Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. jun 2016, 22:19

Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).


Jeg var en af dem der blev ramt dengang det blev indført, jeg har en videregående uddannelse som jeg fik via kvote 2, mit nuværende arbejde er hårdt belastende psykisk, og har betydet flere sygdomsperioder og tid på overførelsesindkomst.

På VUC oplevede jeg at folk som jeg der var lidt ældre og havde arbejdserfaring, var med til at trække niveauet op, til gavn for de øvrige som ofte var der fordi de var placeret der som led i en aktiveringsplan.


Og? Hvad har det med mit indlæg at gøre?


At din løsning muligvis lyder godt på papiret men er den dyreste og mindst fornuftige i praksis.


1) Jeg beskriver ikke nogen løsning. Jeg fortæller at jeg er tilfreds med den regel de indførte for nogle år siden.
2) Dyrest for hvem?
3) Fornuftig - efter hvilken subjektiv målestok?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 22:26

yessup skrev:
Wizzze skrev:
Rapfisk skrev:
Wizzze skrev:Og nu skal vi så til at pille ved vores ok system for 300mio. der er masser af andre steder de kunne findes.


Hvorhenne? Husk på det må ikke være et forslag der rammer nogen over 55, for de har jo indbetalt til velfærden hele livet (læs: Der er for mange af dem til at politikerne tør træde dem over tæerne).


Siden det er meningen at pengene skal bruges til dagpenge reform, så ville jeg finde pengene i den "aktive beskæftigelsesindsats" som mest af alt er at skubbe mennesker rundt i systemet, og der bruges over 16 milliarder på det. Så jeg ville forenkle regler og spare på alle de papirbunker og mennesker der skubber bunkerne rundt.
3
Do as I say! :whip:
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Aaliya81 » 3. jun 2016, 22:51

Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
fisken80 skrev:Høh, det startede jo allerede for fem år siden, da man fjernede muligheden for at læse vuc-fag for folk med en videregående uddannelse. Eller man kan ret beset godt læse vuc-fag... det koster bare minimum 10.000 for et c-niveaufag og næsten 40.000 for et a-niveaufag. Det betyder, at en person med en KVU (2-årig videregående) f.eks. en jordbrugsteknolog, der har brugt sin erhvervsuddannelse til at blive optaget på jordbrugsteknologen ikke har mulighed for senere at skifte spor og læse til lærer, ingeniør eller læge. Eller igen, han KAN godt, men det vil koste en absurd bunke penge.

Vi skal leve af at være veluddannede - ja hurra...


Vi er altså rigeligt veluddannede, selvom vi ikke nødvendigvis har adskillige videregående uddannelser.

Jeg synes det er helt fint, at folk selv får lov at betale for at starte forfra, hvis man er blevet færdiguddannet i én retning. Så er der altså heller ikke flere pladser, og det er bedre at prioritere de pladser til folk, som slet ikke har fået en videregående uddannelse. Hvis det er så vigtigt for en personligt at have flere specifikke uddannelser, så prioriterer man jo nok også derefter, og får dem, (i stedet for at brænde dem af på håndtasker :D ).


Jeg var en af dem der blev ramt dengang det blev indført, jeg har en videregående uddannelse som jeg fik via kvote 2, mit nuværende arbejde er hårdt belastende psykisk, og har betydet flere sygdomsperioder og tid på overførelsesindkomst.

På VUC oplevede jeg at folk som jeg der var lidt ældre og havde arbejdserfaring, var med til at trække niveauet op, til gavn for de øvrige som ofte var der fordi de var placeret der som led i en aktiveringsplan.


Og? Hvad har det med mit indlæg at gøre?


At din løsning muligvis lyder godt på papiret men er den dyreste og mindst fornuftige i praksis.


1) Jeg beskriver ikke nogen løsning. Jeg fortæller at jeg er tilfreds med den regel de indførte for nogle år siden.
2) Dyrest for hvem?
3) Fornuftig - efter hvilken subjektiv målestok?


2/ Dyrest for samfundet
3/ Fornuftigst for samfundet.
0
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf kokkenok » 4. jun 2016, 00:11

Synd og skam - Folk med multiple bachelor-grader i min ende af akademia er super godt lønnede.
Senest rettet af kokkenok 4. jun 2016, 13:17, rettet i alt 3 gange.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 00:50

Aaliya81 skrev:
2/ Dyrest for samfundet
3/ Fornuftigst for samfundet.


Det er jo bare påstande du slynger ud, uden at underbygge dem.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Aaliya81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 45

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Aaliya81 » 4. jun 2016, 05:36

:(
Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
2/ Dyrest for samfundet
3/ Fornuftigst for samfundet.


Det er jo bare påstande du slynger ud, uden at underbygge dem.

Du vil simpelthen have at jeg skal underbygge at det er billigere at have folk i job end på overførelses indkomst samt at niveauet bliver højnet hvis der sidder flere motiverede mennesker i klasselokalet :D :klap: :rulle: :deer:
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf englishchannel » 4. jun 2016, 06:57

Jeg har aldrig forstået, hvorfor kandidatuddannede skal rammes hårdere end professionsbachelorer - først med kandidatreglen, der nærmest gør det umuligt at komme ind nogle steder, hvis man allerede har en kandidatuddannelse, og nu med den her "samme eller højere niveau"-tankegang, der i praksis udelukker alle kandidater fra at blive omskolet medmindre de kan finde en hulens masse penge.

Måske er det fordi, jeg har kendt flere mennesker, der sidder med ubrugelige kandidatuddannelser, men man har da langt sværere ved at finde job med en Eskimologi-grad end som folkeskolelærer eller sygeplejerske. Hvorfor skal den ene gruppe så kunne sige: "Øv, jeg valgte forkert, og vil gerne have en chance mere!", når den anden gruppe kommer til at sidde fast for evigt?

Det virker både uretfærdigt og kontraproduktivt på mig.
6
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 07:03

Aaliya81 skrev::(
Advocatus-Diaboli skrev:
Aaliya81 skrev:
2/ Dyrest for samfundet
3/ Fornuftigst for samfundet.


Det er jo bare påstande du slynger ud, uden at underbygge dem.

Du vil simpelthen have at jeg skal underbygge at det er billigere at have folk i job end på overførelses indkomst samt at niveauet bliver højnet hvis der sidder flere motiverede mennesker i klasselokalet :D :klap: :rulle: :deer:


Jeg vil have at du skal underbygge de påstande, du kommer med. I stedet for at bare at antage at det er implicit, at du har ret eller at folk anerkender de præmisser, du slynger ud. Fx er det retorisk spin at tale om folk i job vs. folk på overførselsindkomst, eftersom spørgsmålet om "dyrest" og "fornuftigst" afgøres af et væld af andre faktorer, og at man desuden ikke automatisk ender på overførselsindkomst, bare fordi man ikke kan få betalt en ekstra uddannelse.

Eksempelvis kunne man anføre at det er billigst for samfundet, fordi at personen allerede har en færdig uddannelse og samfundet sparer penge på ikke at skulle betale den nye uddannelse, men kan bruge pengene på andre uuddannede. Og at i de tilfælde hvor folk så selv bekoster en ekstra uddannelse, tjener de hurtigt deres udlæg hjem igen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 07:09

englishchannel skrev:Jeg har aldrig forstået, hvorfor kandidatuddannede skal rammes hårdere end professionsbachelorer - først med kandidatreglen, der nærmest gør det umuligt at komme ind nogle steder, hvis man allerede har en kandidatuddannelse, og nu med den her "samme eller højere niveau"-tankegang, der i praksis udelukker alle kandidater fra at blive omskolet medmindre de kan finde en hulens masse penge.

Måske er det fordi, jeg har kendt flere mennesker, der sidder med ubrugelige kandidatuddannelser, men man har da langt sværere ved at finde job med en Eskimologi-grad end som folkeskolelærer eller sygeplejerske. Hvorfor skal den ene gruppe så kunne sige: "Øv, jeg valgte forkert, og vil gerne have en chance mere!", når den anden gruppe kommer til at sidde fast for evigt?

Det virker både uretfærdigt og kontraproduktivt på mig.


Den frie og direkte til uddannelsessystemet, herunder LVU'er, giver heller ikke det store incitament til at træffe en beslutning og stå ved den. År efter år hører vi om tusindevis af studerende der falder fra eller skøjter rundt mellem uddannelser, fordi det ikke lige er dem, eller om studerende som bare ikke magter at træffe en beslutning om hvilket studie, de skal vælge, og derfor nærmest slår terning på fristdatoen for aflevering, inden de sætter et kryds og afleverer den.

Allerede dér synes jeg man viser, at man ikke er moden nok til at kaste sig ud i en videregående uddannelse. Det ville klæde folk at vise noget mere format og beslutsomhed, og træffe nogle gennemtænkte valg, som de så står ved og tager konsekvenserne af.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf englishchannel » 4. jun 2016, 07:16

Advocatus-Diaboli skrev:Den frie og direkte til uddannelsessystemet, herunder LVU'er, giver heller ikke det store incitament til at træffe en beslutning og stå ved den. År efter år hører vi om tusindevis af studerende der falder fra eller skøjter rundt mellem uddannelser, fordi det ikke lige er dem, eller om studerende som bare ikke magter at træffe en beslutning om hvilket studie, de skal vælge, og derfor nærmest slår terning på fristdatoen for aflevering, inden de sætter et kryds og afleverer den.

Allerede dér synes jeg man viser, at man ikke er moden nok til at kaste sig ud i en videregående uddannelse. Det ville klæde folk at vise noget mere format og beslutsomhed, og træffe nogle gennemtænkte valg, som de så står ved og tager konsekvenserne af.


Jeg er enig, men jeg synes også, at det er problematisk, at man forventes at vælge den helt rigtige uddannelse i en meget tidlig alder. I årevis er der blevet tordnet imod sabbatår og givet "karakterbonus" til studerende, der læste hurtigt videre. Det betyder, at man som 19-årig bliver presset til vælge sin fremtid inden man ved særlig meget om hvad man egentlig er god til og interesserer sig for på længere sigt.

Det er mit indtryk, at de fleste fejluddannelser stammer fra ungdom og uvidenhed, mere end at folk ikke tænker sig om. Hvad nytter det at læse en masse på uddannelsesguiden og tale med andre studerende, når man intet aner om hvordan man selv fungerer på et arbejdsmarked og kun har gymnasiet, hvor en masse fagretninger ikke engang bliver dækket, som udgangspunkt for ens faglige styrker?
6
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 07:35

englishchannel skrev:Jeg er enig, men jeg synes også, at det er problematisk, at man forventes at vælge den helt rigtige uddannelse i en meget tidlig alder. I årevis er der blevet tordnet imod sabbatår og givet "karakterbonus" til studerende, der læste hurtigt videre. Det betyder, at man som 19-årig bliver presset til vælge sin fremtid inden man ved særlig meget om hvad man egentlig er god til og interesserer sig for på længere sigt.

Det er mit indtryk, at de fleste fejluddannelser stammer fra ungdom og uvidenhed, mere end at folk ikke tænker sig om. Hvad nytter det at læse en masse på uddannelsesguiden og tale med andre studerende, når man intet aner om hvordan man selv fungerer på et arbejdsmarked og kun har gymnasiet, hvor en masse fagretninger ikke engang bliver dækket, som udgangspunkt for ens faglige styrker?


This. Og så at ganske mange valgte uddannelse lige inden krisen ramte. Der var flere områder som ikke led specielt inden krisen, og hvis man ikke lige fik drømmejobbet, så var der masser af andre områder man stadig kunne bruge sin uddannelse i - men nu efter krisen er det fuldstændig umuligt.

Flere på mit studium havde som backup-plan at de jo altid kunne undervise i gymnasieskolen hvis alt andet fejlede, og nu har stort set alt fejlet fordi der skæres voldsomt ned i vores sektor og phd-stipendierne er skåret væk - og nu kan du fodre grise med gymnasielærere... Hvad skal man så gøre? Der var nærmest ingen arbejdsløshed i vores fag inden krisen. Så det var jo ikke fordi folk "ikke tænkte sig om" inden de valgte. Ingen af os havde evnerne til at se ud i fremtiden, og det var der fandme heller ingen andre der havde dengang, så det er pænt groft at beskylde folk for at have uddannet sig til arbejdsløshed, som så mange ynder for tiden. Lige pt. skal man være mere end almindeligt heldig hvis man både har evner og uddannelse indenfor et af de få felter hvor det stadig er til at få job.

Et par af mine medstuderende forsøgte at skifte til en anden kandidat, netop for at forbedre deres chancer, men endte med at sidde dybt fast i et sort administrations-hul hvor ingen på universitetet vidste hvad de skulle gøre og de i halvandet år ikke kunne gå til eksamen eller melde sig til undervisning. De klagede og klagede, men der skete ingenting. Spild af alles tid.

Det er en skam ikke at give mere plads til at man kan sadle om, især fordi så mange områder bliver udsultet af regeringen pt. Også områder hvor folk for ganske få år siden troede at de aldrig skulle stå uden job.

Men overordnet set kender man ikke sig selv, sine evner og svagheder før man er langt ældre. Det er hovedløst at systemet ikke er mere fleksibelt, for det betyder at en masse mennesker med stort potentiale aldrig får mulighed for at bruge det. Jeg kan slet ikke se at det skal gavne på langt sigt at fastholde folk i den uddannelse, som de valgte som meget unge - især hvis de kommer ud på den anden side og oplever arbejdsløshed. Skal de så fastholdes på overførselsindkomst i årevis fordi man ikke vil investere i at de på en eller anden måde kan få lov til at sadle om? Tåbeligt.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. jun 2016, 07:56

englishchannel skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Den frie og direkte til uddannelsessystemet, herunder LVU'er, giver heller ikke det store incitament til at træffe en beslutning og stå ved den. År efter år hører vi om tusindevis af studerende der falder fra eller skøjter rundt mellem uddannelser, fordi det ikke lige er dem, eller om studerende som bare ikke magter at træffe en beslutning om hvilket studie, de skal vælge, og derfor nærmest slår terning på fristdatoen for aflevering, inden de sætter et kryds og afleverer den.

Allerede dér synes jeg man viser, at man ikke er moden nok til at kaste sig ud i en videregående uddannelse. Det ville klæde folk at vise noget mere format og beslutsomhed, og træffe nogle gennemtænkte valg, som de så står ved og tager konsekvenserne af.


Jeg er enig, men jeg synes også, at det er problematisk, at man forventes at vælge den helt rigtige uddannelse i en meget tidlig alder. I årevis er der blevet tordnet imod sabbatår og givet "karakterbonus" til studerende, der læste hurtigt videre. Det betyder, at man som 19-årig bliver presset til vælge sin fremtid inden man ved særlig meget om hvad man egentlig er god til og interesserer sig for på længere sigt.


Jeg kender ingen som reelt lader sig presse af politikernes våde drømme om fast tracking i uddannelsessystemet. Folk tager en uddannelse når det passer dem og de får muligheden. Der er ingen der siger at man skal vælge som 18-19-årig. Det står én fuldstændigt frit for at vente med at vælge til senere i livet, og så lave noget andet i mellemtiden.

I øvrigt er der jo også tusindevis af unge mennesker hvert år, der formår at vælge rigtigt første gang.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Ubiquitous » 4. jun 2016, 09:44

Man kan lave et lovforslag, der nødvendigvis skal indeholde alle mulige undtagelser hvor det er åbenlyst fornuftigt for staten at betale for personens omskoling.

Alternativt kan man have tillid til, at når en dansker vælger at sætte sig tilbage på skolebænken, så er der som hovedregel en rigtig god grund til det.

En anden mulighed var at undersøge, hvorfor folk egentlig tager en ny uddannelse. Man ved jo hvem de er, så man kunne sagtens hyre nogle forskere til at lave et halvt ton interviews og trække nogle konklusioner ud af det. Så ville man have et meget klarere billede af, om systemet blev "misbrugt".

På mig virker det som om, at politikerne meget ofte ændrer loven på en mavefornemmelse og/eller fordi det kan give stemmer i stedet for rent faktisk at undersøge, om der overhovedet er et problem. Det synes jeg er ret problematisk.
3
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 10:02

Ubiquitous skrev:Man kan lave et lovforslag, der nødvendigvis skal indeholde alle mulige undtagelser hvor det er åbenlyst fornuftigt for staten at betale for personens omskoling.

Alternativt kan man have tillid til, at når en dansker vælger at sætte sig tilbage på skolebænken, så er der som hovedregel en rigtig god grund til det.

En anden mulighed var at undersøge, hvorfor folk egentlig tager en ny uddannelse. Man ved jo hvem de er, så man kunne sagtens hyre nogle forskere til at lave et halvt ton interviews og trække nogle konklusioner ud af det. Så ville man have et meget klarere billede af, om systemet blev "misbrugt".

På mig virker det som om, at politikerne meget ofte ændrer loven på en mavefornemmelse og/eller fordi det kan give stemmer i stedet for rent faktisk at undersøge, om der overhovedet er et problem. Det synes jeg er ret problematisk.


Jeg forstår ikke helt hvordan man skulle misbruge det? Man har kun et vist antal SU-klip, og når de er brugt, er der ikke flere at komme efter. Så man skal jo uanset hvad selv kunne stå for at betale regninger og få mad på bordet osv. hvis man vælger at videreuddanne sig selvom man allerede har taget én uddannelse - med andre ord skal man arbejde og forsørge sig selv ved siden af, og så er det vel i princippet ligegyldigt om man arbejder og forsørger sig selv uden at tage en uddannelse eller om man arbejder og forsørger sig selv samtidig med at man tager en uddannelse. Man koster vel ikke ret meget mere af den grund. Men hvorom alting ligger er det jo ikke noget man bare lige gør hvis ikke man har råd til det. Og man kommer bagerst i køen til uddannelserne uanset hvad, så hvordan er det en ordning man har kunnet misbruge indtil videre? :gruble:
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Slut med flere uddannelser på den fælles regning

Indlægaf fisken80 » 4. jun 2016, 10:44

Kattefjæs skrev:
Ubiquitous skrev:Man kan lave et lovforslag, der nødvendigvis skal indeholde alle mulige undtagelser hvor det er åbenlyst fornuftigt for staten at betale for personens omskoling.

Alternativt kan man have tillid til, at når en dansker vælger at sætte sig tilbage på skolebænken, så er der som hovedregel en rigtig god grund til det.

En anden mulighed var at undersøge, hvorfor folk egentlig tager en ny uddannelse. Man ved jo hvem de er, så man kunne sagtens hyre nogle forskere til at lave et halvt ton interviews og trække nogle konklusioner ud af det. Så ville man have et meget klarere billede af, om systemet blev "misbrugt".

På mig virker det som om, at politikerne meget ofte ændrer loven på en mavefornemmelse og/eller fordi det kan give stemmer i stedet for rent faktisk at undersøge, om der overhovedet er et problem. Det synes jeg er ret problematisk.


Jeg forstår ikke helt hvordan man skulle misbruge det? Man har kun et vist antal SU-klip, og når de er brugt, er der ikke flere at komme efter. Så man skal jo uanset hvad selv kunne stå for at betale regninger og få mad på bordet osv. hvis man vælger at videreuddanne sig selvom man allerede har taget én uddannelse - med andre ord skal man arbejde og forsørge sig selv ved siden af, og så er det vel i princippet ligegyldigt om man arbejder og forsørger sig selv uden at tage en uddannelse eller om man arbejder og forsørger sig selv samtidig med at man tager en uddannelse. Man koster vel ikke ret meget mere af den grund. Men hvorom alting ligger er det jo ikke noget man bare lige gør hvis ikke man har råd til det. Og man kommer bagerst i køen til uddannelserne uanset hvad, så hvordan er det en ordning man har kunnet misbruge indtil videre? :gruble:


En Pba tager 3,5 år og man har SU til 6 år, man kommer dermed kun til at mangle klip til de sidste 6 måneder af sin nummer 2 Pba og så kan man tage slutlån. Så man kan næsten få SU til to uddannelser på samme niveau.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"