedet at de andre i gruppen er enige? Måske åbner de dine øjne for nogle helt andre ting? Uanset hvad gruppen så når frem til, så er det 100 % op til chefen hvad der skal ske, når han modtager jeres konklusioner. Hvis han fyrer nogen, så er det på hans kappe.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
HerErJeg
Indlæg: 4238
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5046

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2016, 17:38

Advocatus-Diaboli skrev:
HerErJeg skrev:Vi har lidt udfordringer i firmaet. Det kniber med indtjeningen, tilgangen af kunder, og vi taber lidt på fejl vi selv er skyld i.
Der har været sagt rigtigt meget i plenum og gjort meget mindre i praksis.
Nu er der så blevet nedsat en mindre gruppe, som skal bore til bunds i problematikken, også komme med en plan til "ny luft".
Meget uventet er jeg selv blevet inviteret med, og det glæder mig faktisk, for jeg er ikke den der råber højest og ikke altid har en mening om alting.
Chefen tror vist stadig, at problemerne kan skyldes "noget mekanisk", altså arbejdsmetoder, rutiner mv., jeg er så nok af den opfattelse at vi i højere grad skal kigge på det menneskelige plan. Engagement, kvalitetssans og den slags.
Jeg har været der i mange år, og ser rigtig meget og hører rigtig meget. Jeg ser meget skidt som skyldes ligegyldighed og dovenskab. Jeg hører meget som intet godt gør for sammenhold og team spirit.
I det hele taget ved jeg nok en hel del mere om hver enkelt end de fleste lige tænker over. Jeg har aldrig brugt den viden til noget overfor ledelsen, men jeg har mange gange rystet på hovedet når jeg er gået hjem.
Nu sidder jeg så pludselig i sådan en gruppe, og jeg kan godt gå med på legen at det hele skyldes rutiner og interne ting, men hvis jeg virkelig ved i maven, at det er i mindst lige høj grad på det menneskelige plan der fejler, vil det hele være spildt hvis jeg ikke bringer min viden på banen.

Det har så bare nogle konsekvenser, eller kan have det. I værste fald fyresedler. I organisationen er jeg i den nedre halvdel, og er ligeværdig med mine nærmeste kolleger. Hvis noget skulle ske, så vil det ikke være utænkeligt at man regner ud hvor den viden kommer fra, som giver alverdens problemer.
Det er så der mit dilemma ligger, jeg ved ikke hvordan jeg vil have det med det. Jeg har aldrig prøvet det - eller er selv kommet i fedtefadet fordi nogen har sagt noget. Nu behøver det jo heller ikke være fyresedler, måske bare kraftige irettesættelser, men det vil føles lige ubehageligt uanset hvad.
Omvendt kan det jo heller ikke passe, at nogen kan køre på frihjul og have en sjusket tilgang til tingene.
Har I prøvet sådan noget, at komme med den viden I har op andre, og bruge overfor ledelsen eller tæt på ledelsen? Det gør det jo heller ikke lettere, at det først er efter så mange år jeg kommer ud af busken, men det kan jo ikke laves om.


Jeg synes du blæser det langt ud af proportioner. Det er en arbejdsgruppe, hvor du endda er en af de lavest placerede personer, og så får du det til at lyde som om at du skal veje og dømme hver eneste af dine kolleger i virksomheden og beslutte om de skal fyres eller fortsætte.. Ro på. For det første kan det være småt med indflydelse i sådan en gruppe for en person i din position, og hvem siger overhovedet at de andre i gruppen er enige? Måske åbner de dine øjne for nogle helt andre ting? Uanset hvad gruppen så når frem til, så er det 100 % op til chefen hvad der skal ske, når han modtager jeres konklusioner. Hvis han fyrer nogen, så er det på hans kappe.


Det er jo rigtigt nok, det kan også være mine hverdagsopservationer der åbner andres øjne, så der pludselig ses en sammenhæng. Det må være 50/50.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8942
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Madam Pomfrey » 30. maj 2016, 17:44

HerErJeg skrev:
Det er jo rigtigt nok, det kan også være mine hverdagsopservationer der åbner andres øjne, så der pludselig ses en sammenhæng. Det må være 50/50.



Du kan jo så også vælge 50-50 modellen, og oplyse dem om hvor og på hvilke punkter det handler, men opfordre dem til at lave en intern undersøgelse, da du ikke ønsker at udpege enkeltpersoner for dem.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. maj 2016, 18:42

HerErJeg skrev:Nu er der så blevet nedsat en mindre gruppe, som skal bore til bunds i problematikken, også komme med en plan til "ny luft".

Meget uventet er jeg selv blevet inviteret med.

Chefen tror vist stadig, at problemerne kan skyldes "noget mekanisk", altså arbejdsmetoder, rutiner mv., jeg er så nok af den opfattelse at vi i højere grad skal kigge på det menneskelige plan. Engagement, kvalitetssans og den slags.

Nu sidder jeg så pludselig i sådan en gruppe, og jeg kan godt gå med på legen at det hele skyldes rutiner og interne ting, men hvis jeg virkelig ved i maven, at det er i mindst lige høj grad på det menneskelige plan der fejler, vil det hele være spildt hvis jeg ikke bringer min viden på banen.

I organisationen er jeg i den nedre halvdel, og er ligeværdig med mine nærmeste kolleger. Hvis noget skulle ske, så vil det ikke være utænkeligt at man regner ud hvor den viden kommer fra, som giver alverdens problemer.

Der har været stikord til en slags dagsorden, og den sigter ikke imod mennesket og kulturen i virksomheden. Hvis jeg melder mig ud, så fedtes der måske rundt i systematik og skemaer, det hjælper bare ikke


Jeg synes du blæser det langt ud af proportioner. Det er en arbejdsgruppe, hvor du endda er en af de lavest placerede personer, og så får du det til at lyde som om at du skal veje og dømme hver eneste af dine kolleger i virksomheden og beslutte om de skal fyres eller fortsætte.. Ro på. For det første kan det være småt med indflydelse i sådan en gruppe for en person i din position, og hvem siger overhovedet at de andre i gruppen er enige? Måske åbner de dine øjne for nogle helt andre ting? Uanset hvad gruppen så når frem til, så er det 100 % op til chefen hvad der skal ske, når han modtager jeres konklusioner. Hvis han fyrer nogen, så er det på hans kappe.


HerErJeg skrev:Det er jo rigtigt nok, det kan også være mine hverdagsopservationer der åbner andres øjne, så der pludselig ses en sammenhæng. Det må være 50/50.


Ud fra hvad du selv skriver - at du tilhører den nedre del af hierarkiet på arbejdspladsen, at din udtagelse til gruppen kommer bag på selv dig, at udgangspunktet for fokus hos både ledelse og de andre i gruppen ligger et helt andet sted end hvor du havde forestillet dig - fortæller mig at der næppe er 50/50 chance for at det er dem der får åbnet øjnene og du viser dem lyset.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 19:21

Dikus skrev:I sådan en situation ville jeg gå til chefen og forklare, at du lige nu befinder dig i en situation, du ikke helt synes, du får løn for... Fordi du i høj grad føler, du kan bidrage med oplysninger af meget konkret karakter, hvor du meget let kommer til at overskride en grænse som kollega for konkrete folk, En grænse, som man egentlig kun overskrider som leder - til en anden løn.

Jeg ville gøre det ret klart, at jeg som menig mand ikke kunne finde på at deltage med oplysninger, der kunne sætte mine kollegaer i et dårligt lys, også selvom det er min opfattelse, at det måske ville gavne at ryste posen lidt. Simpelthen fordi det er dine kollegaer. Og hvis du så - hånden på hjertet - føler, at det betyder, der ikke rigtigt vil blive ændret noget som helst... så ville jeg melde mig ud af gruppen.

Men jeg er også sådan en, der ikke kunne finde på at påtage mig ledelsesopgaver uden at få en ledelsesløn. For gør man det, følger der nogle ting med, der kan være rigtigt svære at komme videre fra. Og det er surt, når man står tilbage med lorten.

Det, du fortæller om, ER en ledelsesopgave. Og kan ledelsen ikke selv afdække det, så er der et ledelsesproblem. Af den slags som en sådan henvendelse så bør skabe fokus på.


Jeg synes, dette her er vigtigt. Dels fordi det er rigtigt og sandt, dels fordi det er en måde at gøre ledelsen opmærksom på problemet, på en saglig og relevant måde.
0
aka Forbies

:gammel:
JoyNips
Indlæg: 12089
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33996

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf JoyNips » 30. maj 2016, 19:27

det lyder som om, der er noget i vejen med motivationen. Og så er det måske der, fokus skal være. Ikke på, hvad folk gør forkert eller hvem der feder den, men på, hvordan man motiverer folk til at yde deres bedste.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
HerErJeg
Indlæg: 4238
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5046

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf HerErJeg » 30. maj 2016, 19:39

Der er sjusk i mange opgaver. Det bunder jo selvfølgelig i manglende motivation. Fra tid til anden overtager jeg andres opgaver ved sygdom eller ferie. Det kan være rystende at opleve og burde ikke være en kvalitet vi skal nøjes med.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Buller » 31. maj 2016, 17:07

altså, hvis nu det bliver ved med at knibe med indtjeningen og kunderne fordi du ikke hjælper med din viden....og firmaet så går neden om og hjem.

er du så skyld i alles fyreseddel? og vil det føles bedre at blive fyret sammen med dem som var for inkompetente til at firmaet kunne klare at have dem ansat? dem som du hold hånden over, til alles ulempe?

Jeg forstår ikke helt tanken med at holde røven oppe på folk der underminerer ens eget levebrød.
1
JoyNips
Indlæg: 12089
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33996

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf JoyNips » 1. jun 2016, 07:22

HerErJeg skrev:Der er sjusk i mange opgaver. Det bunder jo selvfølgelig i manglende motivation. Fra tid til anden overtager jeg andres opgaver ved sygdom eller ferie. Det kan være rystende at opleve og burde ikke være en kvalitet vi skal nøjes med.


Men det er bare ikke voldsomt konstruktivt eller god ledelse kun at pege på, at nogen (bestemte?) kører på frihjul og sjofler deres job, så der kan uddeles fyresedler eller kraftige irettesættelser. Det er derimod konstruktivt at arbejde med, hvordan man kan få motiveret sine ansatte til at gøre deres bedste.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Hunkat » 1. jun 2016, 07:54

HerErJeg skrev:Der er sjusk i mange opgaver. Det bunder jo selvfølgelig i manglende motivation. Fra tid til anden overtager jeg andres opgaver ved sygdom eller ferie. Det kan være rystende at opleve og burde ikke være en kvalitet vi skal nøjes med.


Men det kan vel godt forbedres med struktur sådan som din chef har lagt op til? Jeg er ikke fortaler for den der NPM hvor alt skal kunne vejes og måles (og helst begge dele) men man kunne vel sagtens lave nogle strukturer som kunne fungerer som kvalitetstjek og eftersyn af arbejdsgange, så ville fejl (forhåbentlig) bliver fanget/rettet der?
Uden at det handler om menneskerne bag.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvis jeg nu indirekte bliver skyld i andres fyreseddel?

Indlægaf Bimmerdyret » 1. jun 2016, 11:10

Har du overvejet, hvilken fyringsmæssig position du sætter dig selv i ?
0

Tilbage til "Livets forhold"