Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf ajnaM » 1. jun 2016, 23:12

Jeg har denne her underbo, der er en nydelig ældre mand... på overfladen.

Under overfladen tror jeg, den er helt gal. Som i helt, helt gal. Og nu er jeg begyndt at tænke, at jeg burde gøre et eller andet.

Han går rundt i sin lejlighed og råber. Jeg kan tydeligt høre, hvad han siger; 'LORT', 'HOLD SÅ KÆFT', 'JEG VED DET IKKE, SÅ HOLD DOG FOR HELVEDE KÆFT'. Han kommer også med regulære skrig. Det foregår egentlig på alle tider af døgnet, men pt. er jeg oppe om natten og amme, og hver gang, jeg sidder oppe, kan jeg høre ham skrige. Altså både kl. 1 og kl. 5 om natten, og i timevis ad gangen.

Om dagen har han på det seneste skreget ud af vinduerne, at vores underboere på de lavere etager skal 'holde kæft og lukke de skide vinduer'. De er så bare udlændinge alle sammen og forstår ikke dansk.

Jeg har engang ringet til den psykiatriske skadestue, der kom og hentede ham, efter et meget mærkeligt og ubehageligt forløb, hvor jeg dengang ikke vidste, at han var syg, og kom til at lukke ham ind i min lejlighed. Det er flere år (5-6) siden, og vi har ikke talt sammen siden (eller før). Han er vist mest bare i sin lejlighed.

Nå, men altså, jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal prøve at ringe til nogen om ham. Både så jeg måske kan få fred, men også så han måske kan få hjælp.
Jeg ved jo, at psykiatrien kender ham - det fortalte de dengang - men måske han er blevet 'sluppet' igen? Og jeg ved ikke, om han har andre, der holder en snor i ham. Åbenlyst har han det ikke godt!

Men er det at gå over grænsen? Og hvem ringer man til?

Jeg har ikke lyst til at konfrontere ham. Er ikke decideret bange for ham, da han er ret gammel, og jeg er nogenlunde stærk, men alligevel. Og har ikke lyst til, at han skal vide, at jeg har 'meldt ham' til nogen...

Nogen råd?
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf landsbytossen » 1. jun 2016, 23:27

Er han stemmehører ?

Ring til socialforvaltningen i kommunen. Måske han har brug for hjælp til at tage medicin.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf ajnaM » 1. jun 2016, 23:38

Jeg aner ikke, hvad han konkret fejler - det tror jeg ikke, lægen måtte fortælle mig. Fik bare at vide, at de godt kendte ham, og at de kom og hentede ham. Men ja, han går rundt og skriger til sig selv i sin lejlighed, så det lyder meget rigtigt, hvis han hører stemmer.

Kommunen er måske et bud. :gogo: Og ja, det kunne sagtens være, at han ikke tager sin medicin. Det kommer lidt i bølger, hvor meget han råber... de seneste uger har det været nærmest i døgndrift.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf D.itsen » 2. jun 2016, 03:07

Jeg havde en veninde hvis overbo røg ind og ud af psykiatrisk. Jeg mener det var politiet de ringede til, når han begyndte at smide møbler ud over altanen, og så blev han indlagt. De havde fået et nummer til en bestemt (mener jeg), da det var sket et par gange
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jun 2016, 04:45

Jeg ville ringe til kommunens hovednummer og blive guidet derfra og så holde fokus på, at henvendelsen skyldes bekymring over mandens tilstand.

Selvom det er ubehageligt at være vidne til et alvorligt sygt menneske, et han, som jeg forstår det, ikke en trussel eller til fare for andre, hvilket man fx. er, når man smider møbler ud af vinduet, og derfor tror jeg, at du får mere ud af den taktik end af at kontakte politiet, som er presset og måske ikke vil prioritere at bruge tid på noget præventivt.

Såvidt jeg ved, er det også tæt på umuligt at få psykisk syge indlagt mod deres vilje, også selvom alle andre kan se, at det er nødvendigt, så der kommer sandsynligvis mest ud af at få fat på dem i systemet, der i forvejen kender ham, og som han måske er mest tryg ved.

Hvordan med evt. pårørende?
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Modesty Blame » 2. jun 2016, 04:53

Jeg ringede til lokalpsykiatrien omkring min nabo, som også skreg nat og dag. Siden da, har hjemmeplejen været her med jævne mellemrum, og jeg går ud fra, at det er for at hjælpe med medicinen.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25608

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Delfin » 2. jun 2016, 04:57

Mit bedste bud er også at gøre kommunen opmærksom på det. Måske er han kendt der i forvejen, og ellers kan de måske rådgive dig. Mange afdelinger i boligselskaber har også et samarbejde med kommunen, hvis de har psykisk syge beboere, som ofte har sygdomsepisoder.

Det svære ved den slags er, at vedkommende selv skal være indstillet på at tage imod hjælpen, men når du har gjort opmærksom på problemet, har du lagt ansvaret over i andres hænder, og så får du ikke yderligere at vide om, hvad der sker af tiltag
0
14 11 14
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Purple Haze » 2. jun 2016, 06:03

De kan helt sikkert hjælpe hos Psyk Info: https://www.psykiatri-regionh.dk/Psykin ... fault.aspx

De kan muligvis ikke selv gøre noget, men kan fortælle dig hvordan du kan forholde dig. Det er det de er her for.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf paint » 2. jun 2016, 08:03

Jeg ville kontakte det distriktspsykiatriske center, som dækker det område du bor i. Når manden bor hjemme og ikke er indlagt, men samtidigt er kendt af Psykiatrisk skadestue, som du skriver, så kender de ham givetvis også på ovennævnte sted. De har en 'udgående' funktion, hvor de sender en relevant person ud til adressen og vurderer behandlingsbehovet.

Nu ved jeg ikke hvor 'ældre/gammel' han er, men der kan være ret stort pres på geronto-psykiatriske behandlingssteder/afdelinger - så en hel del, skønner man, kan godt blive i eget hjem hvis de tager deres medicin. Det lyder ikke umiddelbart som om, at ham din underbo er i kontakt med nogen som tjekker op på dette.

https://www.psykiatri-regionh.dk/centre ... fault.aspx
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 14:43

Det er ikke kommunen eller psykiatrien, du skal have fat i, men politiet.

Når han begynder på sit natlige råberi, så ringer du konsekvent til politiet hver eneste gang, for det er en overtrædelse af ordensbekendtgørelsen. Når de så kommer, så vil de hurtigt inddrage eventuelle sundhedsmyndigheder, hvis de skønner at det er nødvendigt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Juki » 3. jun 2016, 15:01

Hvor bor du henne?

Jeg ved der engang var nogle steder, hvor fandtes nogle "psykiatrifolk" der kørte akut ud til folk. Noget "opsøgende psykose team", mener jeg det hed. Men ellers ville jeg ringe til politiet og/eller psykiatrisk skadestue for at forhøre mig om hvad du skal gøre.

Edit: Fandt dette: https://www.psykiatri-regionh.dk/centre ... fault.aspx (mener du bor i Københavnsområdet?)
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf achillaxedprune » 4. jun 2016, 07:49

Stakkels jer... Jeg er med Bad Samaritan her. Tænker politiet er den rigtige vej frem, og lad være med at få dig blandet ind i alt muligt med kommunen og indberetninger og whatnot. Lyder virkelig ubehageligt. Håber I er ok! :kys:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf ajnaM » 6. jun 2016, 18:23

Bad Samaritan skrev:For det akutte stuff er det politiet, du skal henvende dig til - og de kan så rekvirere en læge og/eller et psykiatrisk udrykningshold (hvis de da ikke er blevet sparet væk) med henblik på indlæggelse. Mere long-term er det kommunen, du skal have fat i - og måske kan du også få mere info hos psykiatrien, som andre også foreslår her i tråden. Men må jeg ikke slå et slag for at du passer på dig selv her?

Jeg synes, det er enormt prisværdigt at du ikke bare skruer op for fjerneren og lader manden sejle sin egen sø. Men når du nu engang er "udenforstående" på den måde, at du ikke er pårørende eller en god ven af manden eller familien, så pas på med hvor meget du får involveret dig i hans sag. Det lyder som om du allerede har fået en ubehagelig overraskelse, da du pludselig havde ham i din lejlighed, så mon ikke du selv ved bedst efterhånden, hvor tæt han (ikke) skal på dig. Men jeg tænker også mere sådan rent mentalt.

Jeg siger det, fordi kommuner og sagsbehandlere, som i disse dage er pressede på timer og ressourcer kan være rigtig gode til at "uddelegere" dele af kommunens ansvar til alle mulige andre end dem, som rent faktisk burde stå med det, og som er klædt på til det - og før du ved af det, agerer du måske besøgstjeneste eller personlig rådgiver for ham, og ender med at stå i situationer, du slet ikke burde stå i. Uden at skulle male fanden på væggen eller piske en stemming op, så resulterede det seneste eksempel på den slags, jeg personligt har indsigt i, at en veninde blev kontaktet forud for i alt tre selvmordsforsøg + en voldelig hændelse, som endte med tvangsindlæggelse... og hun var i det hele taget selv sådan et nervevrag til sidst, at hun selv overvejede både at flytte, skifte telefonnummer og selv at lade sig indlægge.

Så sæt en grænse - sådan rent mentalt - for, hvad du vil stå model til allerede nu... og sørg for at være klar i spyttet, hvis du går ind i en dialog med sagsbehandlere, kommune eller andre interessenter i sagen. Sæt dig evt. også lidt ind i Serviceloven, hvis du nu skulle rende ind i nogen med alle mulige gode ideer til, hvordan du ka hjælpe kommunen med deres arbejde. Men helt ærligt? Så ville jeg først og fremmest holde mig til henvendelser gennem ordensmagten - og når du gør det, så husk at gøre dem opmærksomme på, at manden har en sygdomshistorik, så at de med det samme kan træffe dispositioner som at få en læge eller et udrykningshold med ud.


Jeg kunne aldrig finde på at blande mig reelt ind i det! Jeg har som sagt talt med manden én gang, og det var dengang, jeg endte med at ringe til den psykiatriske skadestue. Og det var kun fordi, jeg aldrig havde mødt manden før, at jeg tilbød at hjælpe ham - dengang vidste jeg jo ikke, at han var psykisk syg, bare at han var syg og havde brug for hjælp. I dag ville jeg aldrig lukke ham ind, hvis han bankede på.

Og jeg ville a-l-d-r-i-g acceptere at blive brugt som pårørende af 'systemet'. Jeg ville 'melde ham' helt anonymt.



Men det med politiet tænker jeg bare er uden for deres område. Altså, det skal vel være forholdsvis voldsomt, hvis man ringer til politiet? Det her er jo 'bare' en psykisk syg mand, der går rundt og råber i sin lejlighed. Han generer jo ikke nogen, andre end mig, der kan høre ham. Han spiller heller ikke høj musik eller noget.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Juki » 13. jun 2016, 22:42

Er der noget nyt?

Har sådan tænkt på hvordan det mon er gået/går.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Sindssyg underbo - hvad gør jeg?

Indlægaf Tanten » 17. jun 2016, 21:51

Jeg synes, du igen skal tage fat i det psykiatriske udrykningsteam, eller hvad de nu hedder i jeres område - gerne på et tidspunkt, hvor du kan høre, din stakkels underbo er meget opkørt og skændes med sine stemmer.

Udrykningteamet har kompetencen til at vurdere, om en evt. indlæggelse er relevant og til at forsøge at overtale manden - eller tilkalde læge og evt. politi, hvis en tvangsindlæggelse skønnes nødvendig. De kan også tage fat i socialpsykiatrien i kommunen og f.eks. foreslå bostøtte, så manden ikke går og tuller rundt mutters alene dag ud og dag ind med sine stemmer.

Folk kan gå rundt og være endog særdeles psykisk syge, uden egentlig at få hjælp, hvis de ikke selv opsøger den, eller andre ikke finder anledning til bekymring. Du gør derfor din underbo en tjeneste ved at tilkalde psykiatrifaglig assistance, så han kan få revurderet sit behov for hjælp og støtte i dagligdagen.
4

Tilbage til "Livets forhold"