Ramadan - Faste

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Daine » 6. jun 2016, 11:22

ShuruQ skrev:
Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:
ShuruQ skrev:
Vand er en væske som alle andre væsker og man må ikke indtage nogle former for væsker i kroppen på nogen måde. Nogle er inde på man ikke må dyrke sex i timerne hvor man faster, hvilket er korrekt, både fordi det er en nydelse, men også grundet de kropslige væsker. Manden må heller ikke have udlæsning i timerne man faster. Man må fx heller ikke sluge sit spyt, det skal ud i stedet.

Det er en hård omgang at skulle undvære væske, særligt om sommeren og særligt i så mange timer, kan jeg forestille mig, men væske er væske og vand falder under de samme regler som alt andet under ramadanen :).


Men hvorfor, når nu det er så usundt og potentielt farligt? Når der nu er undtagelser for børn og gravide, hvorfor så ikke for vand?


Men der gælder altså kun såfremt du ikke bliver dårlig af det - så hvis man føler sig utilpas må man altså godt drikke vand. Så hvis ikke man bliver dårlig så er det ikke noget problem. Hvis jeg ikke var udenfor i varmen tror jeg godt jeg kunne gå en hel dag uden væske også her om sommeren - tilgengæld ville jeg få meget meget svært ved at undvære mad en hel dag. (Og koffein mangle ville slå mig ihjel før noget andet :-p )

Min praktikant faster også - hun ser nu ikke ud til at lide under det.


Selvfølgelig. Er man ved at dejse om skal man jo ikke fortsætte for enhver pris. Men såfremt man kan overholde det og man ikke bliver virkelig dårlig er der ingen kære mor :).

Jeg ville nok have det som dig, Angie. Kaffen ville være et problem, men jeg kan sagtens gå uden mad og væske i længere tid, er ikke altid jeg husker det i det daglige, men min kaffe. Hold kæft en negativ krampe jeg ville være uden min kaffe :genert:.


Ok, så giver det lidt mere mening (også som svar til dit citat tidligere). Så tror jeg måske bare, de unge vi havde ansat ikke helt så sig i stand til at skelne mellem det. Ikke at det kan undre, de var mellem 15 og 20 år og kan ikke have haft den store faste-erfaring og i den alder vil man jo gerne gøre tingene rigtigt og være 'rigtig voksen' :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 11:39

ShuruQ skrev:Jeg faster ikke, desværre. Jeg ville ellers gerne :(.

Jeg får medicin, medicin jeg skal have og på bestemte tidspunkter, jeg har talt med en imam om det, men når det er nødvendigt medicin er det lægen der skal vurdere om det kan tages på andre tidspunkter eller undværes i en periode, og vurderer han det ikke er muligt, og jeg vælger at faste alligevel er min faste ikke gyldig, fordi jeg så udsætter mig for unødig fare. Så så længe jeg får den medicin og skal have den, er faste ikke en mulighed for mig :).

Ah, smuthuller for muslimer! :D :fløjt:

Nej, jeg ved ikke med sådan noget faste og selvspægelse. Det var lidt sigende, en der skrev her i tråden, at hun havde spurgt nogle hvorfor, men havde fået til svar, at "sådan var det bare". Så er det svært at se den store værdi i det. Det kan sikkert også bringe en masse negativt frem - fx at man lidt smågnavent går rundt og holder øje med, om naboen nu også overholder det.
0
fisken80
Indlæg: 22020
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51943

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 11:55

Akehurst2 skrev:
Angelina skrev:Men der gælder altså kun såfremt du ikke bliver dårlig af det - så hvis man føler sig utilpas må man altså godt drikke vand. Så hvis ikke man bliver dårlig så er det ikke noget problem. Hvis jeg ikke var udenfor i varmen tror jeg godt jeg kunne gå en hel dag uden væske også her om sommeren - tilgengæld ville jeg få meget meget svært ved at undvære mad en hel dag. (Og koffein mangle ville slå mig ihjel før noget andet :-p )

Min praktikant faster også - hun ser nu ikke ud til at lide under det.


Altså, det giver mere mening, hvis man gerne må tage sig en tår vand, hvis man er lige ved at dehydrere.

Jeg ville formentlig også begå et eller flere mord, hvis jeg hverken måtte få mad eller kaffe, men mere vigtigt ville jeg få det fysisk dårligt uden vand så længe som fasten varer i juni måned. 4.32 - 21.45 - det er virkelig længe.


Islam er så praktisk indrettet, at man ikke må gøre skade på sig selv. Det betyder, at hvis man bliver decideret syg af at undlade at indtage væske så SKAL man faktisk drikke. Så kan man istedet give en ekstra almisse og betale for indtaget på den måde eller man kan faste på et senere tidspunkt. Hvis det forhindrer en i at passe sit job skal man heller ikke overdrive.

De unge muslimer der omtales overdriver, og det er desværre på ingen måde meningen, og det svar ville de sandsynligvis også få, hvis de spurgte en imam.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22020
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51943

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 11:58

Menstruerende kvinder skal i øvrigt heller ikke faste, men kan betale med eksra almisse eller en fastedag senere, der opvejer det. Der ER masser af grunde til at undlade at faste, og de grunde er mellem den enkelte og Allah, ingen andre har ret til at dømme.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 12:02

fisken80 skrev:Menstruerende kvinder skal i øvrigt heller ikke faste, men kan betale med eksra almisse eller en fastedag senere, der opvejer det. Der ER masser af grunde til at undlade at faste, og de grunde er mellem den enkelte og Allah, ingen andre har ret til at dømme.


Ikke dømme, nej - men nok til at blive nysgerrige :fløjt:

Min kollega nævnte sådan lidt undvigende for et par år siden, at hun ikke fastede det år, hvorfor jeg ventede til vi var alene og fiskede efter, om hun mon var gravid igen. Det var hun :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 12:32

Jo jo, det hænger vel sammen ... sort of.
Men jeg synes bare, Guden kommer jo til at lyde lidt lovlig købmandsagtig, når I forklarer det. Hvis man skal have lidt rabat på den ene konto, skal man betale lidt ekstra på den anden :)
Og spørgsmålet, der virkelig bør rejse sig, er at hvis det nu er lykkedes en at "balance the budget" ved at faste fuldt ud eller betale ekstra til Røde Halvmåne, er man så i virkeligheden kommet tættere på Guden, eller har man bare styrket sit ego som en from person?

Det med at det kun er mellem en selv og Guden, det tror jeg simpelthen ikke på, holder i praksis. Sådan er mennesker da (desværre), at hvis man er smågnaven over ikke at have fået hverken vådt eller tørt hele dagen, så kan man da ikke have, at naboen sidder og mæsker sig vellystigt :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 12:37

dgd2007 skrev:
Det med at det kun er mellem en selv og Guden, det tror jeg simpelthen ikke på, holder i praksis. Sådan er mennesker da (desværre), at hvis man er smågnaven over ikke at have fået hverken vådt eller tørt hele dagen, så kan man da ikke have, at naboen sidder og mæsker sig vellystigt :)


I en religion som protestantisk kristendom, der er det jo netop mellem en selv og ens gud, fordi der ikke er alle de ydre kendetegn og handlinger, man skal udføre på en bestemt måde og på et bestemt tidspunkt. Men jeg har svært ved at se, hvordan det kan være kun mellem en selv og ens gud i en lovreligion - om end det måske mest handler om en art social kontrol snarere end om religion, hvis fx muslimer holder øje med om de andre faster.
0
fisken80
Indlæg: 22020
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51943

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 12:56

dgd2007 skrev:Jo jo, det hænger vel sammen ... sort of.
Men jeg synes bare, Guden kommer jo til at lyde lidt lovlig købmandsagtig, når I forklarer det. Hvis man skal have lidt rabat på den ene konto, skal man betale lidt ekstra på den anden :)
Og spørgsmålet, der virkelig bør rejse sig, er at hvis det nu er lykkedes en at "balance the budget" ved at faste fuldt ud eller betale ekstra til Røde Halvmåne, er man så i virkeligheden kommet tættere på Guden, eller har man bare styrket sit ego som en from person?

Det med at det kun er mellem en selv og Guden, det tror jeg simpelthen ikke på, holder i praksis. Sådan er mennesker da (desværre), at hvis man er smågnaven over ikke at have fået hverken vådt eller tørt hele dagen, så kan man da ikke have, at naboen sidder og mæsker sig vellystigt :)


Du lyder som min kursist, der konstant under undervisningen i karmaloven prøvede at finde måder han kunne snyde den på... men sådan fungerer religion jo ikke. Hvis du tror på det, så er der ingen grund til at snyde. Og jo, det ER mellem dig og Allah. Hvis naboen får ondt i måsen så er det igen mellem ham og Allah, og du kan være fuldkommen ligeglad med hans surhed over, hvordan du gør tingene.

Hvis du vælger ikke at betale for manglende faste er det heller ikke ensbetydende med, at du er forevigt fortabt. For det handler netop ikke om noget for noget. Hvis du betaler og er ligeglad eller føler dig god, så giver det dig heller ingenting. Hvis du undlader at betale, men på andre måder stræber efter at være en god muslim og komme tættere på Gud, så er det en god ting.

Du kan overholde de 5 søjler helt mekanisk hele dit liv og alligevel ende i Helvede på dommedag og du kan have ladet være, men have stræbt på anden vis og så komme i Himlen. Alt er op til Allah på den yderste dag.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ramadan - Faste

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2016, 13:27

ShuruQ skrev:[...]
Angående det sidste du skriver, så er det klart, hvis man ikke selv er troende (ved ikke om du er kristen, ateist eller hvad du er) [...]

Noget i den her stil: :)
(Kabir var en antireligiøs gudselsker, der boede på grænsen mellem islam og hinduisme omkring 1500 - og skrev nogle ret fantastiske digte.)

    If God be within the mosque, then to whom does this world belong?
    If Ram be within the image which you find upon your pilgrimage,
    then who is there to know what happens without?
    Hari is in the East, Allah is in the West.
    Look within your heart, for there you will find both Karim and Ram;
    All the men and women of the world are His living forms.
    Kabir is the child of Allah and of Ram: He is my Guru, He is my Pir.
og:
    O servant, where dost thou seek Me?
    Lo! I am beside thee.
    I am neither in temple nor in mosque: I am neither in Kaaba nor in Kailash:
    Neither am I in rites and ceremonies, nor in Yoga and renunciation.
    If thou art a true seeker, thou shalt at once see Me: thou shalt meet Me in a moment of time.
    Kabîr says, "O Sadhu! God is the breath of all breath."
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"