Danske spil

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Danske spil

Indlægaf TomKah » 3. jun 2016, 13:09

Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Danske spil

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 13:49

TomKah skrev:Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?



Måske Lars Sejr gerne vil købe ;)
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: Danske spil

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. jun 2016, 13:52

TomKah skrev:Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?
Hvorfor skal staten driver forretning? Er der andre forretninger du mener staten med fordel burde drive? Supermarkeder f.eks. Novo Nordisk måske.
0
Grab them by the pussy
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Danske spil

Indlægaf TomKah » 3. jun 2016, 13:59

Vlad Kalashnikov skrev:
TomKah skrev:Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?
Hvorfor skal staten driver forretning? Er der andre forretninger du mener staten med fordel burde drive? Supermarkeder f.eks. Novo Nordisk måske.


Fordi det er en ukompliceret forretning som ikke skal optimeres på samme måde som ovennævnte
Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at drive virksomhed men mere med at kontrollere distribution af medicin hvilket staten jo også gør via lægerne. Skal lægerne også privatiseres?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: Danske spil

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. jun 2016, 14:09

TomKah skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fordi det er en ukompliceret forretning som ikke skal optimeres på samme måde som ovennævnte
Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at drive virksomhed men mere med at kontrollere distribution af medicin hvilket staten jo også gør via lægerne. Skal lægerne også privatiseres?
Lægepraksisser er allerede private. Danske spil er i høj grad en forretning der skal optimeres og konstant udvikles. Det er en forretning der er udsat for kontinuerligt og omskifteligt konkurrence af en mængde af forskellige spil. Det er ligeså tvilvsomt om Danske spil kan klare sig uden monopol som det om monopolet kan opretholdes.

I øvrigt kan Danske spil anses som en skat der rammer de laveststillede hårdest.
0
Grab them by the pussy
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Danske spil

Indlægaf TomKah » 3. jun 2016, 14:13

Vlad Kalashnikov skrev:
TomKah skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fordi det er en ukompliceret forretning som ikke skal optimeres på samme måde som ovennævnte
Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at drive virksomhed men mere med at kontrollere distribution af medicin hvilket staten jo også gør via lægerne. Skal lægerne også privatiseres?
Lægepraksisser er allerede private. Danske spil er i høj grad en forretning der skal optimeres og konstant udvikles. Det er en forretning der er udsat for kontinuerligt og omskifteligt konkurrence af en mængde af forskellige spil. Det er ligeså tvilvsomt om Danske spil kan klare sig uden monopol som det om monopolet kan opretholdes.

I øvrigt kan Danske spil anses som en skat der rammer de laveststillede hårdest.


Jeg er enig i sidstenævnte - bortset fra at det ikke ville ændres ved at være privat.
Jeg ser udelukkende at danske spil skal optimeres med henblik på at få færre til at spille og give hjælp til dem der blive syge af det. Hvor skulle pengene til det så komme fra?

Lægepraksis er sgu kun indirekte private. Alle pengene kommer lige fra statskassen og lægerne kan fratages deres licens af staten, derfor er staten arbejdsgiveren.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske spil

Indlægaf Slettet bruger » 3. jun 2016, 14:56

Vlad Kalashnikov skrev:
TomKah skrev:Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?
Hvorfor skal staten driver forretning? Er der andre forretninger du mener staten med fordel burde drive? Supermarkeder f.eks. Novo Nordisk måske.


Fordi så tjener den penge og så skal vi betale mindre i skat! Hurra for mindre skat!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Danske spil

Indlægaf Slettet bruger » 3. jun 2016, 14:58

Vlad Kalashnikov skrev:
TomKah skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Fordi det er en ukompliceret forretning som ikke skal optimeres på samme måde som ovennævnte
Jeg synes ikke det kan sammenlignes med at drive virksomhed men mere med at kontrollere distribution af medicin hvilket staten jo også gør via lægerne. Skal lægerne også privatiseres?
Lægepraksisser er allerede private. Danske spil er i høj grad en forretning der skal optimeres og konstant udvikles. Det er en forretning der er udsat for kontinuerligt og omskifteligt konkurrence af en mængde af forskellige spil. Det er ligeså tvilvsomt om Danske spil kan klare sig uden monopol som det om monopolet kan opretholdes.

I øvrigt kan Danske spil anses som en skat der rammer de laveststillede hårdest.


En matematiker har beskrevet spil som en dumhedsskat :)
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Danske spil

Indlægaf paint » 3. jun 2016, 15:52

"Danske Spil afleverer hvert år sit overskud til syv forskellige ministerier efter en lovbestemt og fastlagt fordelingsnøgle, og pengene går til en masse forskellige danske kultur- og foreningstilbud. Også den danske eliteidræt er i meget høj grad støttet af disse penge fra Danske Spil, som bliver kaldt tipsmidler.

Den danske stat ejer 80 procent af aktierne i Danske Spil, mens Danmarks Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger hver ejer 10 procent. De to store idrætsorganisationer er også de to største enkeltmodtagere af overskuddet, da de hver får omkring 250 millioner kroner årligt."

"I 2008 uddelte Danske Spil 1,54 mia. kroner i tipsmidler."

Ovenstående bryder LA sig ikke om. Men jeg vil gætte på at Joachim B Olsen ikke vil råbe så højt om privatisering. Han levede praktisk taget af støtte fra diverse fonde finansieret af tipsmidlerne (+ Team Danmark)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Danske spil

Indlægaf TomKah » 3. jun 2016, 20:40

Men hvorfor bryder LA sig ikke om det?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Danske spil

Indlægaf paint » 4. jun 2016, 07:25

TomKah skrev:Hvorfor synes LA det er en god ide at sælge en overskudsforretning som danske spil og lade pengene falde fuldstændig i private aktørers hænder?
Det fatter jeg simpelt hen ikke motivet for. Det er jo en ren tabs situation. Ingen vinder på det?


Jo. Den/de private aktører som køber det, vinder på det. Til gengæld, vil de organisationer/idrætsforeninger/amatør-fodboldklubber etc. som Danske Spil støtter via 'tipsmidlerne', miste deres støtte.
Omfordelingen fra statsligt og almennyttigt, til privat ejerskab er en del af LA's politiske DNA eller ideologi – derfor ser de gerne at det sælges. Venstre og Konservative, ser også gerne et salg. Konservative, ønsker dog kun dele af det solgt.

At sælge det, er lidt som at pisse i bukserne for at få varmen. Det vil give (formentlig) 3-4 mia i kassen. LA, har sikkert en masse 'gode' ideer mht. hvad pengene kan bruges til – og det vil med garanti ikke være almennyttige formål.

Hvis nu Danske Spils indtægter kunne målrettes skattelettelser i toppen, er jeg sikker på at Anders Samuelsen hurtigt kunne finde en masse gode argumenter at beholde Danske Spil. :slem:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"