Idéer til morgenmad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Idéer til morgenmad

Indlægaf Grissebassen » 5. jun 2016, 20:26

Jeg spiser som regel havregrød til morgenmad. Men jeg synes det bliver for varmt her om sommeren.
Jeg er for doven til at bruge for lang tid på tilberedningen, så æg er fx udelukket. Men noget der kan tilberedes aftenen før, vil fungere fint. Smoothies tager for lang tid, og jeg synes ikke de er så lækre efter en nat i køleren.
Jeg spiser desværre ikke yoghurt, som ellers ville have været en ideel erstatning for havregrøden. Mælkeprodukter er udelukket, men hvis nogen fx kender til soyaprodukter, der kan erstatte mælk eller yoghurt, vil det også kunne fungere.

Har i nogle forslag til en sund og hurtig morgenmad?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Pandesteg » 5. jun 2016, 20:27

Overnight oats?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Grissebassen » 5. jun 2016, 20:33

Pandesteg skrev:Overnight oats?

Mener du havregrød der køler natten over?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Rapfisk » 5. jun 2016, 20:35

Birchermüsli kan laves på soya- mandel- eller havremælk.

Har du mikroovn, kan man i øvrigt lave omelet i den. To æg i en skål, piskes sammen med en gaffel og ind i to minutter. Det er lige så hurtigt som havregrød.
0
Livslinjen: 70 201 201
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Grissebassen » 5. jun 2016, 20:38

Rapfisk skrev:Birchermüsli kan laves på soya- mandel- eller havremælk.

Har du mikroovn, kan man i øvrigt lave omelet i den. To æg i en skål, piskes sammen med en gaffel og ind i to minutter. Det er lige så hurtigt som havregrød.

Tak! Begge dele skal afprøves. Jeg har forsøgt mig med müsli og soyamælk før, så det skal afprøves igen. Mirko-omelet har jeg ikke prøvet før, men det vil jeg klart forsøge mig med, når det er så nemt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Rapfisk » 5. jun 2016, 20:43

Grissebassen skrev:
Rapfisk skrev:Birchermüsli kan laves på soya- mandel- eller havremælk.

Har du mikroovn, kan man i øvrigt lave omelet i den. To æg i en skål, piskes sammen med en gaffel og ind i to minutter. Det er lige så hurtigt som havregrød.

Tak! Begge dele skal afprøves. Jeg har forsøgt mig med müsli og soyamælk før, så det skal afprøves igen. Mikro-omelet har jeg ikke prøvet før, men det vil jeg klart forsøge mig med, når det er så nemt.
Muligvis er det nødvendigt med et sjat sojamælk også.
0
Livslinjen: 70 201 201
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Grissebassen » 5. jun 2016, 20:47

Rapfisk skrev:
Grissebassen skrev:
Rapfisk skrev:Birchermüsli kan laves på soya- mandel- eller havremælk.

Har du mikroovn, kan man i øvrigt lave omelet i den. To æg i en skål, piskes sammen med en gaffel og ind i to minutter. Det er lige så hurtigt som havregrød.

Tak! Begge dele skal afprøves. Jeg har forsøgt mig med müsli og soyamælk før, så det skal afprøves igen. Mikro-omelet har jeg ikke prøvet før, men det vil jeg klart forsøge mig med, når det er så nemt.
Muligvis er det nødvendigt med et sjat sojamælk også.

I omelettet? Jeg bruger ikke mælk, når jeg laver den på panden. Men hvis du tænker det er fordi den kommer til at mangle væske, kunne man jo muligvis snitte et par vandholdige grøntsager aftenen i forvejen og smide i.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Rapfisk » 5. jun 2016, 20:51

Grissebassen skrev:
Rapfisk skrev:
Grissebassen skrev:
Rapfisk skrev:Birchermüsli kan laves på soya- mandel- eller havremælk.

Har du mikroovn, kan man i øvrigt lave omelet i den. To æg i en skål, piskes sammen med en gaffel og ind i to minutter. Det er lige så hurtigt som havregrød.

Tak! Begge dele skal afprøves. Jeg har forsøgt mig med müsli og soyamælk før, så det skal afprøves igen. Mikro-omelet har jeg ikke prøvet før, men det vil jeg klart forsøge mig med, når det er så nemt.
Muligvis er det nødvendigt med et sjat sojamælk også.

I omelettet? Jeg bruger ikke mælk, når jeg laver den på panden. Men hvis du tænker det er fordi den kommer til at mangle væske, kunne man jo muligvis snitte et par vandholdige grøntsager aftenen i forvejen og smide i.

Så går det sikkert også uden i mikroen, selv om det lyder godt med grøntsager
1
Livslinjen: 70 201 201
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Muspel » 5. jun 2016, 21:00

Måske er det for oplagt, men: havregryn med rosiner og så mandelmælk/havremælk/sojamælk? Jeg putter lidt kanel over.

Eller en skive rugbrød med mørk pålægschokolade?

Jeg laver i øvrigt tit omelet til madpakke og spiser den kold, så det er evt også en mulighed?
2
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Grissebassen » 5. jun 2016, 21:01

Muspel skrev:Måske er det for oplagt, men: havregryn med rosiner og så mandelmælk/havremælk/sojamælk? Jeg putter lidt kanel over.

Eller en skive rugbrød med mørk pålægschokolade?

Jeg laver i øvrigt tit omelet til madpakke og spiser den kold, så det er evt også en mulighed?

Gode forslag! Mange tak :)
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Miss_no_More » 5. jun 2016, 21:16

For tiden står den på havregryn hos mig. Jeg har nu endelig lært at spise dem uden et tykt lag sukker, som ellers udlignede det sunde :-D Skal det være rigtig lækkert, smider jeg chiafrø og granatæble på. Granatæblet piller jeg bare ned i en skål med låg, så kan det holde sig flere dage i køleskab.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Rapfisk » 5. jun 2016, 21:22

Miss_no_More skrev:For tiden står den på havregryn hos mig. Jeg har nu endelig lært at spise dem uden et tykt lag sukker, som ellers udlignede det sunde :-D Skal det være rigtig lækkert, smider jeg chiafrø og granatæble på. Granatæblet piller jeg bare ned i en skål med låg, så kan det holde sig flere dage i køleskab.

De kan også fryses eller købes løstfrosne.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Miss_no_More » 5. jun 2016, 21:25

Rapfisk skrev:
Miss_no_More skrev:For tiden står den på havregryn hos mig. Jeg har nu endelig lært at spise dem uden et tykt lag sukker, som ellers udlignede det sunde :-D Skal det være rigtig lækkert, smider jeg chiafrø og granatæble på. Granatæblet piller jeg bare ned i en skål med låg, så kan det holde sig flere dage i køleskab.

De kan også fryses eller købes løstfrosne.


Granatæbler? Det anede jeg virkelig ikke. Hvor kan man købe dem henne?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf Rapfisk » 5. jun 2016, 21:26

Miss_no_More skrev:
Rapfisk skrev:
Miss_no_More skrev:For tiden står den på havregryn hos mig. Jeg har nu endelig lært at spise dem uden et tykt lag sukker, som ellers udlignede det sunde :-D Skal det være rigtig lækkert, smider jeg chiafrø og granatæble på. Granatæblet piller jeg bare ned i en skål med låg, så kan det holde sig flere dage i køleskab.

De kan også fryses eller købes løstfrosne.


Granatæbler? Det anede jeg virkelig ikke. Hvor kan man købe dem henne?

Irma, hvis man bor øst for Storebælt. Muligvis Kvickly i resten af landet.
1
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Idéer til morgenmad

Indlægaf godtnavn » 5. jun 2016, 21:42

Jeg har set granatæblerne (de frosne) i Føtex, dog til en voldsom pris :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"