Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 485
Likede indlæg: 10662

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf BlueBunny » 6. jun 2016, 20:18

Hvis sjælen forlader den fysiske krop, så kan den ikke måles som feks hjerneaktivitet. Dermed kan den stadig eksistere. Sjælens eksistens er ikke modbevist. Heller ikke videnskabeligt.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf lillebjoern » 6. jun 2016, 20:35

Det har jeg en ret nøgtern holdning til: Det er bare slut. Hvorfor skulle der være aktivitet (i form af en såkaldt 'sjæl'), når hjernen er død? Det, som jeg forstår ved 'sjæl', er bare et resultat af DNA og miljø, og de ting bliver omdannet i hjernen, så vi får en given personlighed – ikke en sjæl. Det er den samme holdning, jeg har til religion – at jeg ikke tror, at der er noget mere mellem himmel og jord. Derfor synes jeg også det er lidt pudsigt når folk skriver, at de er videnskabelige anlagt, men alligevel tror på en sjæl eller et liv efter døden.
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Justified Ancients of Mu Mu
Indlæg: 180
Tilmeldt: 18. maj 2016, 18:33
Kort karma: 54
Geografisk sted: Live from The Lost Land of Lemuria
Likede indlæg: 295

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Justified Ancients of Mu Mu » 6. jun 2016, 21:27

Altså det fysiske, kroppen, bliver nedbrudt og bliver genbrugt sådan rent fysisk i en eller anden form lidt ala kompost. Når vi dør, Simba, bliver vores kroppe til græs.
På samme måde forstiller jeg mig på en eller anden måde at bevidstheden som en eller anden form for energi, også bliver nedbrudt og i forhold til det fysiske på en tilnærmelsesvis lignende måde også bliver genbrugt ved at være med til at nære og skabe grobund for en anden eller ny energi kan vokse.
Jeg har absolut intet videnskabeligt eller hvad jeg ved af andre ting at læne mig op af, så det er bare sådan lidt hvad der giver mening for mig, så det er sådan noget i den stil jeg forestiller mig, uden det sådan helt er tænkt til ende.:gruble:
1
This is what the Billede is about
Following the white rabbit
Oh, I am so absolutely the most lobstromonous here!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 05:59

gnostic skrev:
Myresluger skrev:Jeg er meget naturvidenskabeligt anlagt. Alligevel tror jeg ikke at det er game over når vi dør. Det skyldes forskellige oplevelser jeg har haft gennem tiden bla. Med at kende steder man ikke har været før.

Det vigtige i denne tråd er ordet TROR - nej, der er ingen der ved det og kan fortælle om det.. Jeg ved dog at der udføres videnskabelige forsøg med nærdødsoplevelser og ud af kroppen oplevelser, så vidt jeg ved er der endnu ingen resultat.


Det hedder Deja Vu, og der er en videnskabelig forklaring:

https://www.psychologytoday.com/blog/br ... nce-d-j-vu

Over the years, researchers have pinpointed disturbances of the medial temporal lobe as the culprit behind déjà vu. Studies of epileptic patients investigated via intracerebral electrodes demonstrate that stimulation of the rhinal cortex (such as the entorhinal and perirhinal cortices—structures involved in episodic memory and sensory processing) can actually induce a déjà vu episode.

A study published in the March issue of Clinical Neurophysiology analyzed the patterns of electroencephalography (EEG) signals from the rhinal cortices, hippocampus (involved in memory formation), and amygdala (involved in emotion) in epileptic patients for whom déjà vu could be induced by electrical stimulation.

The researchers (from France!—who better?) found that synchronized neural firing between the rhinal cortices and the hippocampus or amygdala were increased in stimulations that induced déjà vu. This suggests that some sort of coincident occurrence in medial temporal lobe structures may "trigger" activation of the recollection system.


Og jeg siger igen: Klogest er den der ved, hvad han ikke ved.

Det er lidt sjovt, at du ofte har været efter andre for deres debatstil, prøv at læse dine egne indlæg i denne tråd og overvej om du selv er ret meget bedre...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 06:14

gnostic skrev:
fisken80 skrev:
gnostic skrev:
Myresluger skrev:Jeg er meget naturvidenskabeligt anlagt. Alligevel tror jeg ikke at det er game over når vi dør. Det skyldes forskellige oplevelser jeg har haft gennem tiden bla. Med at kende steder man ikke har været før.

Det vigtige i denne tråd er ordet TROR - nej, der er ingen der ved det og kan fortælle om det.. Jeg ved dog at der udføres videnskabelige forsøg med nærdødsoplevelser og ud af kroppen oplevelser, så vidt jeg ved er der endnu ingen resultat.


Det hedder Deja Vu, og der er en videnskabelig forklaring:

https://www.psychologytoday.com/blog/br ... nce-d-j-vu

Over the years, researchers have pinpointed disturbances of the medial temporal lobe as the culprit behind déjà vu. Studies of epileptic patients investigated via intracerebral electrodes demonstrate that stimulation of the rhinal cortex (such as the entorhinal and perirhinal cortices—structures involved in episodic memory and sensory processing) can actually induce a déjà vu episode.

A study published in the March issue of Clinical Neurophysiology analyzed the patterns of electroencephalography (EEG) signals from the rhinal cortices, hippocampus (involved in memory formation), and amygdala (involved in emotion) in epileptic patients for whom déjà vu could be induced by electrical stimulation.

The researchers (from France!—who better?) found that synchronized neural firing between the rhinal cortices and the hippocampus or amygdala were increased in stimulations that induced déjà vu. This suggests that some sort of coincident occurrence in medial temporal lobe structures may "trigger" activation of the recollection system.


Og jeg siger igen: Klogest er den der ved, hvad han ikke ved.

Det er lidt sjovt, at du ofte har været efter andre for deres debatstil, prøv at læse dine egne indlæg i denne tråd og overvej om du selv er ret meget bedre...


Prøv at overvej at holde dig til emnet, og læse de links jeg kommer med, istedet for at slynge om dig med et citat du alligevel ikke selv forstår en brik af. Sokrates sagde det, og han mente det i hentydningen til de, som mente at vide alt og ikke tage ny lærdom ind. Det er faktisk dig, der burde tage at læse Sokrates citat OG FORSTÅ DET!


Jeg er fint klar over, hvad Sokrates mente, men at du ikke forstår hentydningen i forhold til dine indlæg her i tråden er egentlig ikke så overraskende igen. Det var en venlig henstilling til at du skulle opføre dig ordentlig og aflægge din ekstremt nedladende tone så snart folk mener noget andet end dig.
Og igen, jeg ved ikke hvor mange tråde jeg har set fra din hånd, hvor du har beklaget dig over folks tone overfor dig, og følt dig utroligt forfulgt. Men i den her tråd, der gør du præcis det du anklager andre for at gøre.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 06:14

gnostic skrev:fisken80 - nu har jeg sådan set beskæftiget mig med Sokrates siden fra barnsben. Netop det citat at han ved at han intet vidste, er faktisk taget ud af dens oprindelige kontekst:

http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... i/Sokrates

Sokrates var dybt religiøs med særlig tilknytning til Apollon i Delfi. Han inderliggjorde gammeldags religiøsitet. En begejstret tilhænger havde modtaget det orakelsvar, at ingen var visere end Sokrates, hvad Sokrates tolkede på den måde, at han alene vidste, at han intet vidste; guden havde givet ham det kald at bringe andre til erkendelse af deres uvidenhed. Det personlige gudsforhold viste sig også i, at en guddommelig stemme afholdt Sokrates fra bestemte handlinger, fx fra at deltage i politik; se daimon.


Igen, jeg ved godt hvad Sokrates mente og jeg ved også godt hvorfra citatet stammer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 06:22

gnostic skrev:
fisken80 skrev:Jeg er fint klar over, hvad Sokrates mente, men at du ikke forstår hentydningen i forhold til dine indlæg her i tråden er egentlig ikke så overraskende igen. Det var en venlig henstilling til at du skulle opføre dig ordentlig og aflægge din ekstremt nedladende tone så snart folk mener noget andet end dig.
Og igen, jeg ved ikke hvor mange tråde jeg har set fra din hånd, hvor du har beklaget dig over folks tone overfor dig, og følt dig utroligt forfulgt. Men i den her tråd, der gør du præcis det du anklager andre for at gøre.


Jeg forfølger ingen. Ingen somhelst. Jeg påpeger kun hvad videnskaben siger. Men i andre kan ikke lide af høre hvad videnskaben har at sige. I vil hellere leve i jeres egen lille verden med rygklapning og gå med skyklapper, end at forholde jer til hvad videnskaben siger.

Og iøvrigt har jeg vel lige så meget ret, som jer andre, til at sige min mening, og dele ud af den viden jeg har, som i andre har til at postulere alt muligt andet og "personlige oplevelser" og hvad ved jeg.


Ja, det har du, men det behøves ikke ske på den utroligt nedladende og bedrevidende måde der er tilfældet her i tråden. Andre har fint kunne skrive det samme som dig uden at pege fingre og være nedladende overfor andres tro og holdninger.
Senest rettet af fisken80 7. jun 2016, 06:25, rettet i alt 1 gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 06:24

Her er du f.eks. virkelig nedladende over for de mennesker i tråden, der mener noget andet end dig: Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 06:54

Faktum er jo bare, at hvis folk ikke tror på videnskaben, så kan du spørge ind til det herfra og til vi dør; det ændrer jo ikke på folks overbevisning om, hvad der sker, når vi dør.

Og som flere har skrevet; de mener at videnskaben ikke kan afgøre hvad der sker efter vi dør, fordi sjælen er en u-målbar egenskab/ting.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 07:13

gnostic skrev:
Men hvordan kan man tro på noget der:

1. Ikke er nødvendig/er overflødig til at beskrive sindet og bevidstheden?
2. Aldrig bliver målbar.

Hvis bare én af de to punkter har et validt argument bag sig, dvs. enten at "sjælen" skal udfylde en funktion som vi ellers ikke på tilstrækkelig vis kan definere på anden og målbar vis, og/eller at "sjælen" kan måles, og derfor ER der, hvorfor skulle man så fremsætte et forslag om at der eksistere noget sådan?


Det kan man tro på, fordi man er menneskelig og har sin individuelle tankegang. :)
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Fru Sunshine » 7. jun 2016, 08:29

Vi bliver her i et vist omfang til at passe på vore nære og kære.
Måske som en slags skytsengle, måske som noget andet. I hvert fald er det ikke slut, bare fordi kroppen dør.

(og ja, det er fakta for mig. Derfor er det formuleret som det er)
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf icelady » 7. jun 2016, 08:36

Mig bekendt er der ikke konkrete beviser på, at sjælen/bevidstheden er noget fysisk. Og derfor kan videnskaben ikke hverken be- eller afkræfte, om der sker noget med sjælen efter man er død.

Dét er min personlige overbevisning.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf thomassneum » 7. jun 2016, 08:56

Vi bliver igen en del af universet.

Jeg tror ikke at din bevisthed fortsætter, men er det tilfældet.. så wayhooo!! :) Nu er jeg 40 år, og tager på festival i morgen. Jeg holder på at at man skal opleve noget nu og her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2016, 09:20

gnostic skrev:
Lemonella skrev:Uanset, hvad videnskaben måtte mene, at vide om, hvad der sker efter døden, så har de jo ikke altid ret. De skifter af og til mening og får pludselig øjnene op for, at det de selv mente de havde styr på, ikke mere forholder sig sådan.
Så, at tro blindt på videnskaben, kan godt være lidt dumt ind imellem.

Hvem har forøvrigt nogensinde spurgt en død person om, hvad der sker i døden og fået et reelt svar?


Ville det ikke være bedre at tro på nogen, som kan lave eksperimenter og anerkende når de tager fejl og revidere deres udsagn, end at tro på nogen, som bare siger "det siger Biblen/Koranen/whatever, og sådan er det, basta bum!" uden at henvise til bevisførelse eller sansynligheder for at udsagnet er sandt?


Nu tager videnskaben jo også fejl af og til, også selv om de har lavet eksperimenter osv.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6166
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16116

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Urtekussen » 7. jun 2016, 09:37

Ikke mere videnskabssnak i denne tråd. Den handler om hvad man tror, der sker, og der skal være plads til at alle kan skrive, uden at blive bombarderet med "fakta".

Næste videnskabelige indlæg får en rødbede :deer:

Opret gerne en selvstændig tråd.
4
2011
2015
2018
2020
2023

Tilbage til "Livets forhold"