Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Wizzze » 6. jun 2016, 13:31

DetSorteCirkus skrev:Jamen, det er da skønt at se, at lægerne har oppet sig etisk.
Som en af de interviewede kommer ind på, var man før i tiden bestemt ikke ked af at eksperimentere (og bruge raske børn som forsøgsdyr).
Da det stod klart, at jeg ikke ville blive særlig høj (150 cm +/-), blev mine forældre presset til at give mig væksthormoner, hvilket de i sidste ende heldigvis afslog med henvisning til en etnograf, der havde kunne fortælle, at der intet sygt eller unaturligt var i min udvikling mit ophav taget i betragtning. Det vidste lægerne sådan set godt, men de ville gerne have afprøvet nogle nye præparater og kørte derfor en form for guilt trip på mine forældre, hvor de bl.a. slog på risikoen for mobning.
Jeg kunne være blevet 3-4 cm højere, og nogle år senere kom det frem, at nogle af de børn, der havde fået behandlingen, havde udviklet Creutzfeldt-Jakobs Sygdom. Lægerne blev smækfornærmede over afslaget. Forløbet var på alle måder grotesk.

Selvom der godt kan være tale om en mentalitetsændring hos forældrene, tænker jeg samtidig, at lægerne, eller deres forgængere, selv har været med til at promovere væksthormomer til raske børn og gøre dem til noget, man kan efterspørge af kosmetiske grunde.


Er der noget du vil fortælle os?? :-D
Eller har du bare en kendt lidelses fælle? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-0 ... -sagde-nej
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Charly » 6. jun 2016, 13:34

Højde betyder rigtig meget. Jeg har en dreng, der er meget lille af vækst, og det er han godt nok ked af. Han bliver egentlig ikke drillet, for hans kammerater er søde børn. Men der kommer en del bemærkninger, faktisk især fra voksne, som jo ellers burde have bare et minimum af pli, og det gør ondt på ham (og hans mor).

Han bliver fulgt på Rigshospitalet, og de er langer gudskelov ikke bare væksthormon over disken i vildskab mere.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jun 2016, 13:49

Wizzze skrev:Er der noget du vil fortælle os?? :-D
Eller har du bare en kendt lidelses fælle? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-0 ... -sagde-nej


Så skulle jeg da have fået væksthormoner, siden jeg skrev mit indlæg, og være vokset 20 cm :lol:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 13:56

Skumfidusen skrev:
Der er vel heller ingen der siger, at bare sønnen er høj, får han succes? Hvem er det der har sagt det? Og det er fint nok at du ikke har oplevet det. Personligt har jeg også fået mad hver dag den sidste uge, så dermed kan vi afblæse al snak om at nogen sulter, ikke?

Internationaliseret eller ej; vi måler os op mod de mennesker vi lever blandt. At en dansker på 1,77 ville være blandt de tre højeste i en landsby i Malaysia er jo pænt ligemeget.

Du argumenterer mod pointer ingen har fremsat.


Det jeg har hørt nævnt, bl.a på TV2News, er at læger bliver bestormet (relativt) med henvendelser fra forældre, som gerne ser deres søn sat på en vækstkur. Det i sig selv, kunne da pege i retning af at nogle forældre, åbenbart tror at højde i sig selv, er et succesparameter, og ikke så meget de personlige egenskaber.
Hvis de var overbevist om sønnikes fortræffelige egenskaber, kan jeg ikke forestille mig, at de også ville have at han skulle være højere - fordi de, angiveligt, klarer sig bedre i tilværelsen. Det ville han formentlig gøre i forvejen selvom han var 1.75

Jeg taler ikke om Malaysiske landsbyer. Jeg taler om et, i stigende grad globaliseret arbejdsmarked, hvor folk fra udlandet kommer til Danmark, og hvor danskere i stigende grad, tager arbejde i udlandet. Målt på dét parameter, er f.eks 1.75 ikke i nærheden af dværgvækst eller noget andet tilsvarende opsigtsvækkende.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Muuh » 6. jun 2016, 14:47

Charly skrev:Højde betyder rigtig meget. Jeg har en dreng, der er meget lille af vækst, og det er han godt nok ked af. Han bliver egentlig ikke drillet, for hans kammerater er søde børn. Men der kommer en del bemærkninger, faktisk især fra voksne, som jo ellers burde have bare et minimum af pli, og det gør ondt på ham (og hans mor).

Han bliver fulgt på Rigshospitalet, og de er langer gudskelov ikke bare væksthormon over disken i vildskab mere.


Vi har heldigvis aldrig oplevet problemer med vores drenge, til trods for alle kammeraterne er et hoved højere end dem.
Yngstesønnen har endda gået en klasse om og alligevel er han den mindste på årgangen. Men så har han en masse andet at byde ind med ind hans højde :D
Jeg oplever dog tit at folk dømmer dem til at være yngre end de er pga deres højde.

Af ren nysgerrighed, hvilke bemærkninger får han ?
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Charly » 6. jun 2016, 15:10

Muuh skrev:
Charly skrev:Højde betyder rigtig meget. Jeg har en dreng, der er meget lille af vækst, og det er han godt nok ked af. Han bliver egentlig ikke drillet, for hans kammerater er søde børn. Men der kommer en del bemærkninger, faktisk især fra voksne, som jo ellers burde have bare et minimum af pli, og det gør ondt på ham (og hans mor).

Han bliver fulgt på Rigshospitalet, og de er langer gudskelov ikke bare væksthormon over disken i vildskab mere.


Vi har heldigvis aldrig oplevet problemer med vores drenge, til trods for alle kammeraterne er et hoved højere end dem.
Yngstesønnen har endda gået en klasse om og alligevel er han den mindste på årgangen. Men så har han en masse andet at byde ind med ind hans højde :D
Jeg oplever dog tit at folk dømmer dem til at være yngre end de er pga deres højde.

Af ren nysgerrighed, hvilke bemærkninger får han ?

Om han er lillebror til kammeraterne
Om han fejler noget
Om vi ikke giver ham nok at spise :tie:
Om han er født for tidligt

Men som sagt er det faktisk mest voksne, som kommer med de her kommentarer. Ungerne tænker ikke over det - for dem er han jo bare C, som er en god kammerat. Og skulle andre børn formaste sig til at sige noget til ham, har de hele 4.C på nakken "for C er ikke lille, han er som han skal være" :D :dåne:
4
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Muuh » 6. jun 2016, 15:20

Charly skrev:
Muuh skrev:
Charly skrev:Højde betyder rigtig meget. Jeg har en dreng, der er meget lille af vækst, og det er han godt nok ked af. Han bliver egentlig ikke drillet, for hans kammerater er søde børn. Men der kommer en del bemærkninger, faktisk især fra voksne, som jo ellers burde have bare et minimum af pli, og det gør ondt på ham (og hans mor).

Han bliver fulgt på Rigshospitalet, og de er langer gudskelov ikke bare væksthormon over disken i vildskab mere.


Vi har heldigvis aldrig oplevet problemer med vores drenge, til trods for alle kammeraterne er et hoved højere end dem.
Yngstesønnen har endda gået en klasse om og alligevel er han den mindste på årgangen. Men så har han en masse andet at byde ind med ind hans højde :D
Jeg oplever dog tit at folk dømmer dem til at være yngre end de er pga deres højde.

Af ren nysgerrighed, hvilke bemærkninger får han ?

Om han er lillebror til kammeraterne
Om han fejler noget
Om vi ikke giver ham nok at spise :tie:
Om han er født for tidligt

Men som sagt er det faktisk mest voksne, som kommer med de her kommentarer. Ungerne tænker ikke over det - for dem er han jo bare C, som er en god kammerat. Og skulle andre børn formaste sig til at sige noget til ham, har de hele 4.C på nakken "for C er ikke lille, han er som han skal være" :D :dåne:


Voksne er sgu nogen gange utrolig :tie:

Godt han har gode kammerater
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf TomKah » 6. jun 2016, 15:29

Jeg synes ikke der er noget fordækt i det. Det er jo de praktiserende læger som henviser, i og mange tilfælde er det måske ikke engang forældrene som har opsøgt det.
Har i hvert fald en veninde hvis søn er meget lille og er blevet undersøgt mhp væksthomoner, men han fik det altså ikke, men bliver stadig fulgt på børneafdelingen. Når man henviser folk ser man jo også på forældrenes størrelse og lille vækst kan jo have andre årsager.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf HerErJeg » 6. jun 2016, 20:41

Der er nok forældre der opfatter små mennesker som utroværdige, f. eks. Kurt Thorsen og Lars Løkke.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Rapfisk » 6. jun 2016, 21:21

Det siges, at der var lettelse at spore i Elysée-palæet, da Angela Merkel blev valgt. Hun var nemlig modsat samtlige sine mandlige modkandidater, ikke højere end den daværende franske præsident, Sarkozy.
Senest rettet af Rapfisk 6. jun 2016, 21:36, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2016, 21:35

Rapfisk skrev:Det siges, at der var lettelse at spore i Elysée-palæet, da Angela Merkel blev valgt. Hun var nemlig modsat samtlige sine mandlige modkandidater, højere end den daværende franske præsident, Sarkozy.


Mangler der ikke et "ikke" her?

Nå, men Sarkozy viser da, at selvom man er en lav mand kan man både blive fransk præsident og score en supermodel. Det er meget godt gået af en mand på 1,65 m.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Rapfisk » 6. jun 2016, 21:36

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det siges, at der var lettelse at spore i Elysée-palæet, da Angela Merkel blev valgt. Hun var nemlig modsat samtlige sine mandlige modkandidater, højere end den daværende franske præsident, Sarkozy.


Mangler der ikke et "ikke" her?

Nå, men Sarkozy viser da, at selvom man er en lav mand kan man både blive fransk præsident og score en supermodel. Det er meget godt gået af en mand på 1,65 m.

Ja! Tak!

Og ja!
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2016, 06:33

Skumfidusen skrev:
paint skrev:Det jeg har hørt nævnt, bl.a på TV2News, er at læger bliver bestormet (relativt) med henvendelser fra forældre, som gerne ser deres søn sat på en vækstkur. Det i sig selv, kunne da pege i retning af at nogle forældre, åbenbart tror at højde i sig selv, er et succesparameter, og ikke så meget de personlige egenskaber.
Hvis de var overbevist om sønnikes fortræffelige egenskaber, kan jeg ikke forestille mig, at de også ville have at han skulle være højere - fordi de, angiveligt, klarer sig bedre i tilværelsen. Det ville han formentlig gøre i forvejen selvom han var 1.75

Jeg taler ikke om Malaysiske landsbyer. Jeg taler om et, i stigende grad globaliseret arbejdsmarked, hvor folk fra udlandet kommer til Danmark, og hvor danskere i stigende grad, tager arbejde i udlandet. Målt på dét parameter, er f.eks 1.75 ikke i nærheden af dværgvækst eller noget andet tilsvarende opsigtsvækkende.


Det kunne pege i flere retninger, men du fremsatte det som en kendsgerning at nogen havde forestillet sig at succesen er sikret hvis man er høj og fiaskoen er sikker hvis man er lav og det har ingen hævdet. Det er rene spekulationer fra din side.

Til gengæld er det lidt svært at argumentere mod at små mænd har det sværere end høje mænd. Højde hjælper. Det er fremsat dokumentation for det her i tråden, så noget tyder på at de forældre er ganske velorienterede, uanset hvor forkert andre så må synes deres henvendelser er.


Men er det ikke mere at Høje mænd har en fordel over lave mænd, hvis alt andet er lige???
En høj ufaglært har jo ikke en fordel over en lav faguddannet, eller kandidat, når et job skal besættes. Og uden at vide det, så tror jeg ikke en høj sofakartoffel slår et lavt energibundt når der kommer til kvindernes interesse? :gruble:

Højde i sig selv er jo intet, det er kun når alt det andet er i orden, at højde evt. kan give et ekstra plus, så hvorfor ikke fokusere på at det andet?? Det er jo reelt det som gør om man får succes i livet (hvad end så succes der er, men det er vist en hel tråd for sig selv.)
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jun 2016, 06:53

Skumfidusen skrev:Jo, selvfølgelig - man kan jo ikke ændre på de andre parametre blot ved at ændre på højden. Men som undersøgelser viser; høje mænd får oftere uddannelser, de bliver oftere gift, de tjener flere penge. Det er rene gennemsnitsbetragtninger og det er kun sandsynligheder de forældre kan flytte på, men det er da helt legitimt at man ønsker at øge sandsynligheden for at ens børn får et godt liv. Sikkerhed for det kan man ikke give dem.

Hvem siger at man ikke fokuserer på de andre ting? Tilbage står bare at den dreng der står til at blive 1,68 starter ved -10 meter i 100-meter-ræset og han skal arbejde hårdere og have lidt mere held og lidt mere charme og lidt mere talent for at nå det samme som ham på 1,88 (som sådan cirka er min højde).


Jeg kan gå så langt som til at mene, at det er legitimt at bekymre sig for, hvad en højde, der ligger en hel del under gennemsnittet, kan have af potentiel negativ betydning og tænke i, hvordan man menneskeligt kan støtte sin søn her (ja, de ting kan jeg faktisk meget let forstå), men jeg synes godt nok, at der er langt derfra og så til at søge behandling på et rask menneskes vegne. Jeg går nemlig ud fra, at de beskrevne forældre, der selv henvender sig, og hvoraf nogle begynder at true med privathospital og indkøb af hormoner på nettet, når lægerne ikke makker ret, ikke har nogle sygdomstegn at hænge deres bekymring op på.
Den opførsel finder jeg faktisk ikke legitim, og jeg tror i øvrigt heller ikke, at det gavner sønnen at opleve forældrene problematisere højde i det omfang.

Ligesom dig tror jeg, at der først og fremmest er tale om en tabloid skandalehistorie, så jeg er ikke bekymret for, at verden nu er ved at gå af lave, men det fåtal, der virkelig opfører sig sådan, finder jeg klart, ud fra det beskrevne, afvigende til den negative side.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jun 2016, 07:19

Skumfidusen skrev:Uden sammenligning i øvrigt, så er det helt almindeligt at få rettet tænder, selv om det kun er af kosmetisk interesse. Det anerkender vi helt uden indsigelser.

Jeg kender ikke bivirkningerne af væksthormoner og er helt med på at forældre godt kan være urimelige i deres krav om behandling og der kan være konkrete forløb med konkrete forældre som går for vidt. Men at mene at forældre bare er skrækkelige, fordi de gerne vil prøve at hjælpe deres meget små drenge til at blive højere, det vil jeg altså ikke løbe med på. Kan simpelt hen ikke se det som andet end en af det der "yay, lad os forarges over nogen"-historier.


Der er mig bekendt heller ingen i tråden, som fordømmer forældre, blot fordi de, ligesom fx. Erinka herinde, har et barn, der går til observation for sin højde.

Selvom læger kan begå fejl og også gør det, har jeg tiltro til, at de børn og unge, hvis højde er sygdomsrelateret, får hjælp. Og det er det, der gør mig mistænkelig overfor de få forældre, som hinsides lægens afgørelse, åbenbart bliver ved med at insistere på behandling eller direkte tager sagen i egen hånd.

Der er en grund til, at man ikke omgås væksthormoner, som man gjorde tidligere, og det er sikkert også derfor, privathospitalerne ikke vil(/må?) røre ved det. Dertil kommer, at behandling for øget højde også kan involvere smertefulde kirurgiske indgreb, hvor man brækker knoglerne på patienten. Alt i alt giver det god mening for mig, at maskineriet ikke bliver sat i gang af fortrinsvis kosmetiske grunde.
Senest rettet af DetSorteCirkus 7. jun 2016, 07:21, rettet i alt 2 gange.
2

Tilbage til "Forældre"