Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Daine » 31. maj 2016, 09:23

Aima skrev:Altså, jeg synes også, han har opført sig tåbeligt og at det var helt på sin plads, at politiet bad ham skrue ned for volumen, men jeg synes egentlig, de spørgsmål han stiller, er meget relevante. Politiet begrunder deres påtale med, at påklædningen kan virke stødende, og det er jeg fuldstændig enig med dem i, men af nysgerrighed ville jeg gerne vide, om de havde reageret på samme måde, hvis nogen havde været i nazi-kostume.

Det havde de nok, hvis personen i nazi-kostume havde gået med noget, der skulle ligne våben. Som jeg læser det, er det ikke selve tøjet de har et problem med, men det faktum at han går med "bomber" og "patronhylster" på sig. På afstand kan det måske være svært at se (for et utrænet øje) at det er fake.
6
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 09:23

Liseletpåtå skrev:Og han har iøvrigt helt sikkert ret i, at havde han haft en anden hudfarve var han ikke blevet stoppet af politiet.


Det er jeg ret enig i.
Ligesom ham den unge mand der for 2 år siden blev efterlyst med billede, fordi han havde set nervøs ud i toget med en kuffert - ærligt, så tror jeg heller ikke at der havde været den samme reaktion fra politiet, havde det være en etnisk dansker.
Men det er selvfølgelig svært at "bevise" medmindre man vil lave et eksperiment (hvilket jeg overvejede dengang :lol:)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 09:27

Liseletpåtå skrev:Og han har iøvrigt helt sikkert ret i, at havde han haft en anden hudfarve var han ikke blevet stoppet af politiet.

:forvirret: Det var han da?
Folk er da lige bange uanset hvilken hudfarve en selvmordsbomber har?
Jeg synes i øvrigt at det er mere uhøfligt, at klæde sig ud som selvmordsbomber med mørk hud (altså uanset om man er det rigtigt eller har lagt makeup) fordi det er med til at fastholde en fordom om, at selvmordsbombere ikke er hvide.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 09:30

Jeg vil så lige sige at jeg absolut intet problem har med at politiet reagerede på dem der ringede, og tog ud og tjekkede ham og tog hans "bomber." Men jeg tror så bare ikke at folk ville have ringet til politiet i første omgang, havde det være en ung etnisk dansker. Så tror jeg at folk ville have tænkt at det var en ung mand, der var klædt ud med sine venner.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 09:31

Altså han havde sorte solbriller på og en turban. Om han så havde været lyshåret kunne man ikke have set det på afstand...

Edit: Og et påmalet sort skæg.
Senest rettet af kidkomb 31. maj 2016, 09:32, rettet i alt 1 gang.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 09:33

Jeg er ikke enig. Alle idag ved da, at muslimer har alle farver. Selv gamle racistiske mennesker.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Aima » 31. maj 2016, 09:37

Daine skrev:
Aima skrev:Altså, jeg synes også, han har opført sig tåbeligt og at det var helt på sin plads, at politiet bad ham skrue ned for volumen, men jeg synes egentlig, de spørgsmål han stiller, er meget relevante. Politiet begrunder deres påtale med, at påklædningen kan virke stødende, og det er jeg fuldstændig enig med dem i, men af nysgerrighed ville jeg gerne vide, om de havde reageret på samme måde, hvis nogen havde været i nazi-kostume.

Det havde de nok, hvis personen i nazi-kostume havde gået med noget, der skulle ligne våben. Som jeg læser det, er det ikke selve tøjet de har et problem med, men det faktum at han går med "bomber" og "patronhylster" på sig. På afstand kan det måske være svært at se (for et utrænet øje) at det er fake.


Jf. artiklen, fik han påbuddet med den begrundelse, at udklædningen kunne 'virke stødende'. Havde politiets begrundelse været, at det kunne være svært at se forskel og man ikke ville risikere unødig utryghed, ville jeg ikke sidestille med nazikostumet. Det var netop den præcise formulering 'stødende', der fik mig til at drage den parallel.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 09:40

kidkomb skrev:Jeg er ikke enig. Alle idag ved da, at muslimer har alle farver. Selv gamle racistiske mennesker.


Det bliver jeg ærligt talt lidt i tvivl om nogen gange. For det er mere reglen end undtagelsen, at jeg ser folk stille det som som "muslimer vs. dansker." Altså, at rigtig mange omtaler muslimer som en nationalitet, og udelukkende omtaler folk fra mellemøsten som muslimer, uden reelt at vide hvad deres religion er. Og uden at tænke over at man også kan være dansk muslim.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 09:46

Animi skrev:[...] For det er mere reglen end undtagelsen, at jeg ser folk stille det som som "muslimer vs. dansker." [...]

Er det ikke især muslimer selv, der gør det? :gruble:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 09:48

dgd2007 skrev:
Animi skrev:[...] For det er mere reglen end undtagelsen, at jeg ser folk stille det som som "muslimer vs. dansker." [...]

Er det ikke især muslimer selv, der gør det? :gruble:


Jeg ser det nu mest hos etnisk danske, ikke-muslimer.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 09:53

Animi skrev:Jeg ser det nu mest hos etnisk danske, ikke-muslimer.

Men det er måske, fordi du mest snakker med etniske danskere? :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 09:54

ShuruQ skrev:Vi danskere skal stå sammen! Bestemt ikke, den går rigtig meget den modsatte vej ligeså er min opfattelse fra debatten på de sociale medier :).

Den forstår jeg ikke helt ... hvad mener du? :gruble:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 09:58

dgd2007 skrev:
Animi skrev:Jeg ser det nu mest hos etnisk danske, ikke-muslimer.

Men det er måske, fordi du mest snakker med etniske danskere? :)


Nej, dog ikke :lol: Halvdelen af mine venner består af danskere med anden etnisk baggrund, som også er muslimske. Derudover vil langt de fleste af de venner ikke omtales som "pakistaner" "tyrker" "kurder" osv, fordi de føler sig danske, og gerne vil kaldes for danskere :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Code71 » 31. maj 2016, 09:58

Liseletpåtå skrev:
Animi skrev:
Liseletpåtå skrev:Og han har iøvrigt helt sikkert ret i, at havde han haft en anden hudfarve var han ikke blevet stoppet af politiet.


Det er jeg ret enig i.
Ligesom ham den unge mand der for 2 år siden blev efterlyst med billede, fordi han havde set nervøs ud i toget med en kuffert - ærligt, så tror jeg heller ikke at der havde været den samme reaktion fra politiet, havde det være en etnisk dansker.
Men det er selvfølgelig svært at "bevise" medmindre man vil lave et eksperiment (hvilket jeg overvejede dengang :lol:)


Jeg forstår også godt lysten til at provokere med det kostume. For det må være fucking belastende hele tiden og læse og hører at man er farlig og så lige i den alder.

For hvis nogen er i tvivl: Muslimer er IKKE farlige, ekstramister ER farlige.


For DU kan se forskel på en ekstremist og en "normal" muslim?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 10:06

ShuruQ skrev:At tonen mange steder på de sociale medier ligeså meget fra etniske danskere (ikke-muslimer) med ordlyde som noget a la "vi danskere skal stå sammen" ligeså ofte lægger op til at det er et os vs dem :).

Ah, ok "lige så meget". Men så deler du jo også sol og vind mere lige end det indlæg, jeg kommenterede, som lagde hovedansvaret på "gamle racistiske danskere".

Nu det der med nationaliteter i forbindelse med mange af disse oprindelseslande, er jo også noget, "vi" har lidt svært ved at fatte. Vi har jo trods alt tænkt i nationalstater siden Napoleonstiden. Men det gør de folk jo tit netop ikke - der kan det være ting som "klanen" og i lidt bredere forstand religionen, der binder sammen. Ikke nødvendigvis så meget nogle statsgrænser fra 1920. Netop dette har vestlige leder jo også flere gange brændt sig på i udenrigspolitikken. Helt grotesk, når de snakker om, hvad "afghanerne selv" eller "irakkerne selv" skal gøre. Det viser jo, de slet ikke har forstået det (eller måske nogle gange lader, som om de ikke har, af belejlighedsmæssige grunde).
0

Tilbage til "Generelt"