Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf paint » 7. jun 2016, 07:19

Skumfidusen skrev:Det kunne pege i flere retninger, men du fremsatte det som en kendsgerning at nogen havde forestillet sig at succesen er sikret hvis man er høj og fiaskoen er sikker hvis man er lav og det har ingen hævdet. Det er rene spekulationer fra din side.

Til gengæld er det lidt svært at argumentere mod at små mænd har det sværere end høje mænd. Højde hjælper. Det er fremsat dokumentation for det her i tråden, så noget tyder på at de forældre er ganske velorienterede, uanset hvor forkert andre så må synes deres henvendelser er.


Nej, jeg så det som en logisk konsekvens af den, angiveligt, relativt store interesse for at 'forhøje' drengene kunstigt. Og ud fra denne konsekvens, udtalte jeg mig.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Charly » 7. jun 2016, 07:27

Jeg synes forskellen ligger i, om man er henvist til undersøgelse af vækst fra læge/hospital eller om det er noget man selv opsøger - og så siger at man vil købe væksthormon på nettet, hvis hospitalet ikke vil give ens barn det. Vi går til kontrol med vores søn, og som det ser ud lige nu, skal han ikke i behandling med væksthormon (heldigvis). Hvis jeg så valgte at sige, at så ville vi finde et privathospital eller købe skidtet på nettet, så ville jeg mene, at der er noget galt.Når ens barn er undersøgt af eksperter, og de vurderer at væksthormon ikke er nødvendigt, så må man da lytte til det. Også selvom ens barn så ikke rammer en sluthøjde over 185. Det er ganske givet ikke så morsomt at være lav som mand, men så længe man ligger indenfor normalonrådet, så synes jeg virkelig ikke at man skal fylde sine børn med væksthormoner. Det er altså noget hardcore stuff.

Men jeg forstår da godt at forældre til lave børn bekymrer sig, det gør vi også, men alt kan bare ikke løses medicinsk. Vi er også nødt til at lære vores børn, at de er gode nok som de er.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jun 2016, 07:29

Angelina skrev:Nu googlede jeg lige "væksthormoner bivirkninger børn"

Fra: http://www.ouh.dk/wm361283


Virkninger og bivirkninger

Væksthormonbehandlingen øger først og fremmest knoglevæksten, så dit barn bliver højere. Virkningen indsætter langsomt. Efter 1 års behandling er det tid til at vurdere, hvor effektiv behandlingen er.

Alvorlige bivirkninger er yderst sjældne. I starten af behandling kan der af og til komme mindre problemer.



□ Nogle børn får vokseværk. Det gør lidt ondt i knæ og underben, men det er helt ufarligt og går væk igen.

□ I meget sjældne tilfælde kan der i starten komme mere væske i kroppen, specielt hvis barnet gennem længere tid har manglet væksthormon. Det vil vise sig ved lidt hævelse omkring øjne og hænder og måske hovedpine. Ved hovedpine, synsforstyrrelser eller kvalme/opkastninger skal I kontakte afdelingen for at blive set af en læge. Væskeophobningen forsvinder, hvis dosis af væksthormon sættes ned i en periode.

□ Risikoen for at udvikle sukkersyge, når man er i væksthormonbehandling, er ikke forøget. Væksthormon kan dog påvirke blodsukkerniveauet og kontrolleres derfor under behandling med væksthormon.


Hvis det vitterligt er de eneste bivirkninger, såee... kan jeg sgi godt forstå man gerne vil give sin unge de sidste 10 cm...altså, så herregud da.


Man bliver ikke 10 cm højere med væksthormoner. Virkningen er væsentlig mindre, og det er derfor også tvivlsomt, om den overhovedet vil tilfredsstille de beskrevne forældres behov.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jun 2016, 07:41

Skumfidusen skrev:Altså - jeg er bestemt heller ikke fortaler for at man bare opkøber væksthormon illegalt selv og så leger læge for sine børn. Det er en horribel ide. Men at man vælger at gå til privathospitaler har jeg svært ved at have indsigelser imod; det er mit indtryk at lægerne der overvejende er ansvarlige og fornuftige og ikke vil sætte et barns helbred på spil for at gøre forældre glade.

Eksperter kan være forskellige og have forskellige opfattelser og det offentlige system kan være tungt at danse med.

Selvfølgelig kan alt ikke løses medicinsk, men hvis noget i nogen grad kan afhjælpes medicinsk med begrænsede bivirkninger, så er det ikke onde eller dårlige mennesker der ønsker at gøre brug af det. Og man kommer nok stadig til at tale med sit barn om at verden har begrænsninger og modstand er et vilkår som er givet.


Hvis ellers artiklen står til troende, tilbyder privathospitalerne netop ikke behandling med væksthormoner, så det har de åbenbart allerede afgjort, at de ikke beskæftiger sig med det.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf paint » 7. jun 2016, 07:44

Angelina skrev:Nu googlede jeg lige "væksthormoner bivirkninger børn"

Fra: http://www.ouh.dk/wm361283


Virkninger og bivirkninger

Væksthormonbehandlingen øger først og fremmest knoglevæksten, så dit barn bliver højere. Virkningen indsætter langsomt. Efter 1 års behandling er det tid til at vurdere, hvor effektiv behandlingen er.

Alvorlige bivirkninger er yderst sjældne. I starten af behandling kan der af og til komme mindre problemer.



□ Nogle børn får vokseværk. Det gør lidt ondt i knæ og underben, men det er helt ufarligt og går væk igen.

□ I meget sjældne tilfælde kan der i starten komme mere væske i kroppen, specielt hvis barnet gennem længere tid har manglet væksthormon. Det vil vise sig ved lidt hævelse omkring øjne og hænder og måske hovedpine. Ved hovedpine, synsforstyrrelser eller kvalme/opkastninger skal I kontakte afdelingen for at blive set af en læge. Væskeophobningen forsvinder, hvis dosis af væksthormon sættes ned i en periode.

□ Risikoen for at udvikle sukkersyge, når man er i væksthormonbehandling, er ikke forøget. Væksthormon kan dog påvirke blodsukkerniveauet og kontrolleres derfor under behandling med væksthormon.


Hvis det vitterligt er de eneste bivirkninger, såee... kan jeg sgi godt forstå man gerne vil give sin unge de sidste 10 cm...altså, så herregud da.


"Hvordan virker væksthormon?

Det virker langsomt, og først efter et år kan man vurdere behandlingen. Der er sjældent alvorlige bivirkninger, hvis man har brug for behandlingen.

Anderledes gælder det børn, der ikke har brug for behandlingen. De kan i følge overlæge Anders Jørgen Schou fra OUH få både forhøjet blodtryk, en øget risiko for blodpropper og hjertekarsygdomme og i meget sjældne tilfælde få kræftknuder i knoglerne."
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jun 2016, 08:05

Skumfidusen skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvis ellers artiklen står til troende, tilbyder privathospitalerne netop ikke behandling med væksthormoner, så det har de åbenbart allerede afgjort, at de ikke beskæftiger sig med det.


Så er det jo ligemeget at forældrene "truer" med at gå til privathospitaler.


I praksis, ja, men jeg synes, at det er sigende for, hvor lidt de så egentlig ved om den behandling, som de ønsker for deres barn, og mener at have bedre styr på end lægerne.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Ekliptika » 7. jun 2016, 13:09

Væksthormon må slet ikke udskrives til børn, der ikke har en af de diagnoser, som er beskrevet i produktresumeet. Den viden, vi har om bivirkningerne, er kun fra patienter, der har fået væksthormon, fordi de har et behov for det. Der er principielt ingen, der ved, om raske børn vil kunne opleve andre bivirkninger, da der ikke lavet studier af væksthormon på raske børn.
Desuden kan man ikke købe væksthormon på de normale apoteker. Man får det udleveret på hospitalerne og det er derfor gratis for patienten (behandlingen er temmelig dyr). Derfor synes jeg også, at det blandt andet samfundsmæssigt uetisk, hvis nogen læger udskriver det til raske børn. For det betyder, at vi alle sammen skal betale for, at raske børn behandles og det synes jeg ikke, vores velfærdssystem skal bruges til.
Hvis det passer, at forældrene truer med at købe det på nettet, så mangler jeg ord for, hvad der foregår i hovedet på de forældre. Nettet er fyldt med falske og stjålne lægemidler, og væksthormon er i den sammenhæng meget interessant, fordi der er så stort et illegalt marked. Aldrig i livet om jeg ville udsætte mit barn for den risiko for at de måske bliver 5 cm højere.
3
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Calcuta34
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. jun 2016, 15:12
Kort karma: 0
Geografisk sted: Farre

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Calcuta34 » 24. jun 2016, 16:15

Altså, bare fordi begge forældre er små, så kan der godt produceres OK høje børn. Der kan sagtens ligge nogle gener for stor højde gemt hist og her.

Nogle gange kommer højden bare senere for drengene end pigerne.

Min mand er 164cm og jeg er 163cm høje og jeg synes nu at det er rart at kunne nå, uden at skulle stå på en trappe eller andet :blush2:

Jeg har også en ældre bror der er knap 2 meter høj og en søster der er 175cm :danse:
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad helvede er der galt med nogen forældre??

Indlægaf Panton » 24. jun 2016, 21:09

Allmost_Famous skrev:
Angelina skrev:Nu googlede jeg lige "væksthormoner bivirkninger børn"

[...]

Hvis det vitterligt er de eneste bivirkninger, såee... kan jeg sgi godt forstå man gerne vil give sin unge de sidste 10 cm...altså, så herregud da.

Når jeg tænker på hvordan min søn er plaget af vokseværk, ville jeg hellere end gerne gøre ham 10 cm kortere, hvis det betød, at han kunne slippe for det. I flere år har det betydet voldsomme smerter et par gange om ugen, afbrudt søvn, smertestillende medicin, og stor frustration for ham. Det er begyndt at tage af, men jeg synes absolut ikke, vokseværk er en ubetydelig bivirkning.



Det har min søn også været voldsomt plaget af og jeg vil sige, at det heller ikke altid er lykken at have et højt børn. Min nu 11 årige er 170 cm og han kan ikke indfri de forventninger fremmede har til ham. Han ligner ikke en 14 årige i ansigtet men det er som om folk mest koncentrere sig om højden. Skide irriterende.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Forældre"