Hvem har magten?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvem har magten?

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2016, 09:57

paint skrev:Det var nu også, primært, en forklaring på at (nogle) midaldrende mænd, pludselig får en stor interesse for meget yngre kvinder. Der var sikkert ikke dating i stenalderen. Manden bankede kvinden i hovedet og slæbte hende hjem til hulen ved håret. En anelse mere primitivt end i dag.
Men instinkterne lever i bedste velgående. De forsvinder ikke sådan lige i løbet af 5 - 10.000 år. Faktisk er der en hel del der giver god mening, ved menneskers adfærd, hvis man ser det ud fra dét perspektiv. ;)

Hmm ... :)

Der findes jo utallige populærvidenskablige forklaringer, der kan forklare/forsvare diverse adfærdsmønstre med henvisning til huleboere. Man kan selvfølgelig heller ikke afvise dem alle, meeen mon ikke man skal søge i mere individuelle faktorer i dette tilfælde?

Det kunne fx være, at man som 35-40 årig har opdaget, at kvinder ikke river hovedet af en, fordi man godt kan lide dem, sådan som man troede som ung. Og at man derfor kan få lyst til at re-enacte nogle ungdomssitationer, nu med denne viden.

Eller det kan være, der har været for meget besvær med en jævnaldrende kvinde, og man så tror, at den 18-årige, som ser mere blank og uskyldig ud, vil være mere ukompliceret at have med at gøre?
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mocca » 2. jun 2016, 10:16

Jeg tænker da, at der i dag er en stor del prestige i det. At den kvindelige partner for rigtig mange mænd er et statussymbol. Så han tænker, at det at komme med en yngre kvinde, giver ham beundring og prestige blandt sine jævnaldrende kammerater.

Nok også derfor vi er mange kvinder, der ser lidt ned på det. Ikke fordi vi nødvendigvis føler os 'truet' af konkurrencen fra de yngre kvinder. Men måske mere fordi vi tænker, at de pågældende mænd har en overfladisk tilgang til det at vælge patner, men måske endda også et behov for at kompensere for et eller andet.

Men mon ikke der så også findes yngre kvinder, der synes, at det er spændende, prestigefyldt eller trygt med ældre mænd?!
Og på den måde er der nok 'en til alle'.


Jeg er i den virkelige gamle gruppe herinde :D Dvs 50+
Jeg får skam også henvendelser fra mænd, der er 20 år ældre end mig selv. (Også mange henvendelser fra dem, der er 20 år yngre, men det er så ikke lige emnet lige nu)
Normalt siger jeg blot nej tak. Jeg prøver på ikke at væmmes, fordi jeg godt ved, at væmmelse ikke er rationel, men affødt af ældre mænds (+20-30 år) tilnærmelser siden jeg var 14-15 år gammel.

Forleden fik jeg så en henvendelse fra en 72-årig oldefartype, der mente at vi skulle lære hinanden at kende. For en gangs skyld gav jeg mig tid til et længere svar, hvor jeg spurgte ham om han måske kunne forklare mig, hvad der fik så mange ældre mænd til at tro, hvordan i alverden de kunne tro, at de kunne hamle op med og følge med en 20 år yngre erhvervsaktiv, velmotioneret og særdeles sexuel aktiv kvinde.
Hans svar var, at han altså var meget ung af sind og indtil for nyligt havde haft en 51-årig veninde.

Længere inde i samtalen viste det sig dog at hun var en meget overvægtig førtidspensionist, der nok egentlig drak og røg lidt for meget, - men hun var UNG!

Vi lukkede samtalen på et venligt plan, hvor jeg fik en stående invitation til en kop kaffe, hvis jeg en gang skulle få tid og lyst.
Men hvor jeg sad tilbage med en undren over, at sådan en mand ikke hellere ville finde sig en jævnaldrende pæn og nydelig, intelligent kvinde, som havde lige så meget livserfaring som han selv.

Jeg forstår det simpelthen ikke!
Ikke i hans tilfælde, men heller ikke i de 30-, 40- og 50-åriges mænds.

Heldigvis kan jeg så bare vælge det som et søgekriterie den dag, hvor jeg selv synes, at jeg er klar til at finde en fast partner. Ergo, hvis hans søgekriterie på alder går ned til 15-25 yngre end ham selv, kan jeg vælge ham fra. :wave:
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvem har magten?

Indlægaf paint » 2. jun 2016, 12:29

dgd2007 skrev:
paint skrev:Det var nu også, primært, en forklaring på at (nogle) midaldrende mænd, pludselig får en stor interesse for meget yngre kvinder. Der var sikkert ikke dating i stenalderen. Manden bankede kvinden i hovedet og slæbte hende hjem til hulen ved håret. En anelse mere primitivt end i dag.
Men instinkterne lever i bedste velgående. De forsvinder ikke sådan lige i løbet af 5 - 10.000 år. Faktisk er der en hel del der giver god mening, ved menneskers adfærd, hvis man ser det ud fra dét perspektiv. ;)

Hmm ... :)

Der findes jo utallige populærvidenskablige forklaringer, der kan forklare/forsvare diverse adfærdsmønstre med henvisning til huleboere. Man kan selvfølgelig heller ikke afvise dem alle, meeen mon ikke man skal søge i mere individuelle faktorer i dette tilfælde?

Det kunne fx være, at man som 35-40 årig har opdaget, at kvinder ikke river hovedet af en, fordi man godt kan lide dem, sådan som man troede som ung. Og at man derfor kan få lyst til at re-enacte nogle ungdomssitationer, nu med denne viden.

Eller det kan være, der har været for meget besvær med en jævnaldrende kvinde, og man så tror, at den 18-årige, som ser mere blank og uskyldig ud, vil være mere ukompliceret at have med at gøre?


Der er ikke tale om enkelte individuelle tilfælde, der er tale om en tendenser. Når det er tilfældet, vil der før eller siden, være nogen der søger forklaringer. Og ja, der er da givetvis mange populærvidenskabelige spekulationer omkring mennesker adfærd, men der er også nogle mere seriøse.
Èn af dem er, at vi i langt højere grad end vi umiddelbart går rundt og tror, er styret af præcis de samme instinkter som vore forfædre i stenalderen var. Instinkter kan iklædes mange forklædninger og afpasses kulturelt men det basale er det samme.
Mange ting, giver langt mere mening, når det anskues ud fra en 'basal' menneskemodel, som ikke har ændret sig synderligt i de seneste 10.000 år.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Purple Haze » 2. jun 2016, 12:53

Hvis jeg sådan anstrenger mig lidt, så kender jeg ikke nogen der lader til at være specielt styret af deres "ur-instinkter".

Kender ingen kvinder der ønsker sig en ældre, erfaren beskytter og ingen mænd der efter de er fyldt 40 har snøren ude efter -25årige.
Der er ét par hvor han droppede den jævnaldrende kone til fordel for en yngre model. Men når man kender dem så er alder det eneste der lever op til stereotyperne.

Så for mig er dette en pseudo-diskussion som udspringer af nogle stereotyper og forestillinger som der nok findes nogen af, men tror det er forsvindende få. Og det undre mig egentlig lidt at de altid fylder så meget i m/K diskussioner.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvem har magten?

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2016, 13:06

paint skrev:Der er ikke tale om enkelte individuelle tilfælde, der er tale om en tendenser. Når det er tilfældet, vil der før eller siden, være nogen der søger forklaringer. Og ja, der er da givetvis mange populærvidenskabelige spekulationer omkring mennesker adfærd, men der er også nogle mere seriøse.
Èn af dem er, at vi i langt højere grad end vi umiddelbart går rundt og tror, er styret af præcis de samme instinkter som vore forfædre i stenalderen var. Instinkter kan iklædes mange forklædninger og afpasses kulturelt men det basale er det samme.
Mange ting, giver langt mere mening, når det anskues ud fra en 'basal' menneskemodel, som ikke har ændret sig synderligt i de seneste 10.000 år.

Jeg kan være enig så langt, at det også altid vender sig lidt i mig, når folk argumenterer med, at det jo nu er 2000-hvidkål, og at vi burde være kommet til et stade, hvor de har ret i deres livsanskuelser :)

Men nogle gange synes jeg nu også, det går lidt for vidt med populærvidenskablige forklaringer på, hvorfor folk har ret til at bolle, hvem de nu synes. I stenalderen var der vel for øvrigt slet ikke nogen rige 70-årige, der kunne være tiltrækkende for en 18-årig golddigger :gruble:
2
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Danseprinsesse » 2. jun 2016, 13:11

Tonen bliver tit ret fordomsfuld (og lidt småklam og forsmået), når det handler om mænd, der finder en noget yngre partner. Det må virkelig pirke til noget hos folk.

Jeg kan da også komme i tanker om nogle eksempler, hvor det udefra set måske kunne virke patetisk med mand, der forlader jævnaldrende kone og finder en yngre kæreste. Men reelt set aner man jo sjældent noget som helst om deres følelser, tanker og bevægegrunde.
Det forekommer mig ret sært at plastre ord som golddigger, statussymboler og overfladiskhed på andres forhold, bare baseret på parternes alder - det er egentlig en større kliché i mine øjne efterhånden at holde fast i den slags fordomme.

Der findes simpelthen så mange forskelligartede forholdskonstellationer i dag, mit udgangspunkt er at langt de fleste har kærlighed som altoverskyggende drivkraft.
4
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mocca » 2. jun 2016, 13:28

Danseprinsesse skrev:Tonen bliver tit ret fordomsfuld (og lidt småklam og forsmået), når det handler om mænd, der finder en noget yngre partner. Det må virkelig pirke til noget hos folk.

Jeg kan da også komme i tanker om nogle eksempler, hvor det udefra set måske kunne virke patetisk med mand, der forlader jævnaldrende kone og finder en yngre kæreste. Men reelt set aner man jo sjældent noget som helst om deres følelser, tanker og bevægegrunde.
Det forekommer mig ret sært at plastre ord som golddigger, statussymboler og overfladiskhed på andres forhold, bare baseret på parternes alder - det er egentlig en større kliché i mine øjne efterhånden at holde fast i den slags fordomme.

Der findes simpelthen så mange forskelligartede forholdskonstellationer i dag, mit udgangspunkt er at langt de fleste har kærlighed som altoverskyggende drivkraft.


Jeg har dyb respekt for, og beundrer, når umage par finder sammen af kærlighed.

Min undren og mine 'fordomme', som du kalder dem, træder først i kraft, når en alder der afviger voldsomt fra ens egen, bliver et af de primære parametre i jagten på ens kommende partner...
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvem har magten?

Indlægaf paint » 2. jun 2016, 15:33

dgd2007 skrev:
paint skrev:Der er ikke tale om enkelte individuelle tilfælde, der er tale om en tendenser. Når det er tilfældet, vil der før eller siden, være nogen der søger forklaringer. Og ja, der er da givetvis mange populærvidenskabelige spekulationer omkring mennesker adfærd, men der er også nogle mere seriøse.
Èn af dem er, at vi i langt højere grad end vi umiddelbart går rundt og tror, er styret af præcis de samme instinkter som vore forfædre i stenalderen var. Instinkter kan iklædes mange forklædninger og afpasses kulturelt men det basale er det samme.
Mange ting, giver langt mere mening, når det anskues ud fra en 'basal' menneskemodel, som ikke har ændret sig synderligt i de seneste 10.000 år.

Jeg kan være enig så langt, at det også altid vender sig lidt i mig, når folk argumenterer med, at det jo nu er 2000-hvidkål, og at vi burde være kommet til et stade, hvor de har ret i deres livsanskuelser :)

Men nogle gange synes jeg nu også, det går lidt for vidt med populærvidenskablige forklaringer på, hvorfor folk har ret til at bolle, hvem de nu synes. I stenalderen var der vel for øvrigt slet ikke nogen rige 70-årige, der kunne være tiltrækkende for en 18-årig golddigger :gruble:


Igen; der er IKKE tale om "populærvidenskabelige forklaringer". Der er tale om seriøs forskning i menneskets adfærd og hvorfor menneskelig adfærd er som den er. Der er ikke tale om en 'huleboer'-forklaring på alt. Der er heller ikke tale om 70-årige stenaldermennesker og deres vaner.
Når nogle bedriver komparativ psykologi, er det heller ikke fordi de mener at mennesker er som aber, men at man kan finde lighedspunkter, som kan forklare menneskets handlings og reaktionsmåder. Det samme gælder for evolutionspsykologien.

Der er visse behovs og overlevelsesstrategier, som har præget mennesket lige siden de dukkede op på scenen. Meget tyder på, at det rent basale ikke er ændret væsentligt og derfor kan det give god mening at studere det, for at lære noget om også nutidige menneskers behov og reaktionsmønstre.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Danseprinsesse » 2. jun 2016, 19:55

Mocca skrev:
Jeg har dyb respekt for, og beundrer, når umage par finder sammen af kærlighed.

Min undren og mine 'fordomme', som du kalder dem, træder først i kraft, når en alder der afviger voldsomt fra ens egen, bliver et af de primære parametre i jagten på ens kommende partner...


Er det noget du støder på jævnligt, at folk giver udtryk for, at de bevidst går efter en partner, der er markant ældre eller yngre? Eller nogen der fortæller, at det var et af de væsentligste interessepunkter, da de mødte deres partner?
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Thomas31 » 2. jun 2016, 21:22

Novella skrev:
Samano skrev:Jeg undrer mig over at det en sandhed at mænd vil have yngre kvinder. De fleste single mænd jeg kender på plus 30 gider ikke at have en ung pige på 18-20 år. De vil da have en kvinde på deres egen alder højest et par år yngre. Dette er da også sådan jeg selv har det om kvinde på 25 år. Jeg gider da ikke nogen over 30 år og under 22 år sådan i grove træk.

Jeg forstår heller ikke, at unge kvinder skulle være så lette at score. Jeg havde brækket mig på stedet, hvis en 40-årig havde forsøgt sig, da jeg var 20. Gud fader, se dig dog i spejlet, gamle mand. Jeg ville stadig have det stramt med scoringsforsøg fra en 50-årig, men jeg ville nok trods alt opføre mig en anelse mere modent.


det er ingen modsætning. Det er sikkert rigtigt, at mange på 22 ikke er intereserede i en på 38. So what? Det handler ikke om dem. Det handler om dem, hvor der er gensidig tiltrækning. Og her er hende på 33 ofte mere kompliceret med krav, definitioner, agendaer, forventninger osv. Derfor er den yngre på mange måder lettere. Hvis ellers mænd turde og troede på det.

Og tak for, at du så fint illustrerer problemstillingen ved at omtale mænd på en måde som næppe nogen mand i tråden vil omtale kvinder.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Thomas31 » 2. jun 2016, 21:29

Mocca skrev:
Danseprinsesse skrev:Tonen bliver tit ret fordomsfuld (og lidt småklam og forsmået), når det handler om mænd, der finder en noget yngre partner. Det må virkelig pirke til noget hos folk.

Jeg kan da også komme i tanker om nogle eksempler, hvor det udefra set måske kunne virke patetisk med mand, der forlader jævnaldrende kone og finder en yngre kæreste. Men reelt set aner man jo sjældent noget som helst om deres følelser, tanker og bevægegrunde.
Det forekommer mig ret sært at plastre ord som golddigger, statussymboler og overfladiskhed på andres forhold, bare baseret på parternes alder - det er egentlig en større kliché i mine øjne efterhånden at holde fast i den slags fordomme.

Der findes simpelthen så mange forskelligartede forholdskonstellationer i dag, mit udgangspunkt er at langt de fleste har kærlighed som altoverskyggende drivkraft.


Jeg har dyb respekt for, og beundrer, når umage par finder sammen af kærlighed.

Min undren og mine 'fordomme', som du kalder dem, træder først i kraft, når en alder der afviger voldsomt fra ens egen, bliver et af de primære parametre i jagten på ens kommende partner...


Du har respekt og beundring... Bare ikke rigtig alligevel, når du ikke lige forstår det. Kvinder er ekstremt negative overfor det her, og det er utroligt, hvis man ikke kan se det.handling og adfærd tæller trods alt mere end ord.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2389

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Thomas31 » 2. jun 2016, 21:41

Samano skrev:
Thomas31 skrev:
Novella skrev:
Samano skrev:Jeg undrer mig over at det en sandhed at mænd vil have yngre kvinder. De fleste single mænd jeg kender på plus 30 gider ikke at have en ung pige på 18-20 år. De vil da have en kvinde på deres egen alder højest et par år yngre. Dette er da også sådan jeg selv har det om kvinde på 25 år. Jeg gider da ikke nogen over 30 år og under 22 år sådan i grove træk.

Jeg forstår heller ikke, at unge kvinder skulle være så lette at score. Jeg havde brækket mig på stedet, hvis en 40-årig havde forsøgt sig, da jeg var 20. Gud fader, se dig dog i spejlet, gamle mand. Jeg ville stadig have det stramt med scoringsforsøg fra en 50-årig, men jeg ville nok trods alt opføre mig en anelse mere modent.


det er ingen modsætning. Det er sikkert rigtigt, at mange på 22 ikke er intereserede i en på 38. So what? Det handler ikke om dem. Det handler om dem, hvor der er gensidig tiltrækning. Og her er hende på 33 ofte mere kompliceret med krav, definitioner, agendaer, forventninger osv. Derfor er den yngre på mange måder lettere. Hvis ellers mænd turde og troede på det.

Og tak for, at du så fint illustrerer problemstillingen ved at omtale mænd på en måde som næppe nogen mand i tråden vil omtale kvinder.

Så er man hvis lettere naive hvis man tror hende på 22 år er så meget lettere at være sammen med. Jeg ville i hvert fald ikke vurdere mine veninder som lettere kærester end mine veninder på 30.


Ja så er jeg uenig i dine vurderinger. Rent bortset fra, at jeg ikke nødvendigvis taler om kæresteforhold.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Novella » 2. jun 2016, 23:56

Thomas31 skrev:
Novella skrev:
Samano skrev:Jeg undrer mig over at det en sandhed at mænd vil have yngre kvinder. De fleste single mænd jeg kender på plus 30 gider ikke at have en ung pige på 18-20 år. De vil da have en kvinde på deres egen alder højest et par år yngre. Dette er da også sådan jeg selv har det om kvinde på 25 år. Jeg gider da ikke nogen over 30 år og under 22 år sådan i grove træk.

Jeg forstår heller ikke, at unge kvinder skulle være så lette at score. Jeg havde brækket mig på stedet, hvis en 40-årig havde forsøgt sig, da jeg var 20. Gud fader, se dig dog i spejlet, gamle mand. Jeg ville stadig have det stramt med scoringsforsøg fra en 50-årig, men jeg ville nok trods alt opføre mig en anelse mere modent.


det er ingen modsætning. Det er sikkert rigtigt, at mange på 22 ikke er intereserede i en på 38. So what? Det handler ikke om dem. Det handler om dem, hvor der er gensidig tiltrækning. Og her er hende på 33 ofte mere kompliceret med krav, definitioner, agendaer, forventninger osv. Derfor er den yngre på mange måder lettere. Hvis ellers mænd turde og troede på det.

Og tak for, at du så fint illustrerer problemstillingen ved at omtale mænd på en måde som næppe nogen mand i tråden vil omtale kvinder.

Hvordan? At jeg ville brække mig over 40-årige, da jeg var 20? Er du klar over, hvor gamle de var? Konceptet svarede nærmest til at skulle bolle min far, der jo som bekendt ikke havde et sexliv, fordi han var forælder, aaad. Jeg har ingen steder skrevet, at jeg var moden som 20-årig. Det var jeg sandelig ikke. 40-årige, der i det hele taget havde et sexliv, forekom mig decideret frastødende. Det gjaldt altså også kvinder - jeg var slet ikke diskrimerende. Julefrokost på mit arbejde, hvor de der gamle nogen stod og snavede, ej vil I da lige styre jer, hvor latterligt.

Hej hej, mit charmerende teenage-jeg :wave: I min omgangskreds var vi faldet skrigende om af grin over en 40-årig, som forsøgte sig. Som i op i deres åbne ansigt. Det undrer mig derfor, at nogen her i tråden finder det nemt at score de nuværende 20-årige. Vi havde været nogle ubehagelige kællinger.

Hvad angår min nuværende holdning til 50-årige blev udmeldingen også lidt kategorisk, indrømmet. På individplan kan der sikkert findes 50-årige, som jeg kan flirte lidt med ude i den virkelige verden, tage en svingom med til en fest og sådan. Mikael Birkkjær kunne helt sikkert nedlægge mig. Jeg tog udgangspunkt i netdating, hvor jeg ret sikkert ville sortere en 50-årig fra. I dag ville jeg så bare ikke sige til ham, at han skulle 'se sig selv i spejlet, bessefar', men takke pænt nej. Ærgerligt for Mikael Birkkjær.

Jeg skal lige påpege, at JEG ikke skriver, at mænd har issues og dagsordener, når de er 33, men at du skriver kvinder har. Jeg omtaler ikke mænd på 30, 40 eller 50 på nogen bestemt 'måde, som illustrerer nogen problemstilling'.
6
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mocca » 3. jun 2016, 05:22

Danseprinsesse skrev:
Mocca skrev:
Jeg har dyb respekt for, og beundrer, når umage par finder sammen af kærlighed.

Min undren og mine 'fordomme', som du kalder dem, træder først i kraft, når en alder der afviger voldsomt fra ens egen, bliver et af de primære parametre i jagten på ens kommende partner...


Er det noget du støder på jævnligt, at folk giver udtryk for, at de bevidst går efter en partner, der er markant ældre eller yngre? Eller nogen der fortæller, at det var et af de væsentligste interessepunkter, da de mødte deres partner?


Nej, det støder jeg sjælden på. Nærmest aldrig.
Nu var der så lige to mænd her i tråden, som søger kvinder, der er (væsenligt?) yngre dem selv.
Og så ser jeg det på datingsider, hvor mænd på 40-60 ofte sætter deres søgekriterie til alder, der er op til 25 år yngre end dem selv.
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvem har magten?

Indlægaf Mocca » 3. jun 2016, 15:05

Bad Samaritan skrev:
Mocca skrev:
Danseprinsesse skrev:
Mocca skrev:
Jeg har dyb respekt for, og beundrer, når umage par finder sammen af kærlighed.

Min undren og mine 'fordomme', som du kalder dem, træder først i kraft, når en alder der afviger voldsomt fra ens egen, bliver et af de primære parametre i jagten på ens kommende partner...


Er det noget du støder på jævnligt, at folk giver udtryk for, at de bevidst går efter en partner, der er markant ældre eller yngre? Eller nogen der fortæller, at det var et af de væsentligste interessepunkter, da de mødte deres partner?

Nej, det støder jeg sjælden på. Nærmest aldrig.
Nu var der så lige to mænd her i tråden, som søger kvinder, der er (væsenligt?) yngre dem selv.
Og så ser jeg det på datingsider, hvor mænd på 40-60 ofte sætter deres søgekriterie til alder, der er op til 25 år yngre end dem selv.


Har du overhovedet læst, hvad jeg skrev? Eller kører du bare på autopilot lige nu?

Jeg skrev, at jeg ikke søger noget som helst i nogen, egentlig - andet end en person, som er nogenlunde kompatibel med min egen livsstil, og at det også gør at jeg gerne ender op med nogen, som gerne er væsentligt yngre. Jeg er en pænt rodløs type, jeg arbejder og rejser en del, mens jeg uddanner mig OG passer et fuldtidsjob, hvilket har kostet mig talrige forhold allerede - og jeg er ærligt talt svært træt af hele tiden at skulle have skudt i skoene, at det enten a). er et eller andet halvperverst kink eller b). er udtryk for en patetisk midtvejskrise. Mit argument - hvis ellers du havde gidet gøre dig den ulejlighed at læse efter - var, at der findes en pseudolitterær genre af bloggere, forfattere, livsstilsjournalister, og samfundsdebattører som har morderligt travlt med at hælde ud af alt deres eksternaliserede shit i et forsøg på at forklare, hvorfor kvinden skrider fra dem i et røvsygt ægteskab, eller hvorfor manden forlader kvinden til fordel for en anden (gerne yngre) kvinde... og i de dér små svadaer - alle jeres vægmodeller og wtf not - er der ALTID kun én forklaring: at det er et 'uneven playing field', at kortene blev dealet på forhånd, at det i sidste ende er noget seksuelt, og at det eneste der driver folk er jagten på noget yngre/strammere/frækkere/whatever.

Fordi... forklaringen kunne jo ALDRIG nogensinde være, at man selv har ændret sig - at man har givet køb på de dele af en selv, der rent faktisk VAR noget (interessant), eller at der ikke længere er kongruens med den, man er i mødet med folk, og den der smider sig hjemme i sofaen - nej... forklaringen MÅ jo være, at når kødet ikke længere er stramt nok, så bliver man skiftet ud... og det er sgu da patetisk? Både det dér syn på sig selv, men også det mere sexistiske element i det, som seriøst burde få de sidste ti generationer af kvinderettighedsforkæmpere til at rotere i deres grav med en kraft, som kunne levere strøm til hele den tredje verden.

Jeg har aldrig haft en datingprofil eller fyret den af på dating apps, og jeg har sgu heller aldrig skrevet noget som helst om, at de partout skal være 25 år yngre end mig - hverken herinde eller andetsteds. Kvinder jeg møder er som oftest yngre, fordi... well... fuck knows hvorfor... mens man ikke kan se røven for skosåler på de ældre af slagsen, så snart de finder ud af, hvad jeg laver og hvor længe jeg har tænkt mig at blive ved med det. Omvendt finder jeg ikke lige visitkortet frem, når en jævnaldrende kvinder lufter redebyggerinstinktet og/eller går all in og åbent erklærer, at hun leder efter nogen, som kan give dem tryghed og stabilit i deres hverdag - for mit liv er INTET af det dér... og langt de fleste jævnaldrende kvinder, mine venner lejlighedsvis introducerer mig for, synes at have mere travlt med at finde på søforklaringer for deres livs seneste kærlighedshavari end på rent faktisk at leve resten af det. Det springer nærmest ud lige i ens face som en vred vaskebjørn, så snart de åbner munden - og så er de helt pr. automatik disket allerede dér for mit vedkommende. Det må du gerne motivtolke på alt det, du vil - og hvis andre herinde kan tilfredsstille en kløe ved at hoppe med på dén galej, så skal de endelig også bare give den gas.


... og for så lige at runde den helt af, så har jeg heller aldrig "grinet af det, når andre gør det" eller hvad det var, du skød mig i skoene tidligere. Jeg synes folk skal gøre hvad fuck der passer dem, og lige præcis dét, der får tingene til at fungere for dem - og så må konventionerne sgu vige. Dine som mine - og alle de dér livsstilsdommere derude...


Ja, jeg har læst, hvad du skriver!
Og jeg forstår også hvorfor du føler dig ramt i den efterfølgende diskussion, der for mit vedkommende bliver mere generel.
Så jeg har ikke på noget tidspunkt haft dig i tankerne, når jeg svarede en anden på det med datingsider. Jeg havde slet ikke i tankerne om du søgte aktivt eller ej.

Min første indlæg var blot en kæk bemærkning efter noget, som jeg syntes, der var lidt pudsigt.
Du kunne så ikke vide, at resten var en udvikling af det generelle emne.

Sådan er det jo på en skreven debat. Det er svært at få alle nuancer med.
Derfor tænker jeg også, at du lægger en helt masse i mine indlæg, som jeg intet har skrevet om, når du skriver det markerede. Men vælger så at tænke, at det ligesom noget af mit, er et bidrag til den generelle debat...

Og det her, kan vi sagtens blive enige om:
Jeg synes folk skal gøre hvad fuck der passer dem, og lige præcis dét, der får tingene til at fungere for dem - og så må konventionerne sgu vige. Dine som mine - og alle de dér livsstilsdommere derude...
0

Tilbage til "Forhold og sex"