Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 16:13

Regeringen, Socialdemokraterne og DF er blevet enige om, at man fremover kun kan få en uddannelse betalte af det offentlige, vil man have flere eller omskole sig, er det på egen regning.

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... d-en-ting/

Er det en smart ide? :gruble:

Det er ikke mit personlige indtryk at det koster samfundet milliarder og milliarder, at nogen læser mere en uddannelse i deres liv. Er det egentlig ikke en bedre ting at folk er omstillingsparate og villige til at skifte retning, hvis jobs forsvinder, eller fysikken ændrer sig osv. ? :gruble:
Og det betyder vel bare at mange springer fra umiddelbart inden de slutter deres uddannelse, for ikke at misbruge deres eneste forsøg, hvis de fortryder et uddannelsesvalg ???
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Rapfisk » 3. jun 2016, 16:19

Det er ca. 2500 personer, der vil blive "ramt" per år.

Jeg har to veninder, hvor det ville komme til at gælde. I det ene tilfælde, hvor der reelt er tale om videreuddannelse, selv om den nye uddannelse er på et lavere niveau, synes jeg egentlig er okay. Vedkommende bliver fremragende inden for sit nye felt, netop fordi hun har den akademiske baggrund, hun har.

For en anden, der har en professionsrettet universitetsuddannelse og nu læser en helt anden, treårig professionsbachelor ved jeg ikke helt. På den ene side var hun nok gået ned med stress på arbejdet med den første uddannelse, og så er det både individuelt og samfundsmæssigt bedre, at hun har en udvej. På den anden side var hun vellønnet i det tidligere job, og på den måde synes jeg egentlig godt rent principielt, at hun selv kunne have betalt for den nye.
0
Livslinjen: 70 201 201
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Sjg » 3. jun 2016, 16:25

Det fremgår sådan set også ret tydeligt, at beslutningen er truffet med henblik på at opnå 300 mio. i besparelser, så at det ikke koster "milliarder og milliarder", er alle vist enige i.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29276

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Sangius » 3. jun 2016, 16:31

Jeg synes det er en dårlig ide. I værste tilfælde kan det ende med, at man får en masse folk, som er ulykkelige i deres jobsituation, men har meget svært ved at komme ud af den. Så får vi måske flere sygemeldinger, og det vil i sidste ende koste samfundet.

Synes det er meget, meget ærgerligt at indføre brugerbetaling i nogen form.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Sjg » 3. jun 2016, 16:51

Angelina skrev:
Sjg skrev:Det fremgår sådan set også ret tydeligt, at beslutningen er truffet med henblik på at opnå 300 mio. i besparelser, så at det ikke koster "milliarder og milliarder", er alle vist enige i.


Og så sparer man 300 millioner på uddannelser - hvor meget bruger man så på overførselsindkomster, på dem der kunne være kommet videre med en ny uddannelse? Sygedagpenge til dem der er for syge til deres nuværende job?

Tror det er en ekstremt kortsigtet løsning, som i sidste ende bliver langt dyrere.

Har jeg da skrevet, at jeg synes, det er en god løsning, siden du spørger sådan? :)

I startindlægget antydes det, at man forestiller sig besparelser på "milliarder og milliarder", og jeg påpegede derfor, at målet alene er 300 mio. kr., hvorfor bemærkningen om de mange milliarder er helt overflødig. Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor du dog tror, at jeg herefter ville kunne svare dig på, hvad beslutningen vil medføre af eventuelt øgede omkostninger på andre områder...
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 17:31

Med tanke på at vi skal leve af folks evner, og deres fleksibilitet samt omstillingsvene/villighed, så er det ikke adgangen til uddannelse vi skal begrænse, hvem kan sige hvilke jobs/evner/uddannelser vi skal bruge om bare 10år??

Tænk på hvor mange typer af jobs/uddannelser der er forsvundet bare indenfor få år?? Det er ikke mange år siden at typograf eller bankuddannet var nogle af de bedste valg man kunne gøre. Hvem ved hvad den næste store udvikling bliver?? Da ihvertfald ikke politikkerne :rulle:
Senest rettet af Wizzze 3. jun 2016, 19:48, rettet i alt 1 gang.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1882

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Precaseptica » 3. jun 2016, 17:42

Uambitiøs symbolpolitik, der rulles tilbage når Danmark engang tager sig selv seriøst igen og prioriterer uddannelse.
4
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Mocca » 3. jun 2016, 17:48

Jeg ved godt, at der ikke er et godt sted at spare. Men lige netop uddannelse, er i mine øjne, det dårligste sted at spare. Hvis man vil sikre et rigt samfund fremadrettet.
Der bliver hele tiden råbt på fleksibilitet og omstillingsparathed i arbejdsstyrken, og så vil man begrænse folks mulighed for uddanne sig.
Og som andre også skriver her, så er vores viden og uddannelse vores største ressource.
5
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Buller » 3. jun 2016, 19:09

man glemmer også totalt den tværfaglighed som mange af dem der læser en anden uddannelse vil kunne bidrage med.

Og tværfaglighed er noget af det vi savner allermest i flere af de komplekse områder i samfundet.

Og altså, der er nok ikke særlig mange der tager uddannelse nr. 2 fordi de bare synes det er totalt nice at bruge tiden på at gå i skole, ofte uden SU. og så arbejde ved siden af. De gør det fordi de kan se meningen med det, trods alt.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Rapfisk » 3. jun 2016, 19:16

Wizzze skrev:Men tanke på at vi skal leve af folk evner, og deres fleksibilitet samt omstillingsvene/villighed, så er det ikke adgangen til uddannelse vi skal begrænse, hvem kan sige hvilke jobs/evner/uddannelser vi skal bruge om bare 10år??

Tænk på hvor mange typer af jobs/uddannelser der er forsvundet bare indenfor få år?? Det er ikke mange år siden at typograf eller bankuddannet var nogle af de bedste valg man kunne gøre. Hvem ved hvad den næste store udvikling bliver?? Da ihvertfald ikke politikkerne :rulle:

Det her forslag handler ikke om typografer eller bankuddannede. Reglen skulle være, at man ikke kan få en ny uddannelse på samme eller lavere niveau. Fx kunne den bankuddannede sagtens få en ny uddannelse som sygeplejerske eller typografen blive fysioterapeut. Eller whatever. Om forslaget også gælder erhvervsuddannelser eller kun videregående uddannelser, kan jeg ikke gennemskue.
0
Livslinjen: 70 201 201
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Chichu » 3. jun 2016, 19:20

Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.

Jeg har det lidt blandet med forslaget. Men jeg er måske også præget af selv at have en uddannelse, som jeg kan trække i mange retninger, så jeg på den måde ikke er låst helt så meget fast som man kan være i andre uddannelser.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. jun 2016, 19:31

Jeg fatter ikke, at Socialedemokraterne kan være sig selv bekendt :puke:
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 19:34

Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.



Man må tage alle de kandidatuddannelser, man orker. Du ryger bare bagerst i køen blandt dem der vil optages, hvis du har én i forvejen.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Rapfisk » 3. jun 2016, 19:35

Chichu skrev:Er det ikke allerede sådan i dag for kandidatuddannelser? Jeg synes at huske at have fået at vide, at man kun kan tage en kandidat.

Jeg har det lidt blandet med forslaget. Men jeg er måske også præget af selv at have en uddannelse, som jeg kan trække i mange retninger, så jeg på den måde ikke er låst helt så meget fast som man kan være i andre uddannelser.

Der er kandidatreglen, som siger, at man med en kandidatgrad ikke kan optages på en ny uddannelse, med mindre der er ledige pladser. Er der ledige pladser på en uddannelse, eller får man dispensation, er den nye uddannelse gratis.
0
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22321
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52512

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 3. jun 2016, 19:36

Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"