Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf De Suspekte Bryster » 2. jun 2016, 06:34

Jeg skal til en kontraktsamtale i dag med et firma, der gerne vil ansætte mig. Da stillingen indebærer en del oplæring i starten, har de lagt op til, at jeg bliver ansat efter skolernes sommerferie, dvs. medio august.

Reglerne siger jo så, at jeg skal fortsætte med at søge 1-2 jobs om ugen, mens jeg får dagpenge og venter på at starte i job.

Én af mine venner sagde, at hans jobcenter så gennem fingre med, at han ikke søgte jobs efter at han havde en underskrevet kontrakt.

Er der nogen af jer, der har erfaring med den praksis, der er omkring det? Det skal lige siges at jeg har en lang videregående uddannelse bag mig og desuden en kronisk sygdom, der er velbehandlet, men gør at jeg ikke kan varetage fysisk hårdt arbejde.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf vibbsen » 2. jun 2016, 06:56

Da jeg for nylig var på A-kassen til intro møde gjorde man meget ud af at gøre os opmærksom på, at man forventede at vi søgte 2 jobs om ugen. Uanset hvad. Dette er et af de krav som oppe fra er sat for at man kan modtage dagpenge. Og ikke noget de som sådan kan give dispensation for. Og i den sidste ende så er det a-kassen der skal vurderer om man opfylder kravene til at få dagpenge. Og dem som kan trække stikket til disse. Ikke jobcenteret.

Det være sagt, så er det jo idag ikke meget man har at gøre med a-kassen...Jeg synes at kunne huske noget om at den første samtale/møde faktisk ligger efter ret lang tids ledighed. Til gengæld så skal man jo til møde med jobcenteret hver 4.uge hvor man kigger på hvad man kan gøre for at komme i job hurtigst muligt. Og jeg vil bide mig selv i næsen på at der ikke er nogen jobkonsulent som som kommer med forslag om hverken aktivering, virksomhedspraktik eller andre jobfremmende foranstaltninger til en person som allerede har underskrevet en kontrakt til senere tiltrædelse. Og de vil helt sikkert heller ikke give sig til at gennemgå deres databaser for at finde jobs til dig. Men i den sidste ende så er det ikke op til dem at "se gennem fingre" med om man opfylder reglerne for jobsøgning.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Guldfisk » 2. jun 2016, 07:03

Jeg skulle også søge to job om ugen på trods af job en måned senere.
Jeg gjorde det to gange og følte mig som komplet idiot, der jo bare spildte stedets tid og min egen. De sidste par uger nøjedes jeg med at finde stillingsopslag og skrive i min joblog, at jeg havde søgt dem.

Og før nogen får ondt i røven: en af de ting, jeg søgte var sommerferie-lagermedarbejder. De ringede faktisk, og jeg var helt parat til at møde op, men da jeg på det tidspunkt kun ville kunne være der 2 uger, var de ikke interesserede. Som sagt: spild af alle parters tid.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Annione » 2. jun 2016, 07:54

Jeg skulle søge job I Danmark, selvom jeg havde fået godkendt at tage mine dagpenge med til Norge i 3 måneder, da jeg flyttede derop. :stoned:
Så jeg søgte telemarketing med en latterlig ansøgning og et vedhæftet CV. Jeg skrev bare, at jeg søgte job og derfor havde vedhæftet et CV. Jeg håber at ansøgningen blev set som værende useriøs og derfor slettet på 2 sekunder, så der ikke blev spildt meget tid på den.

Regler er regler - og jeg overholdt dem, men nok ikke på bedste måde :-D
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Firebird » 2. jun 2016, 08:33

Reglen har sin oprindelse i Foghs regeringsperiode, og er en direkte følge af "Direkte i arbejde" reformen fra 2003. Oprindeligt var det 4 jobs man skulle søge om ugen, men Claus Hjort Frederiksen blev tvunget til at bløde reglen op efter en syndflod af klager fra arbejdsgiverne der var pisse trætte af at læse ansøgninger som de udemærket kunne se ikke havde et reelt indhold.

Faktisk blev reglen afskaffet, men systemet hang sig i nogle undtagelser, og derfor skal man søge 2 jobs om ugen. Reglen er ganske let at følge, samtidig med at man omgår intentionen i reglen. Man skriver en standardansøgning der stinker langt væk af manglende interesse, og klapper 2 afsted mandag formiddag. Det tager max en halv time. Nu har man fulgt reglen, og ingen kan pege fingre af en.
3
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 14:55

De Suspekte Bryster skrev:Jeg skal til en kontraktsamtale i dag med et firma, der gerne vil ansætte mig. Da stillingen indebærer en del oplæring i starten, har de lagt op til, at jeg bliver ansat efter skolernes sommerferie, dvs. medio august.

Reglerne siger jo så, at jeg skal fortsætte med at søge 1-2 jobs om ugen, mens jeg får dagpenge og venter på at starte i job.

Én af mine venner sagde, at hans jobcenter så gennem fingre med, at han ikke søgte jobs efter at han havde en underskrevet kontrakt.

Er der nogen af jer, der har erfaring med den praksis, der er omkring det? Det skal lige siges at jeg har en lang videregående uddannelse bag mig og desuden en kronisk sygdom, der er velbehandlet, men gør at jeg ikke kan varetage fysisk hårdt arbejde.


Du kan jo spørge din sagsbehandler om du kan få lov at blive fritaget for at stå til rådighed.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jun 2016, 15:00

Jeg stod også med job på hånden, og jeg skulle stadig søge. Jeg vedhæftede alle ansøgningerne en fil, jeg havde kaldt "standard" i håb om, at de så ikke brugte tid på at læse dem.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
De Suspekte Bryster
Indlæg: 300
Tilmeldt: 13. feb 2016, 20:37
Kort karma: 91
Likede indlæg: 711

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf De Suspekte Bryster » 3. jun 2016, 23:44

Fru Sunshine skrev:Jeg stod også med job på hånden, og jeg skulle stadig søge. Jeg vedhæftede alle ansøgningerne en fil, jeg havde kaldt "standard" i håb om, at de så ikke brugte tid på at læse dem.


:( Øv, jeg håber ikke, jeg skal søge jobs, når jeg står med kontrakten. Jeg kan sagtens sende et par standard og umotiverede ansøgninger afsted, men jeg får ondt af dem, der skal bruge tid på at sortere den slags fra :tie:

Der er 10 uger til jeg skal starte og heldigvis holder jeg ferie i 3 af dem, men det er stadig 7 uger med blaah ansøgninger... Nå, vi får at se, hvad der kommer til at ske..
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kontrakt og efterfølgende jobsøgning

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jun 2016, 07:22

De Suspekte Bryster skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg stod også med job på hånden, og jeg skulle stadig søge. Jeg vedhæftede alle ansøgningerne en fil, jeg havde kaldt "standard" i håb om, at de så ikke brugte tid på at læse dem.


:( Øv, jeg håber ikke, jeg skal søge jobs, når jeg står med kontrakten. Jeg kan sagtens sende et par standard og umotiverede ansøgninger afsted, men jeg får ondt af dem, der skal bruge tid på at sortere den slags fra :tie:

Der er 10 uger til jeg skal starte og heldigvis holder jeg ferie i 3 af dem, men det er stadig 7 uger med blaah ansøgninger... Nå, vi får at se, hvad der kommer til at ske..

Det var virkelig tåbeligt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Job"