Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Urtekussen » 5. jun 2016, 16:48

Det er der jo ingen, som kan vide, men hvad tror I?

Jeg har det virkelig svært med at forestille mig, at der bare er lukket og slukket.

Jeg tænker det mere bliver som en uendeligt lang drøm. Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, hvor jeg tror "jeget" sidder. Hvis det udelukkende er i hjernen, og der ingen hjerneaktivitet er, så er det jo bare slut.
Men det er godt nok en mærkelig tanke, at alt det jeg tænker og føler og er, bare forsvinder sådan med et. Og jeg måske/måske ikke registrerer det.

Er jeg så bundet til kroppen, og "fanget" i den? Kan jeg ligge og se mig selv rådne i kisten, mens alt fortsætter oven på? Eller mærke kremeringen?

Ej, man bliver helt ør i hovedet af at forsøge at få en ide om det. Især fordi man ved, at man aldrig finder svaret. Det er så mærkeligt at vide så lidt, om det eneste 100% sikre i livet.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf BlueBunny » 5. jun 2016, 16:54

Jeg tror bare det er slut.
At der er ingenting.

Jeg tror at hvis ikke det er tilfældet, så forlader man sin fysiske krop. Hvad der så sker ved jeg ikke. Genfødsel? Eller et liv i en anden dimension?

Sidste kan jeg lidt tro fordi jeg har oplevet en meget nær tilknytning til steder/mennesker jeg ikke før har mødt. Og fordi jeg nogen gange kan føle en afdøds nærhed. Begge dele kan jeg bortrationalisere, men alligevel ikke 100% afvise.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf zembra1986 » 5. jun 2016, 16:58

Jeg tror fuld og fast på at der bare slukket for lyset.

Og det finder jeg personligt stor tryghed i. Jeg bliver meget mere utilpas ved tanken om liv efter døden for hvad nu hvis det er et "liv" jeg ikke kan lide?.
For mig er det meget betryggende at vide (tro) at når jeg en dag dør, så skal jeg bare sove en evig drømmeløs søvn, hvor jeg aldrig mere skal forholde mig til beslutninger, bekymringer, smerte osv. som er en naturlig del af livet.....bare evig fred, sorgløshed og intethed, det beroliger mig.

Efter at have haft en dyb depression og angt, så er jeg kommet frem til den konklusion at døden absolut ikke er det værste man kan blive udsat for, nææ, livet er meget værre. I dag har jeg det rigtig godt ( i hver fald overordnet set) og jeg ønsker på ingen måde at dø, men jeg er heller ikke bange for døden, jeg er meget mere bange for igen en dag at ende i det smertehelvede min depression/angst var.
Senest rettet af zembra1986 5. jun 2016, 17:06, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Delfin » 5. jun 2016, 17:03

Jeg tror, man bare er væk.
Der er intet, og det har jeg det glimrende med, men jeg kan jo ikke vide det med sikkerhed, så det hænde, at jeg får en overraskelse.
0
14 11 14
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Sangius » 5. jun 2016, 17:13

Jeg er slet ikke i tvivl om, at der sker absolut intet. Man ophører med at eksistere.
Jeg synes det er tusind gange mere mærkeligt, at skulle forholde mig til, at der skulle være noget efter døden. Det er, i min verden, helt absurd. Selvfølgelig er der ikke det - for hvorfor skulle der være det? Vi er blot et dyr, blot en hjerne, og der sker intet når denne ophører med at leve.

Det er også den tanke jeg har det bedst med. Livet giver ikke mening, der er ingen grund til at du lever, og der sker intet når du dør. Så slap af, gør det du bedst føler for, og lev dit liv, for det er det eneste du har. Det er da en meget rar tanke :)
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Tibbler » 5. jun 2016, 17:17

Sangius skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at der sker absolut intet. Man ophører med at eksistere.
Jeg synes det er tusind gange mere mærkeligt, at skulle forholde mig til, at der skulle være noget efter døden. Det er, i min verden, helt absurd. Selvfølgelig er der ikke det - for hvorfor skulle der være det? Vi er blot et dyr, blot en hjerne, og der sker intet når denne ophører med at leve.

Det er også den tanke jeg har det bedst med. Livet giver ikke mening, der er ingen grund til at du lever, og der sker intet når du dør. Så slap af, gør det du bedst føler for, og lev dit liv, for det er det eneste du har. Det er da en meget rar tanke :)


Jeg synes overhovedet ikke, at det er en rar tanke. Jeg bryder mig ikke om, at blive mindes om, hvor udbetydelige vi alle er.
I bund og grund tror jeg heller ikke, at der sker noget efter døden - Man er bare væk. Men jeg elsker ideen om, at der sker noget andet; at det ikke bare er slut. Hvad det "andet" så skulle være, det aner jeg ikke.
4
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Anlewi » 5. jun 2016, 17:25

Når jeg dør forestiller jeg mig at det hele slutter...
Men minder og historien om mig lever vidre i slægten.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Ado » 5. jun 2016, 17:28

Jeg tror på himlen. Og det har jeg det rigtig godt med.
0
Donna Martin Graduates!
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Karkluden » 5. jun 2016, 17:33

Rakel skrev:Det kan ingen give dig dit svar på.

Mit svar er, at vi går hjem til Gud og det ikke er noget at være bekymret for.

Det er også mit bud. Jeg kan ikke engang rationalisere dét svar, og det føler jeg heller ikke behov for. Det er en tro. Det er en følelse i mig, der giver mig ro, sikkerhed og tryghed. Det må andre gerne finde naivt. Det giver mig glæde og ro.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf godtnavn » 5. jun 2016, 17:42

Jeg tror man bare forsvinder. Men når det er sagt har jeg fået en irrationel angst for at man bliver i kroppen, hvilket er grunden til jeg erne vil brændes, at blive ædt langsomt af orme er langt værre end at blive brændt. Synes selv jeg er total fjollet pga de tanker :lol: For det har aldrig rigtig været et spørgsmål for mig, for man forsvinder jo bare og så er den angst alligevel kommet.

At skulle "op til gud" er i min verden en forfærdelig tanke, så jeg er glad for jeg ikke er opdraget troende :lol:
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Miss_no_More » 5. jun 2016, 18:59

Jeg tror sjælen lever videre i en anden dimension og sommetider kan komme på visit. Jeg har det bedst sådan, da jeg ellers ville have en alt for stor frygt for at miste mine nærmeste, hvis jeg troede de bare forsvandt/blev udslettet. Kan godt lide tanken om at jeg kan snakke/kommunikere med dem efter deres død :genert:
1
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Sevii » 5. jun 2016, 19:25

Jeg vil gerne stoppe med at eksistere, når jeg dør. Jeg tænker det er en ligeså beroligende tanke (for mig) som når folk tænker at der er et efterliv, eller en Gud som man skal forenes med. Det er nok en af de ting som vi ikke finder ud af før vi dør.... Hvis vi altså opfatter det, når det sker til den tid.... :gisp:
1
:banan: :banan:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Urtekussen » 5. jun 2016, 19:49

gnostic skrev:
Hvad baserer du den tro på? Altså jeg mener, der må være noget, som får dig til at tro på at man går "hjem til Gud".

Til det oprindelige spørgsmål:

Når man dør, eksisterer man ikke mere. Det er videnskabeligt bevist. Jeg kunne remse en masse links op til videnskabelige studier på området. Sindet og dermed "sjælen" er et produkt af hjernen, og når hjernen ikke fungerer mere, er der ikke noget til at producere dette sind.

Hvorvidt der er en Gud eller ej, så ændrer en god eller ond gud ikke noget på, at der ikke er noget efterliv.

Videnskabeligt bevist?

Da kun at kroppen er død.

Men jeg vil gerne se de videnskabelige links, som beviser hvad der bliver af "sjælen"/"jeget"/tankerne.

Tænk at der rent faktisk KAN gives svar på det her, og endda så nemt.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf LaScrooge » 5. jun 2016, 20:29

Jeg tror også, at vi bare forsvinder. Lyset slukkes; alt, der får os til at leve, tænke, drømme og ånde ophører. Vi har fantasi til at forestille os mere, fordi vi er de skabninger, vi er, men vi er samtidig blot levende væsener som ikke kan eksisterer uden iltet blod og et hjerte der fungerer, ligesom alle andre dyr.

Jeg føler ingen angst ved at forsvinde på den måde. Der er en ro i det for mig. Som en anden nævner, er jeg mere bekymret ved tanken om det modsatte og jeg er ked af, at jeg er blevet påvirket af de ideer. Måske fik det mig i begyndelsen til at stræbe efter at leve på en bestemt måde, men jeg synes, det er forkert at forsøge at indrette sit liv og sine gerninger ud fra en vag, angstbetonet forestilling om evig straf, dømt og udmålt af et væsen, jeg intet kender til og hvis normer, jeg ikke har mulighed for at gennemskue eller forhandle. Det er mere rigtigt for mig at navigere ud fra den godhed og retfærdighed, jeg synes, bør fylde verden, - ikke fordi jeg er bange for straf. Men jeg kæmper stadig med det, selv som ateist. Frygten for det ukendte og det evige er nok for rodfæstet.
Senest rettet af LaScrooge 5. jun 2016, 20:30, rettet i alt 1 gang.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf paint » 5. jun 2016, 20:35

gnostic skrev:
Urtekussen skrev:
gnostic skrev:
Hvad baserer du den tro på? Altså jeg mener, der må være noget, som får dig til at tro på at man går "hjem til Gud".

Til det oprindelige spørgsmål:

Når man dør, eksisterer man ikke mere. Det er videnskabeligt bevist. Jeg kunne remse en masse links op til videnskabelige studier på området. Sindet og dermed "sjælen" er et produkt af hjernen, og når hjernen ikke fungerer mere, er der ikke noget til at producere dette sind.

Hvorvidt der er en Gud eller ej, så ændrer en god eller ond gud ikke noget på, at der ikke er noget efterliv.

Videnskabeligt bevist?

Da kun at kroppen er død.

Men jeg vil gerne se de videnskabelige links, som beviser hvad der bliver af "sjælen"/"jeget"/tankerne.

Tænk at der rent faktisk KAN gives svar på det her, og endda så nemt.


http://edition.cnn.com/2014/04/12/healt ... index.html

Gennem EEG og MRI-scanninger ved man, at tanker, og dermed "jeget" - hvilket samlet udgør vores selvopfattelse (eller det som man i gamle dage samt religiøse kalder for "sjælen") er et produkt af hjernen.

Når man dør, stoppes blodtilførslen til hjernen, hvormed hjernecellerne dør. Når de ikke længere fungerer, er man død.

Der kan godt gå noget tid. Man har f.eks. observeret hjerneaktivitet i flere minutter efter død hos forsøgspersoner.
http://www.horizonresearch.org/learning ... -of-death/

- hvilket forklarer nærdødsoplevelser. Man er altså ikke helt død, bare fordi hjertet holder op med at slå. Der kan gå flere minutter, måske endda timer, inden der "slukkes helt".


Videnskaben, kan ikke bevise eller forklare, hvordan universet opstod. Dvs. da det opstod – nogle sekunder eller minutter senere kan det forklares ved kendte naturvidenskabelige teorier, men ikke selve fremkomsten. Det strider simpelthen mod alt hvad naturvidenskaben bygger på.

Hvis vi ikke engang kan forklare, hvordan det hele opstod – kan man så fæste lid til 'videnskabelige' teorier om noget så uhåndgribeligt som et sind eller en bevidsthed?


“Rail travel at high speed is not possible because passengers, unable to breathe, would die of asphyxia.” — Dr Dionysys Larder professor of Natural Philosophy and Astronomy, University College London.

“There is not the slightest indication that nuclear energy will ever be obtainable. It would mean that the atom would have to be shattered at will.” — Albert Einstein, 1932

“A rocket will never be able to leave the Earth’s atmosphere.” — New York Times, 1936.
7. “Flight by machines heavier than air is unpractical (sic) and insignificant, if not utterly impossible.” – Simon Newcomb
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"