En fremtid med Atomfraft i DK ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Jørn » 31. maj 2016, 13:13

Formanden for DF Ungdom, går ind for Atomkraft engang i Danmark ...

Øh ... Det gør jeg ikke ...

Gør du ?
:fløjt:

http://www.altinget.dk/artikel/formand- ... n-i-skolen
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 14:23

Nope..

Der er ligesom ikke rigtig nogen ordentlige steder at smække sådan et atomkraftværk op henne i den kaliber.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 17:49

Jørn skrev:Formanden for DF Ungdom, går ind for Atomkraft engang i Danmark ...

Øh ... Det gør jeg ikke ...

Gør du ?


Bestemt ja! Jo før, jo bedre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 18:27

Jeg er også blevet omvendt til a-kraft. Teknologien har udviklet sig en del siden 70erne da vi sidst snakkede om det :) Og det udleder ikke Co2.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52049

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf fisken80 » 31. maj 2016, 18:38

Ja, det tror jeg faktisk at jeg gør. Der er klart nogle store farer ved sådan et værk, men risikoen er trods alt minimal for, at der sker noget, der fører til en virkelig alvorlig ulykke.

Men det bliver svært at overbevise generationen, der oplevede 80'erne og Tjernobyl-ulykken tror jeg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 20:28

Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:46

Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??


Forudsat at det ikke støjer, ville jeg ingen betænkeligheder have ved at bo ved siden af en a-kraftværk. Så principielt kunne vi for min skyld placere det hvor som helst i landet, hvor der er fysisk plads.

Men optimalt kunne man måske - hvis man kunne ekspropriere og fjerne fredningen - placere det i ørkenen på Anholt. Det er en advokat, der ejer det meste af jorden der. Det ligger centralt i Danmark, men stadig så tilpas afsondret, at det er nemmere at beskytte. Der er adgang til oceaner af kølevand, og bortset fra de lokale, så er der langt til naboerne. Og med overvejende vestenvind, vil en paddehattesky drive ind over Sverige.

Alternativt på Christians Ø - af ca. de samme årsager. Den ejes i forvejen af Forsvarsministeriet. Afsondret, beskyttet, og masser af adgang til kølevand og afstand til naboerne. Vinden vil overvejende blæse væk fra Danmark.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 20:53

Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??


I Herning. Til gengæld beholder København Melodi Grandprix.
4
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 31. maj 2016, 20:57

ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??


Så langt har jeg endnu ikke tænkt, og forholdt mig derfor kun til spørgsmålet om hvorvidt man kunne gå ind for atomkraft i Danmark i fremtiden og svaret derpå er ja.

Var geografien til det og blev det bestemt kunne de få min skyld gå i gang med at opføre det i


...Hvor? Spændingen er ulidelig!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 22:11

Advocatus-Diaboli skrev:
Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??


Forudsat at det ikke støjer, ville jeg ingen betænkeligheder have ved at bo ved siden af en a-kraftværk. Så principielt kunne vi for min skyld placere det hvor som helst i landet, hvor der er fysisk plads.

Men optimalt kunne man måske - hvis man kunne ekspropriere og fjerne fredningen - placere det i ørkenen på Anholt. Det er en advokat, der ejer det meste af jorden der. Det ligger centralt i Danmark, men stadig så tilpas afsondret, at det er nemmere at beskytte. Der er adgang til oceaner af kølevand, og bortset fra de lokale, så er der langt til naboerne. Og med overvejende vestenvind, vil en paddehattesky drive ind over Sverige.

Alternativt på Christians Ø - af ca. de samme årsager. Den ejes i forvejen af Forsvarsministeriet. Afsondret, beskyttet, og masser af adgang til kølevand og afstand til naboerne. Vinden vil overvejende blæse væk fra Danmark.


Problemet er at det faktisk er ganske få steder i landet, der engang i slut 70'erne blev anset for egnede. Placeringer på ø'er har været forkastet fra starten af - dog var 1 æområde reserveret (ja man havde faktisk engang reserveret arealer til a-kraftværker), men det var ikke dem du nævner.
Forholdene mht havdybde, vejanlæg, grænsezoner og beredskab er ikke tilstrækkelige og man tager aldrig chancen med vindforhold.

Noget andet er at 1 a-kraftværk ikke er nok - i 1975 gik man udfra en 10% stigning i elforbruget i befolkningen pr år, og i 2000 skulle man have 5 anlæg i landet.

Oven i hele placeringsanalysen inddrog man så bare ikke undergrundsforhold.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. maj 2016, 22:17

Advocatus-Diaboli skrev:
ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:Til alle jer, der er for...
Hvor vil I placere et a-kraftværk herhjemme sådan geografisk??


Så langt har jeg endnu ikke tænkt, og forholdt mig derfor kun til spørgsmålet om hvorvidt man kunne gå ind for atomkraft i Danmark i fremtiden og svaret derpå er ja.

Var geografien til det og blev det bestemt kunne de få min skyld gå i gang med at opføre det i


...Hvor? Spændingen er ulidelig!


:lol: :lol:
1
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf kokkenok » 31. maj 2016, 23:21

Der er teknologier under udvikling som jeg godt kan se indgå i et kernekraftværk i DK. Men ingen af de eksisterende teknologier virker ønskelige .

Så tvivler jeg også på om de virkeligt er økonomisk rentable, set over en vugge til grav horisont - inkl. affald deponering

Tanken om at skulle evakuere et område i en radius på 30 km, i tilfælde af uheld, er ganske enkelt ikke tolerabel og uheld sker. hele tiden, overalt. Tremileøen, Tjernobyl og Fukushima er blot de mest spetakulære. En ikke udtømmende liste kan læses på http://www.wow.com/wiki/List_of_civilia ... _accidents - interressant nok, virker det ikke umiddelbart til at være teknikken der fejler oftest,

Hvilket lader personerne eller organisationen bag atomkraftværket tilbage.
Eftersom intet system er eller teknologi er perfekt eller kan designes perfekt og kræver en organisation eller kultur bag det der, kan kompensere for evt. fejl eller uheld. og organisationen bag atomkraftværket udgøres af reperatørerne, brugerne, sikkerheden, kort sagt, en masse bipedale kødklumper der kan og vil begå fejl.

og de får ikke gavn af tvivlen ift atomkraftværker på danske grund endnu.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Slettet bruger » 31. maj 2016, 23:37

kokkenok skrev:Der er teknologier under udvikling som jeg godt kan se indgå i et kernekraftværk i DK. Men ingen af de eksisterende teknologier virker ønskelige .

Så tvivler jeg også på om de virkeligt er økonomisk rentable, set over en vugge til grav horisont - inkl. affald deponering

Tanken om at skulle evakuere et område i en radius på 30 km, i tilfælde af uheld, er ganske enkelt ikke tolerabel og uheld sker. hele tiden, overalt. Tremileøen, Tjernobyl og Fukushima er blot de mest spetakulære. En ikke udtømmende liste kan læses på http://www.wow.com/wiki/List_of_civilia ... _accidents - interressant nok, virker det ikke umiddelbart til at være teknikken der fejler oftest,

Hvilket lader personerne eller organisationen bag atomkraftværket tilbage.
Eftersom intet system er eller teknologi er perfekt eller kan designes perfekt og kræver en organisation eller kultur bag det der, kan kompensere for evt. fejl eller uheld. og organisationen bag atomkraftværket udgøres af reperatørerne, brugerne, sikkerheden, kort sagt, en masse bipedale kødklumper der kan og vil begå fejl.

og de får ikke gavn af tvivlen ift atomkraftværker på danske grund endnu.


Nogen radioaktive områder er meget bedre end global opvarming.

De tre uheld du nævner har intet med DK at gøre - de to første var i oldtiden, og det i Japan, ja vi har hverken tsunamier eller jordskælv her.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf kidkomb » 1. jun 2016, 01:44

Ja, jeg er for a-kraft.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: En fremtid med Atomfraft i DK ?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 1. jun 2016, 02:29

Nej, det er forældet teknologi. Up-front invisteringerne er kollosale, kravne til infrastruktrudbygning enorme, gigantisk planlægningsarbejde, konstruktionsfasen på 10-20år, med et halvt århundrede binding derefter, og energien er ikke specil billig. Alt i mens man kan gå i Netto og købe et solenergianlæg og lægge det på taget, alt i løber af en eftermiddag. Den slags gigantprojekter hører mest en anden era til. Atomkraft er en god ide, for 40 år side. Idag, løber solenergi løber cirkler omkring det.

Den teknologiske udvikling i solenergi og batteri er for hurtig til nogen kan give et fornuftigt bud på hvordan energilandskabet ser ud om 60-70 år. Sandsynligvis vil solenergi være billigere før atomkrafværkert overhovedet er færdigbygget, og så står man med et gigantværk de næste 50år, som ikke kan leverere el til en fornuftig pris.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"