Kan det virkelig være rigtigt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Muddi » 2. jun 2016, 17:32

Kan det virkelig være rigtigt, at fordi man er i fleksjob, giver det ret til, at man bliver behandlet nedværdigende?

Det har jeg lige siddet og diskuteret om med min mor, og vi var rygende uenige. Ikke at det var højrøstet eller noget..
Jeg er selv i fleksjob, et sted, hvor jeg ellers er fint tilfreds (ikke glad for) med at være, men hvor lederen og en kollega behandler mig som et barn. Kollegaen går heldigvis på efterløn til sommerferien... De ting der sker oå mit arbejde gør, at jeg indimellem har lyst til at søge noget andet. Men min mor siger, at mine "problemer" og grunden til at jeg er fleksjob gør, at sådan vil jeg nok desværre blive behandlet hvor jeg end er. En af grundene er, at jeg ikke arbejder så hurtigt, og min effektive arbejdstid er på 50 %, og at lønnen jo så er derefter. Men er det virkelig grund nok til at man skal blive behandlet nedværdigende, uanset hvor man er?

Problemerne på jobbet går på, at min leder vil bestemme alt! Senest har hun bestemt at vi allesammen skal holde ferie i de samme uger i sommerferien. Problemet er bare, at alle mine kolleger på nær én, måske to, i forvejen har ferie i alle skolernes ferier. Det vil så sige at vi kun er to (der er i fleksjob, og som derfor ikke kan holde ferie på samme måde), hende nye "lov" vil gå ud over. Jeg gik idag ind til til hende og sagde, at jeg faktisk var ked af at det var sådan, fordi min familie altid er i sommerhus de første tre uger i juli, og jeg derfor ikke kan komme på sommerferie i min ferie, hvis jeg først holder ferie senere. Det prellede fuldstændig af på hende. Det skal lige siges, at der ikke er noget arbejde der skal laves, som gør, at det er nødvendigt, at der folk på arbejde, i nogle uger, frem for nogle andre. Alt andet ferie vil hun også betemme hvornår man holder.. Og så tænker jeg bare: Må hun godt det? Fuldstændig bestemme hvornår man skal holde ferie?

Det andet problem er, at jeg bliver behandlet som et barn, og bliver hevet ind til "reprimande" for ingenting. Og så, som eksempel, så hun mig på at tidspunkt gå fra arbejde, på en "forkert" måde, og jeg fik dagen efter besked på, at hvis man svingede med armene når man gik, fik man en meget flottere holdning. Siden har hun spurgt mig mange gange, om jeg nu huskede at svinge med armene. For tiden snakker hun om de forbandede arme hver dag! Jeg fik idag nok, og spurgte om hun ikke nok ville holde op med at sige det. Budskabet var ligesom feset ind. Men hun svarede bare, at gentagelse fremmer forståelsen. Jeg kunne blive ved, men så bliver det her alt for langt.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Har allermest lyst til at lede efter et andet arbejde, selvom det godt nok er svært at finde noget, eller ringe til en jobkonsulent, jeg åbenbart stadig har, og snakke med ham om det. Men min mor, mener som sagt at der ikke vil blive bedre af at skifte job, og at jeg bare skal finde mig i det. "Og så længe jeg åbner munden og siger noget, er det åbenbare godt nok!"

Jamen for helvede. :forvirret2:

Håber nogen har nogen guldkorn de vil dele ud af, for jeg er slet ik glad for at gå op arbejde pt. :(
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24618
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36757

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Daine » 2. jun 2016, 18:12

I vores overenskomst (detailhandel) må chefen godt bestemme ferieafvikling, MEN der skal så vidt muligt tages hensyn til medarbejdernes ønsker. Vi skal desuden kende vores (sommer)ferie plan 16 uger før tid. Hvordan er reglerne i din overenskomst?
Der er vist også noget med, at hvis arbejdspladsen lukker helt ned bestemte uger, så kan de tvinge medarbejderne til at holde fri der (den klassiske industriferie), det kan jeg ikke greje om er tilfældet hos jer?

Og til den del med at svinge med armene er jeg mest WTF? Det skal hun da overhovedet ikke blande sig i! Hvordan du går - eller ikke går - er din sag. Bed hende om at blande sig udenom.

Når du er så meget i tvivl om dit arbejde, ville jeg hive fat i jobkonsulenten (er man i fagforening når man er flexjobber?) og høre hvordan mulighederne for jobskifte ser ud. Det er IKKE meningen at man skal behandles som et barn, når man er voksen og i arbejde og hvis ikke det kan blive bedre på din nuværende arbejdsplads ville jeg undersøge muligheden for at skifte.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10026

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf FruKuk » 2. jun 2016, 18:16

I forhold til det med ferien, så er det ultra korte svar "ja det kan hun bestemme".

Hun skal dog varsle hovedferie med minimum 3 måneder, og man har ret til 3 ugers sammenhængende ferie i hovedferien (maj til september). Der skal dog tages hensyn til ønsker og folk med børn i den skolesøgende alder skal tilgodeses, hvis muligt (altså i forhold til at holde ferie i skolernes sommerferie).

Mht om man må forvente at blive anderledes behandlet som fleksjobber, er det et klart "nej"
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6657
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18851

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Æble » 2. jun 2016, 18:23

Hvor er det sort at hun fortæller dig hvordan du skal gå med armene. Det er helt gak.

Og med ferien lyder hun bare som om hun gerne vil bestemme.

Er du sikker på at hun ikke bare er en klovn og at det ikke har noget at gøre med at du har fleksjob?

Og svaret er nej, det kan ikke være rigtigt. Alle uanset ansættelsesvilkår skal behandles med respekt.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12967
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3534
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55730
Kontakt:

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Ado » 2. jun 2016, 18:30

Nej, det er dælme ikke rigtigt, at fleksjobbere skal finde sig i sådan en behandling. Og det siger da en del om de arbejdspladser, hvis de behandler folk på den måde. Det er et fleksjob. Det er ikke skolepraktik i 7. klasse. Det er et arbejde.

Men der er fandeme idioter overalt.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Bimmerdyret » 2. jun 2016, 18:39

Daine skrev:Og til den del med at svinge med armene er jeg mest WTF? Det skal hun da overhovedet ikke blande sig i! Hvordan du går - eller ikke går - er din sag. Bed hende om at blande sig udenom.


:lol: :lol: :lol: Ja seriøst det er sgu for langt ude.
Jeg ville svare noget med at "mit sidste flexjob var hos Holmegaard krystal Showroom, og ja...jeg prøvede og det gik ikke lige så godt."
:forvirret2:
2
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf musel » 2. jun 2016, 19:45

Jeg fatter heller ikke det med armene. Hun kan da umuligt tage sig selv seriøst som leder med den opførsel. Og hvordan kan nogle af hendes medarbejdere tage hende seriøst?! :stoned:
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 128
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf computermus » 2. jun 2016, 20:01

Hvis jeg var dig, muddi, så ville jeg få fat i min jobkonsulent så hurtigt som muligt. Jeg er sikker på at han er meget interesseret i at du får et godt arbejdsliv . Er det så en anden arbejdsplads der skal findes, så er jeg sikker på at han vil være behjælpelig med det også.Det er i hvertfald min erfaring med min jobkonsulent.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Buller » 2. jun 2016, 20:03

mine råd ville være

tag den ang. ferien med din fagforening. Det vil de kunne svare og evt. hjælpe med.

ang. armene og det at din chef er en idiot generelt. Det er selvfølgelig træls, men hvis du bruger tid på at overveje om ethvert udsagn fra enhver idiot du møder er ok, så kan du nærmest ikke bruge tiden på andet. Så mange idioter er der imo. i omløb. Du har konstateret at hun er en idiot, dvs. at fremover kan den slags udsagn fra hende besvares med "det siger du ikke" "virkelig?" og "nå nå da" og så arkiveres de lodret inde i ens hoved.

Det kan være svært i starten men det er en af de mest givende øvelser man kan lære sig selv.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jun 2016, 20:10

Jeg har lidt svært ved at forstå, om din mor mener, at man skal finde sig i at være underdog, fordi man har et fleksjob, eller at det er forventeligt, at chefen er mere omsorgsfuld og på den måde kommer til at blande sig i flere ting?
Jeg synes, at der er stor forskel, da det første handler om menneskesyn og det andet om forudindtagede holdninger, som man ofte vil møde og derfor er nødt til at bruge tid på at konfrontere.
Hvorom alting er, vil jeg mene, at det, du oplever, enten er eller tangerer mobning, og at det, selv hvis det bunder i (misforstået) hjælpsomhed, skal stoppes, fordi du ikke kan bruge det til en skid, hvorved det i bedste fald er overflødigt at behandle dig på den måde, i værste fald skadeligt.

Hvor er jeres TR i alt det her?
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf dykkersild » 3. jun 2016, 07:50

Som andre siger mht. ferien - ja med mindre I har en overenskomst eller aftale så kan arbejdsgiveren bestemme over afholdelse af ferie - naturligvis inden for lovens rammer. Man kan aldrig stilles ringere end funktionærloven - og varsles det korrekt, kan arbejdsgiver bestemme hvornår den afholdes. Jeg mener, at det er 3 mdr. før men det skal du tjekke. Men derfra og så til at kunne tale samme - deri ligge kunsten.

Naturligvis skal alle medarbejdere behandles ens og med respekt - jeg kender flere flex-jobbere og ingen af dem bliver behandlet sådan, faktisk tværtimod. Min svigermor elsker sit flexjob, min svoger siger, at hans liv har fået meget mere mening efter han har fået flex-job osv. Jeg er lodret uenig med din mor!
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12967
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3534
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55730
Kontakt:

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Ado » 3. jun 2016, 10:02

Der hvor jeg arbejder, er sommerferien også bestemt og ens for næsten alle. Det forventes, at vi bruger 3 uger i træk i hovedferien. Og gerne fire. Men det er også hos AOF og vi holder jo ikke lukket i efterårferien eller vinterferien.
Men de er fleksible. Jeg holder "kun" tre uger og bruger en uge på at vaske køkkenet helt ned. De efterfølgende tre uger skal jeg afholde som ferie. Huset er tomt, så der er absolut ingen opgaver til mig.

Jeg er voldsomt glad for mit arbejde. Der er en enorm respekt for hinanden indbyrdes. Og jeg bliver simpelthen behandlet så godt. Jeg tænker ikke engang selv over, at jeg er fleksjobber. Jeg føler mig ansat på lige fod med alle de andre. Og de passer på mig. Og ikke på en træls måde. Men med varme.
Min chef var ved mig for et stykke tid siden, hvor han roste mig over mine evner og min generelle arbejdsindsats. Og så sluttede han af med: "Men du skal også huske at passe på dig selv.". Det er sgu en god arbejdsplads. For de ved, hvordan min gamle arbejdsplads udnyttede mig.
4
Donna Martin Graduates!
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Muddi » 3. jun 2016, 12:00

Jeg kan ikke finde den overenskomst jeg er inde under - tror det er husassistenternes? :gruble:

Det undrer mig bare lidt med det ferie, hun har aldrig gjort sådan før. Vi har altid selv måtte bestemme hvornår vi lagde sommerferien, så længe den lå i de andres, og det samme med alt andet ferie. Men det er slut nu, det med at få lov at bestemme. Men jo,mødet har hun vel lov til. Det piner mig bare, at jeg ikke kan komme med min familie i sommerhus, og dermed ikke har andre muligheder for at komme på ferie. Skal dog til New York, og har helt ekstra ordinært fået lov at rykke min ferie, så jeg holder fra 1. Juli og tre uger frem, fordi billetten blev bestilt inden jeg vidste det led de tvungne ferieuger. Men jeg skal godt nok høre meget for det, det med, at jeg har ferie på et forkert tidspunkt, det kommer både lederen og min trælse kollega jævnligt med stikpiller til. :rulle:

Det der piner mig mest, er den måde keg bliver behandlet på, og jeg hver gang mindet om at jeg er i fleksjob - på den dårlige måde. Det er ikke hver gang jeg bider mærke i det de siger, men det lagres alligevel et sted, og indimellem bliver bægret bare fyldt.

Det min mor mener, er, at jeg åbenbart har ekstra ordinært særlige behov, der gør, at jeg ikke kan klare mig andre steder. Jeg har en veninde, der er i fleksjob på rådhuset her i byen (mit arbejde er også komumunalt), hvor jeg igår snakkede om, at der ville jeg meget hellere være ansat, for det lyder som om, at hun bliver behandlet med respekt. Min mor sagde så, at det troede hun ikke var noget for mig, for jeg har jo "nogle andre behov end L, så der ville jeg ikke kunne begå mig". Kan ikke huske den korrekte ordlyd.

Vi har ingen TR
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24618
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36757

Re: Kan det virkelig være rigtigt?

Indlægaf Daine » 3. jun 2016, 14:50

Tag fat i din jobkonsulent ASAP og snak med vedkommende om det her, det lyder som et meget usundt arbejdsmiljø! Og så håber jeg, du kan få hjælp til at komme videre :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Livets forhold"