Forældre til børnehavebørn

Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Evapeva » 24. aug 2015, 17:12

Sådan en tråd må vi da have. :)




Pt. går vi og bøvler med at gøre vores dreng mere selvhjulpen. Han er 3½ og bruger stadig ble, sut/sutteklud - og er ikke ret god til at tage eget tøj af og på. Andre der kan genkende noget af det? Eller er han bare jordens langsomste barn? :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Mus84 » 24. aug 2015, 18:23

Har også en dreng på knap 3,5 år i børnehave.
Tænkte ellers at han var den langsomste :-)

Derhjemme er det en kamp at få ham til at tage tøj af og på, sko osv. Men har opdaget at han kan så meget mere i børnehaven. Har ham mistænkt for at det bare er fordi det er nemmere at vi gør det for ham.

Vi toilettræner også på livet løs. Har lavet et skema hvor han får krydser, det giver også kryds bare at forsøge, men så skal han sidde der lidt. I starten læste vi en bog for ham, men nu tisser han bare. Har lavet stort på toilettet hertil aften for første gang (stolt mor :-) ). Han har ellers nægtet at ville af med bleen på noget tidspunkt og har skreget hvis vi foreslog toilettet. Han er meget forsigtig og bange for alt nyt, så tror at det ukendte har været skræmmende. Efter et par gange hvor han har tisset er det pludselig ok.

Min største bekymring med min dreng er at han et så forsigtig. Jeg skal helst være hos ham og han kaster sig nødigt ud i noget nyt (selv hvis jeg er med). Han har fundet en god veninde i børnehaven, men bekymrer mig over at han ikke rigtig leger med andre.

Generelt er han en sød, meget kærlig dreng der er enormt god til at dimse med småt legetøj.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Urtekussen » 24. aug 2015, 19:30

Mini bliver 4 i november, og der er virkelig sket noget i løbet af det sidste år.
Vi tog sutten i påsken.
Han smed bleen her i sommerferien og bruger (på eget initiativ) ikke natble mere.

Til gengæld kan han ikke længere spise eller tage tøj på selv.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Evapeva » 9. sep 2015, 11:58

Så er han blefri! Wow, det skete bare fra den ene dag til den anden - på barnets initiativ! :D Dog ikke om natten - eller han vil selv gerne være blefri der - han tisser om natten.

Vi snakker pt. om at sende hans sutter op til julemanden (er det ikke noget med, at der findes en adresse, man kan skrive til - og så får man et fint svar tilbage?). Nu kan jeg pludselig ikke følge med. :genert:
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Evapeva » 9. sep 2015, 11:58

Hvordan går det hos jer, mus?
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Mus84 » 9. sep 2015, 12:22

Sejt @evapeva så var han alligevel klar. Venter på at min dreng får en lignende åbenbaring. Han går på toilettet herhjemme når vi siger han skal, men siger ikke til. Han er dog begyndt jævnligt at sige til mens han tisser. Også om natten og meget insisterende på at ville have tør ble. Men tror der er et stykke vej. Han nægter stadig potte og toilet i børnehaven.

Har har dog pludselig udviklet sig meget i at turde nye ting. I weekenden væltede han sig i vandrutchebane og legeland uden at jeg behøvede at være med. Kunne bare sidde og se på. Vildt.

Han har også knyttet venskab med flere børn i børnehaven dejligt. Dog fortsat mest lidt ældre piger.

Han har aldrig brugt sut så det problem har vi ikke.
Hvor vi bor kan man til jul aflevere sutter til julemanden i butikscenter og få gave i bytte. Men ved ikke om de kan sendes.
Ellers modtager jeg jævnligt sutter på arbejdet i bytte for en sej prinsesse glimmer eller cars tandbørste.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
DenSkarpeLaks
Indlæg: 364
Tilmeldt: 17. aug 2015, 11:00
Kort karma: 52
Likede indlæg: 959

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf DenSkarpeLaks » 18. sep 2015, 19:21

Jeg har også en dreng i børnehave, som bliver 5 her til december.

Vi er af og til lidt bekymrede fordi han stadig periodevis tisser og skider i bukserne. Det er altid i forbindelse med en eller anden forandring, fx da jeg gik fra at være ledig til at starte i job. Da havde han lige 2-3 uger med uheld hver dag, ofte flere gange om dagen. Han har været renlig ca. siden sin 3 års fødselsdag, og ellers uden de store problemer, så det virker lidt voldsomt at han pludselig har de her perioder hvor han bare slet ikke har styr på det.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Fru Sunshine » 18. sep 2015, 21:23

Suttebid forsvinder som regel af sig selv, når de smider sutten.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forældre til børnehavebørn

Indlægaf Fru Sunshine » 19. sep 2015, 08:08

Pernille skrev:
Fru Sunshine skrev:Suttebid forsvinder som regel af sig selv, når de smider sutten.


Det minder vi også os selv om. Altså jeg ved godt at mange andre har travlt med, at børn skal blive "selvhjulpne og selvstændige blablabla" og det kan man åbenbart ikke være, hvis man bruger sut nogle af døgnets timer. :rulle:

Hvis han ikke har sin sut, gnasker han i legetøj eller har fingrene i munden, især når han er træt. Så synes jeg egentlig sutten er bedre, men han får den når vi kan se han er træt og trænger til en pause/hvil og om natten.

Mine unger har først droppet sutten i 4-års alderen, og det blev de ikke mindre selvhjulpne af.

Og som I gør det, synes jeg da, det er ganske begrænset, hvor meget han har den. Det tror jeg ikke på kan skade selvstændigheden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forældre"