DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 20:51

Viskelæder skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Skralde skrev:Jeg er svært begejstret :banan: Og en del af begejstringen skyldes bl.a. at jeg synes vi danskere på mange områder bliver mindre frisindet, så det glæder mig helt vildt at vi (endnu en gang, forhåbentlig) bliver foregangsland og viser st vi stadigvæk kan prise os med meget frisind :gogo:
Det er sådanne lovændringer, der bl.a. gør mig stolt af at være dansker. :)


Det skulle ikke ret gerne være en irrationel og subjektiv faktor som frisindethed, der afgør om en lidelse, tilstand, m.v. bliver anset for at være en sygdom eller ej.


Men det er det alligevel :)


Nej, det er ikke. Faglærte personer kan uafhængigt af hinanden anvende fagets metoder, og overvejende nå frem til samme resultat baseret på undersøgelser og metoder. Derfor vil en flok læger typisk nå frem til at en person har en eller anden ICD-10 tilstand - fx skizofreni - uafhængigt af hinanden. Men de når ikke frem til en diagnose baseret på at de "synes at vi skal vise frisind"


Forkert. Der er ingen undersøgelse der kan vise dig om noget er godt eller dårligt. At skizofreni er dårligt, dvs en sygdom er en værdidom - der er ikke nogen "dårligt-o-meter" man kan se det med.

Man kan objktivt fastslå at en skizofreni foreligger, man om det er en god ting eller en dårlig, det er "subjektivt".


Jeg har skrevet at man kan fastslå en diagnose ved hjælp af fagets objektive metoder. Jeg har på intet tidspunkt skrevet noget om diagnosen er god eller dårlig. Det er noget du digter ind i det, så det må du selv stå på mål for.


Men eks-Maus pointe er vel ikke, om en diagnose kan fastlås ved hjælp af et diagnosesystem (som btw slet ikke er så objektivt), men at diagnoserne ikke er dannet på et objektivt grundlag til at starte med, men ud fra fx kulturer og normer i samfund. Hvilket han har ret i.


Yes.

Jeg vil medgå at kultur ikke altid spiller så stor en rolle. Alle kulturer mener vel at det er en sygdomstilstand at man har et spyd gennem benet.

Det er dog ikke mindre end værdidom, der er intet i vejen rent logisk for at mene at det er en god og attråværdig ting at få spiddet sine ben. Hvis man virkeligt mener det er godt, ja så er det godt. Har nu aldrig hørt om at nogen skulle mene det :)

Så er der så en stor zone af ting hvor kulturerne er vildt uenige om det er en sygdom eller ej - at være transvestit f.eks. er en af de ting.

Ordblindhed vil f.eks. ikke være en sygdom i kulturer der ikke bruger skriftsprog.

Psykopati som vi mener er en fordel vil være en god ting i meget brutale kulturer - psykopater er glimrende til ting der har med vold at gøre, der er empati bare en hæmsko. De islandske sagaer synes nærmest at hylde psykopater som en slags model-mennesker.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:53

Viskelæder skrev:
Men eks-Maus pointe er vel ikke, om en diagnose kan fastlås ved hjælp af et diagnosesystem (som btw slet ikke er så objektivt), men at diagnoserne ikke er dannet på et objektivt grundlag til at starte med, men ud fra fx kulturer og normer i samfund. Hvilket han har ret i.


De siger at Danmark er det første land i verden til at fjerne transkønnede fra den liste, så man kan jo konkludere at det er ret universelt at transkønnede anses for psykisk sygdom - uanset hvilken kultur eller norm, vi taler om.

Desuden så er diagnose-systemet objektivt på den måde, at hvis du følger metodikken, så når du frem til samme resultat som andre. Hvis man baserede det på 100 % subjektive forhold såsom "frisind", så ville du ikke være i nærheden af at kunne nå frem til samme diagnose.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:56

eks-Maupassant skrev:
Alle kulturer mener vel at det er en sygdomstilstand at man har et spyd gennem benet.


Sikke noget sludder. Det er en skade, og ikke en sygdom.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 21:31

Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Alle kulturer mener vel at det er en sygdomstilstand at man har et spyd gennem benet.


Sikke noget sludder. Det er en skade, og ikke en sygdom.


Betyder intet hvad ord du bruger. Hvis vi synet det er en god ting med spyd gennem benene, så vupti er det ikke en skade.

Piercinger er ikke skader f.eks. fordi vi ikke mener de huller er "dårlige". Fik du samme hul et andet sted på kroppen hvor man synes det er dårligt, så er det en skade.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. jun 2016, 04:50

eks-Maupassant skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Alle kulturer mener vel at det er en sygdomstilstand at man har et spyd gennem benet.


Sikke noget sludder. Det er en skade, og ikke en sygdom.


Betyder intet hvad ord du bruger. Hvis vi synet det er en god ting med spyd gennem benene, så vupti er det ikke en skade.

Piercinger er ikke skader f.eks. fordi vi ikke mener de huller er "dårlige". Fik du samme hul et andet sted på kroppen hvor man synes det er dårligt, så er det en skade.


Det er fuldstændigt sort, det du skriver. Og din stråmand om godt og dårligt, står stadig for egen regning. Diagnoser er ikke gode eller dårlige. Det er bare et stykke information. En konklusion om et resultat baseret på undersøgelser. Sygdomme og skader er på ingen måde det samme - heller ikke selvom du forsøger at påstå at det bare er ord. Før i tiden blev skader behandlet på hospitaler og sygdomme blev behandlet på sygehuse.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Delfin » 1. jun 2016, 05:07

Hvad kommer det til at betyde i praksis for dem? Slipper de så for at skulle igennem utallige undersøgelser og samtaler gennem flere år på sexologisk klinik for at få tilladelse til operation?
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Delfin » 1. jun 2016, 05:11

I øvrigt er icd 11 på vej, men det har den været siden 2010 og den forventes først færdig engang i 2018, men forhåbentlig forsvinder diagnosen helt ud af listen der.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Slettet bruger » 1. jun 2016, 14:08

Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev:
Alle kulturer mener vel at det er en sygdomstilstand at man har et spyd gennem benet.


Sikke noget sludder. Det er en skade, og ikke en sygdom.


Betyder intet hvad ord du bruger. Hvis vi synet det er en god ting med spyd gennem benene, så vupti er det ikke en skade.

Piercinger er ikke skader f.eks. fordi vi ikke mener de huller er "dårlige". Fik du samme hul et andet sted på kroppen hvor man synes det er dårligt, så er det en skade.


Det er fuldstændigt sort, det du skriver. Og din stråmand om godt og dårligt, står stadig for egen regning. Diagnoser er ikke gode eller dårlige. Det er bare et stykke information. En konklusion om et resultat baseret på undersøgelser. Sygdomme og skader er på ingen måde det samme - heller ikke selvom du forsøger at påstå at det bare er ord. Før i tiden blev skader behandlet på hospitaler og sygdomme blev behandlet på sygehuse.


Mht dit ordkløveri om skader/sygdomme. Det vi snakker om er værdidomme og hvordan sygdomme (og skader) er baseret på værdidomme. Det var bare fordi jeg tænkte det var nemmere at forklare dig det med en skade end med en sygdom :) Hvor skellet går præcist er ligegyldigt, fordi begge uanset hvad er baseret på værdidomme.

En sygdom er defineret som noget dårligt vha en værdidom, og dignosticering er en metode til at finde ud af om sygdommen foreligger eller ej.

Hvis du ikke har nogen værdidom, så har du ingen sygdom, og hvis der ingen sygdom er, ja så kan man heller ikke lave nogen diagnose.

Mht det tråden handler om, så har man ændret ved værdidommen over transkønnethed, og vupti, så er sygdommen væk, den eksisterer ikke mere. Tilstanden eksisterer stadig, men det har ikke noget med sundhed eller sygdom at gøre mere.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Anilara » 1. jun 2016, 14:48

Hm. Jeg tror jeg har en ret upopulær tilgang her.
Jeg ved ikke om jeg bryder mig om at sige psykisk syg, men jeg vil mene, at transkønnede har en psykisk "anderledeshed" (i mangel på bedre ord). At mene at man føler sig så forkert i egen krop og med sit køn, tænker jeg på samme måde, som hvis man føler sig forkert med noget andet naturbestemt. Det er en afvigelse af det "normale", og gør, at mange føler sig udfordret. Nogen pga tabu, men også nogen, fordi de ikke ønsker at føle sådan.

Men altså, jeg mener selvfølgelig at tabu bør brydes og at man skal acceptere deres reelle følelser og give dem lige muligheder.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. jun 2016, 17:52

eks-Maupassant skrev: Det vi snakker om er værdidomme og hvordan sygdomme (og skader) er baseret på værdidomme.


Nej, det snakker VI ikke om. Det er et eller andet fuldstændigt sort, som DU rabler om.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Delfin » 1. jun 2016, 18:17

Anilara skrev:Hm. Jeg tror jeg har en ret upopulær tilgang her.
Jeg ved ikke om jeg bryder mig om at sige psykisk syg, men jeg vil mene, at transkønnede har en psykisk "anderledeshed" (i mangel på bedre ord). At mene at man føler sig så forkert i egen krop og med sit køn, tænker jeg på samme måde, som hvis man føler sig forkert med noget andet naturbestemt. Det er en afvigelse af det "normale", og gør, at mange føler sig udfordret. Nogen pga tabu, men også nogen, fordi de ikke ønsker at føle sådan.

Men altså, jeg mener selvfølgelig at tabu bør brydes og at man skal acceptere deres reelle følelser og give dem lige muligheder.


Det er netop i det spænd det ligger, når man diskuterer, hvad der er sygt og hvad der er rask/normalt. Psykisk sygdom er ikke en statisk ting, selvom man taler om diagnosekriterier. Diagnosekriterier opstår jo sådan set bare ved, at en røvfuld eksperter sætter sig ned og diskuterer sig frem til, hvor i systemet, de skal ligge, hvad barnet skal hedde, og om de overhovedet skal regnes for en diagnose. Hvor går rammerne for, hvornår man ikke længere taler om en sygdom, men om en variation af menneskelige egenskaber indenfor normalområdet?
1
14 11 14
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Viskelæder » 1. jun 2016, 19:44

Advocatus-Diaboli skrev:
Viskelæder skrev:
Men eks-Maus pointe er vel ikke, om en diagnose kan fastlås ved hjælp af et diagnosesystem (som btw slet ikke er så objektivt), men at diagnoserne ikke er dannet på et objektivt grundlag til at starte med, men ud fra fx kulturer og normer i samfund. Hvilket han har ret i.


De siger at Danmark er det første land i verden til at fjerne transkønnede fra den liste, så man kan jo konkludere at det er ret universelt at transkønnede anses for psykisk sygdom - uanset hvilken kultur eller norm, vi taler om.

Desuden så er diagnose-systemet objektivt på den måde, at hvis du følger metodikken, så når du frem til samme resultat som andre. Hvis man baserede det på 100 % subjektive forhold såsom "frisind", så ville du ikke være i nærheden af at kunne nå frem til samme diagnose.


Nej, man kan sige, at transkønnethed anses for psykisk sygdom i de lande, som ICD-10 og DSM-4 bruges. Det er på ingen måde universelt.

Og det er ønsketænkning, at diagnosesystemet er objektivt. Der er hverken høj validitet eller reliabilitet. Det ville man ønske, at det var, men det var det ikke. Der er lavet utallige undersøgelser, der viser, at et team på mange psykiatere vil give den helt samme patient forskellige diagnoser. En skizofren patient ville af forskellige psykiatere kunne gives komorbide diagnoser, så én diagnosticerede ham med paranoid skizofreni, én med stofudløst psykose, én med skizo-affektiv psykose, en med manisk enkeltepisode osv osv..

Ingen har talt om, at der bruges "frisind" til at diagnosticere nogen med. Men idet sygdomsbesgrebet og dermed diagnosesystemerne er bygget på kulturer og sociale normer, så kan man godt, på en forsimplet facon, sige, at det, at transkønnethed fjernes som psykisk sygdom, handler om mere frisindethed og forståelse i de vestlige samfund.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Bimmerdyret » 1. jun 2016, 19:57

landsbytossen skrev:Jamen, tillykke med det. Nu de ikke er syge, så accepterer de vel også 100 % egenbetaling på kønsmodificering på lige fod med kvinders ønske om plasticboobies.


Tror faktisk det er kvinder med plastikboobies, der er en større udgift for sundhedsvæsnet end kønsmodificering når det kommer til stykket.
Dem der selv betaler for kønsmodifcering får det foretaget i udlandet.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Bimmerdyret » 1. jun 2016, 20:13

Delfin skrev:Hvad kommer det til at betyde i praksis for dem? Slipper de så for at skulle igennem utallige undersøgelser og samtaler gennem flere år på sexologisk klinik for at få tilladelse til operation?


Ja, for dem der er tilbage og faktisk ønsker kønsmodifikation.
Man skal huske at kastraktionskravet for juridisk kønsskifte blev ophævet for et par år siden.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: DK fjerner transkønnede fra listen over pyskiske sygdomme

Indlægaf Slettet bruger » 2. jun 2016, 12:09

Advocatus-Diaboli skrev:
eks-Maupassant skrev: Det vi snakker om er værdidomme og hvordan sygdomme (og skader) er baseret på værdidomme.


Nej, det snakker VI ikke om. Det er et eller andet fuldstændigt sort, som DU rabler om.


Det er på ingen måde sort, men du kan vist bare ikke forstå det :)

Værdidomme handler om at klassificere A som god/dårlig.

Faktuelle domme handler om at klassificere A som sand/falsk.

Det er 2 helt forskellige slags domme. Kan ikke se hvorfor det er svært?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"