Om at være midaldrende og forbrug

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. maj 2016, 14:02

paint skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:Jeg vil gerne benytte lejligheden til at protestere lidt over betegnelsen 'midaldrende', når man er 40 år (fnys). For mit eget vedkommende, har jeg passeret de 40 (plus det løse), men jeg opfatter mig sgu ikke som midaldrende, af den grund.
En google-søgning, viser da også at der er ret spredt fægtning mht. betegnelsen – 45-60 år, lader til at være det fremherskende i Danmark (der er jeg ikke endnu). Og med stigende pensionsalder og alt det dér, må det være på tide at opdatere 'midalder-begrebet' en anelse.



Midaldrende er i forhold til objektiv forventet levealder. Forventes man at blive 80, så er middelalderen 40. I 2015 var den forventede levealder 84 år for mænd og 88 år for kvinder, som i 2015 var 40 år. Det giver en middelalder på 42/44 år.


Sådan opfatter jeg ikke betegnelsen. Jeg ser den mere som en talemåde eller lidt løst begreb. På samme måde, som når nogle siger at 'Olsen, har været i firmaet i en menneskealder'. Dét skal heller ikke forstås som en bogstavelig menneskealder, men mere som en meget lang årrække.
Midaldrende, er tilsyneladende et ret subjektivt begreb, f.eks lyder den officielle definition:

"midaldrende adjektiv
Bøjning -, -
Udtale [ˈmiðˌalˀʁʌnə] tip
Skjul Betydning
Betydninger

af en alder der ligger mellem ungdom og alderdom; i alderen ca. 45-60 år
Synonym ofte nedsættende halvgammel
grammatik almindelig som substantiv
Eksempler midaldrende ægteparikon for korpussøgning midaldrende dameikon for korpussøgning midaldrende kvinder/mændikon for korpussøgning midaldrende og ældre (mennesker)ikon for korpussøgning "

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=midal ... idaldrende

I øvrigt kan forstavelsen 'mid' også betyde 'mellem' - altså 'mellemalderen'. Man er ikke ung, men man er heller ikke direkte gammel. et sted midt i mellem disse to betegnelser. Men der er nok forskel på, hvornår man er det (midaldrende) afhængig af kulturel kontekst. Dvs. vi har at gøre med en kulturel konstruktion, snarere end med en præcis aldersangivelse.


Kunne ikke være mere uenig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Fru Sunshine » 30. maj 2016, 18:07

Jeg hører vel også under den betegnelse, og indtil jeg fik smidt min eks ud, har jeg aldrig haft råd til nogen former for luksus.
Det har jeg vil gengæld haft efterfølgende, og det har jeg udnyttet til at indkøbe lækre kjoler og en masse tights.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf avdotja » 30. maj 2016, 19:03

Personligt ser jeg ikke skiftet fra dyrt tøj/tasker/urer/biler til dyre rejser/restauranter/wellnessoplevelser som et udtryk for at folk hviler mere i sig selv; ej eller at det først og fremmest skulle være gældende for den ældre generation (og når man er 65 er man altså ikke midaldrende, men gammel :P): allerede blandt folk i starttyverne ser man da dette mønster?
Som jeg ser det, er det bare i langt højere grad blevet in at bruge pengene på oplevelser end det var for 20 år siden. For teenagere er det mit indtryk at billedet er lidt anderledes, men her spiller det sandsynligvis også ind at de ikke har samme muligheder. Som 16-årig er det ikke helt så let at nuppe en forlænget luksuswellnessweekend i Ystad; selv om man har pengene er der stadig nogle forældre og andre praktiske ting (som f.eks. at komme derhen) - så de er tvunget til at beholde de gamle statussymboler såsom tasker og tøj.
1
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 19:27

avdotja skrev:Personligt ser jeg ikke skiftet fra dyrt tøj/tasker/urer/biler til dyre rejser/restauranter/wellnessoplevelser som et udtryk for at folk hviler mere i sig selv; ej eller at det først og fremmest skulle være gældende for den ældre generation (og når man er 65 er man altså ikke midaldrende, men gammel :P): allerede blandt folk i starttyverne ser man da dette mønster?
Som jeg ser det, er det bare i langt højere grad blevet in at bruge pengene på oplevelser end det var for 20 år siden. For teenagere er det mit indtryk at billedet er lidt anderledes, men her spiller det sandsynligvis også ind at de ikke har samme muligheder. Som 16-årig er det ikke helt så let at nuppe en forlænget luksuswellnessweekend i Ystad; selv om man har pengene er der stadig nogle forældre og andre praktiske ting (som f.eks. at komme derhen) - så de er tvunget til at beholde de gamle statussymboler såsom tasker og tøj.



Haha - se hvor langt man kan komme fra en undren over at det overhovedet er muligt at sælge en flaske shampoo til over 100 kr :D

Det er nok ikke blevet mere ind med en luksuswellnessweekend på den måde, men som så meget andet så var det fuldkommen udelukket at gøre sådan noget for ret mange i slutfirserne, og derfor var tilbuddene der ikke. Tænk vi rejste til Spanien med tog fordi det var dyrt at flyve. Verden er jo vendt op og ned.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Anilara » 31. maj 2016, 08:51

Jeg sparer på de ting, som jeg ikke synes er bedre som dyre. Jeg er trods alt sønderjyde.
Men jeg bruger altså ok med penge på tøj (når jeg køber tre gange om pret) fordi min erfaring er, at jeg holder mere af det og det holder længere. Laver færre fejlkøb.
Det handler absolut ikke om mærkevarer og prestige.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1558
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5861

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Velvet-Goldmine » 31. maj 2016, 17:52

Jeg har aldrig haft penge til de vilde udskejelser og der var heldigvis ikke forventninger om meget dyre mærkevarer da jeg var helt ung, så jeg har aldrig været den store shopper. Jeg køber hvis jeg har brug for noget, og det er så dét - mit klædeskab er absolut ikke overfyldt og jeg har heller ikke en million par sko, så jeg kan slet ikke identificere mig med 'kvindeshoppinggenet'. Jeg er lidt 'nærig' mht. tøj og vil helst finde en god handel, og jeg vil under ingen omstændigheder give flere 1000 kr. for en enkelt beklædningsgenstand (eller taske... hvad sker der for det der taskehalløj?). Jeg ser nu ret nice ud alligevel, for jeg finder bare billigere alternativer i noget tøj der klæder min kropsform.
Men det handler jo om det man selv synes er vigtigt. Jeg synes ikke tøj er specielt vigtigt (altså, jeg går ikke i joggingtøj vel :-D ) så det gider jeg ikke bruge penge på, men jeg er til gengæld meget glad for musik så et godt anlæg og LP'er gør mig lykkelig, såvel som et hjem med fede specielle møbler der så måske koster lidt. God kvalitet af vin og mad giver mig også forhøjet livskvalitet, så der går pengene også hen.
Jeg er ret sikker på at man bruger penge på det der betyder noget på det sted man er i livet (uanset om det er rettet udadtil eller indadtil), og det er fokus der ændrer sig med alderen, ikke forbruget i sig selv.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Karkluden » 31. maj 2016, 18:18

Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Karkluden » 31. maj 2016, 18:49

Lismaens skrev:
Karkluden skrev:Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.

Jeg er fra midt-firserne og jeg købte også Elvital for mine egne lommepenge da jeg var tween.
Jeg husker ikke den eksakte pris, men mener det var lige over 40kr. Dengang var det sjældent der var så vilde tilbud, som der er nu om dage.
Det lyder ikke af mange penge, men min mor købte Elida til 7kr. :genert: Velkommen høstak hår! :D

Okay, ja, det er jo også mange penge så. I min verden er Elvital sådan liiige over Elida-stadiet. Altså Elvital er sådan... billig hverdagsshampoo, som er helt ok, men som primært købes for prisen. Men det er jo også klart, når det koster 14 kr. Det er jo en noget anden pris :D
Nå, men tak for opklaring :D Resten ved jeg ikke noget om. Min mor synes jeg er "ikke så prisbevidst", fordi jeg køber økologi. Selvom vores husholdningsbudget for 2 personer inkl shampoo osv er markant lavere end det hun bruger til én person :lol: Perception is reality eller noget.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Delfin » 31. maj 2016, 19:05

Jeg er vokset op i et fattigt hjem, med tæring efter næring og mange bække små, så jeg har været vant til at spare fra barnsben.
Det har jeg taget med mig i voksenlivet, så her har aldrig været nogen luksusting eller mærkevarer. Og det er der stadig ikke, selvom jeg har fint råd til at betale mere for tingene. Jeg skejer måske en smule mere ud nu, da jeg bare køber en bluse, når jeg mangler en, hvor jeg tidligere godt kunne vente en ekstra omgang, så måske er det gået den anden vej. Dyre mærkevarer har jeg dog ingen intentioner om at begynde at købe, så vil jeg hellere gemme lidt ekstra på kistebunden, til den dag, jeg går på pension.
0
14 11 14
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Buller » 31. maj 2016, 21:40

paint skrev:http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=midaldrende&select=midaldrende

I øvrigt kan forstavelsen 'mid' også betyde 'mellem' - altså 'mellemalderen'. Man er ikke ung, men man er heller ikke direkte gammel. et sted midt i mellem disse to betegnelser. Men der er nok forskel på, hvornår man er det (midaldrende) afhængig af kulturel kontekst. Dvs. vi har at gøre med en kulturel konstruktion, snarere end med en præcis aldersangivelse.


men efter den betegnelse så ER du da klart midaldrende.... for ingen er vel endnu blevet aldersforskrækkede nok til at påstå at man er ung langt op i 40erne.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20377
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf paint » 31. maj 2016, 21:56

Buller skrev:
paint skrev:http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=midaldrende&select=midaldrende

I øvrigt kan forstavelsen 'mid' også betyde 'mellem' - altså 'mellemalderen'. Man er ikke ung, men man er heller ikke direkte gammel. et sted midt i mellem disse to betegnelser. Men der er nok forskel på, hvornår man er det (midaldrende) afhængig af kulturel kontekst. Dvs. vi har at gøre med en kulturel konstruktion, snarere end med en præcis aldersangivelse.


men efter den betegnelse så ER du da klart midaldrende.... for ingen er vel endnu blevet aldersforskrækkede nok til at påstå at man er ung langt op i 40erne.


Har jeg skrevet at man er ung langt op i 40erne? Jeg skriver at ordet 'mid' også kan betyde 'mellem' og angive tiden mellem ung og direkte gammel. Samt at betegnelsen (midaldrende) tilsyneladende ikke er en særlig veldefineret alder.

I øvrigt, er jeg ikke langt oppe i 40erne.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Wizzze » 31. maj 2016, 22:45

paint skrev:
Buller skrev:
paint skrev:http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=midaldrende&select=midaldrende

I øvrigt kan forstavelsen 'mid' også betyde 'mellem' - altså 'mellemalderen'. Man er ikke ung, men man er heller ikke direkte gammel. et sted midt i mellem disse to betegnelser. Men der er nok forskel på, hvornår man er det (midaldrende) afhængig af kulturel kontekst. Dvs. vi har at gøre med en kulturel konstruktion, snarere end med en præcis aldersangivelse.


men efter den betegnelse så ER du da klart midaldrende.... for ingen er vel endnu blevet aldersforskrækkede nok til at påstå at man er ung langt op i 40erne.


Har jeg skrevet at man er ung langt op i 40erne? Jeg skriver at ordet 'mid' også kan betyde 'mellem' og angive tiden mellem ung og direkte gammel. Samt at betegnelsen (midaldrende) tilsyneladende ikke er en særlig veldefineret alder.

I øvrigt, er jeg ikke langt oppe i 40erne.


Hørt! 43 er i begyndelsen af 40´erne, ja det er faktisk så tæt på, at det praktisk taget næsten er 30´erne :-D

midaldrende... :tie: tsk, har man hørt mage :nej:
0
Do as I say! :whip:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Buller » 31. maj 2016, 23:18

paint skrev:
Har jeg skrevet at man er ung langt op i 40erne? Jeg skriver at ordet 'mid' også kan betyde 'mellem' og angive tiden mellem ung og direkte gammel. Samt at betegnelsen (midaldrende) tilsyneladende ikke er en særlig veldefineret alder.

I øvrigt, er jeg ikke langt oppe i 40erne.


Du insisterede på ikke at være midaldrende.... så er der ung, gammel og død tilbage.. død og ung er jo så nok også af listen....?

Virkede bare sjovt at du modargumenterede dig selv, ved at vedhæfte en udtalelse, der netop bekræftede at du måtte være midaldrende.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 1. jun 2016, 06:36

Karkluden skrev:Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.


Jeg kan ikke huske hvad den kostede men dengang brugte de fleste sådan virkelig billigt noget i ½L beholdere. Min forældre gør stadig. De køber det i Metro eller Fleggaard en hel kasse af gangen. Det koster pt 7,5 kr for ½ L, så det er stadig en del billigere end Elvital på tilbud.
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf lulu-p » 1. jun 2016, 07:16

TomKah skrev:
Karkluden skrev:Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.


Jeg kan ikke huske hvad den kostede men dengang brugte de fleste sådan virkelig billigt noget i ½L beholdere. Min forældre gør stadig. De køber det i Metro eller Fleggaard en hel kasse af gangen. Det koster pt 7,5 kr for ½ L, så det er stadig en del billigere end Elvital på tilbud.


Jeg tror vi er jævnaldrende. Elvital var også luksusshampoo for os i slut 80er start 90er. Det var væsentlig dyrere end det vi plejede at bruge. Jeg tror vi brugte noget der hed "Family fresh"..eller noget i den stil. Store flasker til få penge.

Efter jeg er flyttet hjemmefra har jeg i perioder købt shampoo til 100 kr flasken eller mere. Uden at have de store økonomiske kvababbelser over det. Det var væsentlig bedre shampoo og derfor fandt jeg at det var pengene værd. I dag bruger jeg så slet ikke shampoo :lol: , dog ikke af økonomiske årsager.

Jeg har altid været glad for kvalitet. Jeg nyder meget at jeg i dag har råd til nogle af de ting jeg drømte om som barn og ung. Det er også med til at holde mit forbrug nede, for kvalitet holder altså bare supergodt. Især møbler...og noget tøj.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Livets forhold"